Kona Unit 29er 2010 (was: Nieuw op het 29er gebied)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

zonoskar
Kona Unit 29er 2010 (was: Nieuw op het 29er gebied)

Bericht door zonoskar » di aug 17, 2010 12:09 am

Bij de koopjes vond ik dit frame te koop voor niet te veel. Niet lang getwijfeld want ik was al een tijdje van plan ooit eens een 29er te maken. Dit is wel eentje zonder vering, maar dat zou voor in Nederland niet zo'n probleem moeten zijn.

Afbeelding
Leuke headbadge.

Afbeelding
Single speed drop-outs.

Afbeelding
Vreemde constructie in de achterbrug.

Afbeelding
Echt mooi kleurtje.

Afbeelding
Overzichtje.

Ik weet nog niet hoe de rest gaat worden, ik worstel nog met de wielen. Wordt het een mooi Hope/Stans 355 setje, of ga ik low-budget en koop ik iets 2dehands. Idem met de remmen en vork. Ik heb er voor te proberen een Kona Project2 vork bij (zwart). Ik wou eigenlijk geared rijden, maar er zit geen derailleur pad op, kan ik wel bezorgen bij een Kona dealer natuurlijk.

Frame weegt 2530 gram, dus is niet echt licht :)

Ideeen? Als ik zeker wist dat ik dit een blijvertje was, dan werd de speclist zoiets:

Wielen: Hope Pro SP XC3 met Stans 355 velgen
Cranks: Middleburn RS8 Xtype single
Remmen: Hope Tech X2 160/160mm _of_ Hope race tech 2010
Schakelen: X.0 10 spd achter derailleur + shifter (voor 1x10 setup)
Stuur/Stem/zadelpen: Don't know.
Banden: ??? Wat zijn goede 29er banden?
Headset: Hope
Vork: Kona Project2 of een Fox F29
Laatst gewijzigd door zonoskar op vr sep 24, 2010 2:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

bettes

Bericht door bettes » di aug 17, 2010 6:16 am

Ik zou gewoon eerst singlespeed proberen... Voor de budget en voor de fun die dit soort fietsen toch is. Ik heb ook een stalen rigid ss probeer 29-er die ook makkelijk 1*9 kan worden maar daar ben ik nog nooit toe gekomen omdat ss zo heerlijk stil en zorgeloos is!

Mooi frame trouwens, knappe kleur en belettering!

veel plezier ermee!

Greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Frank Z

Bericht door Frank Z » di aug 17, 2010 9:54 am

Probeer 'm budget op te bouwen met wat je hebt liggen/bij elkaar kunt sprokkelen (hoe moeilijk het mss ook is om er geen bling op te zetten (ken 't zelf ook)) en gebrúik 'm lekker. Als het bevalt of stuk gaat, kun je 'm upgraden. Ik had zelf ooit een GF Rig en nog altijd spijt dat ik 'm heb weggedaan: het was zo'n lekkere simpele ragbak! Lekker breed stuur erop... Over banden is al veel geschreven. Ik rij zelf RR 2.4 voor en Weirwolf 2.55 (=2.4) achter.

zonoskar

Bericht door zonoskar » di aug 17, 2010 12:53 pm

Ja, ik ga spullen gebruiken die ik nog heb liggen. Ik heb alleen geen wielen en remmen. Als ik een budget wielsetje neem, ben ik bang dat ik daar op ga afknappen omdat die natuurlijk niet zo licht zullen zijn en dat is toch al een probleem bij 29ers, die zware wielen. Remmen heb ik net verkocht (zul je altijd zien), maar waren eigenlijk ook wel overkill voor een XC bakje (180mm Elixer CR).

Dus wat zijn goede en lichte wielen die niet te duur zijn? Specialized heeft Roval wieltjes van 1400g, maar die zullen wel erg duur zijn :)

bettes

Bericht door bettes » di aug 17, 2010 1:02 pm

superstar naven met een no-tubes velgje lijkt me dé "budget" optie van het moment, tenzij je een setje CK's uit een andere bike haalt en die laat spaken (dat overweeg ik nu een beetje)

Met die grote wielen vind ik iets betere remmen dan een 26"xc-er toch wel mooi (of is het omdat je met die grote wielen overal harder over knalt?!)

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

ott

Bericht door ott » di aug 17, 2010 2:23 pm

Voor versnellingen heb je andere slider nodig, deze zijn alleen "tijdelijk" niet beschikbaar voor 2010 units. Dus singlespeed opbouw :D
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

mateis

Bericht door mateis » di aug 17, 2010 3:02 pm

[OT]
bettes schreef:superstar naven
Weten we inmiddels al meer over hun betrouwbaarheid? Verhouding prijs-looks-gewicht is erg goed, maar hoe houden ze zich in de praktijk? Als ik het me goed herinner, hebben die dingen een eng fijn vertande freewheelconstructie. Slipt die nooit? Onderhoudsgevoelig?
[/OT]

Mooi frame, vind die Yoke ('vreemde constructie achterbrug') mooi! Nog nooit eerder gezien in staal, eigenlijk... Gewicht is wel nogal bruut, maarja, dat viel te verwachten.

Frank Z

Bericht door Frank Z » di aug 17, 2010 3:46 pm

Probeer op deze fiets de dingen die je nog niet gedaan hebt: een 'raar' stuur, starre vork en Avid BB7's (bijv. 180 voor/160 achter). Dan blijven de wielen natuurlijk nog over: Salsa Semi 29'ers of Mavic TN719's/White Industries naven en freewheel. Als het niet bevalt kun je deze iig aan mij kwijt... :roll:

bettes

Bericht door bettes » di aug 17, 2010 4:38 pm

mateis schreef:[OT]
bettes schreef:superstar naven
Weten we inmiddels al meer over hun betrouwbaarheid? Verhouding prijs-looks-gewicht is erg goed, maar hoe houden ze zich in de praktijk? Als ik het me goed herinner, hebben die dingen een eng fijn vertande freewheelconstructie. Slipt die nooit? Onderhoudsgevoelig?
[/OT]
Ze doen het blijkbaar zeer goed maar als er iets mis dan is de service niet zo goed blijkbaar... Als een beer als pieterp (ik heb zijn hespen al eens live mogen aanschouwen) ermee de alpen in trekt en er zonder gekneusde kroonjuwelen van terugkomt heb ik er vertrouwen in ;-)

greetz
bettes

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di aug 17, 2010 5:10 pm

26" vaste vork mét 10cm veerweg.... :? werkt trouwens prima op een 29'r.....

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di aug 17, 2010 7:23 pm

SS wielsetje kopen voor weinig? 8)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

zonoskar

Bericht door zonoskar » di aug 17, 2010 8:07 pm

Het TUIG schreef:SS wielsetje kopen voor weinig? 8)
Vertel....

JeroenK

Bericht door JeroenK » di aug 17, 2010 8:08 pm

Of slim besparen: (new) XT navenset met lichte Notubes velgen. Weinig gewicht aan de buitenkant van het wiel is inderdaad wel zo lekker op een 29er.

No-brainer: Geen SS specific naven kopen als je overweegt versnellingen te monteren.

Inderdaad een knap ding! Pleur er idd een breed stuur op en geniet in de herfst/winter van de eenvoud en betrouwbaarheid. Gekke sturen proberen kan altijd nog.

En waarom zou je meegaan in SS trends? Omdat je een SS hebt? Slechte reden. Het normale of rizer stuur met wat sweep heeft voordelen t.o.v. een maf stuur, met name als je van sportief sturen houdt. Druk op het voorwiel zetten zoals je dat gewend bent, kan alleen met een relatief normaal stuur.

pieterp

Bericht door pieterp » di aug 17, 2010 8:35 pm

Ivm de superstarnaven.

Ik heb de superleggera (achter) en superfast (voor).

Voornaaf: doet het perfect geen enkel probleem mee, lagers lopen super smooth.

Achternaaf:
- lagers: tot nu toe top en super smooth
- freewheel: slipt niet door (ook niet met een singlespeed en 32-14 in wedstrijdsituaties), pakt supersnel aan door de fijne vertanding, klingt als een CK.
Enige nadeeltje is de non drive side spacer, deze komt steeds los. Heb deze nu met loctite erop nog eens goed vastgezet, moet nog testen of dit houdt.

Algemene indruk: Voor de prijs die ik ze destijds betaald heb (120 voor de set) kan ik niet klagen en neem ik het probleempje met de achternaaf spacer er wel bij. Voornaaf kan je zonder nadenken nemen, is natuurlijk ook redelijk safe, daar kan weinig aan verkeerd gaan.
Achternaaf wacht ik nog even af wat de loctite brengt.
Let op, deze naven zijn nog niet herhaaldelijk aan echte modder blootgesteld, daarvoor heb ik een setje met Hope naven (maar ik zou een setje met Tune of ZTR naven ook niet door onze winters jagen).

Met de superstar singlespeed specific-naaf heb ik geen ervaring. Hun andere (achter)naven zijn ook anders van opbouw dan de superleggera.

Hun wide base sprockets zijn wel zeer goed en een echte aanrader.

http://superstar.tibolts.co.uk/index.php?cPath=58

Met een setje Shimano XT of SLX doe je natuurlijk nooit iets verkeerd.

By the way zeer tof frame en die liggende achterbrug yoke is super! Ik zou hem rigid-singlespeed opbouwen en als winterfiets gebruiken (frame ook even intern behandelen tegen roest dan). Lekker breed stuur erop en 2 maal Schwalbe Rocket Ron (toppie in de modder).

bettes

Bericht door bettes » wo aug 18, 2010 6:28 am

domme opmerking misschien: is een ZTR-naaf eigenlijk ook niet gewoon een superstar? Of toch zelfde chinees die ze in elkaar pleurt...

Ik kan jeroen volgen in zijn gewone stuur verhaal: Mijn mary is goed als ik zit en stomp op de pedalen maar op een twisty singletrack heb ik toch liever een rizer om druk op mijn voorwiel te houden (door de bocht als Sam Hill, maar dan snel 8) )

greetz
bettes

ott

Bericht door ott » wo aug 18, 2010 6:32 am

frame is vanaf fabriek al intern behandeld.

Van het totaal gewicht van de fiets wordt 13 procent bepaald door het frame. Dan heb je nog 87 procent over om mee te spelen. Dat wou ik even kwijt
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo aug 18, 2010 7:14 am

ott schreef:frame is vanaf fabriek al intern behandeld.

Van het totaal gewicht van de fiets wordt 13 procent bepaald door het frame. Dan heb je nog 87 procent over om mee te spelen. Dat wou ik even kwijt
Dan wordt het een zware fiets..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

ott

Bericht door ott » wo aug 18, 2010 7:22 am

JJ schreef:
ott schreef:frame is vanaf fabriek al intern behandeld.

Dan wordt het een zware fiets..

JJ
Lichtgewicht is niets als het niet functioneel is. 8)
Het gewicht bespaar je op de wielen, geen vering en geen versnellingen :)
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo aug 18, 2010 7:33 am

Als het frame (altijd) 13% is, dan gaat die fiets richting de 20+ kilo.

Jou stelling is dus niet correct (al is wiskunde niet mijn sterkste kant..)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

pieterp

Bericht door pieterp » wo aug 18, 2010 10:12 am

bettes schreef:domme opmerking misschien: is een ZTR-naaf eigenlijk ook niet gewoon een superstar? Of toch zelfde chinees die ze in elkaar pleurt...
greetz
bettes
Ze delen in iedergeval wel wat features. Zal ze alletwee nog eens naast elkaar opengooien en zien of het hetzelfde principe/systeem is. De non-drive side spacer set up is in ieder geval dezelfde aanpak.

ott

Bericht door ott » wo aug 18, 2010 10:21 am

JJ schreef:Als het frame (altijd) 13% is, dan gaat die fiets richting de 20+ kilo.

Jou stelling is dus niet correct (al is wiskunde niet mijn sterkste kant..)

JJ
Van een totale xc fiets is het frame naar verhouding 13% (niet zelf verzonnen maar uit een boekje) Naar verhouding is het frame maar een klein deel van het totaal gewicht van een xc fiets. Maw. een groot deel van het gewicht van de fiets wordt bepaald buiten het frame om.
Sport als levenskunst

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo aug 18, 2010 11:16 am

Een nog groter deel van het gewicht wordt bepaald door de rijder. Wat is je punt? Overigens voldoet geen enkele van mijn fietsen aan die 13% 'regel' uit je boekje.

Titus: frame 2.5Kg totaal 10.9Kg (23%)
RFX: frame 3.8Kg, totaal 14Kg (27%)
Blizzard: frame 2.5Kg, totaal 10Kg (25%)

Ik weet niet uit wat voor boekje je het hebt, maar die hebben of hele zware wielen, of hele lichte frames of het gaat om stadsfietsen (je weet wel, met spatborden en bagagedragers).

Maar goed. Ik zie die superstar naven niet echt zitten, ik heb Hope's op het oog. Jammer genoeg kun je nog geen Hope Hoops krijgen in 29" Hopelijk binnenkort wel. De LBS heeft een paar Stans Flow velgen hangen in 29", maar ik vind die een beetje zwaar (590g per stuk?) Ik zou natuurlijk ook XT naven met Stans Crest velgen kunnen nemen, blijft het nog een beetje betaalbaar. Of wachten op Hope zelf.

ott

Bericht door ott » wo aug 18, 2010 12:14 pm

zonoskar schreef:Een nog groter deel van het gewicht wordt bepaald door de rijder. Wat is je punt? Overigens voldoet geen enkele van mijn fietsen aan die 13% 'regel' uit je boekje.

Titus: frame 2.5Kg totaal 10.9Kg (23%)
RFX: frame 3.8Kg, totaal 14Kg (27%)
Blizzard: frame 2.5Kg, totaal 10Kg (25%)

Ik weet niet uit wat voor boekje je het hebt, maar die hebben of hele zware wielen, of hele lichte frames of het gaat om stadsfietsen (je weet wel, met spatborden en bagagedragers).
Punt is dat je met een zwaarder frame toch een lichte fiets kunt maken als je de juiste onderdelen hebt. En dat het niet om gewicht gaat maar om functioneel gewicht. Wat je nu hebt is geen high end staal frame
Sport als levenskunst

Ninko

Bericht door Ninko » wo aug 18, 2010 7:27 pm

Zijn die ZTR naven niet gewoon American Classic naven maar dan een beetje duurder voor die sticker? :? :?

marten

Bericht door marten » wo aug 18, 2010 7:53 pm

Ninko schreef:Zijn die ZTR naven niet gewoon American Classic naven maar dan een beetje duurder voor die sticker? :? :?
ZTR stickers? Ik haalde even een lap met een beetje wasbenzine over een velg om de vette vingers er af te krijgen, toen had ik gelijk alle rode inkt overal zitten ;) :D
/Marten

Plaats reactie