Enquete i.v.m. vrouwen specifieke mountainbikes

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Twaalf
Enquete i.v.m. vrouwen specifieke mountainbikes

Bericht door Twaalf » di jul 27, 2010 9:33 am

Hoi dames, en heren.

Ik ben Maaike, en zal volgend jaar, als eindwerk voor mijn opleiding Industrieel Ingenieur Ontwerpen, een (reeks) vrouwenmountainbike(s) ontwerpen.
Om dit zo goed mogelijk te doen, en niet enkel mijn eigen mening hierin te verwerken, zou ik graag jullie input hebben.

De enquete bevat 15 vragen, waarvan 8 open vragen waarin jij je mening kan geven over een bepaalde stelling.

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=47194

Alvast bedankt! (Heel heel erg :D !)

Heb je nog andere vragen of opmerkingen, dan zijn deze altijd welkom!

luv 2 ride

Bericht door luv 2 ride » di jul 27, 2010 10:02 am

Zo de aftrap is genomen! Veel succes met je project en hopelijk zien we een mooi resultaat in de toekomst... 8)
Intense Uzzi Vpx

Twaalf

Bericht door Twaalf » di jul 27, 2010 10:08 am

luv 2 ride schreef:Zo de aftrap is genomen! Veel succes met je project en hopelijk zien we een mooi resultaat in de toekomst... 8)
Thanks!

Ik heb dit op verschillende mtb-fora gepost, hopelijk wordt dit niet aanzien als spam. Ik bedoel het alleszins niet zo. Er zijn zo al enkele erg goede opmerkingen binnengekomen waar ik tijdens het project zeker op zal letten!

zonoskar

Bericht door zonoskar » di jul 27, 2010 11:42 am

Veel succes met het onderzoek, ik heb mijn 2ct toegevoegd.

Sven

Bericht door Sven » di jul 27, 2010 2:11 pm

En ingevuld.

Goede enquete, ben benieuwd wat je er mee gaat doen.

mateis

Bericht door mateis » di jul 27, 2010 3:25 pm

Wordt een hoop werk, al die open vragen. Heb em ingevuld...

Kom je nog eens terug met de eindresultaten?

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » wo jul 28, 2010 9:09 pm

mateis schreef:Wordt een hoop werk, al die open vragen.
dat was het zeker..
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,

B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » wo jul 28, 2010 10:42 pm

Ik vind het leuk dat iemand hier eens mee bezig gaat, dus heb de enquete ook ingevuld. Maar ik wil toch graag nog wat (opbouwend bedoelde) kritiek geven, omdat ontwerpen voor het menselijk lichaam tenslotte ook mijn vakgebied is.

Bij een aantal vragen gaat het over het verschil in afmetingen tussen mannen en vrouwen. Bij bijvoorbeeld de vraag over cranklengte vraag je in feite; "denk je dat het een goed idee is om voor een groep mensen met een kortere gemiddelde beenlengte dan de groep waarvoor 175 mm cranks ontworpen zijn baat hebben bij een kortere crank? "
Naar mijn mening klinkt de vraag op deze manier gesteld nogal triviaal. Net als vragen of iemand met kortere benen baat zou hebben bij een kortere broek. Als je dezelfde beweging wilt bereiken moet iemand met kortere benen ook kortere cranks hebben. En deze triviale verschillen in lengte kan je prima uit de statistieken halen! De gemiddelde heuphoogte van mannnen is 1045mm en bij vrouwen 952mm. Dit is een verschil van bijna 10%, wat een kortere crank zeker kan rechtvaardigen. Een betere vraag is misschien wel of het voor vrouwen niet veel beter is om met 160mm cranks te rijden in plaats van 175mm. Gelijk bij de vraag over de grips en de afstand tot remhandles eigenlijk. Als klant (of degene die je afstuderen beoordeelt) zou ik liever een statistisch ondersteunde analyse van het verschil in de anatomie van mannen en vrouwen horen dan dat 8 van de 10 mannen vonden dat hun vriendin beter met 5mm kortere cranks zou kunnen fietsen. Vooral omdat, zoals ik in mijn eigen onderzoekjes heb gemerkt, de meeste mensen eigenlijk helemaal niet weten wat ze willen...

Nogmaals, dit is niet bedoeld om je af te branden, maar om je te eventueel te helpen. Mocht je moeite hebben om antropometrische data te vinden, doe dan even een pm naar mij. Bij welke hogeschool of universiteit ben je eigenlijk aan het afstuderen?

Pino

Bericht door Pino » do jul 29, 2010 5:45 am

.. en eindelijk die urban legend uit de wereld helpen van de langere vrouwenbenen.

marten

Re: Enquete i.v.m. vrouwen specifieke mountainbikes

Bericht door marten » do jul 29, 2010 8:12 am

Twaalf schreef:
Heb je nog andere vragen of opmerkingen, dan zijn deze altijd welkom!

Je zou nog eens kritisch naar het 'engels' kunnen kijken, want je terminologie is verbasterd nederlands

Je vragen zijn niet neutraal maar gestructureerd rond je eigen vooroordelen
/Marten

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do jul 29, 2010 8:21 am

Pino schreef:.. en eindelijk die urban legend uit de wereld helpen van de langere vrouwenbenen.
Ik had daar nog nooit naar gekeken, maar zonet even de getallen naast elkaar gezet en je hebt gelijk!

Ach, zo zijn er wel meer mythes die voor wetenschap worden aangenomen. Edison heeft bijvoorbeeld helemaal niet de gloeilamp uitgevonden.

marten

Bericht door marten » do jul 29, 2010 8:36 am

heppypeppy schreef:
Pino schreef:.. en eindelijk die urban legend uit de wereld helpen van de langere vrouwenbenen.
Ik had daar nog nooit naar gekeken, maar zonet even de getallen naast elkaar gezet en je hebt gelijk!
Niet alles door elkaar halen. Vrouwenbenen zouden relatief langer zijn ten opzichte van de romplengte. Samen met een doorgaans iets kortere zit leidt dat er toe dat voor vrouwen herenframes vaak teveel bovenbuis of te weing zitbuis hebben.
/Marten

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do jul 29, 2010 9:00 am

marten schreef:
heppypeppy schreef:
Niet alles door elkaar halen. Vrouwenbenen zouden relatief langer zijn ten opzichte van de romplengte. Samen met een doorgaans iets kortere zit leidt dat er toe dat voor vrouwen herenframes vaak teveel bovenbuis of te weing zitbuis hebben.
Gegevens uit 2004 voor mannen/vrouwen van 20 to 30 jaar oud:

Vrouwen: lichaamslengte van 1687mm, heuphoogte van 952mm --> relatieve heuphoogte 56,4% van lichaamslengte.
Mannen: lichaamslengte van 1848mm, heuphoogte van 1045mm --> relatieve heuphoogte 56,5% van lichaamslengte.
Zoals sommige op dit forum zouden zeggen; dusss...

Maar de interessante vraag is dan misschien eerder waarom vrouwen liever een kortere fiets hebben. Komt het omdat ze relatief minder sterke armen (sorry dames, dat is wel echt minder bij jullie) hebben en daarom minder gewicht op hun stuur willen hebben? Of zou het misschien komen door de interactie tussen de vrouwelijke anatomie en het fietszadel, waardoor ze hun heupen minder naar voren kantelen?

Pino

Bericht door Pino » do jul 29, 2010 9:09 am

heppypeppy schreef:[Maar de interessante vraag is dan misschien eerder waarom vrouwen liever een kortere fiets hebben. Komt het omdat ze relatief minder sterke armen (sorry dames, dat is wel echt minder bij jullie) hebben en daarom minder gewicht op hun stuur willen hebben? Of zou het misschien komen door de interactie tussen de vrouwelijke anatomie en het fietszadel, waardoor ze hun heupen minder naar voren kantelen?
Ik vermoed enerzijds fysiek: vorm heupen, bekken,
anderzijds psychisch: liever iets voorzichtiger/minder aanvallend van insteek, daardoor liever beter overzicht en wat meer rechtop.

marten

Bericht door marten » do jul 29, 2010 9:15 am

heppypeppy schreef:
marten schreef:
heppypeppy schreef: Ik had daar nog nooit naar gekeken, maar zonet even de getallen naast elkaar gezet en je hebt gelijk!
Gegevens uit 2004 voor mannen/vrouwen van 20 to 30 jaar oud:

Vrouwen: lichaamslengte van 1687mm, heuphoogte van 952mm --> relatieve heuphoogte 56,4% van lichaamslengte.
Mannen: lichaamslengte van 1848mm, heuphoogte van 1045mm --> relatieve heuphoogte 56,5% van lichaamslengte.
Zoals sommige op dit forum zouden zeggen; dusss...
Nu weet je nog niks, als - ik noem maar wat- vrouwen ook nog kortere armen of een langere nek zouden hebben ontstaat er ook variatie. En is de huidige Nederlandse populatie maatgevend?
En wat is de spreiding van die gemiddelden?

Maar de interessante vraag is dan misschien eerder waarom vrouwen liever een kortere fiets hebben. Komt het omdat ze relatief minder sterke armen (sorry dames, dat is wel echt minder bij jullie) hebben en daarom minder gewicht op hun stuur willen hebben? Of zou het misschien komen door de interactie tussen de vrouwelijke anatomie en het fietszadel, waardoor ze hun heupen minder naar voren kantelen?
Dit laatste is zeker belangrijk
/Marten

Pino

Bericht door Pino » do jul 29, 2010 9:21 am

Probeer je er maar uit te lullen, Marten.

Blijft: Vrouwen hebben GEEN langere benen dan mannen.

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do jul 29, 2010 10:37 am

marten schreef:Nu weet je nog niks, als - ik noem maar wat- vrouwen ook nog kortere armen of een langere nek zouden hebben ontstaat er ook variatie. En is de huidige Nederlandse populatie maatgevend?
En wat is de spreiding van die gemiddelden?
Nou, vooruit dan:
De functionele armlengte van vrouwen is 40% van hun lichaamslengte en bij mannen 41,3%. Een vrouw heeft dus iets van 2cm kortere armen dan een man van gelijke lengte, maar door de veel grotere spreiding in armlengtes bij mannen heeft toch ruim 30% van de mannen kortere armen dan de gemiddelde vrouw van gelijke lengte. Eigenlijk is het bij bijna elke lichaamsmaat zo dat de SD bij mannen veel groter is dan bij vrouwen. Met andere woorden; wat betreft armlengte zou een heel groot gedeelte van de mannen ook beter af zijn op een "damesframe"...
En laten we er voor het gemak van uitgaan dat de nederlandse populatie maatgevend is voor in ieder geval de nederlandse populatie, maar waarschijnlijk ook wel representatief voor de westerse populatie als je het een beetje naar beneden schaalt. De meeste data is ook beschikbaar van in ieder geval amerikanen, maar die staat niet bij mijn favorieten.

marten

Bericht door marten » do jul 29, 2010 11:25 am

Pino schreef:Probeer je er maar uit te lullen, Marten.

Blijft: Vrouwen hebben GEEN langere benen dan mannen.
was me nog nooit opgevallen
Afbeelding

:roll:
/Marten

Pino

Bericht door Pino » do jul 29, 2010 11:31 am

Dat noem ik nu een laag bij de grondse reactie!

marten

Bericht door marten » do jul 29, 2010 1:40 pm

Pino schreef:Dat noem ik nu een laag bij de grondse reactie!
;)
/Marten

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » do jul 29, 2010 2:47 pm

Leuke enquete.

Mag je als conclusie trekken dat er wordt aangenomen dat vrouwen altijd kleiner zijn? Zo ja, mannen met kleine handen willen toch ook smallere grips en remhendels die beter af te stellen zijn?
Ik denk dat het belangrijkste de geometrie van het frame zal zijn.

Twaalf

Bericht door Twaalf » vr jul 30, 2010 1:45 pm

Hmm, om een of andere reden kreeg ik geen mailtje dat hier reactie was.

Eerst en vooral iedereen al bedankt om de enquête in te vullen.
Het is ook niet de bedoeling deze gegevens te gebruiken als echte staving voor verschillende keuzen die voor het uiteindelijke ontwerp zullen gebeuren.
Ik wil eerder al eens een beeld krijgen van wat er gedacht wordt. En inderdaad, de meeste open vragen zijn stellingen waarvan ik denk dat ze net wel of net niet waar zijn, maar de laatste vraag is voor mij belangrijk omdat hier dingen kunnen worden aangehaald waar ik nog niet aan gedacht heb.
Moest ik mijn enquête korter maken en enkel de laatste open vraag stellen, zouden er enkele stellingen geweest zijn waar de ondervraagde niet aan zou denken. Door reeds enkele gerichte open vragen te stellen komt de ondervraagde reeds in de 'sfeer' en is het ook voor haar/hem eenvoudiger de laatste vraag in te vullen.

Marten, commentaar op het Engels heb ik nog niet gekregen van op de Engelstalige fora waarop ik dit ook gevraagd heb, dus ik denk niet dat het zo erg is dat het velen stoort. En waarom mijn vragen zo zijn, staat hier boven al.

Er komt dus ook nog een uitgebreide studie over de antropometrie van beide vrouw en man en waar nu net het verschil zit. Maar dit zal grotendeels tijdens het schooljaar zelf gebeuren. Mijn eindwerk moet nog niet af zijn aan het einde van het verlof hé. =)

Van de resultaten van de enquête (ik hoop op een 200-tal) ga ik een rapport maken (nog tijdens het verlof) dat een basis zal vormen voor enkele onderzoeken.

Dankje Heppypeppy voor de kritiek. Ik weet inderdaad dat vele dingen via de antropometrie te vinden zijn, maar zou graag weten wat men er van denkt, want je moet het natuurlijk ook aan de man kunnen brengen. Zo krijg ik op de crancklengte erg verschillende antwoorden, en heel erg tegenstrijdige antwoorden. Ik ga dan ook proberen wat er gezegd wordt, i.v.m. crancklengte vs souplesse/kracht en andere te onderzoeken. Om het commercieel te kunnen staven. Iets kan nog zo goed ontworpen worden, maar als mensen het niet willen omdat ze denken dat het slechter is, krijg je het niet verkocht, dus dan moet je een keuze maken tussen kiezen voor een beter ergonomisch ontwerp en de daarbij horende grote reclamestunten om hun te laten inzien dat dit ontwerp beter is (wat lekker veel geld kost) of kiezen voor veilige keuzes, meer standaard verspreide onderdelen (goedkoper) wat maakt dat het ontwerp misschien minder ergonomisch is.
We leven nu eenmaal in een commerciële wereld, en als je het niet haalt, dan kan je het schudden.

mateis

Bericht door mateis » vr jul 30, 2010 2:38 pm

Twaalf schreef:Iets kan nog zo goed ontworpen worden, maar als mensen het niet willen omdat ze denken dat het slechter is, krijg je het niet verkocht, dus dan moet je een keuze maken tussen kiezen voor een beter ergonomisch ontwerp en de daarbij horende grote reclamestunten om hun te laten inzien dat dit ontwerp beter is (wat lekker veel geld kost) of kiezen voor veilige keuzes, meer standaard verspreide onderdelen (goedkoper) wat maakt dat het ontwerp misschien minder ergonomisch is.
We leven nu eenmaal in een commerciële wereld, en als je het niet haalt, dan kan je het schudden.
Boeeeeh. Sell-out!! Pek, veren. ;) ;)
Hardcore techneuten als Heppy en Marten doen natuurlijk niet graag dit soort toegevingen aan misconcepties van de massa.

mateis

Bericht door mateis » vr jul 30, 2010 2:42 pm

Oh, dat bedoel ik niet perse negatief jegens jou, Twaalf.

Het is alleen zo'n bekende discussie waar je met ingenieurs steeds weer in beland. Zeg maar de vraag waarom we, hoewel we prima weten hoe een perfecte wereld eruit zou zien, er niet in leven.

Pino

Bericht door Pino » vr jul 30, 2010 2:47 pm

als ie maar XT en Racing Ralphs heeft

aldus het volk

Plaats reactie