32h of 36h en converter monteren?
Moderator:Beheerders
ik ga een wiel samen stellen en ben nu aan het twijfelen tussen 32 spaken en 36 spaken
wat is het grote verschil? stevigheid of look?
en hoe monteer je een qr converter op een 20mm naaf?
grtz B.
wat is het grote verschil? stevigheid of look?
en hoe monteer je een qr converter op een 20mm naaf?
grtz B.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
36 spaken maken een sterker en iets zwaarder wiel. Waar je voor kiest is persoonlijk en mkun je af laten hangen van het inzet bereik vanhet wiel. XC, AM, DH, Race, CX?
EN van je rijsteil, lomp, flow, je eigen gewicht, 57 kilo, 95 kilo plus etc
Wat voor naaf gaat het over, het is niet voor alle naven mogelijk denk ik om zomaar te converteren?
JJ
Wat voor naaf gaat het over, het is niet voor alle naven mogelijk denk ik om zomaar te converteren?
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
[quote="JJ"]36 spaken maken een sterker en iets zwaarder wiel. Waar je voor kiest is persoonlijk en mkun je af laten hangen van het inzet bereik vanhet wiel. XC, AM, DH, Race, CX?
JJ[/quote]
ja ik dacht al ook zo iets in de beurt
het is een NS Bikes Roller Simple frony hub
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=26863
JJ[/quote]
ja ik dacht al ook zo iets in de beurt
het is een NS Bikes Roller Simple frony hub
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=26863
Theoretisch gezien heeft het allebei voor en nadelen (gewicht, sterkte, etc), maar in praktijk merk je daar niks van. Ik heb allebei gereden en ik heb echt totaal geen verschil kunnen merken. Dus ga gewoon voor wat meer voor de hand ligt (bijvoorbeeld als je al een naaf of velg hebt kan je beter voor die aantal spaken gaan, of stel dat er nog maar 1 type op voorraad is, of iets dergelijks)
[quote="BiKeRbOi"]Theoretisch gezien heeft het allebei voor en nadelen (gewicht, sterkte, etc), maar in praktijk merk je daar niks van. Ik heb allebei gereden en ik heb echt totaal geen verschil kunnen merken. Dus ga gewoon voor wat meer voor de hand ligt (bijvoorbeeld als je al een naaf of velg hebt kan je beter voor die aantal spaken gaan, of stel dat er nog maar 1 type op voorraad is, of iets dergelijks)[/quote]
ok bedankt
ok bedankt

in theorie en praktijk is 36 sterker. Meer punten waarover de druk verdeelt kan worden over de velg. Een feit is dat 36 spaken zwaarder is dan 32 (wanneer men uitgaat van eenzelfde hub, eenzelfde velg, eenzelfde spaak (alleen dan een meerderheid).
Toch zou 32 al genoeg zijn. Niet voor niets veel rijders die gewoon 32 rijden, betekend dat het echt niet slap is. Spaken spannen heeft een belangrijke rol met het geheel.
Just go with whatever you like
Toch zou 32 al genoeg zijn. Niet voor niets veel rijders die gewoon 32 rijden, betekend dat het echt niet slap is. Spaken spannen heeft een belangrijke rol met het geheel.
Just go with whatever you like
[quote="Whouz"]in theorie en praktijk is 36 sterker. Meer punten waarover de druk verdeelt kan worden over de velg. Een feit is dat 36 spaken zwaarder is dan 32 (wanneer men uitgaat van eenzelfde hub, eenzelfde velg, eenzelfde spaak (alleen dan een meerderheid).
Just go with whatever you like[/quote]
ok bedankt
Just go with whatever you like[/quote]
ok bedankt