tbb
Koga 29-er
Moderators:JJ, Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Geniaal!
Koga is gestart met tests van een innovatieve mountainbike met zeer grote, zogenoemde 29 inch, wielen in plaats van de gebruikelijke 26 inch maat. De eerste wedstrijdtest had direct succes: een niet te houden Ramses Bekkenk van het Koga Mountainbike Team schreef met het prototype direct de 103 kilometer lange Duitse Saarschleifen marathon op zijn naam. De bijzondere ‘Big Wheels’ mountainbike heeft bovendien een frame van een nieuwe aluminiumlegering, genaamd 6069. Koga doet nog geen mededelingen over eventuele productie van dit model.
Bekkenk blinkt internationaal uit in marathons en strandraces. Eind 2009 liet hij tijdens de strandrace in Scheveningen nog grote namen als Lars Boom en Martijn Maaskant zijn achterwiel zien. Het zijn ook vooral deze disciplines waar deze ‘reuzen’ mountainbike grote voordelen biedt. Mede daarom vroeg en kreeg hij van Koga een prototype tot zijn beschikking. “Met de grote wielen en dito banden rol je makkelijker over boomwortels, gaten en stenen. Hierbij heb je door het grotere contact oppervlak ook meer grip. Omdat de banden meer volume hebben kun je ook zonder gevaar op stootlek met een lagere bandenspanning rijden wat ook voor meer grip en een hoger comfort zorgt zonder dat de rolweerstand toeneemt. De iets langere wielbasis zorgt voor stabiele rijeigenschappen zonder teveel aan wendbaarheid in te boetenâ€, aldus Bekkenk.
JJ
Koga is gestart met tests van een innovatieve mountainbike met zeer grote, zogenoemde 29 inch, wielen in plaats van de gebruikelijke 26 inch maat. De eerste wedstrijdtest had direct succes: een niet te houden Ramses Bekkenk van het Koga Mountainbike Team schreef met het prototype direct de 103 kilometer lange Duitse Saarschleifen marathon op zijn naam. De bijzondere ‘Big Wheels’ mountainbike heeft bovendien een frame van een nieuwe aluminiumlegering, genaamd 6069. Koga doet nog geen mededelingen over eventuele productie van dit model.
Bekkenk blinkt internationaal uit in marathons en strandraces. Eind 2009 liet hij tijdens de strandrace in Scheveningen nog grote namen als Lars Boom en Martijn Maaskant zijn achterwiel zien. Het zijn ook vooral deze disciplines waar deze ‘reuzen’ mountainbike grote voordelen biedt. Mede daarom vroeg en kreeg hij van Koga een prototype tot zijn beschikking. “Met de grote wielen en dito banden rol je makkelijker over boomwortels, gaten en stenen. Hierbij heb je door het grotere contact oppervlak ook meer grip. Omdat de banden meer volume hebben kun je ook zonder gevaar op stootlek met een lagere bandenspanning rijden wat ook voor meer grip en een hoger comfort zorgt zonder dat de rolweerstand toeneemt. De iets langere wielbasis zorgt voor stabiele rijeigenschappen zonder teveel aan wendbaarheid in te boetenâ€, aldus Bekkenk.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
-
- Berichten:463
- Lid geworden op:zo jun 01, 2008 4:19 pm
- Locatie:Bennekom
Hoe groot is de kans dat de organisatie dat weer zo wrak opschrijft dat iedereen dan aan de 650B moetTF schreef:Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de reglementen voor het aankomende
strandseizoen zijn aangepast, waarin 26 inch de maximaal toegestane wielmaat is.
De grote vraag is natuurlijk, wat voor starre vork doet Ramses straks in zn 29er

/Marten
Hoe betrouwbaar je bron ook is... Er is niet 1 reglement voor 'het strandseizoen'. Er zijn losstaande wedstrijden, waarbij elke organisator een reglement heeft of naar het KNWU reglement verwijst. Wat je hier schrijft vind ik dus op z'n minst ongeloofwaardig.TF schreef:Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de reglementen voor het aankomende
strandseizoen zijn aangepast, waarin 26 inch de maximaal toegestane wielmaat is.
Aha, iemand met een belang.
Naast dat zou het vrij belachelijk zijn om nu weer 29ers te gaan weren, je zou hopen dat dat stadium nu wel voorbij was...
On topic: best een leuke fiets wel, het leukst wat ik in lange tijd van de Feansters gezien heb... Dat praatje erbij: humor is een combinatie van een lach en een traan?

Naast dat zou het vrij belachelijk zijn om nu weer 29ers te gaan weren, je zou hopen dat dat stadium nu wel voorbij was...
On topic: best een leuke fiets wel, het leukst wat ik in lange tijd van de Feansters gezien heb... Dat praatje erbij: humor is een combinatie van een lach en een traan?
Grappig. Als ik tegen Ramses racete in de winter regio competitie, was het David en Goliath, fietsen in proportie tot de rijders. Hij deed alleen disproportioneel meer rondjes in 50 minunten
De enige reguliere deelnemer in de Zuid-Hollandse competitie die nooit achter mij eindigde, en en dat veelal met een ronde verschil deed ook.
Ik ben het niet he-le-maal eens met het stootlek verhaal. De velg is iets "botter" door de grotere diameter, maar door de langere band, en de lagere druk, stoot je wel veel VAKER tegen je velg, uitgaande van dezelfde band- en velg breedte als op je 26"er. Dat komt doordat de druk in de band minder op hoeft te lopen voor het doordrukken van de band. Wat mij betreft een belangrijke reden om in 29" bredere velgen en banden nuttig te vinden.
Geinig dat Koga nu aan de 29" gaat, na jarenlange riducule door Gerrit Gaastra (is zij familie niet de Ga in Koga?
We schrijven 9 jaar na Gary Fisher en Nishiki, 8 jaar na BeOne. Leve de innovatie. Hoera. Hoera.

Ik ben het niet he-le-maal eens met het stootlek verhaal. De velg is iets "botter" door de grotere diameter, maar door de langere band, en de lagere druk, stoot je wel veel VAKER tegen je velg, uitgaande van dezelfde band- en velg breedte als op je 26"er. Dat komt doordat de druk in de band minder op hoeft te lopen voor het doordrukken van de band. Wat mij betreft een belangrijke reden om in 29" bredere velgen en banden nuttig te vinden.
Geinig dat Koga nu aan de 29" gaat, na jarenlange riducule door Gerrit Gaastra (is zij familie niet de Ga in Koga?
We schrijven 9 jaar na Gary Fisher en Nishiki, 8 jaar na BeOne. Leve de innovatie. Hoera. Hoera.
@ Old Skool
Ik zou er niet aan moeten denken als het hard waait uit het oosten zulke dikke banden
@ Cloxxki
Die Nishiki met die vork die zo hard veerde dat je stootlek ging op de kroon was dat he?
David & Goliath hahahha goeie ja.
@ Mateis
Idd eigenbelang... mijn "team" blijft lekker op 26 inch rijden.
@ JeroenK.
Zal tijd worden dat er een normale uitslag komt bij sommige strandraces. Uitslagen per KNWU categorie zou al wat zijn. Tijdritsturen zijn bij sommige races ook niet toegestaan.
Maar idd ik lulde maar wat uit mn nek
@ Marten
Sssssst, jij snapt het
@ Pino
zie @ old school
@ Ramses
Nu je beschikking hebt over custom frames via je sponser zou ik aandringen op een 29er met aangepaste geo zodat je die goed kan rijden met een lage voorbouw en bijpassende starre vork van de winter. 29ers met te hoge vorken rijden niet lekker op het strand, vraag maar aan Het Tuig, die weet er alles van

In ieder geval 3 inch meer luchtweerstand, zou je dan niet te hoog zitten en hoe laag kun je gaan voor je problemen krijgt met de hoogte van de bb op dit frame?
Ik zou er niet aan moeten denken als het hard waait uit het oosten zulke dikke banden

@ Cloxxki
Die Nishiki met die vork die zo hard veerde dat je stootlek ging op de kroon was dat he?
David & Goliath hahahha goeie ja.
@ Mateis
Idd eigenbelang... mijn "team" blijft lekker op 26 inch rijden.
@ JeroenK.
Zal tijd worden dat er een normale uitslag komt bij sommige strandraces. Uitslagen per KNWU categorie zou al wat zijn. Tijdritsturen zijn bij sommige races ook niet toegestaan.
Maar idd ik lulde maar wat uit mn nek

@ Marten
Sssssst, jij snapt het

@ Pino
zie @ old school
@ Ramses
Nu je beschikking hebt over custom frames via je sponser zou ik aandringen op een 29er met aangepaste geo zodat je die goed kan rijden met een lage voorbouw en bijpassende starre vork van de winter. 29ers met te hoge vorken rijden niet lekker op het strand, vraag maar aan Het Tuig, die weet er alles van


In ieder geval 3 inch meer luchtweerstand, zou je dan niet te hoog zitten en hoe laag kun je gaan voor je problemen krijgt met de hoogte van de bb op dit frame?
If you're a gangster... what are you doing in show business?
Onzin, het gaat best met een 470mm lange vork. Head tubes zijn korter bij 29" (niet bij Koga's misschien), geintegreerde balhoofden schelen bijna 2cm, en dan zijn er altijd nog sturen die op het strand beter werken EN lager zijn dan de gebruikelijke bezemstyle.JeroenK schreef:TF, goeie tip aan Ramses.
Dat wordt dus een frame a la Ragley, getekend voor non-suspension corrected vaste vork.

@TF, de BB van een 29" MTB heeft dezelfde hoogte tov de wielassen als een racefiets, maar de banden zijn stukken dikker. Precies het verschil dat je nodig hebt voor off-roaden. 26"ers zit je precies even hoog op, als ze van dezelfde ontwerper komen.
Het is ook maar 2.5", 63mm dat de wielen groter zijn. Niet veel, maar genoeg om de frames reeds aangepast te laten zijn, anders wordt het gewoon niets.
Wat Jeroen zegt, een frame voor non-suspension corrected vaste vork, lekker laag!
Waar ik me druk om maak? Niet hierover! Ik kan genieten van murmelen over strandraces midden in de zomer. Heerlijk! Dat van die bocht tsja, doe anders een keer mee
Maar... dit is racen en hier spelen kleine verschillen en aanpassingen zeker wel mee.
Misschien is het inderdaad overdreven een aangepast frame, maar dat gaat volledig tegen mn principes in eigenlijk dus ik hou het erop dat Klok zich niet druk moet maken en me lekker moet laten murmelen.
Waar ik me druk om maak? Niet hierover! Ik kan genieten van murmelen over strandraces midden in de zomer. Heerlijk! Dat van die bocht tsja, doe anders een keer mee

Maar... dit is racen en hier spelen kleine verschillen en aanpassingen zeker wel mee.
Misschien is het inderdaad overdreven een aangepast frame, maar dat gaat volledig tegen mn principes in eigenlijk dus ik hou het erop dat Klok zich niet druk moet maken en me lekker moet laten murmelen.
If you're a gangster... what are you doing in show business?
Dat moet ik idd eens een keer doen...TF schreef: Dat van die bocht tsja, doe anders een keer mee
Maar... dit is racen en hier spelen kleine verschillen en aanpassingen zeker wel mee.

En idd, vooruit, er zit meer dan 1 bocht in het rondje, maar op het strand is geometrie (qua sturen dan), in mijn ogen nou ook weer niet echt een belemmerende of belangrijke factor wel...?
Geometrie van het frame hoeft niet echt aangepast te worden,alleen de positie van het stuur mag wel een stukje lager.En dan heb ik het over de kleine frame's,ik heb mij nooit verdiept in de grotere maten.Ninko schreef:.... maar op het strand is geometrie (qua sturen dan), in mijn ogen nou ook weer niet echt een belemmerende of belangrijke factor wel...?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
Ik zal toegeven dat mijn favo strandfiets, een 2002 Fisher Supercal29, een 74mm BB drop heeft, en ik er ook nog 180mm crank op gebruikte. Ik zat laag, relatief.
Als je een korte vork monteert op een normaal frame, kan dat goede dingen doen voor aerodynamica en krachtoverbrenging (deel van mijn race succes haalde ik hiervandaan). Op het strand vooral, krijg je dan wel met zeer rottig stuurgedrag te maken. Niet in die ene bocht, maar bij het ploeteren door mindere stukke zand.
Daar maakt 29" realistisch gezien ook vooral het verschil, de lastigere stukken, niet zozeer de harde stukken met tegenwind.
Ik vond het wel grappig om als 80e het strand op te rijden, en dan als enige fietsend de waterlijn te bereiken. Dat had minstens zoveel met 29" te maken als met mijn handigheid. Ik deed het al graag met 26" zo, maar dat lukte lang niet altijd. Als enige 29" rijder, werd het meteen een wapen.
Ook over zandbodem waar je net-wel, net-niet doorheen zakt, kon ik het voordeel van 29" merken. 10-20kg zwaarder dan de concurrentie, kon ik toch rijden waar zij dat niet konden.
Als je een korte vork monteert op een normaal frame, kan dat goede dingen doen voor aerodynamica en krachtoverbrenging (deel van mijn race succes haalde ik hiervandaan). Op het strand vooral, krijg je dan wel met zeer rottig stuurgedrag te maken. Niet in die ene bocht, maar bij het ploeteren door mindere stukke zand.
Daar maakt 29" realistisch gezien ook vooral het verschil, de lastigere stukken, niet zozeer de harde stukken met tegenwind.
Ik vond het wel grappig om als 80e het strand op te rijden, en dan als enige fietsend de waterlijn te bereiken. Dat had minstens zoveel met 29" te maken als met mijn handigheid. Ik deed het al graag met 26" zo, maar dat lukte lang niet altijd. Als enige 29" rijder, werd het meteen een wapen.
Ook over zandbodem waar je net-wel, net-niet doorheen zakt, kon ik het voordeel van 29" merken. 10-20kg zwaarder dan de concurrentie, kon ik toch rijden waar zij dat niet konden.