Koga 29-er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Koga 29-er

Bericht door Tall Boy Bram » vr jun 18, 2010 4:55 pm

Zie: http://www.koga.com/nl/newsitem.asp?id=3688472 voor Koga aan de 29-ers....

Afbeelding

tbb

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jun 18, 2010 5:17 pm

Geniaal!

Koga is gestart met tests van een innovatieve mountainbike met zeer grote, zogenoemde 29 inch, wielen in plaats van de gebruikelijke 26 inch maat. De eerste wedstrijdtest had direct succes: een niet te houden Ramses Bekkenk van het Koga Mountainbike Team schreef met het prototype direct de 103 kilometer lange Duitse Saarschleifen marathon op zijn naam. De bijzondere ‘Big Wheels’ mountainbike heeft bovendien een frame van een nieuwe aluminiumlegering, genaamd 6069. Koga doet nog geen mededelingen over eventuele productie van dit model.



Bekkenk blinkt internationaal uit in marathons en strandraces. Eind 2009 liet hij tijdens de strandrace in Scheveningen nog grote namen als Lars Boom en Martijn Maaskant zijn achterwiel zien. Het zijn ook vooral deze disciplines waar deze ‘reuzen’ mountainbike grote voordelen biedt. Mede daarom vroeg en kreeg hij van Koga een prototype tot zijn beschikking. “Met de grote wielen en dito banden rol je makkelijker over boomwortels, gaten en stenen. Hierbij heb je door het grotere contact oppervlak ook meer grip. Omdat de banden meer volume hebben kun je ook zonder gevaar op stootlek met een lagere bandenspanning rijden wat ook voor meer grip en een hoger comfort zorgt zonder dat de rolweerstand toeneemt. De iets langere wielbasis zorgt voor stabiele rijeigenschappen zonder teveel aan wendbaarheid in te boetenâ€￾, aldus Bekkenk.


JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr jun 18, 2010 5:45 pm

Yes nu kan onze profile dealert niet meer om 29-ers heen..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

van den Mountainh
Berichten:463
Lid geworden op:zo jun 01, 2008 4:19 pm
Locatie:Bennekom

Bericht door van den Mountainh » vr jun 18, 2010 6:19 pm

Kunnen we straks inderdaad een bandje om de hoek halen.
Doen we niet, gaan natuurlijk naar de specialisten 8)

TF
Berichten:814
Lid geworden op:vr mar 11, 2005 8:45 pm

Bericht door TF » vr jun 18, 2010 10:31 pm

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de reglementen voor het aankomende
strandseizoen zijn aangepast, waarin 26 inch de maximaal toegestane wielmaat is.

De grote vraag is natuurlijk, wat voor starre vork doet Ramses straks in zn 29er :)
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » vr jun 18, 2010 11:36 pm

TF schreef:Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de reglementen voor het aankomende
strandseizoen zijn aangepast, waarin 26 inch de maximaal toegestane wielmaat is.

Mmmmmmm, een 26" met 4" banden ...

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » za jun 19, 2010 8:05 am

TF schreef:Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de reglementen voor het aankomende
strandseizoen zijn aangepast, waarin 26 inch de maximaal toegestane wielmaat is.

De grote vraag is natuurlijk, wat voor starre vork doet Ramses straks in zn 29er :)
Hoe groot is de kans dat de organisatie dat weer zo wrak opschrijft dat iedereen dan aan de 650B moet :D
/Marten

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » za jun 19, 2010 8:59 am

TF schreef:Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de reglementen voor het aankomende
strandseizoen zijn aangepast, waarin 26 inch de maximaal toegestane wielmaat is.
Hoe betrouwbaar je bron ook is... Er is niet 1 reglement voor 'het strandseizoen'. Er zijn losstaande wedstrijden, waarbij elke organisator een reglement heeft of naar het KNWU reglement verwijst. Wat je hier schrijft vind ik dus op z'n minst ongeloofwaardig.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » za jun 19, 2010 9:49 am

Aha, iemand met een belang. :D

Naast dat zou het vrij belachelijk zijn om nu weer 29ers te gaan weren, je zou hopen dat dat stadium nu wel voorbij was...

On topic: best een leuke fiets wel, het leukst wat ik in lange tijd van de Feansters gezien heb... Dat praatje erbij: humor is een combinatie van een lach en een traan?

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » za jun 19, 2010 10:02 am

Grappig. Als ik tegen Ramses racete in de winter regio competitie, was het David en Goliath, fietsen in proportie tot de rijders. Hij deed alleen disproportioneel meer rondjes in 50 minunten :roll: De enige reguliere deelnemer in de Zuid-Hollandse competitie die nooit achter mij eindigde, en en dat veelal met een ronde verschil deed ook.

Ik ben het niet he-le-maal eens met het stootlek verhaal. De velg is iets "botter" door de grotere diameter, maar door de langere band, en de lagere druk, stoot je wel veel VAKER tegen je velg, uitgaande van dezelfde band- en velg breedte als op je 26"er. Dat komt doordat de druk in de band minder op hoeft te lopen voor het doordrukken van de band. Wat mij betreft een belangrijke reden om in 29" bredere velgen en banden nuttig te vinden.

Geinig dat Koga nu aan de 29" gaat, na jarenlange riducule door Gerrit Gaastra (is zij familie niet de Ga in Koga?
We schrijven 9 jaar na Gary Fisher en Nishiki, 8 jaar na BeOne. Leve de innovatie. Hoera. Hoera.

Old Skool
Berichten:63
Lid geworden op:zo dec 06, 2009 4:10 pm

Bericht door Old Skool » za jun 19, 2010 3:48 pm

TF schreef:Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de reglementen voor het aankomende
strandseizoen zijn aangepast, waarin 26 inch de maximaal toegestane wielmaat is.
Simpele oplossing: een fat: 26" velgmaat, 29 inch omtrek
green salsa good salsa

TF
Berichten:814
Lid geworden op:vr mar 11, 2005 8:45 pm

Bericht door TF » za jun 19, 2010 7:58 pm

@ Old Skool

Ik zou er niet aan moeten denken als het hard waait uit het oosten zulke dikke banden :)

@ Cloxxki

Die Nishiki met die vork die zo hard veerde dat je stootlek ging op de kroon was dat he?

David & Goliath hahahha goeie ja.

@ Mateis

Idd eigenbelang... mijn "team" blijft lekker op 26 inch rijden.

@ JeroenK.

Zal tijd worden dat er een normale uitslag komt bij sommige strandraces. Uitslagen per KNWU categorie zou al wat zijn. Tijdritsturen zijn bij sommige races ook niet toegestaan.

Maar idd ik lulde maar wat uit mn nek ;)

@ Marten

Sssssst, jij snapt het :)

@ Pino

zie @ old school

@ Ramses

Nu je beschikking hebt over custom frames via je sponser zou ik aandringen op een 29er met aangepaste geo zodat je die goed kan rijden met een lage voorbouw en bijpassende starre vork van de winter. 29ers met te hoge vorken rijden niet lekker op het strand, vraag maar aan Het Tuig, die weet er alles van :)

Afbeelding

In ieder geval 3 inch meer luchtweerstand, zou je dan niet te hoog zitten en hoe laag kun je gaan voor je problemen krijgt met de hoogte van de bb op dit frame?
If you're a gangster... what are you doing in show business?

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » za jun 19, 2010 11:08 pm

TF, goeie tip aan Ramses.

Dat wordt dus een frame a la Ragley, getekend voor non-suspension corrected vaste vork.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » za jun 19, 2010 11:25 pm

JeroenK schreef:TF, goeie tip aan Ramses.

Dat wordt dus een frame a la Ragley, getekend voor non-suspension corrected vaste vork.
Onzin, het gaat best met een 470mm lange vork. Head tubes zijn korter bij 29" (niet bij Koga's misschien), geintegreerde balhoofden schelen bijna 2cm, en dan zijn er altijd nog sturen die op het strand beter werken EN lager zijn dan de gebruikelijke bezemstyle.
:)

@TF, de BB van een 29" MTB heeft dezelfde hoogte tov de wielassen als een racefiets, maar de banden zijn stukken dikker. Precies het verschil dat je nodig hebt voor off-roaden. 26"ers zit je precies even hoog op, als ze van dezelfde ontwerper komen.

Het is ook maar 2.5", 63mm dat de wielen groter zijn. Niet veel, maar genoeg om de frames reeds aangepast te laten zijn, anders wordt het gewoon niets.

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » zo jun 20, 2010 1:29 pm

Wat maak je je druk om aangepaste geo met een starre vork...? Een lage bracket is geen probleem bij een strandrace, en er zit welgeteld 1(lees één) bocht in de wedstrijd... :lol: :roll:

TF
Berichten:814
Lid geworden op:vr mar 11, 2005 8:45 pm

Bericht door TF » ma jun 21, 2010 12:06 am

Wat Jeroen zegt, een frame voor non-suspension corrected vaste vork, lekker laag!

Waar ik me druk om maak? Niet hierover! Ik kan genieten van murmelen over strandraces midden in de zomer. Heerlijk! Dat van die bocht tsja, doe anders een keer mee ;)

Maar... dit is racen en hier spelen kleine verschillen en aanpassingen zeker wel mee.

Misschien is het inderdaad overdreven een aangepast frame, maar dat gaat volledig tegen mn principes in eigenlijk dus ik hou het erop dat Klok zich niet druk moet maken en me lekker moet laten murmelen.
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » ma jun 21, 2010 7:02 pm

TF schreef: Dat van die bocht tsja, doe anders een keer mee ;)

Maar... dit is racen en hier spelen kleine verschillen en aanpassingen zeker wel mee.
Dat moet ik idd eens een keer doen... 8)
En idd, vooruit, er zit meer dan 1 bocht in het rondje, maar op het strand is geometrie (qua sturen dan), in mijn ogen nou ook weer niet echt een belemmerende of belangrijke factor wel...?

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma jun 21, 2010 8:43 pm

Ninko schreef:.... maar op het strand is geometrie (qua sturen dan), in mijn ogen nou ook weer niet echt een belemmerende of belangrijke factor wel...?
Geometrie van het frame hoeft niet echt aangepast te worden,alleen de positie van het stuur mag wel een stukje lager.En dan heb ik het over de kleine frame's,ik heb mij nooit verdiept in de grotere maten.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » di jun 22, 2010 11:15 am

Ik zal toegeven dat mijn favo strandfiets, een 2002 Fisher Supercal29, een 74mm BB drop heeft, en ik er ook nog 180mm crank op gebruikte. Ik zat laag, relatief.

Als je een korte vork monteert op een normaal frame, kan dat goede dingen doen voor aerodynamica en krachtoverbrenging (deel van mijn race succes haalde ik hiervandaan). Op het strand vooral, krijg je dan wel met zeer rottig stuurgedrag te maken. Niet in die ene bocht, maar bij het ploeteren door mindere stukke zand.
Daar maakt 29" realistisch gezien ook vooral het verschil, de lastigere stukken, niet zozeer de harde stukken met tegenwind.

Ik vond het wel grappig om als 80e het strand op te rijden, en dan als enige fietsend de waterlijn te bereiken. Dat had minstens zoveel met 29" te maken als met mijn handigheid. Ik deed het al graag met 26" zo, maar dat lukte lang niet altijd. Als enige 29" rijder, werd het meteen een wapen.
Ook over zandbodem waar je net-wel, net-niet doorheen zakt, kon ik het voordeel van 29" merken. 10-20kg zwaarder dan de concurrentie, kon ik toch rijden waar zij dat niet konden.

Plaats reactie