Heeeel vast lager

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
mateis
Heeeel vast lager

Bericht door mateis » zo jun 06, 2010 7:05 pm

Ha,

Ik heb - denk ik - het enige Shimano wiel met een industrielager. In de body van mijn fijne WH-6500 wielen zit aan de buitenkant 1 6803 lager. Op dat lager draait de hele body op de as en dat lager is - natuurlijk - na een wintertje crossen frut. Aan de binnenkant van het lager zit een alu bus die doorloopt naar de andere kant van de body, waar ie tegengehouden wordt door het restant van de body (met de pallen enzo; die zitten op de buitenkant. Erg on-Shimano allemaal). Die alu bus is ~2,5mm dik, maar is afgefreesd om in het lager te vallen. Waar ie in het lager valt is ie maar ~1mm dik. Die bus is mijn enige kans om het lager eruit te krijgen; daarnaast heb ik die bus nog nodig als ik het ouwe lager eruit gekregen heb en het nieuwe erin - als.

Daar nu het probleem: het lager zit vaster dan ik het ooit gezien heb en de dingen waarop kracht gezet moet worden om het eruit te krijgen zijn allemaal dun, licht en alu. Wat voor mogelijkheden heb ik om dat lager er uit te krijgen zonder het verklooien van mijn body (adviesprijs, als te vinden, E 150,-)?

- werkwijze tot nu toe: dop uit sleutelset die tamelijk netjes op de bus past+subtiele hamer, daarna +stalen hamer; ook geprobeerd met eerst een lijmklem en later een workmate het lager los te persen. Ik geef toe: niet zo goed als een bankschroef (die heb ik niet), maar echt serieus meer kracht dan ik ooit nodig gehad heb om een lagertje te demonteren... Ik heb de body ook nog 10 min in de oven gehad op 150*, koud water over het lager laten stromen en daarna heel snel geprobeerd het er uit te tikken. To no avail...

Opties?
- warm/koud... Mijn eerste poging was misschien nog niet super. Tips?
- andere ideeen? Heeft Shimano het lager voor de gein vastgelijmd?

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma jun 07, 2010 11:00 am

Is het DEZE ?
Dan moet je toch opzoek naar een nieuwe body vrees ik.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

marten

Re: Heeeel vast lager

Bericht door marten » ma jun 07, 2010 11:28 am

Niet de enige, W 601 is hetzelfde. In mijn lijstje van vorig jaar is de adviesprijs van de body 114, doe er nog een asje bij en je hebt 200 afgetikt :D

Ik heb hier nog een wiel in inmiddels 19 spaaks uitvoering aan een spijker hangen, maar de naaf lijkt het wel te doen. Je mag me een PM sturen
/Marten

mateis

Bericht door mateis » di jun 08, 2010 1:03 pm

Euh, wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: ik heb de WH-7800 wielen. :sleepy: ( exploded view)

niet direct te linken foto van de body (kan aan mij liggen)
Ik begrijp dat Shimano die dingen liever als complete units verkoopt en zeker niet zelf los industrielagers gaat leveren (oh, blasfemie!), maar dat ding moet er toch uit kunnen? Of hebben jullie daadwerkelijk de ervaring dat dat lager erin gelijmd wordt?

@Marten: bedankt voor het aanbod! Ben alleen bang dat het niet 1-2-3-compatibel is. Een nieuwe body heb ik op Bike-components inmiddels gespot voor E 95,-...

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jun 08, 2010 3:50 pm

shitmano is gewoon kut..

ik heb een XT wielset waarvan ik ook nieuwe lagers wilde hebben

in december besteld..
pas na 6 maanden binne gekomen maar kapot tijdens shipping..
je word er ziek van :x

wil klacht indienen nog steeds..maar dat moet dan via de winkel van een maatje van me..
zie je het probleem al .. :(

marten

Bericht door marten » di jun 08, 2010 7:22 pm

mateis schreef: maar dat ding moet er toch uit kunnen? Of hebben jullie daadwerkelijk de ervaring dat dat lager erin gelijmd wordt?
loctite stelt boven 100C niet zo veel meer voor, dus met heetstoken zou je daar geen last van moeten hebben
/Marten

mateis

Bericht door mateis » di jun 08, 2010 9:25 pm

cyberhawk schreef:shitmano is gewoon kut..
Nah, Shimano uitstekend, alleen moet je eigenlijk niet de sjiekste spullen van ze hebben. :)

@Marten: ik zal er nog eens mee aan de slag. ;)

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo jun 09, 2010 7:47 am

nou :?

ik heb de XT set.. niet de xtr..

tis echt prachtig bedacht.. en licht..
maar als je op nieuwe lagers moet wachten en dat duurd 1.5jaar voordat ze uberhaubt al leverbaar zijn nadat ze zijn uitgebracht..!

vind ik toch een beetje slordig.. :bandana:

mateis

Bericht door mateis » wo jun 09, 2010 9:19 am

1,5jr is idd bizar lang, dat slaat nergens meer op. :(

Mijn ervaringen zijn over het algemeen echter een stuk positiever. Zeker ook omdat je in de regel wel een beetje kan kruisbestuiven tussen spullen.

marten

Bericht door marten » wo jun 09, 2010 10:27 am

cyberhawk schreef:nou :?

ik heb de XT set.. niet de xtr..

tis echt prachtig bedacht.. en licht..
maar als je op nieuwe lagers moet wachten en dat duurd 1.5jaar voordat ze uberhaubt al leverbaar zijn nadat ze zijn uitgebracht..!

vind ik toch een beetje slordig.. :bandana:
Je kunt iha ook beter goedkoop een nieuwe naaf kopen, en die voor de onderdelen gebruiken
/Marten

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo jun 09, 2010 10:50 am

dit waren vaste wielsets.. met straight spokes.. die naven zijn niet los te koop denk ik zo..?

revisie setje was 30 euro met lagers seals en as !
duus duur is het niet.. gewoon heel slecht leverbaar.. :(

marten

Bericht door marten » wo jun 09, 2010 11:52 am

cyberhawk schreef:dit waren vaste wielsets.. met straight spokes.. die naven zijn niet los te koop denk ik zo..?

revisie setje was 30 euro met lagers seals en as !
duus duur is het niet.. gewoon heel slecht leverbaar.. :(
soms wel, soms niet. Daar zijn al die pdf's met exploded view en onderdeelnummers voor. Kun je kijken wat er past van de gewone naven
/Marten

heppypeppy
Contacteer:

Re: Heeeel vast lager

Bericht door heppypeppy » vr jun 11, 2010 4:52 pm

mateis schreef:...Ik geef toe: niet zo goed als een bankschroef (die heb ik niet)...
Ik wel. Kom maar langs, mocht het nog nodig zijn.

mateis

Bericht door mateis » zo jun 13, 2010 11:05 am

Nou, 'het' is er uit. :D
fotootje

Shimano heeft dit echt specifiek zo ontworpen dat je het niet uit elkaar zou kunnen halen, althans niet zonder toepassing van geweld. Er bleken twee lagers in de body te zitten, ook wel logisch eigenlijk. Beide lagers hebben dezelfde afmetingen, wat betekent dat je lager 1 (binnenste) eerst door de passing van lager 2 (buitenste) moet persen en dan nog eens op zijn eigen plek. Om te voorkomen dat je beide lagers zou kunnen demonteren door de centrale bus eruit te tikken, werd lager 1 door een hele dikke stalen snapring op zijn plaats gehouden. Omdat er verder geen randjes waren, kon lager 2 nooit eerst worden gedemonteerd, waarna de snapring zou kunnen worden weggehaald en lager 1 ook gedemonteerd.

Voldoende geweld betekende echter dat a/ lager 1 compleet aan gort geduwd is (zie de restanten op de foto...), b/ de snapring wat verfrommeld is en c/ het randje in het alu bodyhuis waar de snapring achter hing nu hier en daar wat afgebrokkeld is.

Kortom: de weg is vrij om er twee nieuwe lagertjes in te duwen en die snapring verder te laten voor wat ie is! De enige functie van dat ding is dat Shimano dure body's kan verkopen... :argue:

(Alleen nog even een mooi passend persjetsertje vinden voor lager 1. Dat is dan weer net werk, want dat moet dus door de passing van lager 2, maar wel op de buitenste schaal van lager 1...)

mateis

Bericht door mateis » zo jun 13, 2010 11:08 am

Ohja, dat voldoende geweld werd toegepast met een grote bankschroef en twee man volle bak eraan hangen. Beetje eng, altijd de vraag of je niet vanalles om/in je oren krijgt als het echt faalt, maar dat ging dus goed (fijn dat dat lager 'binnen' zat).

TomG

Bericht door TomG » zo jun 13, 2010 11:52 am

Achteraf gezien geen mogelijkheid om de centrale bus iets uit het midden te duwen en te gebruiken om een lager er uit te tikken? :angelnot:

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jun 13, 2010 12:58 pm

Alleen nog even een mooi passend persjetsertje vinden voor lager 1. Dat is dan weer net werk, want dat moet dus door de passing van lager 2, maar wel op de buitenste schaal van lager 1...
Ik heb gemerkt dat als je een grote doppenset hebt er altijd wel een dop bijzit die een mooie passing heeft.

Ook moet je de lagers natuurlijk eerst een nachtje in de vriezer leggen en de body lekker in de zon/oven.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten

Bericht door marten » zo jun 13, 2010 4:37 pm

mateis schreef:Nou, 'het' is er uit. :D
fotootje

Shimano heeft dit echt specifiek zo ontworpen dat je het niet uit elkaar zou kunnen halen, althans niet zonder toepassing van geweld. Er bleken twee lagers in de body te zitten, ook wel logisch eigenlijk. Beide lagers hebben dezelfde afmetingen, wat betekent dat je lager 1 (binnenste) eerst door de passing van lager 2 (buitenste) moet persen en dan nog eens op zijn eigen plek. Om te voorkomen dat je beide lagers zou kunnen demonteren door de centrale bus eruit te tikken, werd lager 1 door een hele dikke stalen snapring op zijn plaats gehouden. Omdat er verder geen randjes waren, kon lager 2 nooit eerst worden gedemonteerd,
Keilbout in de binnenring van 2 vastzetten, en dan er uitpersen of aan een slagtrekker hangen, net hoe het uitkomt
/Marten

mateis

Bericht door mateis » ma jun 14, 2010 9:17 am

marten schreef:Keilbout in de binnenring van 2 vastzetten, en dan er uitpersen of aan een slagtrekker hangen, net hoe het uitkomt
Maar je kan dus niet bij lager 2, die stomme alu bus gaat doorheen beide lagers... En Toms optie is ook niet mogelijk, juist omdat die bus door beide lagers gaat.

Grof geweld was echt het enige in dit geval

@Dida: met die doppen is ook mijn ervaring, maar in dit geval gaat dat net niet werken, helaas... Lagers de vriezer in is idd wel een goed idee. En de body kan wel een kwartiertje in de oven van te voren. :D

Plaats reactie