Als je echt alleen op de weg gaat fietsen: koop een racefiets.
Ik rij nu twee jaar op de weg met mijn crosser (Kona Jake the Snake) en als ik er in de winter niet mee offroad zou karren, zou ik em inruilen voor een racefiets, vanwege:
- geometrie: een crosser op smalle (=lage) bandjes stuurt niet zo goed op hoge snelheid als een racefiets. Ik rij constant andere lijnen dan racers en ga ook langzamer door bochten. Dat lijkt niet perse aan mij te liggen.
- remmen!: crossers komen in de regel met matige, bijzonder onderhoudsgevoelige canti's, die, ook als ze uitstekend onderhouden worden en steeds netjes afgesteld, niet kunnen tippen aan een goede racerem.
Een degelijke racefiets met een goed alu frame en stevige (32 spaaks) wielen is imho niet kwetsbaarder dan een crosser. Kijk uit naar de Duitse fietsen: die zijn erg stijf en vaak zeer degelijk (sterk) gebouwd...
Overweeg een crosser als je:
- ook echt wilt crossen in de winter
- je met bagage wilt gaan fietsen en een frame zoekt met oogjes voor dragers etc. (goed kijken! Een wedstrijdspecifieke crosser heeft dit niet)
- je perse vaste spatborden wilt monteren en een frame zoekt met oogjes en ruimte daarvoor (n.b.: idem als boven)
--> dat gezegd hebbende: er zijn opties die de twee bovenstaande opties bieden in combi met iets bredere bandjes (28mm, iig zonder spatborden), maar ook de convenience van raceremmen (dan wel long reach calipers)...