lagers: schandalig!

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo mar 10, 2010 6:55 pm

Sneeck schreef: Hardop denkende, zouden brede naaldlagers geen poging waard zijn?(al dan niet ooit al eens gemaakt) Afdichting is een crime maar de rollers kunnen meer side loading aan.
De Octalink trapassen hadden een combinatie van naald- en kogellagers. Een combinatie was nodig, omdat naaldlagers geen dwarskrachten kunnen opvangen. Wel veel grotere radiale krachten, dus zeg maar 'dragend gewicht'. De kleinere kogellagers in die constructie waren afdoende om de axiale krachten op te vangen.

Naaldlagers kunnen niet echt overeenkomen met scheefstelling. Echter door de lengte die de naalden hebben, is het contactoppervlak groter en is het geheel dus stijver. Centreerproblemen worden daarmee wat opvangen, maar vertaald zich direct ook in een verhoging van wrijving en slijtage.

Afbeelding

marten

Bericht door marten » wo mar 10, 2010 7:30 pm

Hardop denkende, zouden brede naaldlagers geen poging waard zijn?(al dan niet ooit al eens gemaakt) Afdichting is een crime maar de rollers kunnen meer side loading aan.

De Octalink trapassen hadden een combinatie van naald- en kogellagers.
Geldt alleen voor Dura Ace en afgeleiden, de cartridge octalink versies hebben in het midden een gewoon dun alsje en dikke kogels en blijven wel heel

Naaldlagers kunnen niet echt overeenkomen met scheefstelling. Echter door de lengte die de naalden hebben, is het contactoppervlak groter en is het geheel dus stijver. Centreerproblemen worden daarmee wat opvangen, maar vertaald zich direct ook in een verhoging van wrijving en slijtage.
Lagers in een fiets gaan vaak stuk op verontreiniging, en dan is een naaldlager niet gunstig: alle vuil moet onder de naald door, terwijl het bij een kogel er misschien ook nog omheen gekund had. En kleine kogels en dunne naalden kun je te dicht op elkaar pakken, dus blijft er te weinig ruimte voor vet over
/Marten

bettes

Bericht door bettes » wo mar 10, 2010 7:58 pm

marten schreef: Geldt alleen voor Dura Ace en afgeleiden, de cartridge octalink versies hebben in het midden een gewoon dun alsje en dikke kogels en blijven wel heel
Zo een bb-m950 xtr-as heb ik nu in de turner zitten en die doet het naar mijn mening heel behoorlijk. Wel behoorlijk wat tijd moeten steken in de montage want er moest een ietsje speling op blijven zitten om alles heel te houden. Dus veel trial en error...
Die cartridge xtr-assen van later heb ik hier met de vleet liggen met een hoop speling en geluiden die je niet wil horen!

Ik weet dat dit het tegenovergestelde is van wat je normaal hoort, maar bij mij loopt die op naaldlagers als een naaimachine!

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

marten

Bericht door marten » wo mar 10, 2010 8:08 pm

bettes schreef:
marten schreef: Geldt alleen voor Dura Ace en afgeleiden, de cartridge octalink versies hebben in het midden een gewoon dun alsje en dikke kogels en blijven wel heel
Zo een bb-m950 xtr-as heb ik nu in de turner zitten en die doet het naar mijn mening heel behoorlijk. Wel behoorlijk wat tijd moeten steken in de montage want er moest een ietsje speling op blijven zitten om alles heel te houden. Dus veel trial en error...
Die cartridge xtr-assen van later heb ik hier met de vleet liggen met een hoop speling en geluiden die je niet wil horen!

Ik weet dat dit het tegenovergestelde is van wat je normaal hoort, maar bij mij loopt die op naaldlagers als een naaimachine!
Levensduur is een statistisch begrip met een grote spreiding. Als ze bij jouw lang meegaan is er ergens anders iemand die extra snel de klos is :D :shock: :o
/Marten

Sven

Bericht door Sven » vr mar 12, 2010 8:07 pm

BOSS schreef:@Sven, deze "loser" is zo slim geweest om voor zijn nieuwe fiets WEER een set van die RF cranks te kopen...in de hoop dat de kinderziektes er inmiddels wel uit zouden zijn.........Ik had beter een setje WI kunnen aanschaffen.

dusssssssss©
Sorry voor de late reactie, maar ik heb ook 3,4,5 keer nagedacht of ik ervoor zou kiezen. Tot nu toe nog afkloppen, in tegenstelling tot jouw verhalen...

hubertje

Bericht door hubertje » za mar 13, 2010 9:07 am

tonlagers!

Oz

Bericht door Oz » ma apr 05, 2010 10:14 pm

Als ze net ze goed zijn als de headsets en de naven dan is dit de oplossing:
Afbeelding

In alle andere gevallen: gewoon Shimano voor een tientje of drie.

't is (helaas) zo dat er op vet flink bezuinigd wordt net zoals er in Shimano (XT/XTR) nog steeds geen RVS-schroeven zitten...

two-one

Bericht door two-one » di apr 06, 2010 8:03 am

Je kan ook nog je oude cups ontdoen van industrielagers, en er Enduroseal lagers inzetten. Die hebben geen plastic shim, maar een kleinere binnendiameter, en daardoor grotere kogels. Daarnaast hebben ze betere (dubbele) siliconen afdichting.

Dalman

Re: lagers: schandalig!

Bericht door Dalman » wo apr 14, 2010 12:09 pm

[quote]Buitenboordlagers zijn iha troep en moet je gewoon vervangen samen met de ketting. Had je gewoon kunnen weten als je niet zoals al die consumenten verblind geweest was door al dat marketing gelul :D

Maar twijfel niet, binnenkort komt er wel weer iets nieuws uit, dat nog duurder is, en ongetwijfled al je zorgen wegneemt[/quote]

Ik rij al jaren op saint cranksets in hele slecht omstandigheden en ik heb nog nooit een probleem gehad met mij externe lagers.

Gran Torino
Contacteer:

Bericht door Gran Torino » do jan 27, 2011 12:34 pm

Misschien een hele domme opmerking , maar waarom en hoe krijgen jullie je cranklagers
allemaal kapot? Zijn jullie allemaal van die stoempende racefietsende op je zwaarste verzet rijdende idioten, of rijden jullie op souplesse? Ik heb in al die jaren maar 2 trapassen moeten vervangen 1 daarvan was een isis crankje van Truvativ, wat door mijn onkunde een beetje te slap was vastgedraaid. En de ander kwam uit mijn 15 jaar oude Trekje wat speling vertoonde door slijtage, deze fiets is 15 jaar lang dagelijks gebruikt...

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do jan 27, 2011 12:40 pm

we hebben het hier over hollowtech lagers.. niet de vaste BB's

en idd een truvativ gaat JAAAAREN mee.. alleen past er geen saint in :lol:

Gran Torino
Contacteer:

Bericht door Gran Torino » do jan 27, 2011 12:46 pm

cyberhawk schreef:we hebben het hier over hollowtech lagers.. niet de vaste BB's

en idd een truvativ gaat JAAAAREN mee.. alleen past er geen saint in :lol:
Oops me bad had niet het hele topic gelezen, moet beter opletten voordat ik ga blaten..
Snap die hollowtech zooi echt niet, met lagers in een frame heb je sowieso minder werkende krachten :roll: :roll:

faxe

Bericht door faxe » vr feb 25, 2011 10:47 am

Als je op zoek bent naar iets duurzaams kun je Chris King trapaslagers ook maar beter links laten liggen is mijn ervaring. Begin september 2010 zijn ze gemonteerd op mijn fiets. In december zat er al speling op en inmiddels zijn ze alweer vervangen (onder garantie) door een nieuw setje. Ben benieuwd hoe lang deze meegaan :lol:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr feb 25, 2011 12:06 pm

faxe schreef:Als je op zoek bent naar iets duurzaams kun je Chris King trapaslagers ook maar beter links laten liggen is mijn ervaring. Begin september 2010 zijn ze gemonteerd op mijn fiets. In december zat er al speling op en inmiddels zijn ze alweer vervangen (onder garantie) door een nieuw setje. Ben benieuwd hoe lang deze meegaan :lol:
is je bracketpot goed gevlakt?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

faxe

Bericht door faxe » vr feb 25, 2011 12:24 pm

Ik heb een Idworx Mountainrohler met excentrische trapas. Kun je in dat geval de bracketpot wel vlaken?

marten

Bericht door marten » vr feb 25, 2011 12:36 pm

faxe schreef:Ik heb een Idworx Mountainrohler met excentrische trapas. Kun je in dat geval de bracketpot wel vlaken?
Uiteraard kun je ze vlakken, maar een aluminium werkstuk uit de draaibank waar niet achteraf aan gelast is zou toch recht moeten zijn. En echt belangrijk lijkt het me toch niet, de lagers zijn sneller verroest dan dat ze door andere oorzaken de geest geven :D
/Marten

faxe

Bericht door faxe » vr feb 25, 2011 12:39 pm

De versleten lagers waren in ieder geval niet verroest dus dat kan niet de reden zijn geweest.

willem12

Bericht door willem12 » vr feb 25, 2011 12:51 pm

Gran Torino schreef:Oops me bad had niet het hele topic gelezen, moet beter opletten voordat ik ga blaten..Snap die hollowtech zooi echt niet, met lagers in een frame heb je sowieso minder werkende krachten :roll: :roll:
Lagers naar buiten, zo dicht mogelijk trappers geeft een betere krachtoverbrenging en een stabielere as. De mechanica klopt wel, de implementatie zuigt omdat men fabricage toleranties wil wegwerken en een onderhoudsvrije lager wil maken. Beide doelen worden in theorie gerealiseerd met de plastic kapjes over de lagers en langs de as. In de praktijk werkt het voor geen meter, kapjes slijten ongelijkmatig en er komt toch, surprise surprise, fijnkorrelige modder met water achter de kapjes. Het gevolg is dat alle MTB'ers 1x per jaar nieuwe lagers kopen met hoge marge (2E waarde, 20-30E verkoop). Goed voor de handel, slecht voor de duurzaamheid.

Mijn beste resultaten met Enduro Fork Seals, geen plastic kapje en dus ruimte voor grotere lager kogels, past precies de op trapas en 2-3 keer per jaar alles demonteren en opnieuw invetten.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr feb 25, 2011 3:33 pm

Lagers naar buiten, zo dicht mogelijk trappers geeft een betere krachtoverbrenging en een stabielere as.
Daarom blijf ik het mooi vinden dat shimano dat als enige doet bij zijn achterassen. Ik vraag me af waarom nog geen enkele andere fabrikant om dat patent van shimano heen is gegaan met een mooie oplossing.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr feb 25, 2011 5:24 pm

Hadden we nog maar Grease Guard.... :( :( 8)

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr feb 25, 2011 7:14 pm

Ik doe al zes jaar met een XT lager in mijn hardtail, 6 jaar met dura ace op de racert en heeft zelfs al een tweede leven in een ander frame nu. En 3 jaar met een XTR lager in mijn fully en ze hebben allemaal behoorlijk op hun donder gekregen. Nog nooit opengemaakt ook maar ze lopen nog als nieuw. Wat doe ik fout? :D

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr feb 25, 2011 8:00 pm

didadunlop schreef:
Lagers naar buiten, zo dicht mogelijk trappers geeft een betere krachtoverbrenging en een stabielere as.
Daarom blijf ik het mooi vinden dat shimano dat als enige doet bij zijn achterassen. Ik vraag me af waarom nog geen enkele andere fabrikant om dat patent van shimano heen is gegaan met een mooie oplossing.
Ehh sorry..? Shimano heeft de slechtste naven op de markt imo
Enne hope en elke andere goede fabrikant heeft zo'n btje de lagers zo ver mogenlijk naar buiten staan ?'t enige wat ik ze gun is het idee van hollowtech mits..! Dat wel van hun is ? Alhoewel een goede isis bb ook perfect werkt...!

faxe

Bericht door faxe » di mar 08, 2011 3:39 pm

Op mijn 2 week geleden vervangen Chris king lagers zat afgelopen weekend al weer speling :?

Geen idee hoe het komt maar lijkt me niet dat het aan de lagers ligt.

willem12

Bericht door willem12 » di mar 08, 2011 3:51 pm

Dan toch maar eens "vlakken"en kijken of je trapas wel precies gelijkmatig horizontaal ligt...
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

mateis

Bericht door mateis » di mar 08, 2011 5:32 pm

cyberhawk schreef:
didadunlop schreef:
Ehh sorry..? Shimano heeft de slechtste naven op de markt imo
Enne hope en elke andere goede fabrikant heeft zo'n btje de lagers zo ver mogenlijk naar buiten staan ?'t enige wat ik ze gun is het idee van hollowtech mits..! Dat wel van hun is ? Alhoewel een goede isis bb ook perfect werkt...!
Dida bedoelt de lagers waarmee het wiel (naafhuis) op de as draait. Bij Hope etc. zit dat lager aan de rechterkant achter je body, bij bijna alle (enige sjieke systeemwielen daargelaten - misschien ook jouw XT's?) Shimano naven aan de buitenkant van de body en dus in een veel bredere opstelling (dat is dan wel weer het lager dat altijd als eerste de geest geeft door vervuiling, maar dat terzijde). ;)

Over die Enduro lagers: die lijken idd te werken, loopt bij mij 10x soepeler dan standaard Shimano's. Ik heb niets gevlakt en de Oostenrijkse dozenschuiver waar ik mijn fiets gekocht heb (...) zeker ook niet. Blijkbaar kan dat ook standaard helemaal goed zitten. :) Installatie was supermakkelijk, want je kan overal lekker bij (itt sommige high-end naven, waar het wel eens wat prutsen is zonder propriety lagerpersstukjes).

Plaats reactie