Yups dat bedoel ik. Het is wsl echt minimaal "walsen"maar het is er wel. En dat vind ik toch wel kansloos als je daar al vanuit gaat in je ontwerp.Wat jij 'ovaal' lopen noemt lees ik als een as die in een net iets te groot gat (binnenring van t lager) zit. Onder belasting gaat deze dan (net als een wiel in een rupsband) de binnenring 'aflopen'. Ook gekend als walsen. Dat gebeurd inderdaad, maar wordt mede door die eerder genoemde kunststof kap/ring vaak voorkomen doordat deze enige demping (als in vervorming) bezit.
lagers: schandalig!
Moderator:Beheerders
- didadunlop
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Het buitenboord lager ontwerp is mijn inziens niet slecht er zijn in de industrie toch wel meer machines en apparaten die veel zwaarder en vuiler werk doen die deze lagers nodig hebben?
Het zijn gewoon de standaard lagers (de afdichting) die k#t zijn, investeer in een setje betere/dure lagers en je bent waarschijnlijk klaar.
Ik zag laatst deze:
http://www.bocabearings.com/main1.aspx? ... MR137C-2YS
http://www.bocabearings.com/main1.aspx?p=docs&id=7
zijn in alle maten te krijgen.
(In mijn Hope naaf heb ik bij de huisdealert PW lagers gehaald ben benieuwd hoe lang die het uithouden)
Het zijn gewoon de standaard lagers (de afdichting) die k#t zijn, investeer in een setje betere/dure lagers en je bent waarschijnlijk klaar.
Ik zag laatst deze:
http://www.bocabearings.com/main1.aspx? ... MR137C-2YS
http://www.bocabearings.com/main1.aspx?p=docs&id=7
zijn in alle maten te krijgen.
(In mijn Hope naaf heb ik bij de huisdealert PW lagers gehaald ben benieuwd hoe lang die het uithouden)
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Boss, wil je een setje getunede Shimano cups proberen? Gratis, dat moet je aanspreken 
Kijken hoe lang die het volhouden.
JJ

Kijken hoe lang die het volhouden.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ge raakt de jackpot, mijnheer!JeroenK schreef: Het begint een beetje een stokpaardje van me te worden, maar ik vermoed dat de slechte reputatie van Race Face lagers te danken is aan het crank montage en lagervoorspanning mechanisme dat Race Face gebruikt.
Bij Shimano is de voorspanning instelbaar door een bout, of (XTR) een ring op schroefdraad. De crank - as montage is hier los van gekoppeld.
Bij Race Face wordt de lager voorspanning bepaald door de fit tussen de afstand tussen de cranks en de breedte van alles wat er tussen zit (BB huis, BB cups en spacers).
Naar mijn idee zit hier de ware design-flaw van Race Face. Hun lagers vind ik wat afdichting betreft in weinig opzichten verschillen van die van Truvativ of Shimano.
Ik heb toendertijd bijna tegelijkertijd met BOSS de raceface deus crank aangekocht. Toendertijd nog de zilverkleurige variant. De eerste ritten waren we gelijktijdig evenredig enthousiast, totdat de problemen mbt. speling en lagers tevoorschijn kwamen. Let op: mijn cranks zijn door een zeer kundig persoon geplaatst, en ik maakte mij daar als laatste zorgen over.
Na veel intens(e) mailcontact met de importeur blijkt dus dat inderdaad het voorspanningsmechanisme faalt tov. hollowtech. Doordat patenten Raceface dwingen om de aansluiting van de crank op de as aan de driveside te monteren ipv. op de nondrive side (zoals shimano) en daarbij ook nog een andere voorspanning te adviseren, zijn de krachten die uiteindelijk de ketting uitoefent funest op deze aansluiting.
Dit uit zich in eerste instantie in irritant vaak loslopende bouten, die je keer op keer vastdraait vanwege speling, en daarna weer vast draait, en weer, en weer... Totdat het niet meer helpt.
Bij mij zijn daarna door intensief contact met de importeur nieuwe lagers (RF) en het nieuwe model Deus XC gemonteerd, die tot nu toe ca. 2 jaar volhouden. Reden: verkeerde spacers geleverd bij de eerste versies. Laten we (BOSS en ik) nou net de eerste twee deus-cranken hebben gehad in NL?
Welnu, gelukkig maar, het werkt. Ik was er anders even klaar mee geweest als BOSS.
Wel zijn mijn plannen om de volgende lagerset door een CK te laten uitvoeren, puur omdat ik een poser ben en ook eens wil testen of die lagers nog significant beter zijn.
- didadunlop
Nah als je ziet dat auto wiellagers duizenden en duizenden KM's kunnen rijden zonder onderhoud en met veel zwaardere belastingen denk ik wel dat we er nog wel iets aan kunnen verbeteren. Jah ik weet dat de ontwerpcriteria daar anders liggen (het mag wat zwaarder zijn en wat meer weerstand hebben) maar om even een vergelijking te geven.Het buitenboord lager ontwerp is mijn inziens niet slecht
Maar fietsers geven graag veel geld uit aan nieuwe spullen en vooral als ze denken dat het beter is en de pro's het ook gebruiken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
In de industrie zijn ze iets minder geneigd domme dingen te doen met lagers. Denk daarbij aan passingen, uitlijnfouten, vuilbelasting, smeerintervallen , veiligheidscoefficienten enzdader schreef:Het buitenboord lager ontwerp is mijn inziens niet slecht er zijn in de industrie toch wel meer machines en apparaten die veel zwaarder en vuiler werk doen die deze lagers nodig hebben?

/Marten
Zullen de nieuwe team-fietsen wel zijn geweest. Maar daar zal ie wel niks over mogen zeggenBOSS schreef: Bij wat voor frames was dat???![]()
![]()
![]()

Ik moet zeggen, alle buitenboord lagers die ik gebruikt heb (XTR en RF Deus) gaan max 10 maanden mee. De RF versie wel wat korter. Vroeger met de UN52 kon ik 2 of 3 jaar fietsen zonder problemen. Ik heb nu een ceramisch BB gekocht voor in mijn Titus, eens kijken of dat wat langer meegaat.
- didadunlop
Idd nul problemen met standaard spullen en als je een Phil Wood BB koopt wordt het wsl 6 jaar zonder problemen. Ik vraag me of of de CK's en de Phil Wood lagers in HTII het ook zo lang gaan uithouden.Vroeger met de UN52 kon ik 2 of 3 jaar fietsen zonder problemen
In mijn optiek zijn dat hooguit oplossingen voor gevolgen, niet voor het hoofdprobleem.didadunlop schreef:Idd nul problemen met standaard spullen en als je een Phil Wood BB koopt wordt het wsl 6 jaar zonder problemen. Ik vraag me of of de CK's en de Phil Wood lagers in HTII het ook zo lang gaan uithouden.Vroeger met de UN52 kon ik 2 of 3 jaar fietsen zonder problemen
Ze zullen door fabricage toleranties, andere materialen en meer afgestemde seals wat beter tegen de verhuftering in de basis van het HTII concept kunnen...
Zo heilig vind ik de integrated bb's ook weer niet... Deze passing is net zo belangrijk en ook hier vertrouw je op het schroefdraad van de shell dat deze 100% gelijk loopt ivm uitlijning van de lagers. Gister m'n crank op m'n dirtjumper weer erin gezet en er zit best een verschil in als je enkel de non-driveside(complete assembly zeg maar) aan 1 kant in je frame schroeft. Theoretisch zou de as precies in het hart van de shell moeten zitten, mooi niet. Asje loopt buiten het frame mooi soepel maar eenmaal gemonteerd is dat soepele ver te zoeken. Grappig genoeg betreft het een race face signature dh bb met amper 400 km in droog weer.
- didadunlop
Idd dat is ook mijn instelling. Ik hoor ook graag van de mensen hoe lang CK of PW lagers dan wel lagercups het uithouden.In mijn optiek zijn dat hooguit oplossingen voor gevolgen, niet voor het hoofdprobleem.
Rotor heeft een fantastische bracketas met zelf uitlijnende lagers om uitlijnfouten op te nemen. Zie http://www.rotorbike.com/nueva/ingles/m ... s_saab.htm.Sneeck schreef:Zo heilig vind ik de integrated bb's ook weer niet... Deze passing is net zo belangrijk en ook hier vertrouw je op het schroefdraad van de shell dat deze 100% gelijk loopt ivm uitlijning van de lagers. Gister m'n crank op m'n dirtjumper weer erin gezet en er zit best een verschil in als je enkel de non-driveside(complete assembly zeg maar) aan 1 kant in je frame schroeft. Theoretisch zou de as precies in het hart van de shell moeten zitten, mooi niet. Asje loopt buiten het frame mooi soepel maar eenmaal gemonteerd is dat soepele ver te zoeken. Grappig genoeg betreft het een race face signature dh bb met amper 400 km in droog weer.
Op een of andere manier zijn ze echter niet erg goed, dus een korte levensduur. Lagers te klein?
Met geintegreerde lagers doel ik dus op schroefdraadloze systemen zoals BB30. Lagers direct in een lagerpassing die voorzien is in het frame.Sneeck schreef:Zo heilig vind ik de integrated bb's ook weer niet... Deze passing is net zo belangrijk en ook hier vertrouw je op het schroefdraad van de shell dat deze 100% gelijk loopt ivm uitlijning van de lagers.
De oudere typen trapassen van het 'cartridge typen', zoals de ISIS, Octalink, vierkant en zover der, waren veelal als 1 unit vervaardigd. Dus de lagers reeds af-fabriek in een vaste opstelling (inderdaad ook meer 'integrated' lagers als in; 'binnen in de bracket pot') . De schroefdraad op de cartridge en/of de losse cup(s) hadden geen invloed op de feitelijke uitlijning van de lagers en was het schroefdraadconcept van de traditionele bracket pot nooit echt een issue.

Dergelijke trapassen maken gebruik van losse cups die deels centreren op de lagers zelve en onderling nog wat invloed op elkaar uit oefenen door een tussen huls, al dan niet voorzien van een centrerende pasrand.Sneeck schreef: Gister m'n crank op m'n dirtjumper weer erin gezet en er zit best een verschil in als je enkel de non-driveside(complete assembly zeg maar) aan 1 kant in je frame schroeft. Theoretisch zou de as precies in het hart van de shell moeten zitten, mooi niet. Asje loopt buiten het frame mooi soepel maar eenmaal gemonteerd is dat soepele ver te zoeken. Grappig genoeg betreft het een race face signature dh bb met amper 400 km in droog weer.
Nadeel daar van is dus dat je wederom de positie van elk lager gaat beinvloeden door de schroefdraad. Immers, schroefdraad lijnt NOOIT concentrisch uit. Zodoende kan en zal er dus links en rechts een verschil ontstaan in de mate waarin het lager centrisch in de bracket pot zit. Wanneer je ze dan dus verbind middels een trapas, zet je ook weer spanning op de lagers door de scheefstand/niet-uitlijnen van de twee feitelijk los opgepannen/gemonteerde lagers.
Als ik er nog eens goed over nadenk is het echt niet te filmen....
Grote fabrikanten die vele tonnen steken in de ontwikkeling van nieuwe produkten maken deze produkten eigenlijk alleen maar minder kwalitatief en verkopen het de consument onder het mom van lichter/stijver/je moet het hebben......het word je gewoon door de strot geduwd in zekere mate.
Op de 1 of ander obscuur websitje, met dito naam, word dan binnen 3 dagen en 25 reacties haarfijn de vinger op de zere plekken gelegd.
Waar is de tijd gebleven van vetnippels op naven/lagers???
dussssssss©
Grote fabrikanten die vele tonnen steken in de ontwikkeling van nieuwe produkten maken deze produkten eigenlijk alleen maar minder kwalitatief en verkopen het de consument onder het mom van lichter/stijver/je moet het hebben......het word je gewoon door de strot geduwd in zekere mate.
Op de 1 of ander obscuur websitje, met dito naam, word dan binnen 3 dagen en 25 reacties haarfijn de vinger op de zere plekken gelegd.
dussssssss©
- didadunlop
Ja vruuger was werken niet duur en onderdelen wel. Tegenwoordig is het andersom. Liever vervangen dan repareren.Waar is de tijd gebleven van vetnippels op naven/lagers???
Maar een vetnippel lijkt me ideaal. Vooral bij shimano naven. Gewoon volduwen en om de zoveel tijd de oude troep eruit persen.
Maar goed. Iedereen rijdt met HTII etc dus veel zal er niet veranderen.
Ik blijf nog lekker even doorgaan met vierkante as. WI BB in de volgende denk ik.
Kom je daar nu pas achterBOSS schreef:Als ik er nog eens goed over nadenk is het echt niet te filmen....
dussssssss©

Weggooien die rommel en weer terug naar een 'vierkante' as en 'dito' cranks. Voor weinig te vinden op o.a. ebay. (Of eventueel een setje Tune big Foot's met hun 6 kantige as).
Zie het economisch gezien van de positieve kant.. Nu hebben gereedschapmakers ook weer wat te doen.BOSS schreef:Als ik er nog eens goed over nadenk is het echt niet te filmen....
dussssssss©
Weliswaar ook een lapmiddel, maar er bestaat een mogelijkheid om meer zekerheid tijdens de montage te verkrijgen dat de lagers gecentreerd zijn t.o.v. elkaar doormiddel van dergelijk gereedschap:

Buiten het feit dat de lagers/cups niet goed uitgelijnd zijn ben ik ook van mening dat de lagers ansich met zeer slecht en veel te weinig vet worden gefabriceerd.
Volgens mij moet een lager vol met vet zitten en niet, zoals ik bij een nieuw buitenboordlager/lager van de achterbrug oid, wel eens ondervonden heb, een dun streepje vet over de lagers.
De lagers uit mijn BB stonden echt compleet droog, er zaten nog wat resten opgedroogd en uitgehard vet in en tevens wat vliegroest. Ik denk dat dit met een goed ingevet lager niet kan/zou mogen gebeuren na zo'n 13 maanden gemiddeld gebruik en goed onderhoud.
Om maar weer eens de vergelijking met een wiellager van een auto te trekken, deze krijgen veel meer op hun donder en gaan toch vele malen langer mee.
dusssssssssss©
Volgens mij moet een lager vol met vet zitten en niet, zoals ik bij een nieuw buitenboordlager/lager van de achterbrug oid, wel eens ondervonden heb, een dun streepje vet over de lagers.
De lagers uit mijn BB stonden echt compleet droog, er zaten nog wat resten opgedroogd en uitgehard vet in en tevens wat vliegroest. Ik denk dat dit met een goed ingevet lager niet kan/zou mogen gebeuren na zo'n 13 maanden gemiddeld gebruik en goed onderhoud.
Om maar weer eens de vergelijking met een wiellager van een auto te trekken, deze krijgen veel meer op hun donder en gaan toch vele malen langer mee.
dusssssssssss©
grotere lagers = meer ruimte tussen de kogels voor meer vet.
Maar serieus, ik denk dat je gelijk hebt. Lagers in mtb-toepassingen worden chronisch ondervet. Als ik er niet te lui voor ben, maak ik eigenlijk alle lagers van nieuwe spullen open om ze helemaal vol te proppen met vet. Als de afdichtingen van het lager niet direct aan de oppervlakte liggen, dan probeer ik daar met vet ook een extra waterseal overheen te leggen.

Maar serieus, ik denk dat je gelijk hebt. Lagers in mtb-toepassingen worden chronisch ondervet. Als ik er niet te lui voor ben, maak ik eigenlijk alle lagers van nieuwe spullen open om ze helemaal vol te proppen met vet. Als de afdichtingen van het lager niet direct aan de oppervlakte liggen, dan probeer ik daar met vet ook een extra waterseal overheen te leggen.
- didadunlop
Zelfs met goed ingevette lagers krijg je snel problemen met slechte uitlijning en materiaalkeuze. Dat is gewoon het probleem met kogellagers, je hebt 0,0001 room for error. Zie ook de introductie van de ceramische kogeltjes, een stuk meer slijtbestendig.
Hardop denkende, zouden brede naaldlagers geen poging waard zijn?(al dan niet ooit al eens gemaakt) Afdichting is een crime maar de rollers kunnen meer side loading aan.
Het BB30 idee is leuk maar vergt meer precisie van de frame maker met waarschijnlijk nóg krappere tolleranties omdat de lager er niet te strak maar zeker niet te los in moet zitten. Ook moet de shell stijf genoeg zijn om niet te vervormen, tijdens het inpersen of door gebruik, dan kan je op den duur je frame vervangen.
Hardop denkende, zouden brede naaldlagers geen poging waard zijn?(al dan niet ooit al eens gemaakt) Afdichting is een crime maar de rollers kunnen meer side loading aan.
Het BB30 idee is leuk maar vergt meer precisie van de frame maker met waarschijnlijk nóg krappere tolleranties omdat de lager er niet te strak maar zeker niet te los in moet zitten. Ook moet de shell stijf genoeg zijn om niet te vervormen, tijdens het inpersen of door gebruik, dan kan je op den duur je frame vervangen.