Het komt inderdaad misschien wat vreemd over. Nieuw is toch altijd beter? Nou, ik vind in dit geval van niet.
Ik kan inderdaad mijn draai niet vinden op de 5Spot. Ik heb van alles geprobeerd, stuurpennen van verschillende lengte, luchtdruk in demper etc. tig keer op mtbr helemaal afgebrand door de die-hard 'Homers', want een Turner die niet fijn rijdt, dat kan niet hoor, dat is Dave-lastering. Toch een redelijke setting gevonden, maar van een Turner verwacht ik geen 'redelijk', ik verwacht perfect. Dus ik keek met een half oog op ebay en marktplaats of ik iets leuks kon vinden om te proberen. Toen kwam deze RFX voorbij en ik vond dat een perfecte kandidaat. Evenveel veerweg als de Spot (1cm meer, ach...) maar wat relaxtere hoeken en een normale achterbrug.
Dus een anderhalve week later stond een doos aan de deur en heb ik asap de 5Spot afgebroken en de RFX opgebouwd.
Er zijn 2 dingen waar ik me bij de DW 5Spot aan stoor, en dat bij het uitveren van de achterbrug een stukje ketting 'over' is en dat voel je in de pedalen. Ook klimmen op het kleine blad voor is minder op de Spot, je moet blijven zitten. Ik ben vandaag met de RFX naar het werk geweest en heb onderweg even in een parkeergarage een klim nagedaan (10% stijging). Staand klimmen op het kleine blad: geen probleem, de achterbrug geeft geen krimp, daar waar de DW achterbrug echt merkbaar uitveert (ketting trekt de fiets uit de vering). En bij een Horst Link heb je maar minimale kettingtrek, dus dat is ook opgelost. Bovendien vond ik de RFX veel lekkerder in de bocht liggen, je kunt er echt mee carven, terwijl ik de Spot altijd voorzichtig moest zijn. Het kan nog steeds dat mijn Spot een te klein frame voor mij was/is, de RFX is iig een maatje L terwijl de Spot een medium was.
Maar zoals al gezegd, de 'Homers' (meneer Turner ook niet overigens, en meneer Weagle ook niet) willen dit geen van allen vreten, nee het ligt aan mijn rijkunsten of aan de instelling van de fiets. Dat mijn fietsmaten vaak naar mij kijken of iets omlaag of omhoog wel te fietsen valt, negeert men gemakkelijkerwijze maar even (kan ook als opscheppen gezien worden natuurlijk). Nou, ik wil een fiets die altijd fijn fietst en niet een waarbij de luchtdruk op een tiende psi nauwkeurig ingesteld moet zijn voordat ie fijn fietst. En dat doet de RFX tot nu toe. Ik heb het frame van iemand gekocht waarvan ik niet eens wist hoe zwaar hij (misschien wel een zij?) was en ik rij gewoon met de staalveer die hij had (600#) en heb nergens last van. Ik heb de sag ook nog niet eens gemeten, het leek me niet teveel in ieder geval. 100mm stuurpen geprobeerd: stuurt goed, maar net wat te gestrekt. 75mm stuurpen erop: ook goed, maar minder gestrekt. Ik denk dat ik uiteindelijk weer op een 90mm uit zal komen. Op de 5Spot ben ik van een 90mm naar een 100mm gegaan en dat was bijna dag en nacht verschil. 10mm! Dat is toch waanzin? Ik vind het alleen jammer dat de zadelpen 27.2mm is zodat ik mijn Joplin niet meer kan gebruiken.
Anways, het zal best een fijne fiets zijn om mee te klimmen en dalen, maar ik doe ook nog af en toe wat ertussen in. Ik moet natuurlijk niet te negatief doen, anders kom ik nooit van dat frame af, haha. Ik zou een evt. koper wel willen adviseren er een 160mm vork in te zetten, want ik vond de balhoofdhoek best steil.

Nog eentje om het af te leren.