Welke Trekking fiets voor 2100+km

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
fly high
Welke Trekking fiets voor 2100+km

Bericht door fly high » do mei 28, 2009 3:02 pm

Welke fiets raden jullie mij aan voor het rijden van een route, van nederland naar roemenie over verhard, maar ook veel onverharde wegen.

thnx!!
Brakes are like tampons... every pussy needs them!!

Gène

Bericht door Gène » vr mei 29, 2009 7:54 am

Eentje waar zo min mogelijk aan kapot kan gaan. Dus iets in de geest van een Idworx easy roller ofzo. Goed degelijk frame, bevestigingspunten voor bagagebeugels, naafversnelling (tegen de tijd dat je in Roemenië is de Rohloff ingereden), Magura HS33 FIRM remmen en dikkere banden voor comfort. In iedergeval onderdelen kiezen waarvan je zeker weet dat ze niet snel stuk gaan en eventueel wat spareparts meenemen. Ik kan me zo voorstellen dat in die streken niet op elke hoek van de straat een lbs ligt, laat staan dat die alles op voorraad heeft of kan krijgen.

Wel ruim van te voren inrijden, om er zeker van te zijn dat je rijpositie klopt en je het dagenlang kan uithouden op deze bike.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr mei 29, 2009 8:22 am

Dat wat Gène zegt ;) met de toevoeging bij voorkeur een stalen frame. Mocht er iets aan kapot gaan dan kan elke lokale koekenbakker (of was het nu koekebakker :? ) er aan lassen. Ik ga er natuurlijk niet van uit dat het frame de eerste rit al kapot gaat, maar nadat je in Roemenië bent aangekomen heb je vast de smaak te pakken van het wereld-fietsen. (of niet, en verkoop je de fiets meteen :oops: )

Ik ben trouwens wel benieuwd wat de reden is om naar Roemenië te fietsen. Maw, vertel eens iets meer over je reis.... :arms:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

flash

Bericht door flash » vr mei 29, 2009 10:15 am

Dat ligt natuurlijk eerst aan jouw budget. Als dit ruim is zou ik kijken naar een Santos Travelmaster. Deze kan je naar eigen wens laten opbouwen door Santos zelf. Je hebt ruim keus uit: 26"/ 28", staal / alu, derailleur / rohloff, ketting / snaar, V-brakes / Magura's....... op de site van Santos kan je zelf al je fiets samenstellen en zien wat het kost.

En als je iets bijzonders wilt wat je niet veel ziet kan je ook kijken naar Cannondale Touring: Ultra, Classic of Rohloff.
Kona Paddywagon(!)

Maar ik ken ook mensen die met een eenvoudige Trek mountainbike met bepakking heel wat gefietst hebben. Lekker basis, gewoon dragers erop, andere banden en gaan! Dan kan je al voor +/-800,- compleet zijn. (Of de Trek X500 compleet voor 1000,-)

Veel plezier iig in Roemenie! Ik vond het een bijzonder land, super mooie natuur, vriendelijke mensen maar die in het begin wel een beetje stug kunnen zijn.

Ohja, dat staal vs ALU, ik ben van mening dat de ALU frames tegenwoordig voldoende sterk en betrouwbaar zijn. Mijn persoonlijke keus voor staal zou zijn ivm het comfort.
[url[/url]

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » ma feb 22, 2010 12:30 pm

Salsa Fargo of de nieuwe Vaya
Surly Long Haul Trucker

Maar de eerder genoemde rohloff combi's zjin ideaal voor zo'n trip!
Check de verhalen van JAMES BOWTHORPE maar.

Grt Niels

marten

Bericht door marten » ma feb 22, 2010 12:41 pm

Gène schreef:Eentje waar zo min mogelijk aan kapot kan gaan. Dus iets in de geest van een Idworx easy roller ofzo.
Prima fiets natuurlijk, maar als er wat mee is ben je ook goed de sigaar. Ik zou tenminste niemand firmtech aanraden voor een ruige vakantie. Gewone HS33 kun je tenminste altijd nog vervangen door een V-brake, velgbreedte is veel minder kritisch enz.

En met een oude stalen Stumpjumper oid met een goede beurt en nieuwe velgen kom je er ook. Wordt je wel een paar duizend euro minder nerveus van in een arm land vol met creatieve roemenen ;)
/Marten

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » ma feb 22, 2010 1:26 pm

Ik denk dat Idworx zich inmiddels wel heeft bewezen op dit gebied......
Wellicht ipv de Easyrohler voor de Offrohler gaan.....
Een Santos met Rohloff is alles bijelkaar genomen niet veel goedkoper dan de Idworx,en als je beide fietsen naast elkaar zet wint op zekers de Idworx.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma feb 22, 2010 3:39 pm

Surly X-check met een degelijke afmontage. Spatborden en dragers zijn geen probleem.
Ziet er niet fancy uit, staal en dus nagenoeg onverwoestbaar.
Kan ook nog redelijk dikke banden hebben, max 1.75 dus een setje marathons in een iets bredere uitvoering past ook.
En betaalbaar....

dusssssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma feb 22, 2010 3:40 pm

illuminatastigmata schreef: Een Santos met Rohloff is alles bijelkaar genomen niet veel goedkoper dan de Idworx,en als je beide fietsen naast elkaar zet wint op zekers de Idworx.
Mwoah, dat valt nog maar te bezien, hangt af van welke prioriteiten je stelt....

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » ma feb 22, 2010 6:54 pm

Precies de vraag is naar een Trekking fiets niet naar een MTB en op dat punt acht ik Santos toch ervarings deskundige.

Gène

Bericht door Gène » ma feb 22, 2010 8:06 pm

Volgens mij is de starter al lang en breed terug van de vakantie en hij is waarschijnlijk hard bezig zijn vakantie voor 2010 te plannen ;)
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » di feb 23, 2010 9:27 am

Scherp, heeeeeeeel scherp :frusty:

Plaats reactie