shimano xtr en sram X.O 2011
Moderator:Beheerders
- TheBigLjeweetwel
- didadunlop
Jah heb ook al wat foto's op het web zien dwalen. Tuurlijk zat dit eraan te komen.
Voordeel is wel dat al het 9 speed spul nu natuurlijk in de aanbieding gaat. Blij dat ik net op zoek ben naar een geared drivetrain..
Voordeel is wel dat al het 9 speed spul nu natuurlijk in de aanbieding gaat. Blij dat ik net op zoek ben naar een geared drivetrain..

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Even laten blijken dat ik mijn Zuurpruimaward 2009 heb verdient: Welk nut heeft het voor een niet prof-wedstrijdrijder dat hij 10 speed kan schakelijk met SLX/XT? Volgens mij zijn de adviesprijzen van cassettes al de pan uit gerezen, op deze manier gaat dat zo nog wel even door.
Maar goed, Shimano kon niet achter blijven. De crank vind ik wel weer netjes uitzien. Volgens mij hebben ze zich laten inspireren door de polished cranks uit de 960 serie. Weet iemand of de XT cranks dan ook in een dubbel uitvoering komen? "edit: ik zie dat ze er niet bijstaan"
Dat het 9 speed spul de deur wordt uit gezet is heeft mij ook al wat geld bespaard. Zo heb ik in Duitsland een setje XT schijfrem setje, dual-control, zonder schijven €169,- betaald. Niet teveel dacht ik zo. Dual control is trouwens via een klein achterdeurtje het toneel afgeschopt. Schijnbaar vinden veel mensen het "nieuwe" schakelen niet prettig. Ik vind het de beste innovatie die Shimano op gebied van ergonomie en uiterlijk heeft gedaan. Het uiterlijk op een stuur vind ik bijzonder strak en de werking is top. Tijdens het remmen al terugschakelen of even tikken om bij te schakelen. Komende tijd maar nog wat cassette's en kettingen tegen een belachelijke spotprijs scoren, al zijn die voor goede prijzen te vinden en zullen net als 8 speed cassettes nog even blijven.
mzzl
Gène
Maar goed, Shimano kon niet achter blijven. De crank vind ik wel weer netjes uitzien. Volgens mij hebben ze zich laten inspireren door de polished cranks uit de 960 serie. Weet iemand of de XT cranks dan ook in een dubbel uitvoering komen? "edit: ik zie dat ze er niet bijstaan"
Dat het 9 speed spul de deur wordt uit gezet is heeft mij ook al wat geld bespaard. Zo heb ik in Duitsland een setje XT schijfrem setje, dual-control, zonder schijven €169,- betaald. Niet teveel dacht ik zo. Dual control is trouwens via een klein achterdeurtje het toneel afgeschopt. Schijnbaar vinden veel mensen het "nieuwe" schakelen niet prettig. Ik vind het de beste innovatie die Shimano op gebied van ergonomie en uiterlijk heeft gedaan. Het uiterlijk op een stuur vind ik bijzonder strak en de werking is top. Tijdens het remmen al terugschakelen of even tikken om bij te schakelen. Komende tijd maar nog wat cassette's en kettingen tegen een belachelijke spotprijs scoren, al zijn die voor goede prijzen te vinden en zullen net als 8 speed cassettes nog even blijven.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Waarom nu al wachten op de 2011 XT met 10 speed terwijl het al mogelijk is om je XT derailleur te runnen met een 3 x 10 setup
http://s47.photobucket.com/albums/f173/ ... CT0241.flv

http://s47.photobucket.com/albums/f173/ ... CT0241.flv

Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
-
- Contacteer:
Gène schreef:Even laten blijken dat ik mijn Zuurpruimaward 2009 heb verdient: Welk nut heeft het voor een niet prof-wedstrijdrijder dat hij 10 speed kan schakelijk met SLX/XT? Volgens mij zijn de adviesprijzen van cassettes al de pan uit gerezen, op deze manier gaat dat zo nog wel even door.
<hapmodus>
Je doet je titel weer eer aan, ja

Dat zou je ook kunnen zeggen voor het 9e, 8e, euh... 2e tandwiel. Feit is dat sommige mensen veel plezier zullen hebben tijdens hun alpenvakantie van die 36t bovenop de 11-32t, of nu hun fiets naar 2x10/1x10 om kunnen bouwen en toch overal rond kunnen komen. Nut heeft het sowieso, anders zouden Shimano noch Sram er mee komen.
Over de prijs: tja... alles wordt duurder, maar een XT groep van nu biedt veel meer functionaliteit (en onderdeelafhankelijk ook kwaliteit) dan die gare 7 speed rommel van toen.
</hapmodus>
Ik ben wel benieuwd naar 10spd eigenlijk. Ga ik het gelijk kopen als het uitkomt: nee, denk het niet. Maar als er weer eens wat vervangen moet worden, waarschijnlijk wel.
Om het nu al af te schieten vind ik wat vroeg. Hebben we 10spd nodig? Waarschijnlijk niet, maar dat werd ook gezegd toen 8 en 9spd geintroduceerd werden.
Er blijft ook gewoon de keus voor een triple, lekker veel keus
Om het nu al af te schieten vind ik wat vroeg. Hebben we 10spd nodig? Waarschijnlijk niet, maar dat werd ook gezegd toen 8 en 9spd geintroduceerd werden.
Er blijft ook gewoon de keus voor een triple, lekker veel keus

- Een starre vork is nooit een upgrade -
Sorry hoor, als ik met een 22-34 niet boven kom, ga ik me toch echt eens afvragen wat ik dan aan het doen ben. Dus die 36 is echt een nutteloze zaag. Daarbij moet ik een achterderailleur monteren met een idioot lange kooi, om het bereik te halen. Wat me in een afdaling of singletrack alleen maar irritatie kan opleveren (klapperen, grote kans dat takken blijven haken, etc).
Ik ben het eens dat 8 speed al voldoende is, nu hebben we 9 speed en dat werkt prima. Dus van mij mogen ze 10 speed fijn laten voor wat het is. Al zei ik natuurlijk hetzelfde bij de opkomst van de schijfrem. Nu heb ik die krengen ook...
mzzl
Gène
Ik ben het eens dat 8 speed al voldoende is, nu hebben we 9 speed en dat werkt prima. Dus van mij mogen ze 10 speed fijn laten voor wat het is. Al zei ik natuurlijk hetzelfde bij de opkomst van de schijfrem. Nu heb ik die krengen ook...
mzzl
Gène
Fietsen is minder vermoeiend dan je fiets naar boven moeten duwen, zeker met een zwaardere bike. Die 36 zal je dus zeker helpen om op een steile helling wat langer in het zadel te blijven of minder kapot boven te komen omdat je net wat langer op souplesse kan blijven rijden. Ik heb net een volledig nieuwe bike afgemonteerd, net te vroeg een nieuwe cassette gekocht dus, ik zou immers zeker en vast blij zijn met een 36 (even de noodzaak voor de nieuwe shifter buiten beschouwing gelaten natuurlijk).
Lange derailleurkooi zal zeker niet nodig zijn als je alles goed afstelt. Ik rij al jaren probleemloos shortcage derailleurs met triple cranks, met dubbel dus al helemaal geen probleem. In het slechtste geval zal je volgens mij moeten overstappen op een medium cage, e.e.a. zal waarschijnlijk vooral gaan afhangen van de geometrie van je achterbrug als je een fully hebt, m.a.w. hoeveel kettinggroei er is doorheen de veerweg.
Lange derailleurkooi zal zeker niet nodig zijn als je alles goed afstelt. Ik rij al jaren probleemloos shortcage derailleurs met triple cranks, met dubbel dus al helemaal geen probleem. In het slechtste geval zal je volgens mij moeten overstappen op een medium cage, e.e.a. zal waarschijnlijk vooral gaan afhangen van de geometrie van je achterbrug als je een fully hebt, m.a.w. hoeveel kettinggroei er is doorheen de veerweg.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Idd, die 34 en een medium cage was geen probleem met een triple. Ik had het over een 36t in combi met een dubbel. 32-36 Lijkt mij al redelijk Ardennen-proof. Maar ook met een triple zie ik echt wel een gebruiksdoel. Er zijn klimmen in de Alpen waar je met 22-36 efficienter (zelfs sneller?) naar boven rijdt dan met 22-34. Vergeet niet dat we met z'n alleen inmiddels op terrein rijden waarvan we 10jr geleden dachten dat het helemaal niet kon/leuk zou zijn. Extremere toepassingen vragen een extremer versnellingsbereik...
MavEriks punt is wel terecht: niet afschieten voor we ervaringen hebben. We verwachtten van 9s. ook veel meer slijtage dan van 8s. In de praktijk viel dat wel mee. Kransjes waren 0,1mm smaller ofzo, zoveel scheelt het allemaal niet. Hopelijk wordt het allemaal wel een beetje precies en duidelijk qua schakelen. Shimano 10s racespul kan vrij vaag aanvoelen en komt vrij precies qua instelling...
MavEriks punt is wel terecht: niet afschieten voor we ervaringen hebben. We verwachtten van 9s. ook veel meer slijtage dan van 8s. In de praktijk viel dat wel mee. Kransjes waren 0,1mm smaller ofzo, zoveel scheelt het allemaal niet. Hopelijk wordt het allemaal wel een beetje precies en duidelijk qua schakelen. Shimano 10s racespul kan vrij vaag aanvoelen en komt vrij precies qua instelling...
Wat Mateis zegt. Bedenk ook dat een double met 11-36t ongeveer hetzelfde totale bereik heeft als een triple, dus een medium cage derrie kan zeker wel. Kooi lengte en maximale tandbladgrootte zijn NIET direct met elkaar gecorreleerd.
Goed, genoeg gehapt - fijn weekend verder!
(Geëdit voor gruwelijk fout...)
En straks hebben we 10 speed en zeg je precies hetzelfdeGène schreef: Ik ben het eens dat 8 speed al voldoende is, nu hebben we 9 speed en dat werkt prima. Dus van mij mogen ze 10 speed fijn laten voor wat het is.

(Geëdit voor gruwelijk fout...)
Laatst gewijzigd door wictor op zo jan 24, 2010 1:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Je mag volgend jaar meedoen met koekhappen, wel jammer dat je die zin erna niet mee quotewictor schreef:En straks hebben we 10 speed en zeg je precies hetzelfdeGène schreef: Ik ben het eens dat 8 speed al voldoende is, nu hebben we 9 speed en dat werkt prima. Dus van mij mogen ze 10 speed fijn laten voor wat het is.Goed, genoeg gehapt - fijn weekend verder!

mzzl
Gène
Come again? Je bedoelt volgens mij heel iets anders.wictor schreef:Kooi lengte en maximale tandbladgrootte zijn direct met elkaar gecorreleerd.

Met een medium kan dat écht ook wel. Correcte montage is belangrijker dan dat theoretisch geneuzel en gereken over bereik van aantal tanden. Dat is niet gewoon mijn mening, maar mijn praktijkervaring. En zelf natuurlijk ook de moeite willen doen om correct te leren schakelen. Als je daar bewust genoeg mee bezig bent, wordt het een automatisme en ga je dus ook niet meer "in het vuur van de wedstrijd" extreme combinaties gebruiken. Als je een dubbele crank trouwens correct monteert, zal ook de ketting minder kruiselings lopen bij de extreme combinaties.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be