RS Lyrik

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
fredo
RS Lyrik

Bericht door fredo » di okt 27, 2009 10:31 pm

ik ben momenteel beginnen uitkijken naar een nieuwe vork voor mn transition bottlerocket. Hierbij is mn oog onder andere gevallen op de rockshox lyrik. Ik heb ondertussen al het één en ander opgezocht, maar sta versteld van de gemengde commentaren (die gaan nl van zeer goed tot zeer slecht). Ik wil absoluut geen gesukkel met een nieuwe vork, aangezien mn huidige marzo 66 RC2 eigenlijk wel perfect werkt (maar ze bouwt jammergenoeg te hoog in).

Wat ik ondertussen heb menen te begrijpen:
* de eerste modellen = rommel
* 2step air = rommel
* solo air = ok, mits frequent onderhoud
* u-turn coil = goed, maar kan wel wat lekken

kan iemand dit bevestigen? welke jaren zijn goed en welke niet? kan iemand wat rij-ervaringen meedelen?

ter info:
het is voor montage op een bottlerocket, er zal dus eerder jumps/FR/DH gereden worden ipv AM. Zelf weeg ik ook nog eens 100kg incl gear, maar ik vind mezelf niet als een hucker rondrijden.
Laatst gewijzigd door fredo op do okt 29, 2009 4:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sneeck

Bericht door Sneeck » wo okt 28, 2009 6:47 am

Heb zelf een 2 step uit 2007 gehad(jawel de eerste) en er nog nooit problemen mee gehad. Alle functies bleven netjes werken en de vork deed gewoon perfect wat hij moest doen. Vorig jaar een keer de vork samen met een maat uit elkaar gehad om de olie te vervangen en het stelt werkelijk geen k*t voor die 2 step assemblage. Waar al die horrorverhalen vandaan komen is me niet duidelijk, of rock shox moet hun quality control op een laag pitje hebben staan destijds.

Wat ik wél irritant vind aan de 2 step is de enorme "gap" tussen 115 en 160 mm. Dat betekend aardig veel voor je geo(balhoofdhoek, bb hoogte) Uiteindelijk een goeie deal kunnen maken met een 36 talas daar maar voor gegaan. Deze vind ik overgens véél lekkerder veren, zou eerder voor een 36 gaan ;)

fredo

Bericht door fredo » vr okt 30, 2009 12:59 pm

zit er tijdens het rijden eigenlijk veel verschil tussen solo air en coil?

Persoonlijk ben ik geneigd om eerder de coil te kiezen wegens robuustheid (olie vraagt gewoonweg minder onderhoud) en omdat ik met een coil achterdemper zit. Maar de instelllingsmogelijkheden van de solo air zijn wel verlokkelijk....

iemand advies?

Sneeck

Bericht door Sneeck » vr okt 30, 2009 2:51 pm

Dat is door mijn ervaringen met m'n 2 step air echt onzin. Veel meer dan jaarlijkse service bij Sabma en af en toe zelf de seals schoonmaken en invetten met anti-uitdrogings spul kom je niet, geldt voor zowel coil als lucht dempers/ vorken.

Oké dit is ook wel afhankelijk hoe intensief je de vork gebruikt omdat de seals van je luchtkamer wel kunnen slijten maar dan nog. Tis meer de vraag of je de demping karakterestiek van een luchtvork kunt waarderen tov een coil, daar zit nog steeds een best groot verschil in qua soepelheid/ aanspreekpunt.

fredo

Bericht door fredo » do nov 05, 2009 1:27 pm

Sneeck schreef:Dat is door mijn ervaringen met m'n 2 step air echt onzin. Veel meer dan jaarlijkse service bij Sabma en af en toe zelf de seals schoonmaken en invetten met anti-uitdrogings spul kom je niet, geldt voor zowel coil als lucht dempers/ vorken.

Oké dit is ook wel afhankelijk hoe intensief je de vork gebruikt omdat de seals van je luchtkamer wel kunnen slijten maar dan nog. Tis meer de vraag of je de demping karakterestiek van een luchtvork kunt waarderen tov een coil, daar zit nog steeds een best groot verschil in qua soepelheid/ aanspreekpunt.
mag ik vragen op welke bike je dit gemonteerd hebt? en wat is je rijstijl?

roerijzer

Bericht door roerijzer » do nov 05, 2009 9:40 pm

hallo

ik heb ook een rs lyrik ( u-turn coil ) ik heb deze nu ong een half jaar ik gebruik( 2e hans gekocht)
ik heb hem gebruikt in winterberg en filthy trails

ik heb het gister zelf openghaald voor service en dat is echt zeer makelijk te doen
en over lekken kan ik je niks zeggen want ik heb de 1e seals er nog in zitten en daar is niks mee aandehand

mijn rijd style is behoorlijk ruig en ik houd er wel van om groote sprongen te nemen (ik heb ook de road gap @ filthy ermee gedaan )
hij zit overegens in een giant trance

ik hoop je zo een beetje te kunnen helpen met je keuze

mvg

ronnie

Sneeck

Bericht door Sneeck » vr nov 06, 2009 6:54 am

Fredo,

Vork is even gebruikt in een 2006 spesh s-works enduro en heeft een goed anderhalfjaar in een banshee Wildcard gezeten. Later vervangen voor een 36 talas omdat ik vaak met maar 130 mm veerweg rijdt en dan de 115 - 160 stap wel erg lomp is voor je geo.

Rijstijl is snelheid en flow. Ook wel "grote" dingen mee gedaan, die eigenlijk helemaal niet zo zwaar zijn voor een vork zoals de roadgap in filthy(kan een fox 32 met 15 mm steekas ook tegen) en de funbox en 4de drop in wtb. Tis net hoe soepel je kan landen, ben persoonlijk niet van het lompe hier-kom-ik-uit-de-weg gebeuren. Maar de Lyric kan zat groters aan zolang je een klein beetje soepel kan landen.

Nieuw voor 2010 is de downhill versie met 170 mm veerweg. Schijnt érg goeie reviews te krijgen, beter dan de totem!

fredo

Bericht door fredo » vr nov 06, 2009 10:57 am

thanks guys,

ik vind mezelf ook eerder snelheid en flow rijden ipv we-zien-wel-wat-er-juist-gaat-gebeuren hucker, dus de keuze voor de lyrik zit wel goed. Het is enkel de keuze tussen coil (motion control) en lucht (mission control) waar ik niet aan uit geraak. Als ik goedkoop aan een coil met mission control kan geraken, zou ik het wel direct weten :)

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » vr nov 06, 2009 6:55 pm

ik heb de uturn coil (bijna 2 jaar)
nu helemaal goed, maar in t begin begonnen de stanchions in de kroon te kraken.
teruggestuurd naar agu en ze hebben toen complete stanchions kroon en stuurbuis vervangen onder garantie.
daarna geen problemen meer. lekker vorkje.
rij er van xc tot dh mee, (schoorl tm whistler haha) en dat gaat goed.
de instel mogelijkheden zijn ruim voldoende, ik zou geen air kopen.
traploos tussen 115 en 160 is super.

divere rules

Bericht door divere rules » zo nov 29, 2009 7:27 am

Ik heb de lyrik u-turn coil 2008 is een perfecte vork had alleen dat de motion control low/high speed kapot ging !!
Is kosteloos gemaakt en de vork is nu perfect denk dat ze er een 2009 in gedaan hebben en een service beurt gratis 8)
De coil is beter instelbaar voor verschillende hoogtes dan een air of je moet de solo nemen maar 160mm voor mtb in NL is wel erg veel?

fredo

Bericht door fredo » zo nov 29, 2009 10:01 pm

divere rules schreef:.... de motion control low/high speed kapot ging...
ik veronderstel dat je mission control bedoelt. Bij motion control is low/high speed niet mogelijk ;)

Ik heb ondertussen een 2008 lyrik u-turn met motion control liggen die op montage wacht. Ik zal wel zien wat dat geeft :)

Plaats reactie