RS Lyrik
Moderator:Beheerders
ik ben momenteel beginnen uitkijken naar een nieuwe vork voor mn transition bottlerocket. Hierbij is mn oog onder andere gevallen op de rockshox lyrik. Ik heb ondertussen al het één en ander opgezocht, maar sta versteld van de gemengde commentaren (die gaan nl van zeer goed tot zeer slecht). Ik wil absoluut geen gesukkel met een nieuwe vork, aangezien mn huidige marzo 66 RC2 eigenlijk wel perfect werkt (maar ze bouwt jammergenoeg te hoog in).
Wat ik ondertussen heb menen te begrijpen:
* de eerste modellen = rommel
* 2step air = rommel
* solo air = ok, mits frequent onderhoud
* u-turn coil = goed, maar kan wel wat lekken
kan iemand dit bevestigen? welke jaren zijn goed en welke niet? kan iemand wat rij-ervaringen meedelen?
ter info:
het is voor montage op een bottlerocket, er zal dus eerder jumps/FR/DH gereden worden ipv AM. Zelf weeg ik ook nog eens 100kg incl gear, maar ik vind mezelf niet als een hucker rondrijden.
Wat ik ondertussen heb menen te begrijpen:
* de eerste modellen = rommel
* 2step air = rommel
* solo air = ok, mits frequent onderhoud
* u-turn coil = goed, maar kan wel wat lekken
kan iemand dit bevestigen? welke jaren zijn goed en welke niet? kan iemand wat rij-ervaringen meedelen?
ter info:
het is voor montage op een bottlerocket, er zal dus eerder jumps/FR/DH gereden worden ipv AM. Zelf weeg ik ook nog eens 100kg incl gear, maar ik vind mezelf niet als een hucker rondrijden.
Laatst gewijzigd door fredo op do okt 29, 2009 4:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb zelf een 2 step uit 2007 gehad(jawel de eerste) en er nog nooit problemen mee gehad. Alle functies bleven netjes werken en de vork deed gewoon perfect wat hij moest doen. Vorig jaar een keer de vork samen met een maat uit elkaar gehad om de olie te vervangen en het stelt werkelijk geen k*t voor die 2 step assemblage. Waar al die horrorverhalen vandaan komen is me niet duidelijk, of rock shox moet hun quality control op een laag pitje hebben staan destijds.
Wat ik wél irritant vind aan de 2 step is de enorme "gap" tussen 115 en 160 mm. Dat betekend aardig veel voor je geo(balhoofdhoek, bb hoogte) Uiteindelijk een goeie deal kunnen maken met een 36 talas daar maar voor gegaan. Deze vind ik overgens véél lekkerder veren, zou eerder voor een 36 gaan
Wat ik wél irritant vind aan de 2 step is de enorme "gap" tussen 115 en 160 mm. Dat betekend aardig veel voor je geo(balhoofdhoek, bb hoogte) Uiteindelijk een goeie deal kunnen maken met een 36 talas daar maar voor gegaan. Deze vind ik overgens véél lekkerder veren, zou eerder voor een 36 gaan

zit er tijdens het rijden eigenlijk veel verschil tussen solo air en coil?
Persoonlijk ben ik geneigd om eerder de coil te kiezen wegens robuustheid (olie vraagt gewoonweg minder onderhoud) en omdat ik met een coil achterdemper zit. Maar de instelllingsmogelijkheden van de solo air zijn wel verlokkelijk....
iemand advies?
Persoonlijk ben ik geneigd om eerder de coil te kiezen wegens robuustheid (olie vraagt gewoonweg minder onderhoud) en omdat ik met een coil achterdemper zit. Maar de instelllingsmogelijkheden van de solo air zijn wel verlokkelijk....
iemand advies?
Dat is door mijn ervaringen met m'n 2 step air echt onzin. Veel meer dan jaarlijkse service bij Sabma en af en toe zelf de seals schoonmaken en invetten met anti-uitdrogings spul kom je niet, geldt voor zowel coil als lucht dempers/ vorken.
Oké dit is ook wel afhankelijk hoe intensief je de vork gebruikt omdat de seals van je luchtkamer wel kunnen slijten maar dan nog. Tis meer de vraag of je de demping karakterestiek van een luchtvork kunt waarderen tov een coil, daar zit nog steeds een best groot verschil in qua soepelheid/ aanspreekpunt.
Oké dit is ook wel afhankelijk hoe intensief je de vork gebruikt omdat de seals van je luchtkamer wel kunnen slijten maar dan nog. Tis meer de vraag of je de demping karakterestiek van een luchtvork kunt waarderen tov een coil, daar zit nog steeds een best groot verschil in qua soepelheid/ aanspreekpunt.
mag ik vragen op welke bike je dit gemonteerd hebt? en wat is je rijstijl?Sneeck schreef:Dat is door mijn ervaringen met m'n 2 step air echt onzin. Veel meer dan jaarlijkse service bij Sabma en af en toe zelf de seals schoonmaken en invetten met anti-uitdrogings spul kom je niet, geldt voor zowel coil als lucht dempers/ vorken.
Oké dit is ook wel afhankelijk hoe intensief je de vork gebruikt omdat de seals van je luchtkamer wel kunnen slijten maar dan nog. Tis meer de vraag of je de demping karakterestiek van een luchtvork kunt waarderen tov een coil, daar zit nog steeds een best groot verschil in qua soepelheid/ aanspreekpunt.
hallo
ik heb ook een rs lyrik ( u-turn coil ) ik heb deze nu ong een half jaar ik gebruik( 2e hans gekocht)
ik heb hem gebruikt in winterberg en filthy trails
ik heb het gister zelf openghaald voor service en dat is echt zeer makelijk te doen
en over lekken kan ik je niks zeggen want ik heb de 1e seals er nog in zitten en daar is niks mee aandehand
mijn rijd style is behoorlijk ruig en ik houd er wel van om groote sprongen te nemen (ik heb ook de road gap @ filthy ermee gedaan )
hij zit overegens in een giant trance
ik hoop je zo een beetje te kunnen helpen met je keuze
mvg
ronnie
ik heb ook een rs lyrik ( u-turn coil ) ik heb deze nu ong een half jaar ik gebruik( 2e hans gekocht)
ik heb hem gebruikt in winterberg en filthy trails
ik heb het gister zelf openghaald voor service en dat is echt zeer makelijk te doen
en over lekken kan ik je niks zeggen want ik heb de 1e seals er nog in zitten en daar is niks mee aandehand
mijn rijd style is behoorlijk ruig en ik houd er wel van om groote sprongen te nemen (ik heb ook de road gap @ filthy ermee gedaan )
hij zit overegens in een giant trance
ik hoop je zo een beetje te kunnen helpen met je keuze
mvg
ronnie
Fredo,
Vork is even gebruikt in een 2006 spesh s-works enduro en heeft een goed anderhalfjaar in een banshee Wildcard gezeten. Later vervangen voor een 36 talas omdat ik vaak met maar 130 mm veerweg rijdt en dan de 115 - 160 stap wel erg lomp is voor je geo.
Rijstijl is snelheid en flow. Ook wel "grote" dingen mee gedaan, die eigenlijk helemaal niet zo zwaar zijn voor een vork zoals de roadgap in filthy(kan een fox 32 met 15 mm steekas ook tegen) en de funbox en 4de drop in wtb. Tis net hoe soepel je kan landen, ben persoonlijk niet van het lompe hier-kom-ik-uit-de-weg gebeuren. Maar de Lyric kan zat groters aan zolang je een klein beetje soepel kan landen.
Nieuw voor 2010 is de downhill versie met 170 mm veerweg. Schijnt érg goeie reviews te krijgen, beter dan de totem!
Vork is even gebruikt in een 2006 spesh s-works enduro en heeft een goed anderhalfjaar in een banshee Wildcard gezeten. Later vervangen voor een 36 talas omdat ik vaak met maar 130 mm veerweg rijdt en dan de 115 - 160 stap wel erg lomp is voor je geo.
Rijstijl is snelheid en flow. Ook wel "grote" dingen mee gedaan, die eigenlijk helemaal niet zo zwaar zijn voor een vork zoals de roadgap in filthy(kan een fox 32 met 15 mm steekas ook tegen) en de funbox en 4de drop in wtb. Tis net hoe soepel je kan landen, ben persoonlijk niet van het lompe hier-kom-ik-uit-de-weg gebeuren. Maar de Lyric kan zat groters aan zolang je een klein beetje soepel kan landen.
Nieuw voor 2010 is de downhill versie met 170 mm veerweg. Schijnt érg goeie reviews te krijgen, beter dan de totem!
thanks guys,
ik vind mezelf ook eerder snelheid en flow rijden ipv we-zien-wel-wat-er-juist-gaat-gebeuren hucker, dus de keuze voor de lyrik zit wel goed. Het is enkel de keuze tussen coil (motion control) en lucht (mission control) waar ik niet aan uit geraak. Als ik goedkoop aan een coil met mission control kan geraken, zou ik het wel direct weten
ik vind mezelf ook eerder snelheid en flow rijden ipv we-zien-wel-wat-er-juist-gaat-gebeuren hucker, dus de keuze voor de lyrik zit wel goed. Het is enkel de keuze tussen coil (motion control) en lucht (mission control) waar ik niet aan uit geraak. Als ik goedkoop aan een coil met mission control kan geraken, zou ik het wel direct weten

-
- Berichten:1104
- Lid geworden op:di jun 03, 2003 3:30 pm
- Locatie:DH
ik heb de uturn coil (bijna 2 jaar)
nu helemaal goed, maar in t begin begonnen de stanchions in de kroon te kraken.
teruggestuurd naar agu en ze hebben toen complete stanchions kroon en stuurbuis vervangen onder garantie.
daarna geen problemen meer. lekker vorkje.
rij er van xc tot dh mee, (schoorl tm whistler haha) en dat gaat goed.
de instel mogelijkheden zijn ruim voldoende, ik zou geen air kopen.
traploos tussen 115 en 160 is super.
nu helemaal goed, maar in t begin begonnen de stanchions in de kroon te kraken.
teruggestuurd naar agu en ze hebben toen complete stanchions kroon en stuurbuis vervangen onder garantie.
daarna geen problemen meer. lekker vorkje.
rij er van xc tot dh mee, (schoorl tm whistler haha) en dat gaat goed.
de instel mogelijkheden zijn ruim voldoende, ik zou geen air kopen.
traploos tussen 115 en 160 is super.
-
- Berichten:1148
- Lid geworden op:ma mei 24, 2004 8:17 pm
- Locatie:lisse
Ik heb de lyrik u-turn coil 2008 is een perfecte vork had alleen dat de motion control low/high speed kapot ging !!
Is kosteloos gemaakt en de vork is nu perfect denk dat ze er een 2009 in gedaan hebben en een service beurt gratis
De coil is beter instelbaar voor verschillende hoogtes dan een air of je moet de solo nemen maar 160mm voor mtb in NL is wel erg veel?
Is kosteloos gemaakt en de vork is nu perfect denk dat ze er een 2009 in gedaan hebben en een service beurt gratis

De coil is beter instelbaar voor verschillende hoogtes dan een air of je moet de solo nemen maar 160mm voor mtb in NL is wel erg veel?