German A force kilo no.1 29er vork

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

appietouw
Berichten:55
Lid geworden op:ma okt 19, 2009 9:01 pm
German A force kilo no.1 29er vork

Bericht door appietouw » di okt 20, 2009 7:18 am

Iemand bekend met deze vork ??
In vergelijk met mijn Fox F29 G2 is dat een behoorlijke gewichtsbesparing ...... maar ??


Afbeelding

29er! GA-force kilo no.1

Die Revolution der Federgabeltechnik - unser Topmodell:

INDIVIDUALITÄT - die GA-force kilo no.1 ist etwas ganz Besonderes:

Genießen Sie die Überlegenheit, das Leichtgewicht und das bestimmte Gefühl, mit der Spitze des technisch Machbaren unterwegs zu sein!

Das Modell GA-force kilo no.1 mit High-Performance CFK-Fasertechnology stellt gegenwärtig den Maßstab mit 1.154 g Gewicht in der 29er Kategorie dar (bei ungekürztem Schaft)! Die 29 Zoll-Version kann nur in der Carbonausführung angeboten werden und das auch nur als aufwendige Einzelanfertigung.

Das Geheimnis der GA-force kilo:

Die absolut einzigartigen und außergewöhnlichen Eigenschaften der GA-force kilo liegen nicht nur in ihrer Optik, sondern vielmehr in ihrem äußerst sensiblen Ansprechverhalten (dafür ist die Raderhebungskurve verantwortlich), ihrer extrem hohen Steifigkeit (einteilige Schweißkonstruktion), ihrem stabilen Lenkverhalten (bestimmt durch den Nachlauf) und ihrem Anti-Dive-Effekt (Radführung und Bodenhaftung).

bartje325i
Berichten:132
Lid geworden op:zo feb 17, 2008 6:36 pm
Locatie:ede

Bericht door bartje325i » di okt 20, 2009 8:19 am

Ik blijf dit type vorken "vreemd" vinden. (optisch gezien) Zou je niet snel speling krijgen op al die draaipunten?

sedatif
Berichten:375
Lid geworden op:do jun 21, 2007 5:38 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door sedatif » di okt 20, 2009 10:21 am

MOOOOOOOOOOOOOOOOOOI!

K2 had vroeger ook zo'n vork die wat meer voor je stuur uitkwam, die scharnierde niet omhoog, maar in een klein boogje. ik vind dit echt een hele mooie door-ontwikkeling op wat ze toen maakten. Erg mooi. Misschien nog stoerder met twee veerpotten erop.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di okt 20, 2009 10:45 am

Ik roep... kent u deze nog.. nog.. nog.. nog...

Afbeelding

De AMP's stonden bekend om 'sloppy bushings' (naast een erg eenvoudige en dramatisch slechte demper). Ik geloof dat 'onze' Nard hier bekend is met de degelijkheid/duurzaamheid van de German:A variant van dit concept en dat ook deze hier niet echt in uitblonk.

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » di okt 20, 2009 6:40 pm

Yep, been there, done that.

In 26". Rijdt echt fijn. Stijf, zeer soepel, magic carpet aan't voorwiel. Ik zou de versie met remote lock-out nemen trouwens (maar dat geldt voor elke vork..).

All fine? Nee dus, want anders had ik er wel langer mee gereden.

1: Demper ging twee keer stuk. Service is ok, maar kost tijd. Tip: twee dempers. Demping etc was ok. Geen Fox, maar wel ok.
2: Duurzaamheid lagers: sucked. Elke modderrit ging ten koste van het soepele aanspreken. Nu overigens met rollagers! Tip: overfillen met dik vet.
3: Lengte kan een probleem zijn ivm geometrie.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di okt 20, 2009 7:01 pm

Problemen met lagers/draaipunten kunnen worden opgelost. Kijk maar naar BMW die al jaren zo'n type voorvork gebruikt in haar motoren.

Maar ik zou hem niet halen. Op de een of andere manier vind ik het iets te robocop..:D.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

appietouw
Berichten:55
Lid geworden op:ma okt 19, 2009 9:01 pm

Bericht door appietouw » di okt 20, 2009 9:06 pm

Oké dat zijn nuttige tips bedankt allen.
Vind hem wel zelf wel (bijzonder) stoer ! maar goed, smaken verschillen.

De 29er 2009 versie zal vast wel weer beter geworden zijn maar het blijft misschien dus toch een beetje een gok ! en die gok kost wel ff 1500 euro :roll:

Zou ook kunnen gaan voor een 29 lefty carbon ... maar dat kost me dan ook gelijk weer een nieuw wiel !! :x

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di okt 20, 2009 9:24 pm

appietouw schreef: Zou ook kunnen gaan voor een 29 lefty carbon ... maar dat kost me dan ook gelijk weer een nieuw wiel !! :x
Zie dat eerder als een reden voor je overcomplete voorwiel nog een extra frame te kopen, alsmede wat andere onderdelen... et voila.. nog een fiets compleet ;)
Laatst gewijzigd door DeKerfs op di okt 20, 2009 9:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

appietouw
Berichten:55
Lid geworden op:ma okt 19, 2009 9:01 pm

Bericht door appietouw » di okt 20, 2009 9:28 pm

Hahahaha ja dit is ook een goeie ! maar helaas, dat zal niet gebeuren :lol:

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » di okt 20, 2009 9:40 pm

appietouw schreef:Oké dat zijn nuttige tips bedankt allen.
Vind hem wel zelf wel (bijzonder) stoer ! maar goed, smaken verschillen.

De 29er 2009 versie zal vast wel weer beter geworden zijn maar het blijft misschien dus toch een beetje een gok ! en die gok kost wel ff 1500 euro :roll:

Zou ook kunnen gaan voor een 29 lefty carbon ... maar dat kost me dan ook gelijk weer een nieuw wiel !! :x
+ een extra demper 8) ... Ja, ik heb deze overweging ook zeer recent nog zitten maken. Weightweenieism is moeilijk te bedwingen.

appietouw
Berichten:55
Lid geworden op:ma okt 19, 2009 9:01 pm

Bericht door appietouw » ma nov 02, 2009 9:24 pm

Over lefty gesproken, heb op de beurs bij Cannondale veel info gekregen bij over de nieuwe adapter en werking van de vork.
Maar wat ik nu vergeten ben te vragen ..... mijn fox is 80 mm en daar is volgens mij de superfly geometrie ook op gebaseerd maar een lefty is 110 mm ..... dan komt de voorkant van de bike toch omhoog ??

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di nov 03, 2009 10:03 am

Dat hoeft niet perse. De lefty heeft geen vorkkroon en kan zodoende meer effectieve veerweg halen uit dezelfde as/crown afstand.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

appietouw
Berichten:55
Lid geworden op:ma okt 19, 2009 9:01 pm

Bericht door appietouw » di nov 03, 2009 10:22 am

Ja dat klopt , heb net met de specialisten gebeld en de lefty heeft wel een 110 mm maar houd de zelfde hoogte / afstand als een 80 mm.

thanks

Gebruikersavatar
kooz
Berichten:1487
Lid geworden op:zo jan 18, 2004 4:05 pm
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door kooz » wo nov 04, 2009 11:37 am

appietouw schreef:Ja dat klopt , heb net met de specialisten gebeld en de lefty heeft wel een 110 mm maar houd de zelfde hoogte / afstand als een 80 mm.

thanks
Albert.. geloofde je me niet? :angelnot:
Heb nog even bij Idworx staan praten.. daar monteren ze de 26" versie van die no. 1 nu ook in één van hun modellen. Die meneer was er erg over te spreken.. Wel plaatste hij de kanttekening dat de 1.2 kilo die ze aangeven voor de 26" eerder 1.4 kilo is. bel maar ff als je het hele verhaal wil weten..

Koos

appietouw
Berichten:55
Lid geworden op:ma okt 19, 2009 9:01 pm

Bericht door appietouw » wo nov 04, 2009 12:18 pm

Hoe meer info hoe beter Koos ! ;)

Vond nog een filmpje op youtube

http://www.youtube.com/watch?v=nnaBP0I_dZA

tja, het beweegt allemaal wel, hoe zal die het doen in een modder rit.
Denk ook niet dat dit het gaat worden.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo nov 04, 2009 9:32 pm

ach je ketting en derailleur bestaan ook uit ik weet niet hoeveel bewegende onderdelen.

Ik geloof dat ze eventuele kinderziektes op de draaipunten er wel uit hebben gekregen. Zoals ik al aangeef werken meerdere motorfabrikanten met zulke systemen en daar liggen de krachten wsl wel iets hoger.

1500 euri is idd erg veel pegels. Hoeveel kost een 29lefty?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo nov 04, 2009 9:39 pm

didadunlop schreef: Hoeveel kost een 29lefty?
Evenveel als een 26 Lefty :-)

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo nov 04, 2009 9:51 pm

didadunlop schreef:Zoals ik al aangeef werken meerdere motorfabrikanten met zulke systemen en daar liggen de krachten wsl wel iets hoger.
En die motorfietsvork weegt hoeveel?
/Marten

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo nov 04, 2009 10:40 pm

wsl een stuk meer. Maar dat ligt natuurlijk aan een veel zwaarder gebruik. Het gaat mij om het idee van de linkage.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

appietouw
Berichten:55
Lid geworden op:ma okt 19, 2009 9:01 pm

Bericht door appietouw » wo nov 04, 2009 10:56 pm

Lefty Carbon SL 29-er met adaptor ongeveer 1500 euro, nieuw wielsetje 800 euro.
GA is een goedkopere optie als een Lefty, maar blijft een dure gok.
Dus lijkt het me beter dat ik nog maar een seizoen wacht en hopen dat .....

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo nov 04, 2009 11:45 pm

didadunlop schreef:wsl een stuk meer. Maar dat ligt natuurlijk aan een veel zwaarder gebruik. Het gaat mij om het idee van de linkage.
Maar dan zeggen grote krachten op zich niets. Als de krachten 10 x groter zijn, maar de lagers stiekum 20 keer groter zijn als bij een fiets heeft de motorfiets het een stuk makkelijker.
/Marten

suri
Berichten:384
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:38 pm

Bericht door suri » do nov 05, 2009 2:10 pm

Mijn eerste indruk is lelijk. Je zou er een mooi 29 er frame mee verneuken.

Ik zou hem in het echt moeten zien maar ik koop me liever 2 fox vorken of 4 reba's voor dat geld EUR 1.500.

Just my 2 cents.[/b]

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do nov 05, 2009 5:43 pm

marten schreef:
Maar dan zeggen grote krachten op zich niets. Als de krachten 10 x groter zijn, maar de lagers stiekum 20 keer groter zijn als bij een fiets heeft de motorfiets het een stuk makkelijker.
Daar heb je idd gelijk in. Beetje appels en peren is het wel.


Maar 1500 euri is een zwik geld. Denk dat je daar wel een mooie on-one geheel nieuw voor kan opbouwen met beter dan gemiddeld componenten.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Combee
Berichten:312
Lid geworden op:do jun 05, 2008 3:40 pm
Locatie:Woudrichem
Contacteer:

Bericht door Combee » do nov 05, 2009 6:44 pm

tering ik wist dat die vorken duur waren, maar zo duur..
Kan me nog herinneren dat een ventje van een jaar of 9 met zon vork in zijn fiets rondreed bij jeugdwedstrijden,was opzich wel een mooi ding.

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » do nov 05, 2009 7:30 pm

De GA waarmee ik reed was een oude versie, met kogellagers. Probleem daar was afdichting en roest. Speling heeft hij nooit gehad.

Deze versie heeft tonlagers (wellicht rollagers, ben niet zeker). Ik zou, zoals ik al eerder postte, de buitenste dichtingen lichten en de lager tot de nok vullen met taai vet, tegen het binnendringen van vocht.

Voor een lichte 29 vork zijn Lefty en GA idd de enige. Of zijn er toch meer opties?

Plaats reactie