[special] EuroBike 2009: Dag 3

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[special] EuroBike 2009: Dag 3

Bericht door DeKerfs » za sep 05, 2009 8:59 am

De derde en laatste dag voor Dirty Pages op de EuroBike is tevens de laatste dag voor de vakhandel en pers. Het is typisch de dag waarop je minder afspraken geplant hebt staan en waar je duidelijk merkt dat de sfeer wat meer relaxter wordt. Juist dan vallen de kleinere stands op die je eerder voorbij liep en neem je rustig de tijd om je ogen de kost te geven.

Vaak vind je toch de meest verrassende, leuke en innovatieve producten bij dit soort stands. Nee, niet de lichtste carbon frames voorzien van de nieuwste carbon lay-up methodes, maar juist elegante en onverwachte producten. Hoewel de EuroBike erg groots van opzet is, wordt elke meter ruimte zwaar bevochten. Als kleine speler kom je er niet snel tussen en bestaan er momenteel wachtlijsten van 2 jaar (...). Eigenlijk is dat jammer, want het zijn vaak de kleinere spelers die met hun innovatieve producten en eigenwijze blikken de trends inluiden en met producten komen die we direct op ons verlanglijstje willen zetten.

We hebben het al meerdere keren gezegd tijdens onze reportages over de 2009 editie van de EuroBike; de EuroBike is veruit de grootste fietsbeurs ter wereld en elke editie overtreft zijn voorgaande wat aantal exposanten en bezoekers betreft. Het beurscomplex in Friedrichshafen is het voorbije jaar uitgebreid met twee extra hallen. Zelfs met deze uitbreiding staat elke hal nog steeds tjokvol. Van een economische crisis, waar iedereen zo over praat, lijkt dan in de fietsenbranche weinig spraken te zijn. Het lijkt eerder nog of de branche juist een boost lijkt te kijken in deze tijden.

Misschien heeft het er mee te maken dat men ook steeds bewuster lijkt in te zien dat de fiets naast een leuk sportartikel ook echt een prima alternatief kan zijn voor de auto. Een bewijs hiervoor is wellicht te vinden in de explosieve groei van de elektrisch ondersteunde fietsen, de eBikes. Een groei die dit jaar gekenmerkt werd met het feit dat één van de grootste hallen van de beurs volledig bestemd was voor de eBikes.

Het oubollige imago van de eBike is de laatste jaren sterk vervaagd en heeft plaats gemaakt voor een trend die ook door enkele fabrikanten doorgezet lijkt te worden bij de mountainbikes. Of er daadwerkelijk bikers zijn die op een elektrisch ondersteunde mountainbike zitten te wachten, is vraag twee. Niettemin presenteerde diverse fabrikanten conceptbikes en hebben zelfs gewoon pasklare oplossingen reeds in het programma opgenomen. Wellicht geen verkoophit, maar een mogelijkheid om een nieuwe doelgroep aan te boren en het stoffige imago nog verder op te poetsen.

Terugkijkende naar de afgelopen dagen kunnen we concluderen dat kleuren terug in zijn, de carbontechnologie steeds meer mogelijk maakt en fixed gear fietsen gemeengoed zijn geworden. Eveneens lijkt het voor exotische merken uit met name Amerika tegenwoordig makkelijker dan ooit om de Europese klant te bereiken. Een deel hiervan is te wijten aan het fenomeen internet, waardoor de potentiële klant makkelijker aangesproken kan worden, maar meer nog omdat de Europese markt prominent een leidende rol in aan het nemen is in de trends op fietsgebied in zijn volle breedte en de Amerikaanse markt juist lijkt te verzanden in niches.

Keer op keer blijkt EuroBike een motivator te zijn voor velen in de industrie. Wij hebben, ondanks vermoeide benen van het vele lopen over het haast onmetelijke beursterrein, zware oogleden door (te) weinig slaap en schorre stemmen door de vele afspraken en spontane gesprekken met interessante personen, toch weer onze batterij opgeladen om er weer minstens een jaar met plezier tegen aan te kunnen gaan. En een mooi jaar, dat gaat het worden!

De DP-Crew

Afbeelding
Met de herrijzenis van Syncros onder het Ritchey firmament werd het merk voornamelijk neergezet voor freeriders en downhillers. Met de wederom uitgebreide FL-serie is er ook genoeg te vinden voor de cross country rijders.

Afbeelding
Jeff Streber toonde hoogstpersoonlijk de nieuwe Tazer hardtail....

Afbeelding
.... die 'slechts' alleen nog in de USA gedesigned is...

Afbeelding
Nee, in 2010 is zwart rubber gewoon uit. Sorry.

Afbeelding
Ghost toonde een e-mountainbike, de E-ndure. Mede ontwikkeld door een Nederlandse student. De E-ndure is een elektrisch trapondersteunende mountainbike in het all-mountain segment, waarvan Ghost in de nabije toekomst zelfs enkele aantallen in verwacht te verkopen.

[iurl=http://www.dirty-pages.net/specials/vimeo.php?id=12]Afbeelding[/iurl]
Phil Wood andermaal op de beurs met een minimalistische stand. Iets wat we niet kunnen zeggen van zijn producten, hoe eenvoudig ze er ook uit kunnen zien. Vooral de spaakknip- en draadsnijmachine is gewoon zelfs even indrukwekkend als elegant.

Afbeelding
Graves speeltje nu te koop; de nieuwe Yeti DirtJumper...

Afbeelding
...en tried, tested and approved door de wereld kampioen. Graves-skills not included...

Afbeelding
Heel veel verbeteren aan een zadelpensluiter is lastig, eleganter maken behoord nog steeds tot de mogelijkheden, aldus Thomson.

Afbeelding
Het is bekend dat Jeff Streber wel wat ziet de 29" wielen. Logisch dat ook de Tracer met deze wielmaat beschikbaar zou komen. Ditmaal echter met 4.25-5.25" veerweg in plaats van de 5-6" van zijn 26" broer.

Afbeelding
Het Belgische Lazer toonde een gamma helmen met een perfecte afwerking en een uniek passingsysteem. Nu ook opnieuw leverbaar in Nederland.

[iurl=http://www.dirty-pages.net/specials/vimeo.php?id=11]Afbeelding[/iurl]
Voor de nieuwe Remedy liet Trek een exclusief een demper bij Fox maken; de DRCV.

Afbeelding
Net als vroegah... RaceFace in allerlei kleuren...

Afbeelding
Helaas is een bijpassend Iron Maiden t-shirt niet in de leveromvang opgenomen...

Afbeelding
De lichtgewicht variant van de Rohloff eindelijk openbaar; enkel een lichter shifter. Estimated time of delivery; 'ooit'

Afbeelding
Bewijs voor de trend(s); zelfs de kleinere merken liften mee met de veel-veerweg-carbon full suspension trend.

Afbeelding
Met een beetje fantasie kun je hiermee ook best een huwelijkstaart opfleuren....

Afbeelding
DT Swiss introduceerde hun nieuwe Tricon wielsets, gebaseerd op onder andere een modulair opgebouwde naaf met een nieuw flenssysteem.

Afbeelding
Pheel kleuren...

Afbeelding
4-tact geluid niet inbegrepen...

Afbeelding
Titus was aanwezig met een leuke lichting fietsen, op een veel te kleine stand. Hier de nieuwe Carbon-X....

Afbeelding
...en deels titanium, deels carbonnen FTM.

Afbeelding

Afbeelding
Stijn Cycles; de sympatieke Belg Stijn Deferm met de nodige ervaring in de fietsindustrie; nu met eigen label (roestvast-)stalen frames met een bijzonder oog voor detail.

Afbeelding
Hope toonde de nieuwe Race X2 remgreep. Een geheel nieuw ontworpen CNC vervaardigde remgreep met carbon greep en reservoir cap. De Race X2 remklauw is voorzien van titanium hardware en remblokken met een aluminium backing plate voor een betere warmte afvoer.

Afbeelding
Hope maakt direct mount stuurpennen voor dubbelkroons vorken. Leuk, maar als je dan toch aan het CNCen bent, kun je net zo goed een compleet met de kroon geïntegreerde variant maken en daarmee het totale gewicht aan de bovenkant van de vork flink verlagen.

Afbeelding
Ano kleuren zijn bij Hope nooit echt weg geweest, maar rood, blauw, groen, zwart.... 'been there, done that'. 'Lets try something different'... Opel Kadett-poepbruin dan maar?

Afbeelding
Lang had King feitelijk maar 1 type achternaaf. Weliswaar met ombouw sets geschikt voor diverse toepassingen, maar nu dan toch echt een dedicated set naven voor de racefiets.

Afbeelding
Een kijkje in de gereedschapskist van Canyon; een deel van de mal voor het maken van een carbonframe.

Tekst: Jeroen van den Brand en Pieter d'Haens
Foto's: Jeroen van den Brand, Dennis Jöris, Pieter d'Haens
Laatst gewijzigd door DeKerfs op ma sep 07, 2009 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Giesbro
Berichten:114
Lid geworden op:di feb 15, 2005 10:58 pm

Bericht door Giesbro » za sep 05, 2009 12:27 pm

Stijn Deferm, die kennen we nog van vroeger toch.
Was 1 van de betere Belgische downhillers/dual slalommers.
Voor de veteranen onder ons.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » za sep 05, 2009 1:34 pm

Leuk die Stijn frames. Volgens de site nog wel mee leuke dingen..:D

Dank DP voor het verslag..:D Lekker wezen kwijlen in deze topics. Ook een hoop echt lelijk spul gezien overigens..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » za sep 05, 2009 6:26 pm

Komen ze bij King ook eens eindelijk met een Campa compatible body? Dat zou mooi zijn :o Die Race Face kleurtjes, (waar is dat teiltje??)

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » za sep 05, 2009 6:31 pm

De hier getoonde Ghost E bike heeft een schuinere zadelbenbuis hoek dan mijn opa fiets uit de jaren 50, relaxed man. :lol:

Race Face Cranks zien er weer ouderwets lekker uit.

DP crews, thanks.

Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm

Bericht door Christiaan » zo sep 06, 2009 6:52 pm

Iemand een idee hoeveel die nieuwe Yeti DJ gaat kosten?

Plaats reactie