Giant NRS 4 achterbrug WTF

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
PsychoPeter
Giant NRS 4 achterbrug WTF

Bericht door PsychoPeter » do jul 30, 2009 10:00 pm

Hallo,

Ik heb eerder dit jaar een NRS 4 frame overgenomen, nu pas tijd en eindelijk spullen om hem op te bouwen.
Toen ik uiteindelijk het achterwiel er in ging zetten dacht ik even dat ik gek werd,.......een 26" mtb wiel past helemaal niet!
Zelfs met een lege band zit deze klem op de achterbrug het liggende gedeelte blijkt dus te kort te zijn.
Ik heb de geometrie nagemeten met mijn NRS Mammoth welke ook een M is en alle buislengtes zijn precies eender en deze doet het al 3 jaar met 26" wielen en het liggende gedeelte van de achterbrug is hier een paar centimeter langer!
Op de site van Giant gezocht maar bij de beschrijvingen niets gevonden over een mogelijke 24 inch uitvoering.

Weet iemand hier of er ooit een NRS heeft bestaan voor 24" wielen?
Zelfs een 26" wiel met een wegband past niet!

luv 2 ride

Bericht door luv 2 ride » do jul 30, 2009 10:44 pm

Hoi P.P! Ik rij momenteel op een Giant xcx nrs,die heeft gewoon 26 inch wielen.Ik ken de andere uitvoeringen niet,maar de xcx is een amerikaans model.Naar ik hoor maar een paar in Nederland.Het kan mischien zijn dat er een te grote achterdemper in zit,want dan komt de achterbrug anders te staan.Wil dit zelf ook veranderen,maar niet als ik dan andere velgen aan moet schaffen.Altijd schrikken als je iets aan het opbouwen bent en sommige dingen zitten tegen.Maar als het dan eenmaal voor elkaar is,weet je ook waar je het voor gedaan hebt en is het goede gevoel nog meer geworden.Hee succes and keep te Giant Rollin!! :thumbsup:
Intense Uzzi Vpx

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jul 31, 2009 6:04 am

Enige sporen te vinden van een reparatie aan de achterbrug?

De achterbrug van die NRS'en braken nog al eens.... :|

Pino

Bericht door Pino » vr jul 31, 2009 6:08 am

1/ de XCX is een Europees model, maar vooral in Frankrijk verkocht. In de US hebben ze nooit gedurfd NRS modellen uit te brengen in verband met patent issues.
2/ err zijn nooit 24 of 29 inch NRS modellen gemaakt. Heb je de achterbrug niet ondersteboven gemonteerd?

hubertje

Bericht door hubertje » vr jul 31, 2009 7:48 am

Er zijn 2 soorten achterbruggen geweest, 1 met hoog en 1 met laag scharnierpunt (ouder). Als je de kortere liggende vorken van de lage met de kortere staande vorken van de hoge gecombineerd hebt (omdat er al eens wat gebroken is allicht), dan kan je dat wel hebben.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jul 31, 2009 11:05 am

Wellicht dat een foto in deze ook al veel kan ophelderen?

hubertje

Bericht door hubertje » vr jul 31, 2009 11:18 am

laag
Afbeelding
hoog
Afbeelding

PsychoPeter

Bericht door PsychoPeter » vr jul 31, 2009 1:59 pm

hubertje schreef:Er zijn 2 soorten achterbruggen geweest, 1 met hoog en 1 met laag scharnierpunt (ouder). Als je de kortere liggende vorken van de lage met de kortere staande vorken van de hoge gecombineerd hebt (omdat er al eens wat gebroken is allicht), dan kan je dat wel hebben.
@Hubertje, jij had het bij het rechte eind.
Na de foto's goed te hebben bekeken en naar de fiets (zoek de verschillen).

Het moet een hoog model zijn, en er blijkt nu een liggend gedeelte in te zitten van het lage model (zonder de knik) en dan word de achterbrug korter.
Het is moeilijk te geloven maar je moet tegenwoordig overal rekening mee gaan houden.

Mijn geluk zou kunnen zijn dat ik het frame bij een Giant dealer heb gekocht wel als 2e hands via Marktplaats maar hij heeft hem dan als officieel dealer wel verkeerd in elkaar gezet.
Maar zijn toko is nog 2 weken gesloten i.v.m vakantie.

Plaats reactie