Remhendel schijfrem blijft hangen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Wonky
Berichten:31
Lid geworden op:do dec 11, 2008 8:22 pm
Locatie:Utrecht
Remhendel schijfrem blijft hangen

Bericht door Wonky » zo jun 28, 2009 11:07 pm

Ben net terug van twee weken oostenrijk en de laatste twee tochten had ik wat problemen met m'n achterrem.

Sinds ik de remblokken van mijn achterrem heb vervangen gaat de remhendel niet meer helemaal terug als ik de rem los laat. Hierdoor blijft de rem dus aanlopen en moet ik dus zelf de remhendel terugduwen als ik me niet rot wil trappen. Remmen zijn Formula Oro K18 (180mm schijf), overigens orginele formula blokken gebruikt.

Hoe kan dit, wat heb ik over het hoofd gezien? Iemand een idee ? Ik zie vast iets stoms over het hoofd.

Ik heb bij een andere fiets met dezelfde rem ook achter de blokken vervangen en die heeft geen problemen.

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » ma jun 29, 2009 9:29 am

een veertje ergens naar de kl*te?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » ma jun 29, 2009 4:36 pm

Dat kan meerdere oorzaken hebben, zoals sticky piston's van je caliper. Of het veertje in je remhendel zit niet helemaal lekker. Of er zit teveel lucht in je leidingen waardoor de vacuüm functie niet werkt.(terugtrekken van de pistons) Of bij het monteren van je nieuwe pads waren door de slijtage van je oude de piston te ver naar buiten gekomen en werkt het terugtrek mechanisme ook niet meer. Dit kan je makkelijk verhelpen door je caliper even los te halen en met een beetje souplesse met een liefst zo breed mogelijke platkop schroevendraaier de pistons terug te duwen. Of idd het veertje wat tussen de 2 remblokjes zit.

Wonky
Berichten:31
Lid geworden op:do dec 11, 2008 8:22 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door Wonky » ma jun 29, 2009 9:58 pm

Bedankt voor de tips.

De pistons terugduwen heb ik gedaan toen ik de blokken verving. Moest ook wel anders passen de nieuwe blokken er niet tussen. Dit heb ik later nog eens gedaan, maar geen verbetering. Veertje tussen de remblokken heb ik gecontroleerd, is in orde.

Ontluchten heb je een bleeding kit voor nodig volgens het boekje van de remmen, en die heb ik niet. Fiets is overigens 500 km geleden voor een beurt geweest.

Dus of het is lucht of het is een veertje in m´n remhendel, ik vermoed het laatste. Remhendel is voor hoever ik kan zien niet demontabel, dus voor beide moet ik dan maar naar de LBS.

Fiets is nog geen jaar geleden aangeschaft dus hopelijk kan ik een beroep doen op de garantie.

Vervelend overigens ook dat je alle schroeven met een torsiesleutel moet aandraaien omdat anders ook de garantie komt te vervallen. Een een torsiesleutel heb ik natuurlijk niet. Bij de fiets van m´n vriendin loopt namelijk de rem aan op 1 van de blokjes, is simpel een kwestie van caliper even los draaien, rem inkijpen en weer vast draaien om te centreren, maar je weet nooit of je de bouten weer strak genoeg vast draaait.

Wonky
Berichten:31
Lid geworden op:do dec 11, 2008 8:22 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door Wonky » za jul 11, 2009 10:56 pm

Fiets naar de LBS gebracht. Bleek dat er iets in de remvloeistof is gekomen dat er niet in hoort, waarschijnlijk montagevet. De boel is onder de garantie herstelt en alles werkt weer perfect.

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » zo jul 12, 2009 9:09 am

super fijn dat jou fiets weer goed werkt.
over die fiets vnaje vriendin, draai alle schroeven goed strak aan dat valt er in elkgeval niks vannaf en zitten ze goed vast, met uitzondering van je stuur pen natuurlijk, als die te strak zit kanje niet meer sturen.
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Plaats reactie