Problemen met Hayes Mag DH

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Trekrules
Problemen met Hayes Mag DH

Bericht door Trekrules » di mar 10, 2009 9:36 pm

Ik rij nu 2 jaar met deze remmen voor cross country heb sinds een tijdje problemen met de remmen gekregen.Het gaat alleen om de voor rem,achter rem is nog ok.

De drukpunt is opeens uit het niets verdwenen :? ,ik kan de rem hendel in knijpen als ik wil maar hij remt niet,er zit geen verkeerde rem vloeistof in gezien er sinds dit jaar is er nieuwe vloeistof in gekomen en met de remblokken is niks mis mee,die zijn nog bij lange niet versleten.Waar kan het aan liggen dat ze niet remmen.

De zuigers heb ik ook sinds een tijdje problemen mee,1 zuiger werkt en de ander beweegt niet,ook schijnt dat 1 van de zuigers scheef komt te ziten als die beweegt wanneer ik de hendel in knijp bijv.Heb hierbij alles geprobeerd zoals dunne olie om beide zuigers soepel te laten functioneren maar zonder resultaat.

Zijn dit bekende problemen bij Hayes remmen :?
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Sepp

Bericht door Sepp » di mar 10, 2009 10:01 pm

ja, want ze zijn waardeloos - korte termijn oplossing: draai je fiets op het voorwiel om 90 graden...zodat de achterkant naar boven wijst, en druk de remhendel vaak en snel achtereenvolgend, tot de drukpunt weer terug is.

Vaak valt de drukpunt weg, als je de fiets bvbld. op de grond legt...dan stijgen gevangen luchtbelletjes de leiding in.

Het probleem is dat je die remmen nooit 100% kunt ontluchten, omdat hendel/caliper slecht geboord/ontworpen zijn, zodat bij het bleeden lucht in dode hoeken ingesloten wordt/blijft.

Caramba

Bericht door Caramba » di mar 10, 2009 10:51 pm

Klinkt inderdaad alsof er lucht in het systeem zit. Tevens mag ik ook hopen dat die dunne olie niet op je remblokken en schijf is gekomen, want dan is er van je remkracht ook niet veel meer over...

Trekrules

Bericht door Trekrules » di mar 10, 2009 11:01 pm

Die dunne olie zit niet op de schijf en remblokken,heb voordat ik dunne olie gebruikte het wiel en remblokken eruit gehaalt.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Caramba

Bericht door Caramba » di mar 10, 2009 11:25 pm

Haha ok, heb er helaas zelf wel ervaring mee, per ongeluk met siliconenspray op de klauw/schijf gespoten en niet in de gaten gehad. Ben er daarna gewoon mee gaan fietsen, maar kwam er al snel achter dat er iets mis was. Ik kon nieuwe remblokken kopen, want de remkracht kwam niet meer terug :oops:

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo mar 11, 2009 12:11 am

Had het zelfde scenario als jij had,ik reed toen nog met mechanische schijf remmen van shimano,kwam ook van dat spul per ongeluk op de schijf en idd remkracht was op eens 0%

dale c

Bericht door dale c » wo mar 11, 2009 3:45 pm

Hola! Ik heb precies hetzelfde probleem met identieke (voor)rem.
Na 8 maanden niet gebruikt te zijn is nu remdrukpunt totaal weg (gloednieuwe blokken/rem helemaal inknijpen --> ~ 10% remkracht). Beetje pompen helpt ook niet.
Vreemde is dat rem altijd prima heeft gewerkt (3 jaar trouwe dienst).
Ik zou het vreemd vinden als er lucht in het systeem is gekomen tijdens die maanden dat ie niet is gebruikt. Ik ga een dezer dagen de caliper/klauw eens losmaken, uit elkaar halen, zuigers schoonmaken etc, systeem bleeden en nog eens proberen.

Loeky

Bericht door Loeky » wo mar 11, 2009 7:17 pm

Caramba schreef:Haha ok, heb er helaas zelf wel ervaring mee, per ongeluk met siliconenspray op de klauw/schijf gespoten en niet in de gaten gehad. Ben er daarna gewoon mee gaan fietsen, maar kwam er al snel achter dat er iets mis was. Ik kon nieuwe remblokken kopen, want de remkracht kwam niet meer terug :oops:
Als je vet oid op je blokken krijgt moet je gewoon ff de brander erop zetten. Alle troep brandt eruit, ff opschuren en klaar. Remt weer als een tiet. Zonde om nog goede blokken weg te gooien.

Caramba

Bericht door Caramba » wo mar 11, 2009 7:35 pm

Ik heb ze toen op aanraden 10 minuten in een pan kokend water gelegd, maar dat hielp maar gedeeltelijk. Ik was het zat en zo duur is een setje remblokken nou ook weer niet, maar goede tip voor als het nog eens fout mocht gaan :D

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo mar 11, 2009 8:08 pm

dale c schreef:Hola! Ik heb precies hetzelfde probleem met identieke (voor)rem.
Na 8 maanden niet gebruikt te zijn is nu remdrukpunt totaal weg (gloednieuwe blokken/rem helemaal inknijpen --> ~ 10% remkracht). Beetje pompen helpt ook niet.
Vreemde is dat rem altijd prima heeft gewerkt (3 jaar trouwe dienst).
Ik zou het vreemd vinden als er lucht in het systeem is gekomen tijdens die maanden dat ie niet is gebruikt. Ik ga een dezer dagen de caliper/klauw eens losmaken, uit elkaar halen, zuigers schoonmaken etc, systeem bleeden en nog eens proberen.
Mijn laatste rit was 2 weken geleden en nu pas dat het drukpunt helemaal weg is,ik zal morgen de voor rem naar de lbs brengen.

Loeky

Bericht door Loeky » wo mar 11, 2009 8:16 pm

Caramba schreef:Ik heb ze toen op aanraden 10 minuten in een pan kokend water gelegd, maar dat hielp maar gedeeltelijk. Ik was het zat en zo duur is een setje remblokken nou ook weer niet, maar goede tip voor als het nog eens fout mocht gaan :D
dat werkt idd voor geen meter. Snap ook niet dat mensen dat nog aanbevelen.

stikman

Bericht door stikman » di mei 19, 2009 7:21 pm

hi ik heb twee jaar race support gedaan voor hayes.

1 ze zijn niet waardeloos. 2 doe geen dingen waar je geen verstand van hebt. it,s all to fix just need the right set up.

volg het volgende stappenplan.

1 neem het wiel uit de fiets en verwijder de remblokken.
2 druk de pistons terug in de cilinder.
3 knijp in de remhendel en kijk of de zuigers er gelijkmatig uitkomen.
4 vaak is het probleem bij hayes is dat de zuigers vast gaan zitten-- what to do
draai de caliper los van de vork of frame. draai de remleiding los van de caliper en draai de twee caliper delen van elkaar met een 5 mm imbus KIJK UIT ER ZIT EEN O-RING TUSSEN DE TWEE DELEN!! blaas nu met lucht de zuigers uit de caliperdelen. hou een doek om je handen en richt naar beneden!! Als dit niet lukt moet je ze met een schroevendraaier kapot slaan en de zuigers vervangen!
neem de square seals eruit. en leg ze zo neer dat je ze ook weer op dezelfde manier herplaatst. neem nu een stuk waterproof schuurpapier p 400 en slijp de dunne rand op in de caliper. reinig de caliper delen met alcohol en plaats de sqaure seals weer in de caliper delen smeer ze met remolie nooit geen vet!! vet kan eruit lopen en je remblokken besmeren!!!!en druk de nieuwe pistons gelijkmatig met een ringsleutel 13 weer in positie.

5 het volgende checkpunt het probleem wat jullie hebben !!!!!
draai met een steeksleutel 10 de leiding van de master cylinder. check of de insert en de compresion bushing voldoende afdichten hebben er is een serie geweest waar de remolie in de leiding verdween en zo op het oog niets te vinden was. omdat de afdichting niet goed was. maar het kan ook zijn dat de leiding een keer geknakt is geweest en er op het oog niets te zien is! vervang de leiding en monteer deze weer aan de master cylinder, met insert en compresion bushing en kort de leiding nooit in met een zijknintang of zo. 8) .

6 bleeding
monteer de fiets in een werkstandaard. draai de remhendel los en draai hem omhoog!
draai het stuur en draai de bike in een 45 graden positie. wiel eruit remblokken verwijderen en pistons terugdrukken en een doek om de caliper doen!. bleedschroef verwijderen en slangetje erin steken! vul het flesje met dot 4 remvloeistof en zet deze op de vulnippel. open de vulnippel en geef gelijkmatig druk op het flesje tot er geen lucht meer uit de mastercylinder komt. tik nog een paar keer tegen de leiding om er zeker van te zijn dat er geen lucht meer in het systeem zit en houdt ondertussen lichte druk op het vulflesje! LET OP! als het vullen zwaar gaat kan het zijn dat de vulnippel gecruched is of vuil is vervang dan de vulnippel! en draai tot slot de vulnippel dicht en verwijder de slang uit de master cylinder en doe er de bleedscrew er weer in.

7 reinig de caliper met alcohol en monteer de blokken weer doe de travel spacer erin en knijp een paar keer flink in de hendel. als hij srtak aanvoelt heb je een goeie bleed!
en kun je je wiel weer monteren!

hopelijk hebben jullie hier wat aan

happy trails

jerry schipper world cup mechanic!!

cHoc

Bericht door cHoc » wo mei 20, 2009 5:42 pm

Niets aan toe te voegen.

Jerry, wat zijn je ervaringen met DOT 5.1 ?? dat je het bij DOT 4 houd??
Gebruik zelf nl wel 5.1, en bevalt mij goed.
shoot me again, I ain't dead yet

stikman

Bericht door stikman » vr mei 22, 2009 3:59 pm

cHoc schreef:Niets aan toe te voegen.

Jerry, wat zijn je ervaringen met DOT 5.1 ?? dat je het bij DOT 4 houd??
Gebruik zelf nl wel 5.1, en bevalt mij goed.
er zijn diverse tests gedaan op de dyno. En voor het hayes systeem werkt dot 4 het beste. als het systeem niet ouder is als een jaar en je hebt een warranty claim, wordt garantie uitgesloten.

cheers

Plaats reactie