hi ik heb twee jaar race support gedaan voor hayes.
1 ze zijn niet waardeloos. 2 doe geen dingen waar je geen verstand van hebt. it,s all to fix just need the right set up.
volg het volgende stappenplan.
1 neem het wiel uit de fiets en verwijder de remblokken.
2 druk de pistons terug in de cilinder.
3 knijp in de remhendel en kijk of de zuigers er gelijkmatig uitkomen.
4 vaak is het probleem bij hayes is dat de zuigers vast gaan zitten-- what to do
draai de caliper los van de vork of frame. draai de remleiding los van de caliper en draai de twee caliper delen van elkaar met een 5 mm imbus KIJK UIT ER ZIT EEN O-RING TUSSEN DE TWEE DELEN!! blaas nu met lucht de zuigers uit de caliperdelen. hou een doek om je handen en richt naar beneden!! Als dit niet lukt moet je ze met een schroevendraaier kapot slaan en de zuigers vervangen!
neem de square seals eruit. en leg ze zo neer dat je ze ook weer op dezelfde manier herplaatst. neem nu een stuk waterproof schuurpapier p 400 en slijp de dunne rand op in de caliper. reinig de caliper delen met alcohol en plaats de sqaure seals weer in de caliper delen smeer ze met remolie nooit geen vet!! vet kan eruit lopen en je remblokken besmeren!!!!en druk de nieuwe pistons gelijkmatig met een ringsleutel 13 weer in positie.
5 het volgende checkpunt het probleem wat jullie hebben !!!!!
draai met een steeksleutel 10 de leiding van de master cylinder. check of de insert en de compresion bushing voldoende afdichten hebben er is een serie geweest waar de remolie in de leiding verdween en zo op het oog niets te vinden was. omdat de afdichting niet goed was. maar het kan ook zijn dat de leiding een keer geknakt is geweest en er op het oog niets te zien is! vervang de leiding en monteer deze weer aan de master cylinder, met insert en compresion bushing en kort de leiding nooit in met een zijknintang of zo.

.
6 bleeding
monteer de fiets in een werkstandaard. draai de remhendel los en draai hem omhoog!
draai het stuur en draai de bike in een 45 graden positie. wiel eruit remblokken verwijderen en pistons terugdrukken en een doek om de caliper doen!. bleedschroef verwijderen en slangetje erin steken! vul het flesje met dot 4 remvloeistof en zet deze op de vulnippel. open de vulnippel en geef gelijkmatig druk op het flesje tot er geen lucht meer uit de mastercylinder komt. tik nog een paar keer tegen de leiding om er zeker van te zijn dat er geen lucht meer in het systeem zit en houdt ondertussen lichte druk op het vulflesje! LET OP! als het vullen zwaar gaat kan het zijn dat de vulnippel gecruched is of vuil is vervang dan de vulnippel! en draai tot slot de vulnippel dicht en verwijder de slang uit de master cylinder en doe er de bleedscrew er weer in.
7 reinig de caliper met alcohol en monteer de blokken weer doe de travel spacer erin en knijp een paar keer flink in de hendel. als hij srtak aanvoelt heb je een goeie bleed!
en kun je je wiel weer monteren!
hopelijk hebben jullie hier wat aan
happy trails
jerry schipper world cup mechanic!!