Vraag voor de computer nerds/whizzkids onder ons!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Tall Boy Bram
Vraag voor de computer nerds/whizzkids onder ons!

Bericht door Tall Boy Bram » di mei 05, 2009 8:42 pm

Ik heb hier thuis een Ziggo Maxi internet abo. Dat is de 1 na hoogste variant. Hier in huis draaien 3 pc's. Via het kastje aan de muur komt er een signaal binnen dat via het verdeelkastje naar de modem gaat. Vandaar gaat er een kabel naar de router. Vanaf die router gaan er 3 afzondelijke kabels naar de 3 pc's. De router kan het draadloos maar niemand gebruikt dat hier.

Wat er nu soms bij ons gebeurt is het volgende, bij het uploaden van foto's van Picassa (3) of Hyves slaat het systeem soms vast. Dat wil zeggen, je ziet in het scherm dat er melding wordt gemaakt dat de verbinding verbroken is. Dat je het later nog eens moet proberen. Op dat moment kan niemand bij ons nog internetten via website's of outlook gebruiken. Nieuwe vensters geven gewoonweg aan dat het internet eruit ligt. Gek genoeg kan ik wel gewoon MSN en Skype blijven gebruiken!?!? Als ik bijvoorbeeld dan de pc opnieuw opstart opent MSN en start Skype zich zelf gewoon op maar opent het MSN website zich niet. Ook een andere website openen lukt dan niet. Enige manier om dan wel te kunnen internetten is de stroom van de modem af te halen en opnieuw op te starten.

Nou heb ik de volgende dingen uitgeprobeerd maar ben er nog niet uit wat ik het beste kan doen, misschien heeft 1 van jullie een oplossing.

- andere (gloednieuwe) router geinstalleerd, leek in eerste instantie goed te werken maar vloog er na 2 uur alsnog uit??;
- kabel direct op de modem aangesloten, andere pc's konden vanaf dat moment natuurlijk niet meer internet op. Ik heb totaal geen problemen ondervonden. Ik kon zoveel uploaden als ik wou zonder enige vorm van storing. Ook Gb's aan bestanden in 1 keer waren gewoon haalbaar;
- Ziggo heeft telefonisch alles al nagekeken in de pc (servicedesk kijkt dan op afstand mee) maar kon geen onvolkomenheden ontdekken.

Wat mij het meest verbaasd is dat bij storing MSN en Skype het gewoon wel blijven doen maar dat internet als websites ed. eruit liggen.

Iemand een idee?

TBB

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » di mei 05, 2009 8:49 pm

Even voor de duidelijkheid: moet je het modem herstarten of de router?
En gebeurt dit op alle drie de computers?

Zou er aan kunnen liggen dat de router het aantal verbindingen dat wordt gemaakt (vooral het geval bij bijv. gebruik van torrent programma's) niet aan kan en de boel er dan uit vliegt.

Andere optie is dat de ingebouwde firewall van ofwel het modem ofwel de router bij een teveel aan verbindingen de boel dicht gooit.

Het lijkt me overigens goed om de wifi in jouw geval uit te schakelen.

Edit: geef svp even merk en type van de router en ook het modem.
Tip: plaats je vraag op tweakers.net, of zoek daar eerst even naar oplossingen. Echt whizzkid forum.

willem12

Bericht door willem12 » di mei 05, 2009 9:55 pm

Check de NAT settings:
Websites: Poort 80
MSN: Hoger nummer, 1863, 443

Jouw router kan dus niet overweg met veel verkeer van verschillende pc's op poort 80.

Kan natuurlijk ook brakke kabelservice zijn....

Ik heb zo'n 10 pc's/macs achter 1 router zitten,..dus het moet kunnen.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

sampers

Bericht door sampers » di mei 05, 2009 9:59 pm

het klinkt dat als je je router reset, dat je dan weer kan werken.
als je dan ondervonden hebt dat de router vastloopt door die programma's maar dat enkel je gewoon surfen niet meer werkt en dus chatten wel,
dan ga ik denken aan de poorten die je programma's gebruiken van de router.

zo weet ik dat skype een poort gebruikt dat bevoorbeeld dezelfde is als je een webserver wilt draaien. en dan moet je dit in skype veranderen naar een andere poort. in dat geval zou skype niet meer werken, maar ik vind dit een ietwat vergelijkbaar voorval.
zo gebeurt er mss iets met de verbinding maken vanuit de picasa tool? op welke manier wil je dit trouwens doen? en is dit op alle pc's hetzelfde? want er zit mss gewoon een bug in de software ofzo. welke besturingssystemen worden er gebruikt? want bv bij os X of ubuntu worden er vaak meer problemen gespot.
welke browser? en is er onlangs nieuwe software geïnstaleerd? zijn de pc's virusvrij? ...

het is ook altijd interessant om op internet te zoeken naar gelijkwaardige situaties
http://www.google.com/support/forum/p/P ... f730&hl=en
http://www.flickr.com/help/forum/84220/?search=probs

zoals daar ook aangegeven, test eens met een andere manier van uploaden,...
dead straight to live wrong

Sven

Bericht door Sven » di mei 05, 2009 10:03 pm

En dat noemen ze QOS: Quality of Service.

Je kan (in een goede router) een voorrangstabel aanmaken welk verkeer als eerst verloopt. Als je nu een drietal pc's naast elkaar dezelfde activiteiten laat doen, dan zal de router op een gegeven moment in zijn rout/switchtabel doublures krijgen en daardoor de boel shutdownen.

BV: Dit wordt ook in zakelijke omgevingen gebruikt waar IP telephony over dezelfde netwerkomgeving als je data-omgeving draait. Daar wil je niet hebben dat je telefonie lijdt onder de data-aanvragen die over hetzelfde kabeltje lopen.

Zet je nu QOS per client (pc) in, dan wordt de doublure (in de vorm van een dubbele routingsaanvraag) gereguleerd, waardoor jouw problemen zijn verholpen.
Dit vereist echter:
- Ietwat verstand van NAT-tabellen &QOS instellingen.
- Een router die dit ondersteunt.

Sven

Bericht door Sven » di mei 05, 2009 10:12 pm

Aanvulling: Bij nazoeken blijkt dat ik het nog niet heb ingesteld voor mijn cheap-ass wired router: Linksys WRTG54.

Check ook deze printscreen, vrij duidelijk welke mogelijkheden er zijn:
- Auto of Manual Bandwith adjustment (@random dus...)
- Adjustment priority: Device-level; op device (dus mac-adres) routeren.
- Adjustment priority: Ethernet-port-level; op ethernetpoort routeren.
- Adjustment priority: Application level; Geavanceerd op poortniveau quality en poorten instellen.

Afbeelding

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo mei 06, 2009 6:34 am

Nog een paar aanvulling voor jullie:

Het gebeurt dus alleen met uploaden, niet met downloaden. Ik download legaal enorme bestanden muziek etc maar dat is nooit een centje pijn. Soms upload ik veel foto's maar soms is het ook maar 1 foto van pakweg een halve Mb en dan loopt ie al vast.

Hyves, Picasa 2 en nu 3 want geupdated, Yahoo, geven kans op storingen want daar is ie wel eens op vastgelopen. Of dat nu aan het programma ligt...????

In outlook is ie nog nooit vastgelopen

In Windows internet explorer ook nog nooit.

Het is een Belkin Wireless G Router (802.11g/2,4 GHz/54Mbps)

Windows XP volledig bijgewerkt, alles legaal, volkomen virusvrij met firewall en alle reut erop.

Het gebeurt dus bij alle pc's alleen bij het uploaden.

TBB

Sven

Bericht door Sven » wo mei 06, 2009 7:58 am

Sven schreef:En dat noemen ze QOS: Quality of Service.

Je kan (in een goede router) een voorrangstabel aanmaken welk verkeer als eerst verloopt. Als je nu een drietal pc's naast elkaar dezelfde activiteiten laat doen, dan zal de router op een gegeven moment in zijn rout/switchtabel doublures krijgen en daardoor de boel shutdownen.

BV: Dit wordt ook in zakelijke omgevingen gebruikt waar IP telephony over dezelfde netwerkomgeving als je data-omgeving draait. Daar wil je niet hebben dat je telefonie lijdt onder de data-aanvragen die over hetzelfde kabeltje lopen.

Zet je nu QOS per client (pc) in, dan wordt de doublure (in de vorm van een dubbele routingsaanvraag) gereguleerd, waardoor jouw problemen zijn verholpen.
Dit vereist echter:
- Ietwat verstand van NAT-tabellen &QOS instellingen.
- Een router die dit ondersteunt.
Up- of Download, dat scheelt niks. Het loopt over dezelfde netwerkpoort, het is verkeer en het is een routeringsvraag die meerdere pc's aan jouw router stellen. Of dat nu een routing-vraag voor download op poort 8080 (Internet) of een routingvraag voor upload naar poort 8080, dat maakt helemaal niet uit. Wel maakt het uit als 3 pc's in hetzelfde netwerk 3-maal een aanvraag versturen naar je router om iets te kunnen up- of downloaden op dezelfde poort.

PC 1 zet namelijk als nr1. poort Picasa open, PC 2 zou bijvoorbeeld dezelfde poort willen gebruiken voor up- of downloaden. Je router is gemaakt om zo snel mogelijk iedere routeringsvraag te verwerken, dus gooit PC2 bij PC1.
Je krijgt dus dat aan de buitenkant over 1 poort gegevens binnenkomen van 2 systemen (foto x en y bijvoorbeeld). Dit levert collisions op je publieke IP op, waardoor de ontvangende partij (bijvoorbeeld Picasa) de verzending annuleert...

Tot dusver mijn versimpelde uitleg...
Nog vragen? ;)

Plaats reactie