Fietsen met een vast verzet. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
Bas_rotterdam - Berichten:7
racfiets met verticale dropout naar fixed, help!
Bericht
door Bas_rotterdam » di mei 05, 2009 11:20 am
Hallo allemaal,
ik heb een oude racefiets die ik heel erg graag zou willen ombouwen naar een fixed. Nu heb ik inmiddels begrepen dat je met vertical dropouts enige moeite kunt hebben met je ketting spanning maar dat is zo'n beetje het enige wat ik ervan weet. Ik ben echt heel erg nieuw met dit fenomeen, heb nu een aantal keren op mijn racfiets gereden en zou er graag een fixed van maken om dit eens te proberen.
Daarna zou ik wel meer geld willen besteden aan een andere fiets met betere onderdelen maar voor deze zou ik het graag "low-budget" houden. Voor zover dat kan dan...
Hier heb ik een aantal foto's van mijn fiets, ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen over hou ik dit zou moeten aanpakken. Ik snap er nog te weinig van.
Groet,
Bas

[/img]
single speed - ontmaagding
-
sunaj-janus
-
Contacteer:
Bericht
door sunaj-janus » di mei 05, 2009 12:14 pm
Gezien het een test is of je het wat vind, zoek iemand met een fixed en rij een rondje. En anders zou ik je adviseren deze fiets te laten voor wat het is en op marktplaats een oud barrel te kopen met horizontale paden, genoeg gouden oude te vinden zelfs met een laag budget. Ik heb zelf al zeven frames zo te pakken gekregen en mijn beide fixies zijn inclusief wielsets rond de 250,- gebleven, had ik een suicide hub gebruikt (ff Googlen!) dan was het beneden de 50,- gebleven.
Anders een kettingspanner gebruiken, heb ik alleen geen ervaring mee dus geen idee hoe dat fietst.
Ow en voor je meeste vragen kun je bijna alles op dit forum vinden met de zoek optie en zo ook via Google.
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » di mei 05, 2009 12:37 pm
Budget is lastig, met budget heb je er hele fancy oplossingen voor.
Kettingspanner en fixed is een no-go; bij een spanner voor freewheel komt de been kracht op het tandwiel en niet op de spanner. Gebruik je een spanner met fixed gear en ga je remmen, dan komt alle kracht op de spanner en die overlijdt daarbij waarschijnlijk ter plekke.
Een goedkoop frame van marktplaats is indedaad denk ik de beste optie.
JJ
-
marten - Berichten:973
Bericht
door marten » di mei 05, 2009 3:32 pm
Bas_rotterdam schreef:Hallo allemaal,
ik heb een oude racefiets die ik heel erg graag zou willen ombouwen naar een fixed. Nu heb ik inmiddels begrepen dat je met vertical dropouts enige moeite kunt hebben met je ketting spanning
Imagschack is een ramp maar wat ik er van gezien heb lijkt het niet op een fijne fiets. Je kunt je dus uitleven zonder dat er erfgoed verloren gaat
Ik zou een boor pakken, een 10mm gat zuinig naast en net voor de assleuf boren en er korte horizontale padden in vijlen. Monteer een verzet wat in de buurt van een magic gear komt en je bent onder de pannen
De rest van het recept staat op
www.m-gineering.nl/fixie_bouwen.htm
ps: als je ooit een driewielertje hebt gehad ben je je onschuld al veel eerder verloren

/Marten
-
TF - Berichten:814
Bericht
door TF » di mei 05, 2009 4:40 pm
Welkom op DP! (en in de wondere wereld van de forum spammers)
groet Toby
If you're a gangster... what are you doing in show business?
-
Het TUIG
-
Contacteer:
Bericht
door Het TUIG » di mei 05, 2009 7:47 pm
Whahaha,4 op 1 rij!

Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
-
Shame - Berichten:146
Bericht
door Shame » di mei 05, 2009 9:15 pm
Hmm, lastig zo, die verticale drops.. Zoals JJ al zei kom je met geld n stuk verder (excentrisch Bottom Bracket of een naaf met excentrisch stel systeem) maar wat een huisgenoot van me doet in dit geval is misschien de moeite waard: zoek naar een tandwielverhouding waarbij je de ketting op een redelijke spanning heb staan en los de rest op met een halflink ketting..