Ombouwen Specialized Demo 8-2 van downhill naar all mountain

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

caramba65
Berichten:27
Lid geworden op:wo mar 25, 2009 7:43 am
Locatie:Eindhoven
Ombouwen Specialized Demo 8-2 van downhill naar all mountain

Bericht door caramba65 » do mar 26, 2009 4:04 am

Hoi allen,

Graag zou ik willwn weten of jullie ervaring hebben met het ombouwen van een Demo 8-2 naar een universelere fiets voor het gebruik in de Ardennen. Die moet dus ook omhoog kunnen waar nodig. De medeeigenaar van een winkel in Eindhoven, een Specialized dealer, heeft mij verteld dat deze Demo's om te bouwen zijn naar voorschakeling. Zo heb je dan ploteseling veel versnellingen. In dat geval kun je dus met het juiste verzet naar boven. Ik begrijp dat je met die enorme veerweg niet op de pedalen moet gaan staan, maar lekker op het zadel moet blijven zitten. En ook dat ik met mijn lengte van 1.80 m een large frame moet kopen om de zithouding te verbeteren voor dit soort werk. Er zijn betere bikes zoals de Enduro om dit te gaan doen, maar ik vind het frame en de techniek van de Demo geweldig :o

Ben erg benieuwd naar jullie reactie.

p.s., ik heb nog geen bike, kan volgende week een Demo frame kopen in nieuwstaat.....

Gr. Roland

thomasmb
Berichten:2007
Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
Locatie:Lichtaart, België
Contacteer:

Bericht door thomasmb » do mar 26, 2009 6:40 am

Dat is een van de stomste dingen die ik al heb gehoord...

Haal gewoon een SX trail frame of een enduro ...

Verspil geen tijd en geld met een demo om te bouwe tot all mountain fiets :angelnot:
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 26, 2009 8:13 am

t kan wel .. :bandana:
als je sterk genoeg ben.. :D

meeste kinderen hier kunne t niet voorstellen..

maar als je goede conditie heb KAN het..
slim is missch anders ? maar als je een echt demo wil
maar OOK MTB ermee wil rijden kan het.. uit eigen ervaring is het einde vd dag wel echt het einde van je dag ;)

maar je zit vast aan een flinke vork voor SC of niet.. je zal min 160-180mm erin moeten gooien denk ik zo ?
dus blijft het een freeride bak in sommmige ogen.. ?

er zit een eind punt voor een versn. kabel op de achterbrug zo kun je idd een derrie erneer plaatsen ik dacht zelfs in 2005 leverde ze de demo 9 met versn voor..
wat wel heel vreemd was ..voor een full-DH zo uit de fabriek
je moet wel een low pull hebben en ZORGVULDIG checken of de veerweg nog mogenlijk is icm met je bladen.. dit kost wat tijd ! maar je hebt een lbs :lol: dus zal het wel goedkomen :hypocrite:

dat wat je zegt met niet staan als je trapt omhoog slaat wel nergens op
want je hebt pro pedal op dempers en met de stock manitou 4way had ik al bijna nergens last van .. alleen de fox40 veerde 1btje in.. :|
ik kon zelfs trappen oprijden zonder veel veerweg te gebruiken !

maar ik moet toegeven een lichtere fiets beter zou zijn als jij een PAAR dagen in de ardennen bent en een paar dagen die zware bak moet rijden..
das soort joggen met een rugtas stenen.. 8)
dus als je t doet > respect ! :arms:

Gebruikersavatar
RTG
Berichten:168
Lid geworden op:di okt 30, 2007 9:41 pm

Bericht door RTG » do mar 26, 2009 8:42 am

De 8-2 van welk jaar zal misschien helpen...

Ik heb het in ieder geval wel bij m'n 7 - 1 van 2008, 't is zeker te doen maar je zult nog vaak genoeg aan het lopen toekomen.

Het ziet er alleen niet uit ;)
http://p1.pinkbike.com/photo/2782/pbpic2782410.jpg

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 26, 2009 8:58 am

een demo 7 is al minder DH georienteerd..

en vind deze er best uitzien,,, misschien schoon iets beter..

maar dis een nieuwe demo.. en vind ik zowiezo minder mooi als de ouderen versies..

Gebruikersavatar
Bomber
Berichten:852
Lid geworden op:wo dec 05, 2001 7:41 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Bomber » do mar 26, 2009 10:01 am

hoor niemand iets zeggen over Geo van de bike.. Mijn advies, laat die Demo voor wat het is en oriënteer je wat beter in de verschillende frames en de voor jouw gebruik passende Geo.

Een Demo in Large zal de lompste, niet fijne bike zijn die je zal bezitten.. Zonde van de centen..

just my 2 cents

Latah

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 26, 2009 10:10 am

nou als de voorvork zakt en de bout van de demper omhoog gaat gaat de stuur hoek meer naar beneden staan toch ? dus directer sturen..

hij blijft wel log missch.. maar das ook gewicht toch ?

ben ik blij dat ik heb een M heb ;)

ik wou een L wegens soms de knietjes tegen de kroon.. :|

Gebruikersavatar
GTLTS
Berichten:3063
Lid geworden op:vr sep 06, 2002 1:25 pm
Locatie:De 020 baby!!!!

Bericht door GTLTS » do mar 26, 2009 12:11 pm

[quote="cyberhawk"]nou als de voorvork zakt en de bout van de demper omhoog gaat gaat de stuur hoek meer naar beneden staan toch ? dus directer sturen..quote]

Relatief ja...

caramba65
Berichten:27
Lid geworden op:wo mar 25, 2009 7:43 am
Locatie:Eindhoven

Bericht door caramba65 » do mar 26, 2009 1:00 pm

Dank voor jullie reacties, het is een Demo 8-2 uit 2009 , maat Large zoals ik al zij. Ik overweeg een Mazzochi 888 Rc2 te monteren en de achterdemper orgineel te laten. Beide hebben dus geen lockout, dat baart mij het meeste zorgen tijdens het omhoog fietsen. Waar mogelijk kan ik natuurlijk waar nodig wel ongelofelijk hard naar beneden knallen, maar omhoog zal mij dus meer energie gaan kosten :taunt: . Heb ook overwogen om deze bike met een Rolhoff of Sram i9 uit trusten met een Hammerschmidt schakeling op de voorkant, maar dat wordt wel erg kostbaar...... :cry:

caramba65
Berichten:27
Lid geworden op:wo mar 25, 2009 7:43 am
Locatie:Eindhoven

Bericht door caramba65 » do mar 26, 2009 1:01 pm

sorry, een Demo 8-2 uit 2008 bedoel ik.....

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 26, 2009 1:44 pm

das wel dirt proof.. :o

maar rohloff is volgens mij niet DH proof.. :?

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » do mar 26, 2009 1:55 pm

ik vindt het zonde van het frame.. en je energie...
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

bas vlemminx
Berichten:103
Lid geworden op:do dec 20, 2007 2:05 pm

Bericht door bas vlemminx » do mar 26, 2009 1:56 pm

hoi.

ik blijft het toch een beetje een rare redenering vinden om een echte DH-fiets om te gaan bouwen naar en all-mountain/enduro fiets. buiten het feit dat de fiets dan vooral lomp en zwaar wordt. zou ik het zonden vinden van de fiets als je een demo koopt moet er ook mee gescheurd worden over DH-trails tot dat hij uit elkaar valt en anders vindt ik het zonde van het geld. maar goed dat in mijn mening :)

dus ik zou toch overwegen om iets lichters te kopen waar mee je dan wel beter de berg op kan fietsen en weer naar benden kan racen.
anders krijg je misschien toch spijt als je berg op moet :D

groetjes bas.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 26, 2009 1:57 pm

nut-case schreef:ik vindt het zonde van het frame.. en je energie...


weet je wat ik zonde vind..... :shutup:

Crash-DH-
Berichten:43
Lid geworden op:ma jan 05, 2009 11:10 pm

Bericht door Crash-DH- » do mar 26, 2009 2:06 pm

een beetje vreemd, waarom zou je een dh bak gebruiken om omhoog me te gaan fietsen, alleen omdat je de techniek o zo geweldig vindt

beter koop je bijv. een enduro of een sx trail.

sorry hoor, maar ik vind dit echt de grootste onzin. t slaat gewoon écht nergens op.

en als ik iemand met een demo xc zou zien rijden zou ik toch wel even moeten lachen xD
ik hou van alles op 2 wielen!

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 26, 2009 2:14 pm

nou ik heb net even nogmaals de post goed doorgelezen

en toen hij erachter kwam dat je voor versnellingen kan monteren op een demo
kan je er redelijk mee klimme.. "redelijk"
dit kan niet bij de meeste fietsen voor de rede wat jullie al zegge > tis waanzin voor de meeste ;)

maar hij gooit er nog steeds een 888 in dusss?
de bike blijft DH
hij wil gewoon dus ook KUNNEN klimmen wat niet te doen is met 38voor en 32 achter..

dude ik zou gewoon die hammeschmit erop gooien en die rohloff vergeten !(saves cash !)
dan ben je er !
hammerschmit was 22 dacht ik en 32 ?//36 ?
gaat je lukken !

heb je een Dh waar je heuvels mee kan klimmen..

en een demo blijft mooier In Mijn Opzicht dan een trail...
maar dan heb ik het over 2005-6?

caramba65
Berichten:27
Lid geworden op:wo mar 25, 2009 7:43 am
Locatie:Eindhoven

Bericht door caramba65 » do mar 26, 2009 5:54 pm

Ben erg blij dat er eindelijk iemand precies begrijpt wat ik bedoel, ik wil zo weinig als mogelijk vernachelen aan het karakter van de Demo, daarbij komt dat ik het echt het mooiste frame van dit moment vind....wat een techniek gecombineerd met degelijkheid. Ik wil ermee omhoog kunnen trappen waar nodig, en bereid om daar extra techniek voor te monteren. Ik zou graag het gezicht zien van iemand die mij uitlacht als ik naar boven fiets, zeker als er na die klim een flinke afdaling komt :lol: neem gerust een tandestoker mee om er het zand tussen je tanden mee te pulken. Eerst dacht ik zo van "er is veel meer" dan zo'n Demo 8, zoiets als een Intens M6 bijvoorbeeld, maar die schijnen te rammelen tijdens een afdaling alsof ze helemaal uit elkaar flikkeren. Daar heb ik dus een hekel aan. Bij moet het technisch ook mooi zijn !

Ja, dus een Hammerschmidt zou al voldoende zijn, hmmmmm, ik denk dat ik het ga doen !

Gebruikersavatar
GTLTS
Berichten:3063
Lid geworden op:vr sep 06, 2002 1:25 pm
Locatie:De 020 baby!!!!

Bericht door GTLTS » do mar 26, 2009 6:25 pm

caramba65 schreef:Ben erg blij dat er eindelijk iemand precies begrijpt wat ik bedoel, ik wil zo weinig als mogelijk vernachelen aan het karakter van de Demo, daarbij komt dat ik het echt het mooiste frame van dit moment vind....wat een techniek gecombineerd met degelijkheid. Ik wil ermee omhoog kunnen trappen waar nodig, en bereid om daar extra techniek voor te monteren. Ik zou graag het gezicht zien van iemand die mij uitlacht als ik naar boven fiets, zeker als er na die klim een flinke afdaling komt :lol: neem gerust een tandestoker mee om er het zand tussen je tanden mee te pulken. Eerst dacht ik zo van "er is veel meer" dan zo'n Demo 8, zoiets als een Intens M6 bijvoorbeeld, maar die schijnen te rammelen tijdens een afdaling alsof ze helemaal uit elkaar flikkeren. Daar heb ik dus een hekel aan. Bij moet het technisch ook mooi zijn !

Ja, dus een Hammerschmidt zou al voldoende zijn, hmmmmm, ik denk dat ik het ga doen !
Demo, M6, Rohloff, Hammerschmidt, i9... eerst zien, dan geloven! Volgens mij zijn het allemaal kletspraatjes. Xc rijden met een full-DH, demo verkiezen boven een M6...
Laten we in ieder gevalzeggen dat als je allemaal gaat doen wat je van plan bent, je zeker beter een M6 kan kopen want die Demo's zijn sowieso uit graniet gehouwen.

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » do mar 26, 2009 6:44 pm

Hoi Roland,

Zie dat je mijn advies hebt opgevolgd.

Die Marzocchi van mij past in iedergeval wel mooi je project 8)

Groet yuri

07bighit
Berichten:367
Lid geworden op:ma mei 14, 2007 5:35 pm

Bericht door 07bighit » do mar 26, 2009 6:46 pm

gewoon kope die handel is zeker doenbaar
ik ging ook bergop met mijn bighit van 20 kg in de mate van het mogelijke
gewoon conditie en nu met de demo van me juist hetzelfde gewoon op zadel blijven zitte en trappe natuurlijk een toertocht van 50 km zou ik niet aanraden
maar 20 km zijn te doen heb ik zelf ook al gedaan met mijn makkers als je niet vies bent van zweet no prob
Born To Fly High

http://www.mtb-fun.tk/

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » do mar 26, 2009 6:57 pm

Als je toch wil doorzetten,
ditch dan die 888 en haal je een boxxer in huis.
Dan bespaar je al bijna 1kg op de vork alleen.

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » do mar 26, 2009 7:18 pm

alain schreef:Als je toch wil doorzetten,
ditch dan die 888 en haal je een boxxer in huis.
Dan bespaar je al bijna 1kg op de vork alleen.
Dat is B*lSh*t

Die Marzocchie weegt 3340 gram

en de Boxxer 3129 gram (behalve de World Cup 2812 gram)

Hangt ook nog is het dubbele prijskaartje aan!

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » do mar 26, 2009 7:27 pm

halve kilo dan ;)

Gebruikersavatar
YuriS
Berichten:543
Lid geworden op:vr okt 03, 2008 2:39 pm

Bericht door YuriS » do mar 26, 2009 8:09 pm

Die halve kilo lichtere kost dan ook meer dan 1200 Euro ;)

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » do mar 26, 2009 8:16 pm

Even wachten tot de 2010 boxxers op de markt zijn,
dan kan je de *overjaarse* modellen langs de straat oprapen 8)

Maar eerlijk gezegd zou ik ook liever niet met een DH bak gaan XC'en in de ardennen.
Niet alleen voor het gewicht, maar de geometrie is ook niet echt lekker te noemen als je de neus omhoog moet duwen.
Dan kan je beter iets anders ala nomad, sx trail, ... nemen.
Stukken sneller omhoog en misschien een fractie trager omlaag.
Plus dat je dan bij de "minder veerweg, meer techniek" club kan komen :evil:

Plaats reactie