problems Totem coil maxle ass.

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Tuup J
problems Totem coil maxle ass.

Bericht door Tuup J » za jan 24, 2009 3:13 pm

Hey,

Ik heb een 2008 totem coil, chris king iso 20mm voornaaf.
Nu lijkt het net of ik me maxle ass niet ver genoeg in de vorkpoot kan draaien en nu blijf ik ongeveer 1/2mm speling hebben.

Foto laat het zien:
Afbeelding

Verder als dat, krijg ik hem er niet in gedraaid.

Doe ik nu wat fouts, of zijn er meer mensen met dit probleem? Is er een oplossing voor?

Thanx alvast.

Mazzl,
Jeroen.
Life begins at the end of your comfortzone.

Chmod

Bericht door Chmod » za jan 24, 2009 4:37 pm

dat is geen probleem hoor. Die van mij was ook zo.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » za jan 24, 2009 4:40 pm

en nu blijf ik ongeveer 1/2mm speling hebben.
Die speling zal er wel uit moeten gaan denk ik.

Lautje

Bericht door Lautje » za jan 24, 2009 4:43 pm

Had dit toevallig deze week ook bij mijn Lyrik opgemerkt, terwijl het bij mijn Pike niet zo is. As zit bij mij wel goed vast en gaat echt niet verder..

Tuup J

Bericht door Tuup J » za jan 24, 2009 4:51 pm

Chmod schreef:dat is geen probleem hoor. Die van mij was ook zo.
Hoezo geen probleem?
Kan die vorkpoot nu 1/2mm op en neer bewegen tussen naaf en spanner.

heb er geen last van gehad tijdens rijden ofzo, merk je ook eigenlijk niet. Maar lijkt mij niet dat dat standaard is..

Whouz

Bericht door Whouz » za jan 24, 2009 5:08 pm

Hmm als die er echt niet verder in gaat, zou je er toch een ringetje tussen kunnen stoppen? dan gaat die zoizo neit bewegen...

YuriS

Bericht door YuriS » za jan 24, 2009 5:30 pm

Die ruimte is normaal! Ik heb een 2009 Totem met Hope Pro 2 Naaf. De ruimte is bij mij zo'n 1,2mm.

Heb je ook echt die voorvork bewogen, of dacht je alleen maar dat dat zou kunnen door die ruimte???

Met die hendel druk je de klemdelen naar buiten waardoor die vast komt te zitten. Als je je naaf in de vork zet voor het aandraaien van de as, zou je al nauwelijks speling mogen hebben, in ieder geval minder dan een 1/2 mm.

Als je na het vastdraaien van de as en het ovehalen van de hendel speling hebt, dan lijkt het me dat je zeker een probleem hebt.

Gr. Yuri

Chmod

Bericht door Chmod » za jan 24, 2009 5:34 pm

yup, zo is dat. Kan je de poot tot tegen de verdikking trekken?

YuriS

Bericht door YuriS » za jan 24, 2009 5:39 pm

Chmod schreef:yup, zo is dat. Kan je de poot tot tegen de verdikking trekken?
Als dat zou kunnen is of je as kapot, of je moet hem wat verder opspannen, zodat eerder de uitspreiding wordt bewerksteligt.

Tuup J

Bericht door Tuup J » za jan 24, 2009 6:01 pm

Als ik me naaf zo in de vork zet lijkt er niks aan de hand te zijn. Sluit precies aan. Dan draai in me as erin, blijf je die 1/2mm opening zien zoals op de foto. Dan kan ik de spanner nog wat aandraaien, klem hem vast en die speling blijft hetzelfde.

Kan de vorkpoot tegen de verdikking van de as duwen, naar rechts dus op de foto gezien.

Vork is misschien pas 10x gebruikt, heeft nu wat weken stil gestaan omdat ik niet gebiked hebt. Viel me vandaag op toen ik wat aan de bike aan het sleutelen was. Weet niet of dit probleem er al vanaf het begin is.

Mazzl.

Maniac

Bericht door Maniac » za jan 24, 2009 6:12 pm

Hey tuupJ,

Ik geloof niet dat het verkeerd is, ik heb namelijk bij mn demo ook deze afstand dus...

mvg Peter

Tuup J

Bericht door Tuup J » za jan 24, 2009 6:14 pm

Maniac schreef:Hey tuupJ,

Ik geloof niet dat het verkeerd is, ik heb namelijk bij mn demo ook deze afstand dus...

mvg Peter
Maar ook dat je aan die kant de vorkpoot zo kan bewegen? Wiel enz zit vast, en as/spanner, lijkt me ook niks aan kapot.

Enige is dat ik op die 1/2mm opening/speling me vorkpoot kan bewegen.

Maniac

Bericht door Maniac » za jan 24, 2009 6:21 pm

Ik ben voor de ckerheid nog even voor je in de garage gaan kijke. Ziijn indd ongv 1 a 2mm,het is alleen niet zo dat ik aan die kant mijn voorvork poot kan bewegen . Wiel en as hebben verder ook geen speling ofsow....

Timmos

Bericht door Timmos » za jan 24, 2009 6:21 pm

heb hope pro en heb daar ook last van. klein beetje speling.
Alles uit elkaar gehad ligt niet aan de naaf of de as. Maar een ringetjes zoeken in de bouwmarkt zou en optie kunnen zijn :)

samsnatch

Bericht door samsnatch » za jan 24, 2009 8:09 pm

wat je ook nog kunt doen is eens de as opmeten van kingnaaf die zou 110mm moeten zijn maar misschien zit daar een mm speling in, het wordt tenslotte nog altijd met de hand gemaakt. ik weet niet wat de min/max toleranties zijn van beiden fabricanten maar als b.v. de naaf 109,5mm is en de vork 110,5mm, dan heb je de 1mm afwijking al te pakken. kan een puur pech/uitzonderings geval zijn, met twee maten die binnen de toleranties liggen maar toch gecombineerd een probleem geven.
"INTENSE PLEASURE"

Sjtuf

Bericht door Sjtuf » za jan 24, 2009 8:29 pm

Het was toch Chris King precision components? Een halve mm tolerantie lijkt me niet echt "precision"

Zit je maxle wel goed in mekaar? Kijk eens naar de maxle, misschien is de kant die je in de vork draait wat los geraakt?

YuriS

Bericht door YuriS » za jan 24, 2009 8:33 pm

Is de as van 2008 en 2009 het zelfde?

Je voorvork mag niet over de as kunnen bewegen, maar moet aan die kant van binnenuit worden geklemt door de as die uitspreid!

Fixeer jij misschien de as door hem zo hard mogelijk aan te draaien ipv door de klemming? Als je die kant van je voorvork kan bewegen klemt ie dus niet, en das niet goed. Ik kan de mate van (voor) spreiding aanpassen, is dat bij jou niet zo?

Gr.

maarten.verhoeven

Bericht door maarten.verhoeven » za jan 24, 2009 10:11 pm

Ik heb hetzelfde bij een lyrik en ringle hubs. Kan dit echt kwaad? Mijn voorwiel is onbeweegbaar.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za jan 24, 2009 11:11 pm

Met het erin draaien van de maxle druk je de naaf tegen de linker poot en zorg je ervoor dat speling weg is. Wanneer je dan de hendel omdraait spreidt de as uit en zorg je ervoor dat je rechter buitenpoot niet meer zou kunnen bewegen.

Of je hebt hem nu niet strak genoeg aangedraaid of je hebt het beschadigt doordat je het te strak hebt gedaan. En hiermee bedoel ik de kracht bij het sluiten van de hendel.

je kunt je maxle uit elkaar halen kijk eens of je beschadigingen ziet. Misschien is je conus beschadigt waardoor je nu niet genoeg klemkracht kunt maken met de maxle.

Nog even een quote uit de manual:
note: a small (1-2 mm) gap may be noticed between the inside flange of the maxle and the outside of the dropout. this gap is normal, and allows the right leg to “float” in position until the quick release is closed.
SECURE
To lock the axle into the lower leg, close the Maxle quick release lever.
The quick release mechanism is an “over-center cam”, similar to the quick release found on many bicycle wheels. When closing the lever, tension should be felt when the quick release lever is in the horizontal position (90 degrees to the lower leg), and the quick release lever should leave a clear imprint in the palm of your hand. If resistance is not felt at the 90 degree position and if the lever does not leave a clear imprint in the palm of your hand, tension is insufficient. To increase tension, open the quick release lever turn the quick release lock nut in small increments until proper tension is felt.

DESL

Bericht door DESL » zo jan 25, 2009 11:17 am

Djamgils schreef:
Nog even een quote uit de manual:
note: a small (1-2 mm) gap may be noticed between the inside flange of the maxle and the outside of the dropout. this gap is normal, and allows the right leg to “float” in position until the quick release is closed.
Dus zelfs de manual geeft aan dat wat Tuup heeft niet normaal is!
(until the quick release is closed)

Lijkt me niet goed dus.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Tuup J

Bericht door Tuup J » zo jan 25, 2009 11:47 am

Hey,

vandaag de maxle as van Tbx zijn lyrik in mijn totem gehad. Zelfde probleem. Aan mijn maxle as is niks beschadigd. Zal denk ik dus aan de naaf liggen, dat die te smal/kort is.

Opzoek naar een ringentje/spacer en dan zal het wel gefixt zijn.

Mazzl.

Lautje

Bericht door Lautje » zo jan 25, 2009 2:03 pm

Mocht je toevallig de maat van zo'n ringetje weten dan houd ik mij aanbevolen!

Even een kleine toevoeging; ik had ook wat speling op de vorkpoot (ging al wel redelijk zwaar. Heb toen de sluiter (van de maxle) een extra slag gegeven en nu zit die goed vast.

fucalot

Bericht door fucalot » zo jan 25, 2009 8:09 pm

Misschien stom maar kan je geen mm afdraaien aan de draadkant, zodat je hem een extra slag kan indraaien ? Lijkt me minder gedoe dan zo'n spacertje.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » zo jan 25, 2009 8:11 pm

spacertje is zo gemaakt;)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo jan 25, 2009 8:16 pm

heb je wel genoeg voorspankracht wanneer je de hendel omhaalt dan?

Haal je maxle eens uit elkaar en kijk eens of de conus vast zit oid. Die conus hoort de as dikker te maken en dan de vorkpoot vast te klemmen.

Een ringetje zou niet nodig moeten zijn. en die zou je zeer precies op dikte moeten maken anders zit er straks speling op je naaf. En met het ringetje kan je vorkpoot nog steeds richting de naaf schuiven. Die maxle hoort het gewoon goed vast te klemmen.

Plaats reactie