My first SS - project.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do okt 02, 2008 2:06 pm

In de tekst "velg iets omzetten" lees ik dat hij anders gespaakt moet worden. Wellicht is het gewoon makkelijker als ik een ander wiel op de kop tik waar direct een goede naaf op zit. Herspaken zal een prijzig geintje gaan worden ben ik bang. Ik zal vanavond het framen even los inelkaar zetten en kijken hoe de kettinglijn komt liggen. Het lijkt me wel het best als het wiel precies in het midden van de fiets komt te liggen.

Damn, wist niet dat dit zo lastig zou worden maar dat houdt het ook wel weer leuk :oops:

B@se

Bericht door B@se » do okt 02, 2008 2:24 pm

nope, als je voorzichtig de "paraplu" er wat uithaalt (dus recht wat losser, links wat strakker, per 1/4 slag ofzo) dan krijg je de velg meer in het midden van de naaf, vervolgens zorg je met de ringen die nu op je as zitten er voor dat je naaf en velg in het midden van he frame komt. Verwacht niet dat je je naaf exact uitgelijnd krijgt maar een cm of wat om is meestal genoeg. Vervolgens kijk je hoever je kettingwiel uit het midden staat (chain-line) en darop pas je de bb en cranckstel aan. Meestal lukt het wel met de oude setup (bij 5sp dan) maar je kunt ook een kortere bb nemen.

Succes

Bas

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do okt 02, 2008 2:34 pm

Klinkt eng, maar zal niet zo erg zijn. Ik gaat vanavond even kijken en proberen.

Edit: Een 16t freewheel komt eraan, deze kon ik goedkoop van Dré. Nu nog een mooi crankset vinden.

Fred

Bericht door Fred » do okt 02, 2008 9:05 pm

Als je de sluitring los krijgt ziet de pignon er ongeveer zo uit. Deze komt van een oude MTB af, niet dat je er wat aan hebt, je kunt er verder niet zoveel mee, zoals ook al eerder gezegd.

Afbeelding

Het verder opbouwen (zoals de uitlijning van je wiel) staat redelijk duidelijk uitgelegd in Bob's Garage op de FFG.
http://www.fixedgeargallery.com/columns ... indexb.htm
Zou als ik jou was eerst je huidige crack houden, er een 44 blad opzetten en dan meten hoeveel ruimte je nog over hebt tussen het blad/ crank en het frame. Met deze gegevens weet je hoeveel korter je nieuwe BB ongeveer moet worden. Kun je altijd nog op MP een oude Dura Ace crank zoeken.
Vervolgens haal je je hele achterwiel uitelkaar, kun je de velg, naaf en spaken gelijk mooi poetsen. En kijken of je lagers nog goed zijn, de kogels en het vet moet je toch vervangen, waarschijnlijk zijn de conussen ook rot, is meestal zo.
Waarom alles uitelkaar halen zul je waarschijnlijk denken, bij een oud wiel zijn de nippels meestal vastgerot op de spaken, en als je daar een wiel mee wilt gaan uitlijnen gaat het erg lastig.
Je as moet je vervolgens uitlijnen met ringetjes ed zodat de kettinglijn zo recht mogelijk wordt. Vervolgens kun je het wiel weer inelkaar zetten met de nieuwe nippels en zo de velg weer netjes in het midden brengen, trek hier gerust een avond/zaterdagmiddag voor uit. Evt. kan een goede fietsenmaker dit ook voor je doen, waarschijnlijk ben je met een paar tientjes klaar.
Mocht je kiezen voor een nieuw/ gebruikt wiel let er dan wel op de inbouwbreedte. Jouw fiets heeft volgens mij 120 mm, moderne racefietsen en mtb zijn breder.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do okt 02, 2008 10:11 pm

Dat klinkt inderdaad een stuk beter,ik zal mijn crank weer even in elkaar zetten zodat ik de inbouwmaat kan opmeten en zal daarmee aan de slag gaan. Het kost dan wel ietsje meer, maar 1 tandwiel naast de naaf staat wel mooier dan een body met tussenringen. 8)

Ps. die filmpjes zijn wel retehandig, zo te zien kan ik tzt mijn naaf ook ombouwen naar een fixed versie :arms:

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » za okt 04, 2008 6:50 pm

Weer een update van het projectje.

Vandaag weer lekker aan het poetsen geslagen en de originele cranks ga ik toch maar gebruiken. Scheelt weer centen en dan heb ik wel de mooie 600 AX cranks :P. Vanmiddag even een nieuw blad voor gehaald en smallere schroefjes, dus die was na een flinke poets en polijstbeurt weer bijna als nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook het stuur was aan een goede poetsbeurt toe en dat is ook gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat ik een lichtelijke hekel aan die brillo-dingen begin te krijgen, kleine stukjes metaal gaan overal je huid in en dat doet irritant pijn :evil:

Vandaag ook het freewheel-tandwiel binnen gekregen van Dré, dus ik kan binnenkort ook het achterwiel gaan uitlijnen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za okt 04, 2008 7:01 pm

Ik neem aan dat je dan ook met de oorspronkelijke pedalen gaat rijden? Er zijn inserts voor deze cranks om er gewone pedalen in te draaien, maar ik denk dat die zeldzaam zijn?

Wordt in ieder geval wel erg mooi zo :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » za okt 04, 2008 7:13 pm

Owkee, dat was ik niet van plan. Ik wilde duo-pedalen hebben voor normaal en spd-gebruik maar blijkbaar passen die hier niet in :evil:

sedatif

Bericht door sedatif » za okt 04, 2008 9:07 pm

een maat van me heeft er pedalen voor, de dura aces dan. zijn crank daarvoor is krom, misschien wil ie ze wel verkopen, stuur me je mailadres even, dan link ik je even door naar 'm.

straightedgepat

Bericht door straightedgepat » za okt 04, 2008 9:47 pm

brillo??? ik zag al wat krasjes... daar kan weer vuil in gaan zitten... je had beter een aluminium polijstmiddel (commadant oid) kunnen gebruiken

sedatif

Bericht door sedatif » zo okt 05, 2008 7:00 am

straightedgepat schreef:brillo??? ik zag al wat krasjes... daar kan weer vuil in gaan zitten... je had beter een aluminium polijstmiddel (commadant oid) kunnen gebruiken
Dat is vooral goed als je de krasjes al weg hebt, beter eerst nog met korrel 1600 ofzo schuren, waterproof dan. Nat schuren, wordt t eerst weer zwart van het alu slijpsel, en dan polijsten met commandant, doeken, een polijstblok en een boormachine met een lappenschijf.

MarinTi

Bericht door MarinTi » zo okt 05, 2008 8:33 am

Belgom alu werkt ook goed ;)

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » zo okt 05, 2008 10:17 am

Ik heb een soort van metaalpolish erbij gebruikt, maar voor het mooie wil ik er nog een polijstschijf overheen halen maar dat is niet echt een vereiste. Zoals hij nu is vindt ik hem ook wel mooi.

Kan iemand mij vertellen wat de maten zijn van die pedaalassen? De as die ik wil hebben voor een normaal Shimano SPD pedaal en de maat die ik nu heb? Dan kan ik gaan spitten naar verloopasjes.
sedatif schreef:een maat van me heeft er pedalen voor, de dura aces dan. zijn crank daarvoor is krom, misschien wil ie ze wel verkopen, stuur me je mailadres even, dan link ik je even door naar 'm.
Bedankt, ik hou die optie nog even achter de hand daar ik nieuwe pedalen wil gaan plaatsen. Als dat niet gaat lukken dan pb ik je wel even.

dader

Bericht door dader » zo okt 05, 2008 11:03 am

MarkMeisner schreef:Kan iemand mij vertellen wat de maten zijn van die pedaalassen? De as die ik wil hebben voor een normaal Shimano SPD pedaal en de maat die ik nu heb? Dan kan ik gaan spitten naar verloopasjes
Het gat in de 600AX crank is 1" , de standaard maat van een pedaal is 9/16"

Dit heb je nodig: adapter

Afbeelding

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » zo okt 05, 2008 8:01 pm

Prijzige oplossing :oops:. Maarja, heb nu 3 mogelijkheden: mijn huidige trappers proberen, die heb ik vanavond even goed schoongemaakt en zou ik kunnen gebruiken maar echt comfertabel zijn ze niet. Optie 2 is andere cranks kopen en nieuwe pedalen die daar wel op passen of voor hetzelfde geld die adapters kopen.

Ik denk dat ik maar voor de laatste optie ga, maar dan wel volgende maand als het geld weer binnen is :angelnot:

Even een totaaloverzichtje, kon het niet laten om hem even in elkaar te zetten :)
Afbeelding

Ook even de pedalen onder handen genomen, ziet er iets beter uit maar wil toch voor nieuwe SPD's gaan :?
Afbeelding
Afbeelding

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » ma okt 06, 2008 12:52 pm

Kleine update, ik heb toch voor optie 2 gekozen, andere Shimano 600 cranks besteld en de oude gaan compleet naar Roob die ze wel kon gebruiken daar zijn cranks krom zijn.

Probleem opgelost en nu kan ik wel mijn begeerde spd-pedalen gebruiken :arms:

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » wo okt 08, 2008 9:48 pm

Hier weer een update. Een nieuw stuur komt eraan, een ossekop waar ik iets leuks mee van plan ben, ik ben begonnen aan wat dingen polijsten en dat wordt erg gaaf en heb vanavond een begin gemaakt om de velg te verzetten. Moet zeggen dat het veel enger klinkt dan dat het is. Hij staat al bijna in het midden, maar kan pas verder als ik de nieuwe BB heb, die ga ik waarschijnlijk (als de bankrekening mee wilt werken) zaterdag halen.

Het begin van een gepolijste stuurstang

Afbeelding

De kluszolder :evil:

Afbeelding

W0uter

Bericht door W0uter » wo okt 08, 2008 10:31 pm

Goed bezig! Hoe polijst je alles?

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » wo okt 08, 2008 10:56 pm

Op dit moment met een kleine polijstschijf op een boormachien met een chroom cleaner en dat lukt aardig, maar ik moet nog even op zoek naar de juiste polijstpasta. Die hadden ze bij de Praxis niet.

campr

Bericht door campr » do okt 09, 2008 12:38 am

Ik heb hier nog een Schimano 130mm krank voor je liggen (170mm lang), hij is gebruikt, maar nog in redelijke staat. Hij ligt in Haarlem (jammergenoeg). Het is trouwens geen 600.

Rob

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do okt 09, 2008 8:54 am

Bedankt voor het aanbod, maar nieuwe cranks zijn al besteld en morgen vandaag binnen gaan komen.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » zo okt 12, 2008 3:19 pm

En we hebben weer een weekend-update met een shitload aan foto's :D

Ik ben begonnen aan het frame kaal te maken met verfafbijt. Wat een klote werk en wat een venijnig spul is dat zeg. Ik had rubbere handschoenen aan (makkelijk als je vriendin mondhygienste is ;) ) maar daar kwam het gewoon doorheen terwijl de handschoen heel bleef :| . Maarja, wat wil je van een goedje dat verf los bijt en als je ziet hoe het gebeurt :o

Tip voor de mensen die dit nog niet gebruikt hebben!! Verwijder eerst alle stickers van het frame, hier gaat het namelijk niet doorheen en naderhand de stickers verwijderen is echt kut, een spatel helpt ook geen reet maar een staalborstel wel dus zorg dat je die bij de hand hebt. Een dremel met zo'n koperen borstelje is ook erg makkelijk voor de kleine hoekjes en randjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe Shimano 600 cranks met het juiste pedaalgat, met het nieuwe tandwiel net voordat hij gepolijst zou worden.
Afbeelding

Afbeelding

Met pasta werkt polijsten erg goed, maar maakt wel een rotzooi!
Afbeelding

Toen maar weer verder gegaan met het frame en je ziet precies waar de sticker nog op het frame zat, daar heeft het afbijt niet gewerkt en moest dus over.
Afbeelding

Na een tijdje borstelen, schrapen met een mesje en het verzieken van je dremel borsteltje krijg je dit ervoor terug. Bij de BB is het nog niet helemaal schoon, maar dat komt wel als ik een nieuw dremel-borsteltje gekocht heb.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik zei, polijsten = rotzooi :lol:
Afbeelding

Ook de zadelpen is gepolijst en heeft een nieuwe verfbeurt gekregen.
Afbeelding

De rekening is op dit moment leeg, dus nieuwe spullen worden niet meer gekocht eer de maand voorbij is, dus het kan wat stiller gaan worden. Ik heb nog wel genoeg te doen aangezien er nog een aantal dingen gepolijst moeten worden, de vork ook nog van zijn verf moet worden ontdaan en het frame afgemaakt moet worden.

dré

Bericht door dré » zo okt 12, 2008 5:03 pm

misschien kan je een extra inkomstenbron aanboren door polijstwerk te doen voor mensen die wel van blingbling houden maar niet van vieze klauwen :lol:

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » ma nov 17, 2008 1:11 pm

Even een kleine update. Ik heb in de tussentijd een nieuwe baan gekregen en mijn auto is APK afgekeurd, dus al mijn centen gaan op dit moment in een nieuwe auto zitten aangezien ik anders niet op mijn werk ga komen :).

Betreffende de bike, het achterwiel ligt helemaal uit elkaar en de velg, spaken, nippels en naaf zijn helemaal schoongemaakt en strakgepoetst. Ik ga deze niet polijsten omdat de naaf anders te clean wordt en dat wil ik ook weer niet. Ik moet nog even een nieuw voor en achteras halen, daar ik wat boutjes kwijt ben geraakt en de conussen ook wel verneuwd kunnen worden. Daarna kan het wiel weer in elkaar en zou hij bijna klaar zijn om bereden te worden.

Op dit moment ligt alles dus op een laag pitje, maar ik kan nog genoeg doen voordat ik weer geld moet uitgeven. Updates en foto zullen dus even wat minder voor gaan komen :)

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » ma nov 17, 2008 1:11 pm

Even een kleine update. Ik heb in de tussentijd een nieuwe baan gekregen en mijn auto is APK afgekeurd, dus al mijn centen gaan op dit moment in een nieuwe auto zitten aangezien ik anders niet op mijn werk ga komen :).

Betreffende de bike, het achterwiel ligt helemaal uit elkaar en de velg, spaken, nippels en naaf zijn helemaal schoongemaakt en strakgepoetst. Ik ga deze niet polijsten omdat de naaf anders te clean wordt en dat wil ik ook weer niet. Ik moet nog even een nieuw voor en achteras halen, daar ik wat boutjes kwijt ben geraakt en de conussen ook wel verneuwd kunnen worden. Daarna kan het wiel weer in elkaar en zou hij bijna klaar zijn om bereden te worden.

Op dit moment ligt alles dus op een laag pitje, maar ik kan nog genoeg doen voordat ik weer geld moet uitgeven. Updates en foto zullen dus even wat minder voor gaan komen :)

Plaats reactie