[nieuws] Truvativ HammerSchmidt cranks

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Truvativ HammerSchmidt cranks

Bericht door DeKerfs » za aug 16, 2008 7:30 pm

Na ons al enige tijd via onder andere een speciale website en enkele vooraankondiging te hebben lekker gemaakt, heeft SRAM voor het publiek afgelopen week het doek gelicht van wat zij zelfs 'het einde van de vooderailleur' noemen. Onder de vlag van Truvativ brengen ze twee nieuwe cranks uit, specifiek toegespits op all-mountain en freeride gebruik, met de naam 'HammerSchmidt'.

De HammerSchmidt cranks huisvesten een planetaire tandwielset, die het mogelijk maakt om twee verschillende overbrengingen ín de crank op te nemen en uitwendig toch maar één kettingblad te gebruiken. Hierdoor ontstaat een compact systeem, wat in samenwerking met de er om heen opgenomen kettinggeleiding en beschermplaten een robuust geheel vormt, toegespitst op dié doelgroep die vaak aan twee kettingbladen vooraan genoeg heeft.

Magic Mechanics
[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 911110.jpg[/imgr]... zo noemde SRAM het systeem al in de tijd voorafgaande aan de definitieve onthuling. Het hart van het HammerSchimdt systeem is een planetaire tandwielset en een serie blokkeerbare pallen, waarbij het kettingblad aan de buitenste ring verbonden is. Wanneer het systeem ingeschakelt is, dus wanneer de pallen in ingrijping zijn en alle delen ten opzichte van elkaar geblokkeerd zijn, draait het buitenste deel met het kettingblad even snel als de crankarm. Wanneer je schakelt, ontgrendelen de pallen en ontstaat door de interne tandwieloverbrenging een versnellende ratio (overdrive) van ongeveer 1:1,6 tussen de cranks en het kettingblad. Dit betekend dus dat het kettingblad 1,6 keer rond draait bij 1 omwenteling van de cranks.

De cranks kunnen worden voorzien van een 22 of 24 tands tandwiel. In de 1:1 verhouding is dit dus gelijk aan de traditionele 'granny gear'. Schakel naar de 'Overdrive'-stand en verkrijg een overbrenging gelijk aan een 36 tands tandwiel (38 tands bij 24 tands tandwiel).

Afbeelding Afbeelding

Schakelen gebeurd doormiddel van een specifiek op de HammerSchmidt afgestemde X.O of X.9 shifter en gaat snel, geruisloos en kan onder volle pedaalkracht plaats vinden. In SRAM's opinie 'magic' dus ten opzichte van de traditionele schakelmethode. Een extra voordeel van de compacte bouw van het gehele systeem is de extra bodemvrijheid die ontstaat. Iets wat de all-mountain- en freeriderijders onder ons zeker wel kunnen waarderen.

Om de krachten die op de stilstaande ring met pallen komen te staan op te kunnen vangen, dient de ring vast gezet te worden ten opzichte van het frame. SRAM grijpt hiervoor terug op twee reeds bestaande industriële standaarden; de ISCG 03 en ISCG 05 montagegaten rond de trapas voor kettinggeleiders. Deze vinden we doorgaans alleen bij de meer 'gravity'-georiënteerde frames en onder andere Dirt fietsen. Daarbij stelt SRAM een aantal eisen aan de nauwkeurigheid van positie en met name ook de sterkte van de ISCG nokken en de vlakheid en uitlijning van alle punten in dit gebied.

All-Mountain en Freeride
De All-Mountain versie ligt in lijn met de Stylo cranks van Truvativ, heeft dus dezelfde Tungsten Gray kleur en komt met 170 en 175 millimeter lange cranks. De Freeride versie leent zijn Galvanized Silver kleur van de Holzfeller cranks en zal er in 165, 170 en 175 millimeter lengte verkrijgbaar zijn. Beide modellen hebben een eigen specifieke trapas, gebasseerd op de Howitzer BB en is geschikt voor 68, 73 of 83 millimeter brede bracket potten.

Afbeelding
All-Mountain

Afbeelding
Freeride

Ei van Columbus?
Er ging ruim 2,5 jaar ontwikkeling en uitgebreid testen vooraf aan de lancering van dit nieuwe systeem, waarbij de engineers van SRAM een groot aantal voordelen in het systeem voorzagen, ten opzichte van de traditionele setup met twee kettingbladen, een voorderailleur en bashguard. Los van het schakelen onder vollast, het slechts 1 blad vóór met kettinggeleidingen te hebben, is misschien nog wel het grootste voordeel weggelegd voor de ontwerpers van full suspension frames. Waar men voorheen een optimaal scharnierpunt voor de achterbrug moest bepalen dat zo efficiënt mogelijk moest werken bij alle drie (of twee) te schakelen voorbladen zonder hierdoor pedaalinvloeden op het systeem te krijgen, wordt men nu verwent in het feit dat dit nu geen compromis meer hoeft te zijn. De ketting ligt bij dit systeem altijd op hetzelfde blad, waardoor de juiste positionering van het scharnierpunt een stuk eenvoudiger wordt en ongeacht de gekozen versnelling garant staat voor een constante werking van het veersysteem.

Om de HammerSchmidt te kunnen gebruiken dient het frame dus te voorzien zijn van de ISCG nokken en daarmee zal dit systeem in eerste lijn iets zijn voor eerste montage af-fabriek, in plaats van losse verkoop. Het is echter nog maar zeer de vraag hoeveel framebouwers inspelen op de eisen die dit systeem verlangd en welke concequenties dit heeft op bestaande veerconcepten. Het is afwachten tot de aankomende EuroBike begin september om te zien wat het antwoord van de fietsenbranche zal zijn op SRAM's Magic Mechanic....

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: SRAM

Meer informatie: www.magicmechanics.com

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » zo aug 17, 2008 12:45 pm

Wakostda? En wat weegt et? Die website van hun is verder ook weinig informatief, leuk marketingverhaal, meer niet. Interessant concept, dat wel.
Bikepark Groningen

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » zo aug 17, 2008 12:59 pm

Afgelopen vrijdag heel even mee kunnen rijden (All Mountain): super!

Afbeelding

Trailz
Berichten:31
Lid geworden op:vr mei 23, 2008 3:11 pm

Bericht door Trailz » zo aug 17, 2008 7:03 pm

ben benieuwt wat dit gaat kosten heb wel intresse :)
Biking, Aggresive inline, chillenderwijss !

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo aug 17, 2008 7:14 pm

Hier nu ook een promo filmpje waarin onze vriend H-Ball het nieuwe Sram systeem aanprijst...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo aug 17, 2008 8:48 pm

Hmmzz goed idee. Wat is het functionele verschil met de Schlumpf mountaindrive?

Als ik het zo zie lijkt het wel alsof de rechtercrank duidelijk verder naar buiten zit dan de linker. Is dat zo?


Wel een mooi idee.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » zo aug 17, 2008 9:22 pm

didadunlop schreef:Hmmzz goed idee. Wat is het functionele verschil met de Schlumpf mountaindrive?
In ieder geval dat je de Hammerschmidt ten alle tijden vanaf het stuur kunt bedienen in plaats van je hak; dus ook wanneer je je pedalen niet horizontaal maar bijv. hoog-laag hebt bij een bocht...
Beide werken IIRC met planetary gears.

Verder is het voor Freeride/All Mountain net even iets doordachter IMHO dan de Schlumpf oplossing met eigenlijk een soort van ingebouwde bash en kettinggeleider.
Als ik het zo zie lijkt het wel alsof de rechtercrank duidelijk verder naar buiten zit dan de linker. Is dat zo?
In ieder geval niet merkbaar. Ik heb verzuimd om de pedalen even langs de achterbrug te houden om te zien of de afstand overeen zou komen of niet (mits die symmetrisch is natuurlijk). Alleen waar je crank normaal voor je achterbrug nog een stukje naar buiten komt, is hij nu praktisch recht...

Afbeelding


Misschien dat de enkels van sommige mensen daar niet helemaal mee overweg kunnen.

Voornaamste qua wennen was overigens dat je dus eigenlijk de 'verkeerde' kant op moet schakelen, maar dan is drukken ook de andere versnelling hebben en niet eerst nog een crankomwenteling wachten tot je de gewenste versnelling ook daadwerkelijk te pakken hebt.

SRAM begrijpt zelf de voordelen ook nog niet helemaal. Ze hadden de Hammerschmidt namelijk vergezeld, zo ik begreep, van een long-cage X.0 en één van de voordelen zou toch moeten zijn dat een short-cage volstaat nu je geen capaciteit meer voor voor nodig bent...

Wat ik me wel afvraag:
- hoeveel kettingen gaat dit kosten... Kettinglijn van een 1-9 systeem is nu niet bepaald optimaal te noemen IMHO.
- hoeveel gaat een nieuw voorblad je kosten... Kleine voorbladen staan nu niet bepaald bekend om hun oneindige houdbaarheid bij intenstief gebruik.

Sepp
Berichten:566
Lid geworden op:di feb 27, 2007 2:11 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door Sepp » di aug 19, 2008 8:42 pm

ik zie dit system sowieso niet als vervanger voor elke derailleur - in eerste instantie voor fietsen die geen montage van een voor derailleur toelaten, dus zware DH en freeride bakken, en daar maak ik me minder zorgen om slijtage en gewicht, heb ik dan toch plotseling een fiets, waar ik alles mee kan rijden, (ook een zware klim in de alpen, mits de zadelpen lang genoeg is).

Spunk
Berichten:189
Lid geworden op:vr sep 12, 2003 9:55 pm

Bericht door Spunk » wo aug 20, 2008 8:09 am

maar op een zware dh bak rijden ze toch met groter dan 36 vanvoor? of is dat genoeg?
en hoeveel all-mountain fietsen zijn er tot nu uitgerust met iscg?

hoe dan ook, i want one!

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr aug 29, 2008 12:12 pm

Hier meer info:



http://www.pinkbike.com/news/truvativ-h ... -2008.html


Zitten er eigenlijk nadelen aan?
Zou hem grrag eens testen eerlijk gezegd...
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Plaats reactie