Canyon Lux MR 9.0SL; Het was het wachten waard

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht
Canyon Lux MR 9.0SL; Het was het wachten waard

Bericht door BLRacing » za aug 16, 2008 3:51 pm

Rond kerst heb ik mijzelf een mooi presentje kado gedaan. Een Canyon Lux MR 9.0SL. In juni stond er een grote doos klaar bij het postkantoor. Natuurlijk zit er een grote tijd tussen ontvangst en het moment dat ik dit schrijf. Bij deze mijn welgemeende excuses :D . Ik heb helaas ook heel lang moeten wachten op de fiets. De oorspronkelijke montageweek was wk14. Uiteindelijk is het week 24 geworden :roll:

Ik heb er nu 1 grote marathon, 1 wedstrijd en een weekje Tsjechië opzitten met deze fiets en hij bevalt uitstekend. Met mijn 1.92m pas ik net goed op maat L. Groter had ook gekund maar prefereer een iets wendbaarder fietsje. De geometrie is voor mij eigenlijk gewoon spot on.

Er zijn een paar dingen die opvallen aan de fiets. De achterdemper moet flink op druk staan anders heb je een wipkip onder je kont (190psi @ 85 Kg). Met een Fox RP23 demper op pro-pedal stand 2 is het dan prima uit te houden. In Tsjechië had ik gek genoeg veel minder druk (165psi) in de demper zitten om toch wat comfortabel te kunnen afdalen. Desondanks heb ik nooit de volle veerweg gehaald, erg progressieve veerweg dus. De bijgeleverde Tune snelspanners zijn eigenlijk ongeschikt voor mtb. Pas bij hele hoge handkracht kon ik een kraak verhelpen uit de achterbrug.
Het frame is lekker stijf. Ligt ook aan de oversized buizen en gigantische bracketpot die zo'n beetje elk carbon frame heeft tegenwoordig. Als ik bv. bij een vriend op zijn rocky element zit en het stuur heen en weer beweeg is het verschil best wel groot. Aan de andere kant, stijfheid is overrated. De rest van de componenten zijn tot nu toe probleemloos gebleken op een paar kleine ongelukjes na. De DT-XR1450 wielset is behoorlijk licht en niet heel stijf. Zit nu helaas een kleine buts in de achtervelg. Fox heeft weer puik werk afgeleverd met de F100RLC. Demping is heel wat beter dan bij de Reba. Comfortabel en toch genoeg feedback geven van de ondergrond is gewoon een zegen. Zadelpen heb ik flink vernaggeld door een in de modderbad deels losgelaten zadeltasje zodat deze zwaar onder de krassen zit. En helaas heb ik een flinke slijtplek op de bovenbuis zitten door transport. Eens kijken hoe dat zal gaan. Je ziet, ik heb hem al flink misbruikt.

Upgrade mogelijkheden zijn er volop maar voorlopig laat ik het zo. Zadel zit mij als gegoten, geen momentje last gehad van een soms terugkerende reetvleeschscheuring. Wel wil ik de zadelpenklem veranderen in iets exotisch en misschien een wat mooiere stuurpen monteren. Het gewicht is 9.7 Kg. Een lichte fiets hoeft niet duur te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bill of Material:
  • Demper FOX RP 23
    Vork FOX 32 F 100 RLC
    Balhoofdlager Integrated Headset
    Derailleur A SRAM X.0
    Derailleur V Shimano Deore XT
    Schakelaars SRAM X.0 Matchmaker
    Remmen Formula Oro Puro 180/160
    Naven DT Swiss XR 1450 / Tune AC16+17
    Cassette Shimano XTR 11-34
    Banden Schwalbe voor Racing Ralph 2.25“ / achter Furious Fred 2.25“ vervangen door Racing Ralph 2.25"
    Crank Shimano XTR FC-M970 Hollowtech II
    Bracket Shimano XTR
    Stuurpen Syntace F99
    Stuur Syntace Duraflite Carbon / Race SL Bar Ends
    Zadel Selle Italia SLR Kit Carbonio
    Zadelpen Ritchey WCS Carbon
    Pedalen Shimano XT
    Kleur Nude Unidirectional Carbon
Laatst gewijzigd door BLRacing op za aug 16, 2008 9:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » za aug 16, 2008 4:06 pm

Krijgen? Of kopen...?

Uh.. leuk... zo'n doos. Veel karton en zow.

Trailz
Berichten:31
Lid geworden op:vr mei 23, 2008 3:11 pm

Bericht door Trailz » za aug 16, 2008 6:42 pm

openmaken ! :o
ben benieuwt wat erin zit :lol:
Biking, Aggresive inline, chillenderwijss !

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za aug 16, 2008 7:09 pm

Nogal een verpakking voor enkel een stuurtje... ;)

Gebruikersavatar
Robin v Berkel
Berichten:147
Lid geworden op:za okt 07, 2006 9:24 pm
Locatie:Nederland

Bericht door Robin v Berkel » za aug 16, 2008 11:56 pm

mooi fully

Gebruikersavatar
LSmtb
Berichten:163
Lid geworden op:wo nov 07, 2001 12:51 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door LSmtb » zo aug 17, 2008 6:38 am

Nice review & bike! :thumbsup:

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » ma aug 18, 2008 7:58 pm

Lovely.

Leuke review, meer van dattum ;)

tntexplosivebiker
Berichten:7
Lid geworden op:vr mar 25, 2011 8:40 pm
Locatie:Dilbeek

Re: Canyon Lux MR 9.0SL; Het was het wachten waard

Bericht door tntexplosivebiker » ma apr 11, 2011 4:48 pm

BLRacing schreef:Rond kerst heb ik mijzelf een mooi presentje kado gedaan. Een Canyon Lux MR 9.0SL. In juni stond er een grote doos klaar bij het postkantoor. Natuurlijk zit er een grote tijd tussen ontvangst en het moment dat ik dit schrijf. Bij deze mijn welgemeende excuses :D . Ik heb helaas ook heel lang moeten wachten op de fiets. De oorspronkelijke montageweek was wk14. Uiteindelijk is het week 24 geworden :roll:

Ik heb er nu 1 grote marathon, 1 wedstrijd en een weekje Tsjechië opzitten met deze fiets en hij bevalt uitstekend. Met mijn 1.92m pas ik net goed op maat L. Groter had ook gekund maar prefereer een iets wendbaarder fietsje. De geometrie is voor mij eigenlijk gewoon spot on.

Er zijn een paar dingen die opvallen aan de fiets. De achterdemper moet flink op druk staan anders heb je een wipkip onder je kont (190psi @ 85 Kg). Met een Fox RP23 demper op pro-pedal stand 2 is het dan prima uit te houden. In Tsjechië had ik gek genoeg veel minder druk (165psi) in de demper zitten om toch wat comfortabel te kunnen afdalen. Desondanks heb ik nooit de volle veerweg gehaald, erg progressieve veerweg dus. De bijgeleverde Tune snelspanners zijn eigenlijk ongeschikt voor mtb. Pas bij hele hoge handkracht kon ik een kraak verhelpen uit de achterbrug.
Het frame is lekker stijf. Ligt ook aan de oversized buizen en gigantische bracketpot die zo'n beetje elk carbon frame heeft tegenwoordig. Als ik bv. bij een vriend op zijn rocky element zit en het stuur heen en weer beweeg is het verschil best wel groot. Aan de andere kant, stijfheid is overrated. De rest van de componenten zijn tot nu toe probleemloos gebleken op een paar kleine ongelukjes na. De DT-XR1450 wielset is behoorlijk licht en niet heel stijf. Zit nu helaas een kleine buts in de achtervelg. Fox heeft weer puik werk afgeleverd met de F100RLC. Demping is heel wat beter dan bij de Reba. Comfortabel en toch genoeg feedback geven van de ondergrond is gewoon een zegen. Zadelpen heb ik flink vernaggeld door een in de modderbad deels losgelaten zadeltasje zodat deze zwaar onder de krassen zit. En helaas heb ik een flinke slijtplek op de bovenbuis zitten door transport. Eens kijken hoe dat zal gaan. Je ziet, ik heb hem al flink misbruikt.

Upgrade mogelijkheden zijn er volop maar voorlopig laat ik het zo. Zadel zit mij als gegoten, geen momentje last gehad van een soms terugkerende reetvleeschscheuring. Wel wil ik de zadelpenklem veranderen in iets exotisch en misschien een wat mooiere stuurpen monteren. Het gewicht is 9.7 Kg. Een lichte fiets hoeft niet duur te zijn.


Bill of Material:
  • Demper FOX RP 23
    Vork FOX 32 F 100 RLC
    Balhoofdlager Integrated Headset
    Derailleur A SRAM X.0
    Derailleur V Shimano Deore XT
    Schakelaars SRAM X.0 Matchmaker
    Remmen Formula Oro Puro 180/160
    Naven DT Swiss XR 1450 / Tune AC16+17
    Cassette Shimano XTR 11-34
    Banden Schwalbe voor Racing Ralph 2.25“ / achter Furious Fred 2.25“ vervangen door Racing Ralph 2.25"
    Crank Shimano XTR FC-M970 Hollowtech II
    Bracket Shimano XTR
    Stuurpen Syntace F99
    Stuur Syntace Duraflite Carbon / Race SL Bar Ends
    Zadel Selle Italia SLR Kit Carbonio
    Zadelpen Ritchey WCS Carbon
    Pedalen Shimano XT
    Kleur Nude Unidirectional Carbon
Hey! Ik ben student en ik kijk ook uit naar een grand canyon cf 8.0 mijn budget is ongeveer 2000 euros. En ik ben aan het twijfelen of ik hem zou kopen. Want je weet garantie en service dat valt te betwijfelen... Zou ik deze grand canyon cf 8.0 ( 1.2 kg lichter dan de trek) kopen, of toch voor zekerheid gaan voor de trek 8500. Qua service is dat geen probleem want ik heb een goede band met de fietsenwinkel.
Wat zou ik dus doen? De canyon kopen of niet?

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes ... tml?b=2061[/url]
Live is biking, mountainbike is live!

tntexplosivebiker
Berichten:7
Lid geworden op:vr mar 25, 2011 8:40 pm
Locatie:Dilbeek

Re: Canyon Lux MR 9.0SL; Het was het wachten waard

Bericht door tntexplosivebiker » ma apr 11, 2011 4:48 pm

BLRacing schreef:Rond kerst heb ik mijzelf een mooi presentje kado gedaan. Een Canyon Lux MR 9.0SL. In juni stond er een grote doos klaar bij het postkantoor. Natuurlijk zit er een grote tijd tussen ontvangst en het moment dat ik dit schrijf. Bij deze mijn welgemeende excuses :D . Ik heb helaas ook heel lang moeten wachten op de fiets. De oorspronkelijke montageweek was wk14. Uiteindelijk is het week 24 geworden :roll:

Ik heb er nu 1 grote marathon, 1 wedstrijd en een weekje Tsjechië opzitten met deze fiets en hij bevalt uitstekend. Met mijn 1.92m pas ik net goed op maat L. Groter had ook gekund maar prefereer een iets wendbaarder fietsje. De geometrie is voor mij eigenlijk gewoon spot on.

Er zijn een paar dingen die opvallen aan de fiets. De achterdemper moet flink op druk staan anders heb je een wipkip onder je kont (190psi @ 85 Kg). Met een Fox RP23 demper op pro-pedal stand 2 is het dan prima uit te houden. In Tsjechië had ik gek genoeg veel minder druk (165psi) in de demper zitten om toch wat comfortabel te kunnen afdalen. Desondanks heb ik nooit de volle veerweg gehaald, erg progressieve veerweg dus. De bijgeleverde Tune snelspanners zijn eigenlijk ongeschikt voor mtb. Pas bij hele hoge handkracht kon ik een kraak verhelpen uit de achterbrug.
Het frame is lekker stijf. Ligt ook aan de oversized buizen en gigantische bracketpot die zo'n beetje elk carbon frame heeft tegenwoordig. Als ik bv. bij een vriend op zijn rocky element zit en het stuur heen en weer beweeg is het verschil best wel groot. Aan de andere kant, stijfheid is overrated. De rest van de componenten zijn tot nu toe probleemloos gebleken op een paar kleine ongelukjes na. De DT-XR1450 wielset is behoorlijk licht en niet heel stijf. Zit nu helaas een kleine buts in de achtervelg. Fox heeft weer puik werk afgeleverd met de F100RLC. Demping is heel wat beter dan bij de Reba. Comfortabel en toch genoeg feedback geven van de ondergrond is gewoon een zegen. Zadelpen heb ik flink vernaggeld door een in de modderbad deels losgelaten zadeltasje zodat deze zwaar onder de krassen zit. En helaas heb ik een flinke slijtplek op de bovenbuis zitten door transport. Eens kijken hoe dat zal gaan. Je ziet, ik heb hem al flink misbruikt.

Upgrade mogelijkheden zijn er volop maar voorlopig laat ik het zo. Zadel zit mij als gegoten, geen momentje last gehad van een soms terugkerende reetvleeschscheuring. Wel wil ik de zadelpenklem veranderen in iets exotisch en misschien een wat mooiere stuurpen monteren. Het gewicht is 9.7 Kg. Een lichte fiets hoeft niet duur te zijn.


Bill of Material:
  • Demper FOX RP 23
    Vork FOX 32 F 100 RLC
    Balhoofdlager Integrated Headset
    Derailleur A SRAM X.0
    Derailleur V Shimano Deore XT
    Schakelaars SRAM X.0 Matchmaker
    Remmen Formula Oro Puro 180/160
    Naven DT Swiss XR 1450 / Tune AC16+17
    Cassette Shimano XTR 11-34
    Banden Schwalbe voor Racing Ralph 2.25“ / achter Furious Fred 2.25“ vervangen door Racing Ralph 2.25"
    Crank Shimano XTR FC-M970 Hollowtech II
    Bracket Shimano XTR
    Stuurpen Syntace F99
    Stuur Syntace Duraflite Carbon / Race SL Bar Ends
    Zadel Selle Italia SLR Kit Carbonio
    Zadelpen Ritchey WCS Carbon
    Pedalen Shimano XT
    Kleur Nude Unidirectional Carbon
Hey! Ik ben student en ik kijk ook uit naar een grand canyon cf 8.0 mijn budget is ongeveer 2000 euros. En ik ben aan het twijfelen of ik hem zou kopen. Want je weet garantie en service dat valt te betwijfelen... Zou ik deze grand canyon cf 8.0 ( 1.2 kg lichter dan de trek) kopen, of toch voor zekerheid gaan voor de trek 8500. Qua service is dat geen probleem want ik heb een goede band met de fietsenwinkel.
Wat zou ik dus doen? De canyon kopen of niet?

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes ... tml?b=2061[/url]
Live is biking, mountainbike is live!

Plaats reactie