Hoe werkt... een rollerbrake?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Steelboy
Contacteer:
Hoe werkt... een rollerbrake?

Bericht door Steelboy » wo mei 28, 2008 1:17 pm

Wie kan mij vertellen hoe een Rollerbrake werkt en hoe goed deze in praktijk remmen?

Ik begrijp dat het een soort van geevolueerde terugtraprem is, maar dan met remgreep bediening, maar verder...?

De Shimano site wordt ik niet zo heel veel wijzer van.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mei 28, 2008 1:59 pm

Nou een terugtraprem werkt doordat je remvoeringen tegen de binnenkant van je naafhuls aan drukt. Dit ongeveer gelijk aan het systeem waarmee BB7's remblokken naar de schijf bewegen. Tenminste zo werkt het in de terugtrapremmen die ik heb opengemaakt.

Rollerbrakes zijn volgens mij meer een groot aantal tonnetjes (zoals in een taatslager) die evenwijding om een as liggen. Door aan de hendel te trekken worden deze tonnetjes in een groef geduwd waardoor ze wrijving opwekken en zodoende remkracht genereren.

Als ik zou kunnen tekenen zou ik het even snel duidelijk kunnen maken wat ik denk. Maar misschien dat de echte fietsenmakers hier er al een openhebben gemaakt.

Edit:

plaatjes!!!!

Afbeelding

zie je het rolletje net boven de asmoer?

Afbeelding

de 6 tonnetjes rechtsboven worden in de groeven van die ring gedrukt. Dat levert wrijving op.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mei 28, 2008 2:13 pm

verkeerd
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo mei 28, 2008 2:32 pm

Maar hard remmen doen ze niet, in ieder geval niet MTB-proof.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Mech

Bericht door Mech » wo mei 28, 2008 9:15 pm

Xircuit schreef:Maar hard remmen doen ze niet, in ieder geval niet MTB-proof.
Shimano heeft wel degelijke versies gehad. In 95 of 96 toen ze groot inzetten met het Nexus DH team werd er met rollerbrakes gereden. Ook Mike King heeft daar toen nog mee gereden toen die GT reed, en ik denk Dave Cullinan ook nog. Het zou toen het antwoord zijn op de opkomst van de schijfrem omdat Shimano daar niet in geloofde (waarschijnlijk omdat ze het zelf niet uitgevonden hebben) maar het was te zwaar en die remmen liepen ook behoorlijk heet. Het remde toen wel hard maar het waren toen ook 100% protos dus ik weet zo ook niet hoe die er toen uitzagen.

Homp

Bericht door Homp » wo jun 04, 2008 1:48 pm

Zijn dit nou wat we in't A.B.N. trommelremmen noemen of weer wat anders?

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jun 04, 2008 2:06 pm

Trommelremmen werken weer anders.

Die werken met 1 nok als je daaraan draait worden twee remblokken tegen de binnenkant van een behuizing gedrukt.

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 04, 2008 3:22 pm

zo'n rem zit ook aan de nexusnaaf van mijn vriendings stadsfiets.
Heb hem vandaag even geserviced, wekt idd zoals dida beschrijft en remt niet geweldig, ik zou er in het terrein niet op vertrouwen.
Erg vuil gevoelig ook.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Plaats reactie