Nu ik vaker reumatische klachten heb in mijn lichaam, overweeg ik om naast de singlespeednaaf nog een tweede wielset te maken met een versnellingsnaaf.
Zodat ik in mindere tijden ook kan blijven biken.
Ik heb op internet gezocht en kom een paar merken tegen: Shimano Alfine, Sram i Motion en nog Sturmey Archer.
Deze laatste is volgens mij geen reeële optie voor op de mtb, Rholoff is gewoon te duur, dus valt ook af.
De Alfine is bekend en bemind, maar nu gaat mijn voorkeur uit naar de Sram, ziet er mooi uit, makkelijk met wiel verwisselen.
Heeft iemand ervaring met deze naaf?
Is deze geschikt voor mtb-en in Nederland?
Akwa
Sram naafversnelling
Moderators:JJ, Beheerders
hi,.
als je kijkt naar de spreiding van de naaf heb je met een nexus 8 (/alfine, das dezelfde body) een 307% met een erg onregelmatig patroon van tussen stapjes, de imotion 9 heeft een dekking van 330% met steeds tussenstapjes van 17% dus een veel betere verdeling.

En ja mijn ervaring is dat de sram naven beter lopen dan de shi*mano naven...
BaS
als je kijkt naar de spreiding van de naaf heb je met een nexus 8 (/alfine, das dezelfde body) een 307% met een erg onregelmatig patroon van tussen stapjes, de imotion 9 heeft een dekking van 330% met steeds tussenstapjes van 17% dus een veel betere verdeling.

BaS
Dat is mijn ervaring ook.B@se schreef:
BaS
Maar niet als je er echt mee wil gaan raggen.
Schakelen gaat met Shimano gewoon sneller en soepeler.
De I-Motion was dacht ik ook stukken zwaarder dan de Shimano.
Als ik jouw was zou ik eerst eens kijken of je ergens kan proefrijden met een I-Motion.
De verschillende merken naven voelen nogal anders aan namelijk.
Ik heb zelf de I-Motion nog niet kunnen proberen helaas.
(Mocht je interesse hebben in een N8 PM -en!)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!