Pc advies, wat is nu top op computer gebied 2008?

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » za mar 15, 2008 12:58 am

Gène schreef:
Eduw schreef:Kvind het toch wel straf dat zo weinig mensen wakker liggen van al die virussen en shit...
De reden dat niemand wakker ligt van virussen is omdat ze met een MAC werken ;)
of hun pc beveiligen? ik draai het gratische avast, en in m'n simpele routertje steekt een firewall, en ik heb nog maar 1 virus gehad, lang lang geleden.

Ik geef wel toe dat ik me wel veiliger voel op m'n linuxbak, vooral als je op dodgy sites zit te surfen.
Gène schreef:Maar zoals ook al terecht werd opgemerkt, je kan met jaren doen met je Apple. Het laatste OSX besturingssysteem werkt ook op een niet recente MAC, dat kan idd niet gezegd worden van een Windows machine.
feit. Goed, ook een mac wordt er met de jaren niet sneller op, maar hij heeft geen last van system-rot, wat je bij windows wel hebt, waardoor hij ook na jaren nog "snappy" aanvoelt.
Gène schreef:De reden dat 90% van de wereld Windows gebruikt, is juist omdat er meer aanbieders zijn. Als Microsoft alleen maar onder hun eigen naam computers gaat verkopen, zullen de verhoudingen snel anders gaan liggen.
of andersom. denk je maar eens in dat OSX standaard op gewone pc's gaat draaien, dan stappen er heeel veel mensen in een keer over!
Gène schreef:Aan de ene kant is dit ook een sterk punt van Windows, je kan een een universiteit of bedrijf zo laten inrichten dat een uitgeklede PC naast het bureau staat en is aangesloten op een netwerk. Dan wordt van daaruit alles geregeld. Apple kan naar mijn weten dat niet bieden. Dus Apple verkoopt altijd een volledig systeem, dus het wordt een stuk duurder voor een school of bedrijf om Apple in huis te halen.
mja, maar apple richt zich ook helemaal niet op de enterprise markt. Windows is nog steeds compatibel met code van 13jaar oud en ouder. da's een van de redenen waarom hun besturingssysteem zo vol met gaten zit en log is, er zit nog nen hoop ouden brol in. en dat omdat er bedrijven zijn die meer dan een decennium geleden speciale software hebben laten bouwen (wat wel enkele miljoenen kan kosten), en die moeten ze kunnen blijven draaien, ook op nieuw aangekochte pc's.
dat, en andere software voor bedrijven die niet op apple draait.

Fry

Bericht door Fry » za mar 15, 2008 2:11 am

Als ik vandaag een desktop zou kopen, zou ik zelf eentje samenstellen met een mooie linux distributie.
Als ik vandaag een laptop zou kopen, zou ik een mac kopen.

N I E L S

Bericht door N I E L S » za mar 15, 2008 7:19 pm

Op het moment dat iedereen met Mac werkt worden er virussen geproduceerd voor de Mac...
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » zo mar 16, 2008 11:29 am

N I E L S schreef:Ha die Daan,

Knuppel in het hoenderhok? Vooralsnog hoor ik nagenoeg alleen Mac en daarbij helemaal geen onderbouwing. Zegt dat iets over de Mac gebruiker of iets over hoe mensen posten op een forum?
Mac hoef je niet te onderbouwen... :angelnot:

zonoskar

Bericht door zonoskar » zo mar 16, 2008 12:50 pm

Drooze @ DirtE19 schreef: of andersom. denk je maar eens in dat OSX standaard op gewone pc's gaat draaien, dan stappen er heeel veel mensen in een keer over!
Dat is al lang mogelijk hoor, sinds de introductie van de Intel Macs is het mogelijk om OSX ook op je gewone PC te draaien. Echter, je moet wel geschikte hardware hebben, want niet alles wordt ondersteund :) En je bent niet helemaal legaal natuurlijk.

Ik hoor steeds het argument dat een Mac duur is, de instap iMac kost 1199,- dat is veel geld. Maar je krijgt er wel een goed 20" scherm bij wat niet te vergelijken is met een budget 20" van 200 euro. Dus er moet zo'n 450 euro (een vergelijkbare Dell kost 550 euro) al af voor het beedscherm. En je hebt een 2.4 GHz core2duo in en een super mooi scherm/toetsenbord (wel wat weinig geheugen, dat wel). Er zijn idd goedkopere PCs die hetzelfde lijken te bieden, maar kwalitatief krijg je toch minder. Een vergelijkbare PC is rond de 200 euro goedkoper. Voor die 200 euro krijg je dan wel een heel mooi computertje wat je de komende jaren geen kopzorgen gaat geven.

Verder hoor je dat OSX nergens mee compatible is, maar dat is bull. Op netwerkondersteuning kun je gewoon overal mee 'praten', USB hardware wordt direct gezien en qua software is er altijd wel een alternatief te vinden. Dit is echter wat de meeste mensen niet willen, nieuwe software leren. Er is ook helemaal niet moeilijk aan te komen, voor OSX zijn legio gratis paketten te krijgen die _wel_ doen wat ze beloven. Hoe vaak komt het niet voor dat je een leuk progje gevonden hebt wat alles lijkt te doen wat jij wil, blijkt het vol bugs te zitten. Of je 'mag' het 14 dagen gebruiken en daarna moet je $80 lappen. Dit is mijn ervaring met Windows shareware. Onder OSX is dat veel minder (minder bugs en meer gratis software) en als er al betaald moet worden, zijn de licenties een stuk aangenamer voor je bankrekening. Zo heb ik op mijn macbook al meer geld uitgegeven aan software dan ik ooit op mijn PC gedaan heb.

Het enige minpunt voor OSX is dat er weinig games ondersteund worden. En dit is helemaal correct. Ook al heb je een game die ondersteund wordt, een iMac heeft een Radeon 2400 erin zitten wat natuurlijk niet echt een snel beestje is. Wil je een snellere videokaart heb je pech, dat kan niet. Of je moet 2500 euro uitgeven aan een Mac Pro. Die overigens ook niet eens zo heel duur is voor wat ie biedt (een vergelijkbare Dell kost meer). Het is alleen zo jammer dat Apple geen Mac Semi-Pro heeft ofzo. Een Mac in een Tower, met fatsoenlijke uitbreidingsmogelijkheden, maar dan met normale PC hardware en niet van die exclusieve Xeon zooi wat gewoon veel te duur is. Zo heb ik op een PC OSX geinstalleerd omdat Apple mij dit niet kan bieden. Werkt niet helemaal vlekkeloos (Sleep werkt niet, kan maar 3.125 GB gebruiken van de 4 en een shutdown laat alle fans draaien), maar het is beter dan Windows. Dat laatste gebruik ik alleen voor games.

Aan jou de keuze. Als je toch bij PC/windows wilt blijven, kan ik een Intel Core2Duo E8400 (3GHz) op een Gigabyte P35 bordje, met een Geforce 8800GT kaart aanbevelen. Stop er 4GB geheugen in en een dikke harddisk en je kunt weer jaren mee. Reken echter wel op 600-800 euro.

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » zo mar 16, 2008 3:50 pm

Same ol' Same ol'.

Precies deze zelfde discussie wordt al 15/20 jaar gevoerd. Ik ben bang dat we hier niet tot een conclusie gaan komen.

Mijn overwegingen;

Werk je in de grafische sector, is het design van belang, wil je een computer waar je niets aan hoeft te doen en je hebt het geld, koop een mac.

Heb je minder te besteden of wil je minder uitgeven, wil je een beetje kunnen klooien met je pc (zoals je ook klooit en knutselt aan je fiets) of wil je gamen, koop en pc.

toch?

Eduw
Contacteer:

Bericht door Eduw » ma mar 17, 2008 11:12 am

It's time to buy an Apple computer. Indeed, it's been that time for the past five years, at least, but only now, slowly, are people waking up to this fact. Thanks to Apple's relentless flash -- the John Hodgman ads, the iPods, the iPhones -- its Macintosh business is now in league with that of the biggest PC companies in the world. Everyone who's used it agrees that Leopard, the operating system that Apple released late last month, is to its chief rival, Microsoft's Windows Vista, roughly as Richard Wagner is to Richard Marx. This simple truth is dawning: If we forget about computer-industry network effects and monopolistic business practices, if we forget Apple's various ancient missteps -- if we're going just by what's better -- the ages-old Mac-vs.-PC debate is over. Long over. Yell it from the rooftops: The Mac has won.
And yet, you're not buying an Apple computer. Most of the world isn't. There is probably a single overwhelming reason you're clinging to Windows. Macs are expensive. This is what you've been told, and in your research, it's seemed to check out. If they acknowledge it at all, Mac fans will rationalize the higher prices by noting that you're paying for quality. Buying a Mac, folks say, is like buying a BMW (Apple CEO Steve Jobs regularly compares the Mac's market share with that of German luxury cars). But what if you don't want the BMW of PCs? What if you can only afford a Chevrolet?
The present article is an attempt to prove to you that, on price alone, the Mac is not the BMW of computers. It is the Ford of computers. I am not arguing that the Mac is cheaper only if you consider the psychic benefits conferred by its quality. Rather I'm going to illustrate something more straightforward: Even though you may pay a slight premium at the cash register for a Mac over a comparable Windows PC (a premium that gets slighter all the time), it will cost you less money -- real, honest-to-goodness American dollars -- to own that Mac than to own that PC.
Why this should be has to do with an economic truth that has not recently mattered much in the computer industry, but that, in an age of eBay and unyielding obsolescence, is now crucial. It is resale value. Macs fetch far more on the aftermarket than do PCs -- and after years of use, you can offset that cash-register premium by selling your Mac for a better price than you could your PC.
Consider this example: Last Thanksgiving, you could have purchased a fairly well-outfitted Windows desktop -- the HP Pavilion Media Center A1640n -- on sale from some retail outlets for $699. The machine came with 2 gigabytes of memory, a 250 GB hard disk, and it ran on a quick 1.86 GHz Intel Core 2 Duo processor.
Around the same time, you might instead have picked up Apple's top-of-the-line Mac Mini, which came equipped with a processor slightly less powerful than the HP's (a 1.83 GHz Intel Core Duo), a far smaller hard disk (80 GB), and less memory (512 MB). The Mac Mini would have set you back $799, or $100 more than the HP.
A good way to gauge the current market value of a computer is to check how much buyers have been willing to pay for similar models in auctions recently completed on eBay. Doing so for the HP shows prices ranging from $236 to $257 -- let's say a rough average of $250. Sales of the Mac Mini, meanwhile, go from about $445 to $550. Let's assume you can unload yours for $500.
If you used your HP for a year and then sold it, you would have spent $449 to own it -- that is, your purchase price of $699 minus your sale price of $250. The Mac Mini, for the same year, would have set you back far less: $799 minus $500, or just $299.
I ran such comparisons on many Windows and Mac systems sold during the past four years, and in nearly every one -- whether the machines were laptops or desktops -- the Macs sold by enough of a premium over comparable Windows machines to make up for the greater amount you would have paid when buying them.
In the spring of 2006, for instance, you could have purchased a nice Dell laptop -- the Inspiron E1505, with a 1.66 GHz Core Duo processor, 1 GB of memory, and an 80 GB hard disk -- for $999 directly from Dell. At the time, Apple's roughly comparable entry-level MacBook -- 1.83 GHz Intel Core Duo processor, 512 MB memory, a 60 GB disk -- went for $100 more, $1,099.
Even if you'd treated your machine very well, you'd be lucky to sell the Dell today for $550, while MacBooks have recently sold for $710, $740, $790, and even $800. It would, in other words, be a cinch to sell the MacBook for $100 more than the Dell Inspiron, thereby making up the purchase-price difference you paid earlier (and likely even beating it).
Apple fans have long understood the amazing resale value of their machines. Windows users, on the other hand, might be scratching their heads at my argument; in the Windows world, selling your computer (rather than recycling it) is almost unheard of. After just a year or two of use, a Windows machine gets so gummed up with spyware, viruses and other nasty stuff that it seems malicious to ask anybody for money for the thing.
When I say that it is time to consider buying an Apple computer, what I really mean is that it's time to consider that computers can live longer than what we in the Windows camp are used to. It's time to realize that a 2-, 3-, or even 4- or 5-year-old machine is still intrinsically useful -- if not to you then to someone else -- and you'd do well to take this value into consideration when choosing what to buy.
Last year, the Web entrepreneur Daniel Nissanoff published an intriguing book called "Future Shop," in which he argued that by making all goods more "liquid," eBay and other auction sites would profoundly revolutionize how we shop. The coming "auction culture," he writes, "will shake up the status quo by reshuffling brand values according to how well a product actually sells in the secondary market." Instead of choosing what to buy based on its price tag, we'll take into account "how much it will fetch on eBay next year, which corresponds to how much it will really cost you to own it up until then."
Tech geeks tend to purchase computers as if brands don't matter. As long as the specs are in order, they argue, you can buy a bargain-basement PC and rest assured that it'll work out for you -- the logo on the case doesn't mean a thing for how it runs.
Nissanoff's thesis -- not to mention the completed sales on eBay -- upturns this argument. Even for computers, brand matters. This week I compared prices of several machines from Dell, Gateway and other PC vendors against Apple's lineup of Macs. In most cases comparable Macs sold for within $100 more than the PCs.
But the Apples had something extra: that logo, the design, the history, the clutch of fans willing to snap up any products the company makes. You'll need another computer in a year or two, and at that time, when you go to sell your current machine, Apple's intangibles will count for a great deal -- much more than $100.
Nog een tof artikel
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di mar 18, 2008 1:46 pm

zonoskar schreef:Dat is al lang mogelijk hoor, sinds de introductie van de Intel Macs is het mogelijk om OSX ook op je gewone PC te draaien. Echter, je moet wel geschikte hardware hebben, want niet alles wordt ondersteund :) En je bent niet helemaal legaal natuurlijk.
ja dat weet ik. ik volg het OSX86 project al sinds het begin. maar een mac koop je, volgens mij, toch ook voor het gebruiksgemak. en dat ben je weer kwijt als je heel de tijd moet zitten klooien om alles aan het werk te krijgen, en dit bij elke update opnieuw...
zonoskar schreef:Ik hoor steeds het argument dat een Mac duur is, de instap iMac kost 1199,- dat is veel geld. Maar je krijgt er wel een goed 20" scherm bij wat niet te vergelijken is met een budget 20" van 200 euro. Dus er moet zo'n 450 euro (een vergelijkbare Dell kost 550 euro) al af voor het beedscherm. En je hebt een 2.4 GHz core2duo in en een super mooi scherm/toetsenbord (wel wat weinig geheugen, dat wel). Er zijn idd goedkopere PCs die hetzelfde lijken te bieden, maar kwalitatief krijg je toch minder. Een vergelijkbare PC is rond de 200 euro goedkoper. Voor die 200 euro krijg je dan wel een heel mooi computertje wat je de komende jaren geen kopzorgen gaat geven.
zonoskar schreef:Ook al heb je een game die ondersteund wordt, een iMac heeft een Radeon 2400 erin zitten wat natuurlijk niet echt een snel beestje is. Wil je een snellere videokaart heb je pech, dat kan niet. Of je moet 2500 euro uitgeven aan een Mac Pro.
de iMac is zeker een goede computer, die voor de gemiddelde consument perfect zal zijn, en jaren meekan. En ik geef ook toe dat wat ik wil niet echt gebruikelijk is. Maar ik wil graag een processor of grafische kaart kunnen upgraden, ff 8gig inprikken (wat nu al geen drol kost, en over een jaartje helemaal graties is), en 3 harde schijven bijplaatsen voor een mooie raid setup. En dan kom je inderdaad bij de Mac Pro, die, inderdaad, voor wat hij biedt, goed geprijst is. Maar ik heb geen Xeons of ECC geheugen nodig, en dan is het gewoon overkill.

zonoskar schreef:Het is alleen zo jammer dat Apple geen Mac Semi-Pro heeft ofzo. Een Mac in een Tower, met fatsoenlijke uitbreidingsmogelijkheden, maar dan met normale PC hardware en niet van die exclusieve Xeon zooi wat gewoon veel te duur is.
inderdaad, maar ik denk niet dat die eraan zit te komen. Het past gewoon niet echt in de line-up van apple.
Maargoed, "Apple een telefoon maken? Doen ze NOOIT!"

*fingers crossed*

Fast

Bericht door Fast » wo mar 19, 2008 7:20 pm

Om aan te tonen dat Apple niet overal vooraan loopt:
http://www.greenpeace.org/apple/nl/
http://www.greenpeace.org/apple/nl/itox.html

Verder is het gewoon een keuze:
- Microsoft maakt heus niet alleen slechte software, maar heeft wel veel marktmacht en mede daardoor een uncool imago;
- Linux vergt helaas soms wat meer gefrobel (maar alles is mogelijk!) dan M$ of Mac;
- Mac kent nu eenmaal een geweldige marketingstrategie, het is meer dan het product, het is een statussymbool.
Trying is the first step towards failure.

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo mar 19, 2008 11:26 pm

De hele discussie over apple of windows gaat toch nergens over :D . OVERCKLOCKEN DIE HANDEL. Gaat niet goed met een apple!

En er worden hier redenen aangehaald waarom je een apple moet nemen "hele grafische industrie zit op apple" e.d. Buiten dat dit inmiddels redelijk is bijgetrokken zit Reprox helemaal niet op deze info te wachten denk ik. Als je bang for je bucks wilt hebben is een pc altijd beter en het kan mij niet schelen hoe mooi osx is. Apple is te duur punt. En als je zoals ik met tevredenheid met windows werkt (ook vista inmiddels) waarom zou je in hemelsnaam een totale omschakeling willen. Begrijp me niet verkeerd, Apple en OSX is prima gereedschap en je kunt er prima mee uit de voeten maar er zijn dingen die niet zo makkelijk gaan op een apple. Games, hardware-ondersteuning e.d. zijn een mooi voorbeeld om lekker bij windows te blijven.

@ Reprox
Als je een snelle pc wilt koop je (als je mazzel hebt inclusief coupon 5-10 of 15%korting van het tweakers forum) een Dell XPS 420 quad-core met Nvidia 8800 GTX videokaart, 4 GB intern, 640 GB RAID 0 harddisk setup, een stille pc voor ruim 1000 euro. Ik bouw mijn peecees altijd zelf maar Dell bijvoorbeeld heeft af en toe leuke aanbiedingen. Overclocken gaat alleen niet altijd :x :D

Plip

Bericht door Plip » ma jun 02, 2008 6:27 pm

Vraagje
MAC of windows?

Heb er tegenwoordig echt geen verstand meer van.
Alles moet gewoon werken (think, office en andere huistuin en keuken programma's)
Huisje boompje beestje gebruik, ik speel geen games.
eeh is het de moeite waard om ong 300 euro meer uit tegeven aan een MAC?
En dat dan qua storingsgevoeligheid, het gemak, vooral de bediening van programmas die je al kent van vista, is alles dan anders of?
Of suggesties van andere stijvolle flaptops zijn welkom.

Tnx

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jun 02, 2008 7:21 pm

Plip schreef:Vraagje
MAC of windows?

Heb er tegenwoordig echt geen verstand meer van.
Alles moet gewoon werken (think, office en andere huistuin en keuken programma's)
Huisje boompje beestje gebruik, ik speel geen games.
eeh is het de moeite waard om ong 300 euro meer uit tegeven aan een MAC?
En dat dan qua storingsgevoeligheid, het gemak, vooral de bediening van programmas die je al kent van vista, is alles dan anders of?
Of suggesties van andere stijvolle flaptops zijn welkom.

Tnx
Antwoord: MAC
Waarom: zie de post hierboven van Zonoskar.

Alles is makkelijker op een MAC. Ik heb altijd het gevoel dat een PC/windows je voor debiel aanziet als je erachter kruipt; een MAC behandelt je tenminste als volwassene.
Verder ziet alles er op een MAC veel mooier uit.

Nog steeds wordt ik verrast door mijn MAC en OSX, sommige handelingen zijn gewoon TE logisch.

O ja, wist je dat mensen op een MAC iets van 30% efficienter werken?

En als je deze commercials gezien hebt durf je niet eens meer een PC te kopen.... :lol: :angelnot:

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Marcuos

Bericht door Marcuos » ma jun 02, 2008 8:02 pm

Als je het mij vraagt willen mensen die een mac kopen appart zijn omdat ze het zelf niet zijn. De voordelen van Mac zijn zo achterhaald.

PC blijft het ding.
Iedereen die ik persoonlijk ken die een Mac heeft gekocht hebben dat ding na 1 jaar compleet moeten vervangen. Dan is dat kapot dan is dat kapot.

Rommel dat is het spul.

Ik zet het misschien iets wat dik aan.
Life is what happens while you're busy making other plans.

Fry

Bericht door Fry » ma jun 02, 2008 11:01 pm

Is ubuntu eigenlijk makkelijk te installeren, zoals XP? of moet je toch behoorlijk wat linux kennis hebben?

mechelen biker

Bericht door mechelen biker » di jun 03, 2008 3:38 pm

Marcuos schreef:Als je het mij vraagt willen mensen die een mac kopen appart zijn omdat ze het zelf niet zijn. De voordelen van Mac zijn zo achterhaald.

PC blijft het ding.
Iedereen die ik persoonlijk ken die een Mac heeft gekocht hebben dat ding na 1 jaar compleet moeten vervangen. Dan is dat kapot dan is dat kapot.

Rommel dat is het spul.

Ik zet het misschien iets wat dik aan.
is ook niet helemaal waar ik werk al jaren met mac en heb er nooit 1 probleem mee gehad
en werk zowel met de lapotops(macbook pro ) en de gwne mac's(de nieuwe 24" scermen )
maar meetstal is het wel geruzie tussen mensen die pc of mac hebben net zoals wieler toeristen en ik ;)

Loeky

Bericht door Loeky » di jun 03, 2008 7:41 pm

Fry schreef:Is ubuntu eigenlijk makkelijk te installeren, zoals XP? of moet je toch behoorlijk wat linux kennis hebben?
installeren is zeer eenvoudig, heb je nog geen linux kennis voor nodig geloof ik.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do jun 05, 2008 3:08 pm

Loeky schreef:
Fry schreef:Is ubuntu eigenlijk makkelijk te installeren, zoals XP? of moet je toch behoorlijk wat linux kennis hebben?
installeren is zeer eenvoudig, heb je nog geen linux kennis voor nodig geloof ik.
effe googlen naar een install guide, en die gewoon volgen. simpel als wat. en zelfs zonder guide is het niet echt moeilijk.

ik gebruik nu al een jaar of 2 ubuntu (typ dit ook op ubuntu box), en ben er redelijk tevreden van.

ik gebruik het echter vooral uit interesse, en om wat aan te kloten met iets anders. XP blijft toch nog een heel stuk productiever. Verder heb ik, in tegenstelling wat vaak gezegt wordt, veel minder problemen op mijn xp box, dan op mijn (3!) linux boxen. Linux, de onderliggende kernel, is echt top, maar al wat daarop geplakt wordt zitten vaak nog bugs in.

Plaats reactie