Beste fixed/free oplossing?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pieter!
Beste fixed/free oplossing?

Bericht door Pieter! » di feb 19, 2008 12:10 pm

Mensen, ik ben op zoek naar de beste fixed/free oplossing (voor een MTB). Ik zie drie opties:

1. een fixed/free naaf, zoals bijv. van on-one. Freewheel aan de ene kant erop schroeven, track wieltje aan de andere kant erop schroeven.

Afbeelding

2. Een naaf met een cassette aan de ene kant en een disk aan de andere kant. Op die disk mount kun je een tandwiel monteren, bijv. van Tomi.

Afbeelding

Aan de cassettekant kun je dan bijv. een singlestar monteren.

3. een naaf als deze: disk en schroefdraad voor freewheel

Voorbeeld: Afbeelding

Welke naaf zouden jullie kiezen en waarom ?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di feb 19, 2008 3:51 pm

Ik heb een mountainbike met Tomicog, volgens mij is dat de meest ideale manier.

Grote keuze aan naven ook natuurlijk.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 19, 2008 4:07 pm

Ik zou gaan voor de cassette met tomicog. Kan je je kettinglijn tenminste goed afstellen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

hubertje

Bericht door hubertje » di feb 19, 2008 4:28 pm

Mss een domme vraag, maar kan denk ik wel in dit topic.. Is er een fixed/fixed mogelijkheid? :angelnot:

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di feb 19, 2008 5:36 pm

Check www.philwood.com

http://www.philwood.com/mtb_single_speed_hubs.htm

Kiss Off Fixed/Fixed 135mm.

Dan ben je echt hardcore :)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Per

Bericht door Per » di feb 19, 2008 6:33 pm

Ontzettend vette naven natuurlijk, die kiss-offs van phil wood 8)

maar is fixed rijden offroad niet een klein beetje onhandig? Het lijkt me dat bepaalde obstakels wat lastig te nemen zijn.

ott

Bericht door ott » di feb 19, 2008 6:46 pm

Per schreef: maar is fixed rijden offroad niet een klein beetje onhandig? Het lijkt me dat bepaalde obstakels wat lastig te nemen zijn.
Ja, maar je moet het meer als een uitdaging zien 8) :o
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Pieter!

Bericht door Pieter! » di feb 19, 2008 6:52 pm

didadunlop schreef:Ik zou gaan voor de cassette met tomicog. Kan je je kettinglijn tenminste goed afstellen.
Aan de "Tomi-kant" is niks te stellen. Bedoel je dat je het kettingblad afstelt op de tomicog, zodat je fixed met een goede kettinglijn rijdt, en dan aande cassettekant de positie van de cog aanpast op het kettingblad?

Slim! 8)

Pieter!

Bericht door Pieter! » di feb 19, 2008 6:54 pm

Per schreef: maar is fixed rijden offroad niet een klein beetje onhandig? Het lijkt me dat bepaalde obstakels wat lastig te nemen zijn.
Als één land zich leent voor fixed offroad, dan is het wel NL, zo plat als een dubbeltje.... toch?

OK, ik moet ook nog zien hoe het gaat, en ik wil daarom een fixed/free, zodat ik altijd nog (of als ik moe wordt) het wiel kan omdraaien.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 19, 2008 6:58 pm

Ik ben nog niet zo dom als ik eruit zie. :o

Je kan de Tomi kant met wat spacertjes (syntace heeft ze) wel een beetje stellen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Per

Bericht door Per » di feb 19, 2008 7:17 pm

Pieter! schreef:
Als één land zich leent voor fixed offroad, dan is het wel NL, zo plat als een dubbeltje.... toch?

OK, ik moet ook nog zien hoe het gaat, en ik wil daarom een fixed/free, zodat ik altijd nog (of als ik moe wordt) het wiel kan omdraaien.
Op van die vlakke bospaadjes wil het wel lukken, alhoewel ik ook wel eens moest stoppen met trappen om geen stronken van gekapte bomen te raken. Die dingen gaan niet opzij.

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » di feb 19, 2008 7:24 pm

Ben zelf wel eens met een vriend (die nooit fietst) het bos hier in geweest hij op mijn Nicolai Lambda en ik op mijn fixie en dan in de downhill. Hij scheet 7 kleuren en ik was veel sneller dan hem. En als je wilt skidden is een zand ondergrond downhill ideaal.

Zit er zelf aan te denken om zeker 1 bergrace hier in de omgeving te doen op mijn fixed (baanfiets) enkel veldrij banden erop en een ander verzet, gaan we lachen. :D

Hilco

Bericht door Hilco » di feb 19, 2008 7:32 pm

ik heb het geprobeerd met een vastgelaste body fixed mountainbiken, en ik vond het zelfmoord. :lol:

nou ben ik ook niet zo geweldige fietser 8)

ik heb nog wel een setje retro cyclecross bandjes met bruine wangen. :shock:

dré

Bericht door dré » di feb 19, 2008 8:43 pm

gewoon een fixed/fixed naaf kan ook (past ook freewheel op)

Ik zie het voordeel van een cassette/disc naaf niet :? om fixed te rijden

Cassette-zijde is natuurlijk ideaal om je kettinglijn te regelen maar dat gaat voor de disc-zijde niet op.

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo feb 20, 2008 4:21 pm

Per schreef:Ontzettend vette naven natuurlijk, die kiss-offs van phil wood 8)

maar is fixed rijden offroad niet een klein beetje onhandig? Het lijkt me dat bepaalde obstakels wat lastig te nemen zijn.
Idd mooi spul, maar wel een stelletje afzetters zeg, die Phil Wood lui. Kijk eens even:

Een naaf free/free kost $184.00, terwijl diezelfde naaf fixed/fixed maar liefst $275.00 moet kosten.

Een prijsverschil van $89 voor twee extra stukjes schroefdraad en twee lockringen.

Ja doei, Phil :barf:

ott

Bericht door ott » do feb 21, 2008 10:18 am

OohDie schreef:Ben zelf wel eens met een vriend (die nooit fietst) het bos hier in geweest hij op mijn Nicolai Lambda en ik op mijn fixie en dan in de downhill. Hij scheet 7 kleuren en ik was veel sneller dan hem. En als je wilt skidden is een zand ondergrond downhill ideaal.

Zit er zelf aan te denken om zeker 1 bergrace hier in de omgeving te doen op mijn fixed (baanfiets) enkel veldrij banden erop en een ander verzet, gaan we lachen. :D
Hoe gekker hoe beter :lol:
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

^oZ

Bericht door ^oZ » do feb 21, 2008 6:06 pm

Ik zou een fixed/fixed nemen met aan een kant fixed en aan de andere kant een freewheel erop, kan je helemaal doen en laten wat je wil

Plaats reactie