29" velgen... mavic open pro?
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo,
Ik overweeg over te stappen naar een 29" mountainbike, ik geloof wel dat ik er bij het rijden van marathons en mijn lengte voordelen uit kan halen.
Mijn grootste bezwaar is voornamelijk het extra gewicht dat ik mee omhoog kan meezeulen, mijn huidige 26" mtb is aardig licht dus de 29" moet niet extreem veel zwaarder zijn.
Momenteel ben ik de opties voor een lichte wielset aan het bekijken. Ik heb nog een setje 28 gaats lichtgewicht AM Classic disc naven liggen en op de site van Ernie Frieke zag ik bij 29" Mavic Open Pro 28 gaats velgen van 425 gram staan. Heeft iemand ervaringen met deze velgen? Zo ja, zijn ze sterk genoeg (ik zou ze eigenlijk alleen bij wedstrijden gebruiken) en lukt het om ze met een No-Flats lint tubeless te maken?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, eventueel ook naar andere opties......
-Tibor
www.tiborgijssen.nl
Ik overweeg over te stappen naar een 29" mountainbike, ik geloof wel dat ik er bij het rijden van marathons en mijn lengte voordelen uit kan halen.
Mijn grootste bezwaar is voornamelijk het extra gewicht dat ik mee omhoog kan meezeulen, mijn huidige 26" mtb is aardig licht dus de 29" moet niet extreem veel zwaarder zijn.
Momenteel ben ik de opties voor een lichte wielset aan het bekijken. Ik heb nog een setje 28 gaats lichtgewicht AM Classic disc naven liggen en op de site van Ernie Frieke zag ik bij 29" Mavic Open Pro 28 gaats velgen van 425 gram staan. Heeft iemand ervaringen met deze velgen? Zo ja, zijn ze sterk genoeg (ik zou ze eigenlijk alleen bij wedstrijden gebruiken) en lukt het om ze met een No-Flats lint tubeless te maken?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, eventueel ook naar andere opties......
-Tibor
www.tiborgijssen.nl
Ha die Tibor,
ook jij bij de lange mannen en de grote fietsen ?
Ik ben bang dat je wel moet vermelden dat je student bent, 20h per week traint en dus geen cent te makken hebt.
Ik heb een el-cheapo frame gescoord in de US, nu 150$, had je voor 100E over kunnen nemen, maar ja, te laat. En lichte wielen laten maken door JJ. (1800gr, Hope SS + Stans)
Vergeet niet dat de meesten hier rijden 29" met starre voorvork, dus daar win je weer een hoop gewicht. Singlespeed is nog lichter
Probeer bijv. bij de bergrace op 30 maart een fiets te lenen van Cloxxki of JJ of Hubert, die zitten in jouw lengte zone. Kun je eens kijken.
ook jij bij de lange mannen en de grote fietsen ?
Ik ben bang dat je wel moet vermelden dat je student bent, 20h per week traint en dus geen cent te makken hebt.
Ik heb een el-cheapo frame gescoord in de US, nu 150$, had je voor 100E over kunnen nemen, maar ja, te laat. En lichte wielen laten maken door JJ. (1800gr, Hope SS + Stans)
Vergeet niet dat de meesten hier rijden 29" met starre voorvork, dus daar win je weer een hoop gewicht. Singlespeed is nog lichter

Probeer bijv. bij de bergrace op 30 maart een fiets te lenen van Cloxxki of JJ of Hubert, die zitten in jouw lengte zone. Kun je eens kijken.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Hallo Willem en Trek,
Het frame is niet zo'n probleem, dat is een ander verhaal. Ik ben de afweging aan het maken of ik het uberhaupt wil proberen waarbij gewicht een belangrijke rol speelt.
Ernie heeft die velgen specifiek vermeld bij 29" DISC MTB WIELEN, dus eerlijk gezegd verwacht(te) ik dat die wel zouden moeten werken met 1.9-2" mountainbike banden. Als ik die AM Classic naven pak, alu nuppels, Mavic Open Pro Velgen, 2 x 28 lichte spaakjes en bijv 1.9 Kenda Karma banden heb ik nog best een lichte combinatie. De wielset alleen zou dan rond de 1600 gram wegen en niet eens een extreem grote investering vergen (2 x Mavic Open Pro + 56 spaken). Maar ik begrijp dat het dus niet werkt?!....... als Ernie ze dus inderdaad onterecht als 29" mtb velgen heeft geklassifeerd, wat zijn dan andere 28 gaats lichte 29" velg opties?
-Tibor
Het frame is niet zo'n probleem, dat is een ander verhaal. Ik ben de afweging aan het maken of ik het uberhaupt wil proberen waarbij gewicht een belangrijke rol speelt.
Ernie heeft die velgen specifiek vermeld bij 29" DISC MTB WIELEN, dus eerlijk gezegd verwacht(te) ik dat die wel zouden moeten werken met 1.9-2" mountainbike banden. Als ik die AM Classic naven pak, alu nuppels, Mavic Open Pro Velgen, 2 x 28 lichte spaakjes en bijv 1.9 Kenda Karma banden heb ik nog best een lichte combinatie. De wielset alleen zou dan rond de 1600 gram wegen en niet eens een extreem grote investering vergen (2 x Mavic Open Pro + 56 spaken). Maar ik begrijp dat het dus niet werkt?!....... als Ernie ze dus inderdaad onterecht als 29" mtb velgen heeft geklassifeerd, wat zijn dan andere 28 gaats lichte 29" velg opties?
-Tibor
Gewicht is leuk om over te obsederen, maar in feite op de chrono geheel te verwaarlozen. En gaat het nu om mentale of reële voor- en nadelen?
30 of 70g op een velgje ga je echt niet kunnen meten met een stopwatch, laat staan in een uitslag.
Open Pro's volstaan niet. Rob zal je overigens iets anders vertellen. Als je naar hem luistert, neem dan de 36-gaats. 28 gaats, ben je helemaal @#$(&^ ?
OP's zijn verder meestal zwaarder dan geclaimed. En bedenk : lichter is slapper!
Dan beter Stan's Arch ofzo (470g?). Die zijn nog van deze eeuw. Kun je tubeless rijden, veel gewichtsfreaks kicken daar op. En ja, Racing Ralphs schijnen tubeless te werken.
Maar begin gewoon eens met Bontrager Mustangs ofzo, die DOEN het, en onder de 500g.
Lichtgewicht(fetishist) Ninko racet al een seizoen met 540g Mavics, en hem hoor ik totaal niet meer over lichte velgen.
Inderdaad, gewoon eens serieus testrijden. NL heeft al vele tientallen XL's rondrijden. 6 van mij, en 6 dozijn die ooit van Hubert waren.
En dus niet het zadel op jouw hoogte zetten en dan een parkeerplaats op en af sprinten. Dan kun je beter een vouwfiets kopen, die doen het in die omstandigheden namelijk verrasend goed. Maar ik geloof dat je off-road rijdt?
Ik heb eens wedstrijd-wielen gehad, en raad eens waar die stuk gaan? Niet in trainingen!
Mijn 29" wedstrijdfiets is net 8kg, plus of min 100g voor lichtere of zwaardere velgen. En jouw 26"er?
30 of 70g op een velgje ga je echt niet kunnen meten met een stopwatch, laat staan in een uitslag.
Open Pro's volstaan niet. Rob zal je overigens iets anders vertellen. Als je naar hem luistert, neem dan de 36-gaats. 28 gaats, ben je helemaal @#$(&^ ?
OP's zijn verder meestal zwaarder dan geclaimed. En bedenk : lichter is slapper!
Dan beter Stan's Arch ofzo (470g?). Die zijn nog van deze eeuw. Kun je tubeless rijden, veel gewichtsfreaks kicken daar op. En ja, Racing Ralphs schijnen tubeless te werken.
Maar begin gewoon eens met Bontrager Mustangs ofzo, die DOEN het, en onder de 500g.
Lichtgewicht(fetishist) Ninko racet al een seizoen met 540g Mavics, en hem hoor ik totaal niet meer over lichte velgen.
Inderdaad, gewoon eens serieus testrijden. NL heeft al vele tientallen XL's rondrijden. 6 van mij, en 6 dozijn die ooit van Hubert waren.
En dus niet het zadel op jouw hoogte zetten en dan een parkeerplaats op en af sprinten. Dan kun je beter een vouwfiets kopen, die doen het in die omstandigheden namelijk verrasend goed. Maar ik geloof dat je off-road rijdt?
Ik heb eens wedstrijd-wielen gehad, en raad eens waar die stuk gaan? Niet in trainingen!
Mijn 29" wedstrijdfiets is net 8kg, plus of min 100g voor lichtere of zwaardere velgen. En jouw 26"er?

Okee, ik kan me niet beheersen.
28-gaats Open Pro's??
Weet je hoeveel je spaart met 4 spaken meer of minder per wiel? Net 20g misschien.
weet je wat het kost aan sterkte en stijfeheid? 12,5%, 32-gaats als leidraad nemend.
Ik gebruik graag een bepaalde verhouding spaken:inches. Dus : een paar inch erbij, dan ook een paar spaken erbij. Kun je überhaupt het verschil tussen 32 en 28 gaats voelen, als het eensmaal een voorwiel is? Laat staan roterend in de wielrichter? Alleen je weegschaal weet het. De variatie tussen de ene velg van hetzelfde model en de ander kan al meer schelen dan dat.
en kom ajb niet met het verhaal dat draaiend gewicht zwaarder telt. Hoeveel zwaarder denk je dat het telt? Minder dan 2x, en dat is uitgaande van de band, helemaal de buitenkant van een wiel. En waneer telt het? Alleen als je de snelheidsmeter met stappen van meer dan 10km/u tegelijk op of af ziet springen. De rest van de tijd : gewoon net als dood gewicht.
En bij een grote wiel telt het nog steeds even zwaar, want diameter en hoeksnelheid streep je tegen elkaar weg. Een groter wiel draait trager, tenzij je ook 10% harder gaat fietsen.
Misschien eerst eens een 29" bike met zware wielen proberen? Als ik er de 30e Maart bij ben, dan ws op mijn zwaarste 29" frame (3kg aan staal), een lompe stalen vork en het zwaarste achterwiel (meer dan jij plant voor een wielset). Maar wedden dat dat sneller rijdt dan een Dunwandig alu framepje met Ti Pace en 28-gaats Open Pro's? Vorig jaar in Rozendaal, nieteens in fietskleding, was de kopgroep van de 105min race een ronde lang heel goed te volgen, bij het infietsen. En mijn conditie kan het echt niet aan gelegen hebben
28-gaats Open Pro's??
Weet je hoeveel je spaart met 4 spaken meer of minder per wiel? Net 20g misschien.
weet je wat het kost aan sterkte en stijfeheid? 12,5%, 32-gaats als leidraad nemend.
Ik gebruik graag een bepaalde verhouding spaken:inches. Dus : een paar inch erbij, dan ook een paar spaken erbij. Kun je überhaupt het verschil tussen 32 en 28 gaats voelen, als het eensmaal een voorwiel is? Laat staan roterend in de wielrichter? Alleen je weegschaal weet het. De variatie tussen de ene velg van hetzelfde model en de ander kan al meer schelen dan dat.
en kom ajb niet met het verhaal dat draaiend gewicht zwaarder telt. Hoeveel zwaarder denk je dat het telt? Minder dan 2x, en dat is uitgaande van de band, helemaal de buitenkant van een wiel. En waneer telt het? Alleen als je de snelheidsmeter met stappen van meer dan 10km/u tegelijk op of af ziet springen. De rest van de tijd : gewoon net als dood gewicht.
En bij een grote wiel telt het nog steeds even zwaar, want diameter en hoeksnelheid streep je tegen elkaar weg. Een groter wiel draait trager, tenzij je ook 10% harder gaat fietsen.
Misschien eerst eens een 29" bike met zware wielen proberen? Als ik er de 30e Maart bij ben, dan ws op mijn zwaarste 29" frame (3kg aan staal), een lompe stalen vork en het zwaarste achterwiel (meer dan jij plant voor een wielset). Maar wedden dat dat sneller rijdt dan een Dunwandig alu framepje met Ti Pace en 28-gaats Open Pro's? Vorig jaar in Rozendaal, nieteens in fietskleding, was de kopgroep van de 105min race een ronde lang heel goed te volgen, bij het infietsen. En mijn conditie kan het echt niet aan gelegen hebben

- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nog nooit geprobeerd heb, maar met mijn 95 kilo en voorkeur voor Breeeede banden lijkt het me ook geen goed plan.
Persoonlijk vind ik ze echt te smal, zeker als je je banden iets minder dan knoeperhard wilt gaan berijden. Het risico van afrollen is mij met een 2.0 bandje te groot. Zeker voor marathon gebruik zou ik liever iets meer zekerheid inbouwen en voor een Arch velg gaan; licht, relatief sterk en gemaakt voor tubeless, sla je drie vliegen in 1 klap.
JJ
Persoonlijk vind ik ze echt te smal, zeker als je je banden iets minder dan knoeperhard wilt gaan berijden. Het risico van afrollen is mij met een 2.0 bandje te groot. Zeker voor marathon gebruik zou ik liever iets meer zekerheid inbouwen en voor een Arch velg gaan; licht, relatief sterk en gemaakt voor tubeless, sla je drie vliegen in 1 klap.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Wat de breedte van de velg betreft: TUIG / SCHOREM heeft Mavic Speedcity's op zn Niner.... die hebben ook gewoon smalle racevelgen.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Het Ãs mogelijk, maar bandenspanning zou een stukje hoger moeten zijn dan met bredere velgen.@sph@ltdude schreef:Wat de breedte van de velg betreft: TUIG / SCHOREM heeft Mavic Speedcity's op zn Niner.... die hebben ook gewoon smalle racevelgen.
Als je je wat bandenspanning betreft niets aan wilt trekken van je velgbreedte moet je voor brede velgen kiezen.
XC velgen worden, net als XC banden, steeds breder.
7 jaar geleden was een 2.0 band dik, tegenwoordig wordt er met niets smallers dan dat gereden (modder daar gelaten).
Bedankt voor de vele nuttige reacties,
De interesse voor de open pro's was ingegeven door het feit dat ik dan mijn huidige lichte AM Classic naven kon gebruiken en doordat ze bij Frieke geklassifeerd stonden als zijnde 29" mtb velgen. Op zich is met wat meer druk en niet te brede banden rijden geen probleem voor mij; echter als het risico op aflopen en bijv uitscheuren van de velg dan nog significant is, is het geen optie.
Gewicht is voor mij wel belangrijk, ookal zal het wel tussen mijn oren zitten; ook dan speelt het een rol. Ik ga niet met wielen rijden waarvan ik weet dat ze ruim een halve kilo meer wegen dan die van mijn naaste concurrenten. Dat is mijn gevoel en lijkt me niet zinning om te bediscussieren. Cloxxki als jij op een hele zware fiets, niet in vorm en in gewone fietskleding inrijdend de kopgroep bij een Bergrace kunt volgen ben ik benieuwd wat jij dan in vorm, in fietskleding op je wedstrijd bike doet?!
Ik begrijp ook dat de Stan's velgen erg goede en toch lichte 29" velgen zijn, zijn er nog andere goede sub500 gram opties die tubeless te maken zijn met een No-Flats velglint? Salsa heeft heel nadrukkelijk niet geschikt voor tubeless gebruik op hun velgen gezet, dus dat lijkt me duidelijk.
Overigens, rijd ik op mijn 26" hardtail met AM Classic wielen met velgen van 350gram. Het achterwiel gebruik ik alleen tijdens koersen, het voorwiel ook wel tijdens trainingen. En ze houden zich prima voor waar ik ze voor heb gekocht: weinig wegen en toch heel blijven tijdens wedstrijden ondanks dat ik zelf niet heel licht ben (76-78kg en daar kan niet heel veel meer af).
De interesse voor de open pro's was ingegeven door het feit dat ik dan mijn huidige lichte AM Classic naven kon gebruiken en doordat ze bij Frieke geklassifeerd stonden als zijnde 29" mtb velgen. Op zich is met wat meer druk en niet te brede banden rijden geen probleem voor mij; echter als het risico op aflopen en bijv uitscheuren van de velg dan nog significant is, is het geen optie.
Gewicht is voor mij wel belangrijk, ookal zal het wel tussen mijn oren zitten; ook dan speelt het een rol. Ik ga niet met wielen rijden waarvan ik weet dat ze ruim een halve kilo meer wegen dan die van mijn naaste concurrenten. Dat is mijn gevoel en lijkt me niet zinning om te bediscussieren. Cloxxki als jij op een hele zware fiets, niet in vorm en in gewone fietskleding inrijdend de kopgroep bij een Bergrace kunt volgen ben ik benieuwd wat jij dan in vorm, in fietskleding op je wedstrijd bike doet?!
Ik begrijp ook dat de Stan's velgen erg goede en toch lichte 29" velgen zijn, zijn er nog andere goede sub500 gram opties die tubeless te maken zijn met een No-Flats velglint? Salsa heeft heel nadrukkelijk niet geschikt voor tubeless gebruik op hun velgen gezet, dus dat lijkt me duidelijk.
Overigens, rijd ik op mijn 26" hardtail met AM Classic wielen met velgen van 350gram. Het achterwiel gebruik ik alleen tijdens koersen, het voorwiel ook wel tijdens trainingen. En ze houden zich prima voor waar ik ze voor heb gekocht: weinig wegen en toch heel blijven tijdens wedstrijden ondanks dat ik zelf niet heel licht ben (76-78kg en daar kan niet heel veel meer af).
Ik heb net een setje met Stan's ZTR Arch laten spaken, nominaal 470gr maar prijzig. Voor veel minder $$ maakt DT de X470 voor 29ers die dus nominaal hetzelfde weegt, die heb ik lang op mijn lijstje gehad. En DT bieden voor 26" velgen ook een tubeless kit aan.
Uiteindelijk heb ik de Stan's genomen om eigenlijk kleine dingen, dat de DT een gestoken velg is en de ZTR gelast is en dat de banden iets breder uitwerken met de lage velgrand. Ook wil ik in de zomer ook eens met de Crow gaan rijden. Maar ik ben ook geen berooide student meer, en ik zie het anders een beetje aankomen dat als het dan lekker gaat met de 29er straks ik toch weer naar "mooie" wielen ga uitkijken.
Enjoy!
Uiteindelijk heb ik de Stan's genomen om eigenlijk kleine dingen, dat de DT een gestoken velg is en de ZTR gelast is en dat de banden iets breder uitwerken met de lage velgrand. Ook wil ik in de zomer ook eens met de Crow gaan rijden. Maar ik ben ook geen berooide student meer, en ik zie het anders een beetje aankomen dat als het dan lekker gaat met de 29er straks ik toch weer naar "mooie" wielen ga uitkijken.
Enjoy!
Common sense was never common
-
- Berichten:91
- Lid geworden op:ma mei 03, 2004 8:30 pm
Ik heb open pros op mijn scandal!
Hoi,
Ik heb 32 gaat open pros met dubble butted spaken. Ik heb ook Mavic A719 met 32 gaats.

Ik weeg 90kg en mijn open pros werken prima met de Geax Sagurnos en Bonti banden die ik heb. Maar je moet ze redelijk hard oppompen. Je merkt het heel snel als er te wenig lucht in zit.
Na 18 manden zijn ze nog prima maar ik denk niet dat ik nog een keer hiervoor zou kiezen omdat ik liever met wacht zachter banden willen rijden. Ik zou eerder nog een keer voor A719's kiezen.
Ik zou niet voor minder dan 28 spaken kiezen tenzij je redelijk licht bent en niet te grof fiest.
Ik heb 32 gaat open pros met dubble butted spaken. Ik heb ook Mavic A719 met 32 gaats.
Ik weeg 90kg en mijn open pros werken prima met de Geax Sagurnos en Bonti banden die ik heb. Maar je moet ze redelijk hard oppompen. Je merkt het heel snel als er te wenig lucht in zit.
Na 18 manden zijn ze nog prima maar ik denk niet dat ik nog een keer hiervoor zou kiezen omdat ik liever met wacht zachter banden willen rijden. Ik zou eerder nog een keer voor A719's kiezen.
Ik zou niet voor minder dan 28 spaken kiezen tenzij je redelijk licht bent en niet te grof fiest.