Hoe zit dat nu met titanium veren?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Tuup J
Hoe zit dat nu met titanium veren?

Bericht door Tuup J » wo jan 09, 2008 5:20 pm

Hey,

Ik heb nu een 350x2.80 achter veer in me sx zitten. Nu heb ik eigenlijk voor mijn gewicht een 300x2.80 nodig.

Maarja, als ik dan toch voor een nieuwe veer ga kijken, kan ik miss net zo goed een titanium pakken (wel 2de hands ergens)

Maar heb ik dan ook gewoon een 300x2.80 nodig, of zit dat anders bij titatium veren?

cheers.
Life begins at the end of your comfortzone.

kevinv10

Bericht door kevinv10 » wo jan 09, 2008 6:26 pm

SlapHappy

hubertje

Bericht door hubertje » wo jan 09, 2008 6:41 pm

jup, veerconstante is veerconstante he.

bettes

Bericht door bettes » wo jan 09, 2008 8:04 pm

Maar de veereigenschappen van staal en Ti zijn toch verschillend? Ik denk aan aanspreekmoment bvb

Ik meen vroeger nog gelezen te hebben dat je bij avalanche één maatje lichter (of zwaarder schiet me dood?!) moest nemen als je naar een Ti veer ging...

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 09, 2008 9:04 pm

Als de veerconstante hetzelfde is zal ie hetzelfde reageren.

Het kan echter wel zijn dat om eenzelfde veerconstante te krijgen de maten anders zijn. Misschien dat vruuger een verschil in maten samen met wat onbekende info ervoor zorgde dat je zwaarder of lichter koos.

Maar als de veerconstante hetzelfde is en ie erin past dan zal ie hetzelfde werken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jan 09, 2008 10:34 pm

bettes schreef:Maar de veereigenschappen van staal en Ti zijn toch verschillend? Ik denk aan aanspreekmoment bvb

Ik meen vroeger nog gelezen te hebben dat je bij avalanche één maatje lichter (of zwaarder schiet me dood?!) moest nemen als je naar een Ti veer ging...

greetz
bettes
wat versta je onder aanspreekmoment?

Verschil in eigenschappen is de Elasticiteitsmodulus. Die geeft aan hoeveel het materiaal elastisch vervormt onder een belasting. De Emodulus van Ti is anders dan van staal. daarom is een andere coil dikte en aantal windingen nodig.

zoals al eerder gezegd, veerconstante is veerconstante. N/mm is de eenheid. Dus een bepaalde kracht geeft een bepaalde compressie. En of het nou rubber, staal, alu, carbon of Ti is. Als de veerconstante hetzeflde is dan zal het wat dat betreft hetzelfde reageren.

Tuup J

Bericht door Tuup J » do jan 10, 2008 12:01 am

Thanx!
Life begins at the end of your comfortzone.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jan 10, 2008 12:58 am

didadunlop schreef:Als de veerconstante hetzelfde is zal ie hetzelfde reageren.
Dat is dus niet zo. het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat wanneer een veer bij een bepaald gewicht 1 inch inveert dat hij daarom dezelfde eigenschappen heeft. De natuurkundige namen die bestaan om dat soort zaken uit te drukken ken ik niet, maar denk bijvoorbeeld aan flexibiliteit, reactietijd etc. Volgens mij spreekt een ti veer makkelijker aan en is de flexibiliteit beter op lange termijn.

http://www.coilspring.com/performance/why_titanium/

Daar staat wat ik bedoel.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

bettes

Bericht door bettes » do jan 10, 2008 7:02 am

N I E L S schreef: Dat is dus niet zo. het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat wanneer een veer bij een bepaald gewicht 1 inch inveert dat hij daarom dezelfde eigenschappen heeft. De natuurkundige namen die bestaan om dat soort zaken uit te drukken ken ik niet, maar denk bijvoorbeeld aan flexibiliteit, reactietijd etc. Volgens mij spreekt een ti veer makkelijker aan en is de flexibiliteit beter op lange termijn.

http://www.coilspring.com/performance/why_titanium/

Daar staat wat ik bedoel.
Wat hij zegt dus! Ander materiaal anders vervormen...

Die N/mm is een manier om veren te vergelijken en zegt volgens mij niets over de eigenschappen van de veer en het materiaal.

Greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 8:08 am

de veerconstante is hetzelfde dus wat dat betreft reageert de veer wel degelijk hetzelfde.
Daarnaast heb je het feit dat een Ti veer lichter is en dus makkelijker in beweging wordt gebracht en ook makkelijker van richting omkeert. Hiervoor geldt echter alleen het gewichtsverschil in het deel van de veer dat beweegt, dus dat is kleiner dan het gewichtsverschil dat je statisch op een weegschaal weegt.
De veer hoort deels bij het onafgeveerde gewicht. Dus de Ti veer heeft hetzelfde effect als lichtere wielen, banden, ... alles wat bewegend aan de achterdemper zit.
Het enige verschil is dat de Ti veer zelf de kracht uitoefent en de rest van de onderdelen passief zijn.
zij spreken erover dat de veer moeite zou hebben om de achterbrug te volgen. Als je kijkt naar de verhouding tussen de massa van de veer en de achterbrug lijkt me dat nogal onwaarschijnlijk. omdat de zwaartekracht niet in staat is om de demper uit te trekken (ook nog eens tegen de demping in) zonder dat de veer contact maakt met de demper.

200gram gewichtsverschil in je wielen is merkbaar dus waarschijnlijk ook het gewichtsverschil van de veer is merkbaar. maar dat heeft niks met de veereigenschappen te maken, alleen met het gewicht.

hubertje

Bericht door hubertje » do jan 10, 2008 10:05 am

En het feit dat een Ti veer langer zijn elasticiteit behoudt dan eentje uit veerstaal, heeft evenmin te zien met de veerwerking... Niet dat je van het verschil in levensduur op een bike ooit wat gaat merken anyway.
Net doordat de karakteristieken van Ti anders zijn dan die van staal, ziet een Ti veer er zo veel anders uit... Ze heeft een grotere spoed, daardoor minder windingen, en een dikkere draaddiameter. Anders zou ze te slap zijn.
Door die veer echter anders uit te voeren, wordt wel dezelfde veerconstante bekomen.
Moest je nu op lengte en aantal windingen een veer bepalen, zou Ti en staal wel degelijk een andere constante hebben, maar aangezien net die constante wordt gebruikt om een veer te bepalen...
Wat inertie en zo betreft, reactiviteit,... Kan allemaal heel goed zijn, maar geef toe, wie voelt het?

kevinv10

Bericht door kevinv10 » do jan 10, 2008 10:08 am

Marketing...
SlapHappy

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 10:10 am

massatraagheid speelt vooral bij autos waar veren een stuk zwaarder zijn een rol

Sjef

Bericht door Sjef » do jan 10, 2008 10:41 am

Ik kan mij voorstellen dat bepaalde materiaaleigenschappen zoals de intrinsieke demping van staal en titanium verschilt. Maar ik denk dat de veerconstante van de uiteindelijke veer verreweg de belangrijkste parameter is.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 10:50 am

wat bedoel je met intrinsieke demping? de viscoelastische materiaaleigenschappen? viscoelastisch materiaalgedrag komt bij mijn weten alleen voor bij kunststoffen, in ieder geval niet bij metalen.
staal simuleren we zolang het elastische vervorming blijft als lineair elastisch materiaalgedrag. dus als parameter de elasticiteitsmodulus.

Sjef

Bericht door Sjef » do jan 10, 2008 11:03 am

Ieder materiaal zal demping leveren bij vervorming, ook metalen. Deze demping zal in de vorm van warmte afgegevoerd worden. Deze demping is uiteraard behoorlijk klein. Daarom zul je altijd een extern dempingscircuit nodig hebben voor shocks.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat als je op dit soort detailniveau gaat kijken dat er verschillen te vinden zijn.

Bij modellering moet je trouwens ook meer parameters invoeren dan alleen de elasticiteitsmodulus. Ik meen poissonratio en vaak ook een demping. Ik ben er alleen iets te lang uit om het me precies te herinneren. Het zou goed kunnen dat het onder visco-elastisch materiaalgedrag valt.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 11:14 am

zolang het bij metalen elastisch vervormt vindt er geen demping plaats in de vorm van warmte productie. dit is pas bij plastische deformatie, maar dan is het idd energieverlies. demping zie je bijvoorbeeld bij touwen die gebruikt worden door bergbeklimmers.

poisson ratio is voor dwarscontractie. dat heeft geen invloed op de veerconstante denk ik.

Ik heb 7 weken geleden nog tentamen gehad van modeleren van mechanisch materiaalgedrag dus bij mij zit het er nog vers in.

hubertje

Bericht door hubertje » do jan 10, 2008 12:10 pm

In feite is een veer gewoon een op torsie belaste staaf, maar dan gebogen.
Maar vraag me niet meer wat daar allemaal in meespeelt :lol:

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jan 10, 2008 7:58 pm

Er worden weer meningen gegeven maar daar wordt nergens om gevraagd...

Maar goed, wat betreft het feit dat de veerconstante hetzelfde is zou betekenen een veer hetzelfde reageert: volgens mij spreek je jezelf tegen want de regel erna zeg je dat een ti veer sneller reageert. De veerconstante zegt alleen iets over kracht en beweging, niets over de reactiesnelheid.

Ik vraag me trouwens af hoe ik het moet zien dat een veer deels onafgeveerd gewicht is.

Ik vraag me ook af of de veerconstante alleen bepaald wordt aan de hand van 1 inch / ... lbs of dat veren voor alle waarden van x lbs y inch inveren (dat ze dus voor alle waarden dezelfde veerconstante hebben). Als dat namelijk niet zo is dan is het ook nog maar de vraag of veren even progressief zijn.

En het feit dat een Ti veer langer zijn ... en anyway.

Ik vraag me af waar je eerste zin een reactie op is.
Levensduur is niet altijd zo duidelijk zichtbaar, ik had hier twee veren, zelfde merk en maat en toch verschillen ze behoorlijk in lengte van elkaar. En die reden ook goed merkbaar verschillend. Nu weet ik dat veren standaard vaak nog een afwijking van 50 lbs van elkaar kunnen hebben maar dat verklaart niet het verschil in lengte.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 8:25 pm

N I E L S schreef:Er worden weer meningen gegeven maar daar wordt nergens om gevraagd...

Maar goed, wat betreft het feit dat de veerconstante hetzelfde is zou betekenen een veer hetzelfde reageert: volgens mij spreek je jezelf tegen want de regel erna zeg je dat een ti veer sneller reageert. De veerconstante zegt alleen iets over kracht en beweging, niets over de reactiesnelheid.

Ik vraag me trouwens af hoe ik het moet zien dat een veer deels onafgeveerd gewicht is.

Ik vraag me ook af of de veerconstante alleen bepaald wordt aan de hand van 1 inch / ... lbs of dat veren voor alle waarden van x lbs y inch inveren (dat ze dus voor alle waarden dezelfde veerconstante hebben). Als dat namelijk niet zo is dan is het ook nog maar de vraag of veren even progressief zijn.

En het feit dat een Ti veer langer zijn ... en anyway.

Ik vraag me af waar je eerste zin een reactie op is.
Levensduur is niet altijd zo duidelijk zichtbaar, ik had hier twee veren, zelfde merk en maat en toch verschillen ze behoorlijk in lengte van elkaar. En die reden ook goed merkbaar verschillend. Nu weet ik dat veren standaard vaak nog een afwijking van 50 lbs van elkaar kunnen hebben maar dat verklaart niet het verschil in lengte.
waar geef ik meningen?

Het ging erom of je dezelfde of een andere veerconstante nodig hebt wanneer je van staal naar Ti opverstapt. Hier werdt er van alles gezegd over aanspreekmoment en weet ik veel wat.
Het komt erop neer dat een Ti veer wel degelijk invloedt heeft op de werking van de vering maar geen invloed op de keus van veerconstante. Om een bepaalde hoeveelheid sag te behalen is gewoon een bepaalde veerconstante nodig.
reactiesnelheid is een gevolg van het lagere gewicht vanTi.

Betreffende het onafgeveerde gewicht. dat bevat het gewicht dat door de demper bewogen wordt. Zowieso 1 winding van de veer staat stil dus die hoort al niet bij het onafgeveerde gewicht.

waarom 2 stalen veren met dezelfde veerconstante toch anders werken komt door productietoleranties. fox gaat akkoord met 10% afwijking van de gelabelde waarde. waardoor de ene 350 veer lichter kan zijn dan een gelabelde 300 veer. ook diezelfde productieonnauwkeurigheid kan resulteren in verschillende lengtes.

Staal en titanium veren zijn lineair.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jan 10, 2008 9:09 pm

Djamgils schreef:
N I E L S schreef:...
waar geef ik meningen?

Het ging erom of je dezelfde of een andere veerconstante nodig hebt wanneer je van staal naar Ti opverstapt. Hier werdt er van alles gezegd over aanspreekmoment en weet ik veel wat.
Het komt erop neer dat een Ti veer wel degelijk invloedt heeft op de werking van de vering maar geen invloed op de keus van veerconstante. Om een bepaalde hoeveelheid sag te behalen is gewoon een bepaalde veerconstante nodig.
reactiesnelheid is een gevolg van het lagere gewicht vanTi.

Betreffende het onafgeveerde gewicht. dat bevat het gewicht dat door de demper bewogen wordt. Zowieso 1 winding van de veer staat stil dus die hoort al niet bij het onafgeveerde gewicht.

waarom 2 stalen veren met dezelfde veerconstante toch anders werken komt door productietoleranties. fox gaat akkoord met 10% afwijking van de gelabelde waarde. waardoor de ene 350 veer lichter kan zijn dan een gelabelde 300 veer. ook diezelfde productieonnauwkeurigheid kan resulteren in verschillende lengtes.

Staal en titanium veren zijn lineair.
Wat betreft die mening had ik het niet tegen jou, haha.

Ja, je hebt dezelfde veerconstante nodig als je overstapt maar dat wil niet zeggen dat een ti veer hetzelfde reageert als een stalen veer. Reageren is toch hetzelfde als de werking van de vering? Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Volgens RCS spreekt een ti veer beter aan.

Dat van die winding wist ik onbewust nog. Volgens mij loopt het onafgeveerde deel (op een FSR) dan van de link bij het BB tot en met de link van de shocklink en op je shock tot die winding dan.

Dat staal en ti lineair altijd lineair reageren wist ik niet. Is dat onafhankelijk van de bouw van de veer?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 10, 2008 9:15 pm

Dit denk ik, weet ik dus niet zeker:
of een veer lineair of progressief is hangt af van de manier van winden(klinkt raar) en de coildikte. wanneer je de coildikte varieert kun je een veer progressief maken.
baseer ik op de volgende formules
http://www.alcomex.nl/Techninf/Techninf6/techninf6.html

ik zei ook altijd reageert wat dat betreft.
wat veerconstante betreft is Ti en staal gelijk. Qua rijeigenschappen verschillen ze.
misverstand.

betreffende onafgeveerd, ook de de zuigerstand en bevestiging van de demper. daarom moet je je demper ook met de zuigerstang aan het bewegende deel monteren.

Mech

Bericht door Mech » do jan 10, 2008 10:15 pm

Progresieve veer maken is heel simpel. Je draaid de wikkeling oneven in plaats van even zoals een lineare veer. Dus doordat aan een kant de wikkelingen dichter bij elkaar liggen gaan die elkaar raken als de veer gecomprimeerd wordt. Hierdoor wordt als het ware je veer lengte korter met gelijke wikkeling dus loopt de veerconstante op.
Ti geeft trouwens een wat doodser gevoel aan de veer en zal voor het gevoel dus ook harder aanvoelen dan een stalen veer. De levensduur van Ti is ook een stuk korter als van staal. Een Ti veer moet eigenlijk na 1 seizoen intensief gebruik vervangen worden omdat hij kan breken door vermoeiing. Een stalen veer heeft dit probleem niet, daarom zijn er ook weinig fabrikanten die Ti veren kunnen maken omdat het moeilijk is om de levensduur te garanderen.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jan 10, 2008 10:51 pm

Mech schreef:De levensduur van Ti is ook een stuk korter als van staal. Een Ti veer moet eigenlijk na 1 seizoen intensief gebruik vervangen worden omdat hij kan breken door vermoeiing. Een stalen veer heeft dit probleem niet, daarom zijn er ook weinig fabrikanten die Ti veren kunnen maken omdat het moeilijk is om de levensduur te garanderen.
Dat vond ik dus zo vreemd. Ik heb gelezen dat ti veren relatief vaak breken maar fabrikanten beweren dat de levensduur langer zou zijn.
Dat is dus onzin?
What about fatigue life?
The life of the spring to failure, discounting set, is affected by the magnitude and number of deflections that the spring is subjected to in relation to the material properties of tensile strength, ductility and toughness. Remember that steel springs for performance applications are designed "at the limit" to keep weight and size down. With titanium, replacements can be designed where the stresses are "backed-off" just slightly so that typically we can design for twice the life of the steel spring we are replacing. Experience is required of the spring designer to know what levels of stress can be sustained for each type of material used in springs.

hubertje

Bericht door hubertje » vr jan 11, 2008 7:55 am

Progresieve veer maken is heel simpel. Je draaid de wikkeling oneven in plaats van even zoals een lineare veer.
Idd. Maar een standaard veer is dat niet (hoewel de draaddikte ook meespeelt, maar die lijkt me ook gelijk).

Plaats reactie