coiler vs stinky

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
zndr
coiler vs stinky

Bericht door zndr » ma nov 12, 2007 8:53 pm

Ben op zoek naar een nieuwe bike, uiteraard full suspension. Eigenlijk alleen het frame, rest heb ik wel. Maar nu heb ik 2 bikes op het oog. Allebei kona; de Stinky (deluxe) of de coiler (deluxe)

ik ben eigenlijk naar een bike die het allemaal kan. Dan zou je toch zeggen dat de coiler het beste van de 2 is. Maarrrr, ik neig toch meer naar de kant van het freeriden. Nu zit ik erover na te denken om de coiler meer freeride op te bouwen, alleen weet ik niet of het toereikend genoeg is qua veerweg. 160mm kan lukken toch? normaal is ie met 150mm
Bikeparks als winterberg moeten er mee lukken. maar ook lange singletracks moeten werken, ben van plan om maar eens naar ardennen te gaan enz.
Stinky is uiteraard een leuke bike, maar normaal fietsen lukt er niet mee. nu weet ik niet of dat met de coiler ook het geval is.
kan iemand die toevallig een stinky of een coiler heeft (niet perse nodig) me toevallig een beetje info geven over dit dillema, zou het op prijs stellen!

cheers ;)
Laatst gewijzigd door zndr op di nov 13, 2007 1:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jaspero

Bericht door jaspero » ma nov 12, 2007 9:13 pm

Gaat het over de nieuwe modellen van Kona? dus de coilair ?
de stinky air is misschien een optie, die is lichter. dus makkelijker mee te trappen.
die coilair heeft een nieuw systeem, wat automatisch de veerewg/geo veranderd onder invloed van trappen o.a

gr

zndr

Bericht door zndr » ma nov 12, 2007 9:17 pm

neenee, niet de 2008 bikes, ik heb het over de 2006/2007 bikes ;) maar thanx anyway

dnuz

Bericht door dnuz » ma nov 12, 2007 11:05 pm

Ik heb zelf een tijdje op een 2005 Stinky gereden. Prima freeride bak maar daar wil je echt niet al te veel mee klimmen. Coiler is veel meer allround en als je die een beetje stevig afbouwt kun je je er ook prima mee in een bikepark vermaken lijkt me.

stephan

Bericht door stephan » di nov 13, 2007 3:56 pm

Ik heb zelf een stinky uit 2001( denk ik) en het is niet echt een allrounder, de berg af is één groot feest, maar bergop is lopen een betere optie. Het hangt natuurlijk ook af van de onderdelen die je er op zet, heb er zelf een junior-t inzitten wat ook niet het meest lichte is. en en vrij zware wielen en ander onzin. Maar al zou je de meest lichte onderdelen nemen wordt het nog geen super klimmer. De coiler heb ik geen ervaring mee......

stephan

hubertje

Bericht door hubertje » di nov 13, 2007 4:12 pm

Ik heb 'n 2002 stab (vergelijkbaar met stinky) en met JrT is dat idd een FR machine. Met een SC Nixon gaat die lekker enduro bergop.

zndr

Bericht door zndr » di nov 13, 2007 6:36 pm

aha, stel dat ik de coiler neem, welke maat zou geschikt zijn. zelf ben ik rond de 1.85/1.86. Nu staan er op de website de maten s t/m xxl (15 inch t/m 20 inch)

nu heb ik liever een iets kleiner frame dan ik werkelijk moet hebben. welke maat zou ik dan moeten nemen?
zelf dacht ik aan een size M maar ik kan ook niet een coiler uitproberen ergens, dus moet er maar op gokken :)

xRemcox

Bericht door xRemcox » di nov 13, 2007 7:11 pm

ik zeg m, ik denk dat een s wel erg klein uit zal gaan vallen...

Tuup J

Bericht door Tuup J » di nov 13, 2007 8:20 pm

Hey,

ik heb zelf een stinky deeluxe. Freeride, downhill, trails, enduro alles zowat mee gereden. Ik had zelf verwacht dat trails/enduro rijden op deze bike me heel erg zou tegen vallen. Wat dus uiteindelijk niet zo was. Voor een freeride bike gaat die heel erg goed bergop. Ik had hem wel meer freeridedownhill gerichtopgebouwd. Denk als je hem met wat lichtere onderdelen opbouwd, je een hele goede allrounder hebt.

Me kona stinky deeluxe frame is trouwens te koop.

Check:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=
Life begins at the end of your comfortzone.

SeMy

Bericht door SeMy » di nov 13, 2007 9:37 pm

Ik rij op een coiler rond en met een single crown vork valt het klimmen hartstikke mee. Is zelfs goed te doen. En is ook super te gebruiken als freeride bak als je er een dikke vork ingooit. Er zijn mensen zie hem met een triple crown rijden en hem als downhill bak gebruiken en mensen die er een Pike in hebben zitten en hem als trail/enduro bike gebruiken.
Je kan de coiler voor een hele rits diciplines opbouwen, heel all round. Zit er overal een beetje tussenin.

zndr

Bericht door zndr » di nov 13, 2007 10:22 pm

Tuup J schreef: Me kona stinky deeluxe frame is trouwens te koop.
ja en dat maakt het kiezen ook zo moeilijk ;)

maar als ik alles tegen elkaar moet afwegen, dan denk ik dat er in de coiler en de stinky weinig verschil zit. ok, de coiler heeft iets minder veerweg normaal gesproken. 160 tegenover 170/180, maar ik heb het idee dat ik toch meer uit de voeten kan met de coiler, zoals SeMy al zegt, is dat je em op allerlei manieren kan opbouwen. dat spreekt me wel aan. maar goed, ik slaap er nog een paar nachtjes over.

Tuup J

Bericht door Tuup J » di nov 13, 2007 11:34 pm

Ik heb zelf nooit op een coiler gereden. Maar om daarmee freeride ook te gaan rijden, heb ik me bedenkingen bij of die dat uithoud en of frame daar goeie geometrie voor heeft.

Maarja, youre choice he :D

zndr

Bericht door zndr » wo nov 14, 2007 12:40 am

hehe maar jij kan nooit helemaal objectief zijn he 8) ,

maar grote drops zal ik niet maken met zon bike, ben meer van de flow enzo :lol:

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo nov 14, 2007 12:49 am

zndr schreef:hehe maar jij kan nooit helemaal objectief zijn he 8) ,

maar grote drops zal ik niet maken met zon bike, ben meer van de flow enzo :lol:
Hehe, achja. Als je voor stinky gaat. Ik heb nog een mooie voor erg mooi prijsje :P

succes met je keuze.

zndr

Bericht door zndr » wo nov 14, 2007 12:59 am

aah nog mooier dan dat ie nu is? :angelnot:

Tuup J

Bericht door Tuup J » wo nov 14, 2007 1:20 am

Check PB

SeMy

Bericht door SeMy » wo nov 14, 2007 8:05 am

Freeride houd die prima uit. Moet je maar kijken wat Trent Kidd er allemaal mee uit hallt in bijv. Stund. Op mtbr.com forums kan je ook kijken, zijn heel veel mensen met coilers en gebroken coilers heb ik nog niet gezien. De coiler is eerder overbuilt dan underbuilt.
De geo is idd niet optimaal voor freeride maar het is goed te doen zeker op een niet te groot frame en daarom kan je er ook nog mee klimmen.

RR

Bericht door RR » wo nov 14, 2007 8:31 am

Tuup J schreef:Ik heb zelf nooit op een coiler gereden. Maar om daarmee freeride ook te gaan rijden, heb ik me bedenkingen bij of die dat uithoud en of frame daar goeie geometrie voor heeft.

Maarja, youre choice he :D
Heb een coiler uit 2004 (1e modeljaar) en deze heeft hetzelfde frame als de stinky. Veerweg in dit modeljaar was 130 mm (5") volgens mij het jaar erop 150 mm (6"). Het verschil met de stinky zit alleen in de achterzijde waar de slag wat is terug getuned 5" ipv 6". Rij zelf met een MZ 66 (150 mm) erin waardoor de voorkant wat omhoog gekomen is, hierdoor is deze veel beter rijdbaar geworden op de downhills.

Heb zelf een redelijke smooth rijstijl (als je dit al van jezelf kunt zeggen) en op de downhills geen problemen mee ondervonden. Doe er geen grote drops mee (max 2m1), dus weet niet hoe deze zich daarop houd). Met de huidige set-up perfecte bike voor trails / enduro. Frame kan genoeg shit hebben doordat er zitten meer kenmerken van de stinky in zitten dan van de XC-bikes.

Wat betreft maat, ik ben zelf 1,83 m1 en rijd op een maat M (18"), voor mijn lengte zou ik eigenlijk een L (20") moeten hebben. Door de hoge voorkant en korte DH-voorbouw zit ik hierdoor een wat rechtop zit, maar rijd super op de technische stukken. Vind zelf een korter frame prettiger rijden in de technische passages en dan kun je er wat meer mee gooien en smijten dan een langer frame. Heb toenertijd even kona gemaild en uitgelegd wat ik van plan was en heb toe het advies van een M gekregen van Tom.

Zo heel verhaal, hopelijk heb je er wat aan.

Greetz, R
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

harmappel

coilair...?

Bericht door harmappel » wo nov 14, 2007 9:19 am

Heb zelf nu een jaartje mijn kona coilair, ook gekocht met in m'n achterhoofd dezelfde eisen als jij. Was een beetje sceptisch over de lucht element, maar is echt een top bike. Moet wel toegeven dat ik geen man van overdreven dikke drops ben, maar alles wat ze in Winterberg gemaakt hebben is goed te doen met deze fiets.. En uphill....behalve dat het een zwaardere bike is, is t geen probleem. T enige wat mij ontbrak was een geleider, maar met een beetje knutselen heb je die dr zo op

zndr

Bericht door zndr » wo nov 14, 2007 11:11 am

aah thanx allemaal! weet waarschijnlijk wel wat het gaat worden nu, goeie info allemaal.
:arms:

RR

Re: coilair...?

Bericht door RR » wo nov 14, 2007 4:01 pm

harmappel schreef:.....T enige wat mij ontbrak was een geleider, maar met een beetje knutselen heb je die dr zo op
Heb er een truvativ chainguide opgezet met 36-24 en achter 13-34 en daar kom je in de alpen bijna alles mee naar boven. 8)

Even uit nieuwsgierigheid, zitten er op de nieuwe coilers al ISCG nokken?
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

harmappel

Bericht door harmappel » do nov 15, 2007 8:26 am

nokken present ja.....

Plaats reactie