Tool voor Marzocchi RC 66

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
V-spec Stinky
Tool voor Marzocchi RC 66

Bericht door V-spec Stinky » za okt 13, 2007 2:47 pm

Hello,

Ik heb betreffende naaf in het standaard wiel zitten van de Kona Stinky Deeluxe uit 2003 (vork was M Bomber Junior T).

Nu wil ik betreffend wiel ook gebruiken in een M RC 66 waarin een normale steekas zit.

Ik heb al veel gezocht/ gelezen op DP en denk dat ik 'een oud model' heb waarvan de as 'vast zit'. Toch begrijp ik dat ik de naaf moet kunnen loskrijgen.

Iemand hier tips / tricks voor / ervaring mee?

Zou super zijn!
Thks

mzzl
Laatst gewijzigd door V-spec Stinky op vr nov 02, 2007 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » za okt 13, 2007 5:36 pm

ik moet zeggen dat ik je vraag niet helemaal begrijp!?

je hebt dus een steekasnaaf (20mm) en had een vork met steekas en wil nu ook een vork met steekas? ik zie geen probleem :)
of had je een m junior t met QR en wil je nu een steekas vork gebruiken?

als je je vraag iets duidelijker maakt kan ik een duidelijker antwoord geven ;)

greetz wout
hoezo?

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » do okt 18, 2007 10:11 am

Foto as 1
Foto as 2

Zoals je / jullie kunnen zien zijn er ogenschijnlijk geen imbus / boutjes waarmee ik de as kan / moet los maken zodat ik hem kan verwijderen.

Het probleem is dus dat dit wiel met deze naaf niet in een normale Steekas vork gemonteerd kan worden aangezien deze aan de onderkant geheel gesloten is.

Een vork met qr20 aansluiting heeft zoals de naam vermoed een quick release aansluiting en kan dit wiel / deze naaf wel handelen...

Via een pb van een mede DP-er krijg ik de tip dat de as er wel gewoon 'uitgeslagen' kan worden maar wellicht dat hier meer mensen ervaringen mee hebben / tips hebben?
thks

jojo

Bericht door jojo » do okt 18, 2007 11:18 am

Neem aan dat de as die je op de foto zit wel 20mm doorsnede heeft. zou zelf idd ook proberen of je hem eruit kan slaan. Wel met beleid!

Als het goed zit zul je dan de 20mm as van de vork door de naaf kunnen steken!

succes
keybone collector!!!

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » vr nov 02, 2007 5:45 pm

Mooi, gelukt!

Inderdaad gewoon een kwestie van wat kruipolie en voorzichtig tikken.

Prima!

Nog wel een vervolg vraag. Voor de Marzocchi 66 zoek ik nu eigenlijk nog wel het tooltje / de tool waarmee ik de vork instellen van 150 naar 170mm. Iemand een idee waar ik dit ding kan verkrijgen?

Thks

mtb arno

Bericht door mtb arno » di nov 06, 2007 1:51 pm

V-spec Stinky schreef:Mooi, gelukt!

Inderdaad gewoon een kwestie van wat kruipolie en voorzichtig tikken.

Prima!

Nog wel een vervolg vraag. Voor de Marzocchi 66 zoek ik nu eigenlijk nog wel het tooltje / de tool waarmee ik de vork instellen van 150 naar 170mm. Iemand een idee waar ik dit ding kan verkrijgen?

Thks
bedoel je die tool om die stang tegen te houden?
zoiets is redelijk makkelijk zelf te maken, ( blokje hout, gaatje boren, doormiddenzagen, en je hebt een klem)

of wat is het die je zoekt, wan zonder al te veel tools lukt het ook normaalgezien.

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » wo nov 07, 2007 8:12 am

TjaÂ…dat is dus de vraag aangezien ik op basis van deze manual ik eigenlijk begrijp dat de preload (dus 150 mm of 170 mm) wordt ingesteld. Maar ik zie nergens hoeveel druk erin moet / eruit moetÂ…

Wellicht dat iemand (Arno?) hier al wel ervaring mee heeft?

Thks again

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo nov 07, 2007 12:22 pm

ik heb er een ligge voor je denk ik als ik t begrijp .. :)

die adapter van je pomp naar je vork toe.. (smaller ventiel )

rode dingetje in je manual,,,

is dit het PB me dan ff ? :arms:

Cheeta

Bericht door Cheeta » wo nov 07, 2007 8:08 pm

V-spec Stinky schreef:TjaÂ…dat is dus de vraag aangezien ik op basis van deze manual ik eigenlijk begrijp dat de preload (dus 150 mm of 170 mm) wordt ingesteld. Maar ik zie nergens hoeveel druk erin moet / eruit moetÂ…
Hmm, dat haal ik er niet direct uit. Je kunt met lucht de Preload (voorspanning) instellen, hetgeen volgens mij niets meer is dan een methode om de veerconstante te beinvloeden zonder de veer (~ andere veerconstante) te hoeven wisselen... Althans zo werkt het bij een Z1 FR3, D.O.T., etc...

5.2 Spring Preload
The best spring preload is the one allowing you to obtain the desired SAG point due to the riderÂ’s weight (SAG) (see par. 5.4 SAG).
The preload spring may be adjusted, depending on the model, through mechanical adjusters or with pressurized air inside the forkÂ’s leg.
On the models provided with mechanical adjustment, each adjuster turn corresponds to a 1mm spring compression.

Enige 66 die ik ken waarbij je de veerweg daadwerkelijk op die manier kunt instellen met luchtdruk, is de '06 66 SL. Verstelling van de veerweg is meestal een kwestie van een andere / spacer onder 'negatief' veer en evt. andere veren. Net zoals je bij de 66 SL het bereikt met een andere instelling van je 'Negative Chamber'.

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » za nov 10, 2007 9:23 pm

Cheeta schreef:
V-spec Stinky schreef:TjaÂ…dat is dus de vraag aangezien ik op basis van deze manual ik eigenlijk begrijp dat de preload (dus 150 mm of 170 mm) wordt ingesteld. Maar ik zie nergens hoeveel druk erin moet / eruit moetÂ…
Hmm, dat haal ik er niet direct uit. Je kunt met lucht de Preload (voorspanning) instellen, hetgeen volgens mij niets meer is dan een methode om de veerconstante te beinvloeden zonder de veer (~ andere veerconstante) te hoeven wisselen... Althans zo werkt het bij een Z1 FR3, D.O.T., etc...

5.2 Spring Preload
The best spring preload is the one allowing you to obtain the desired SAG point due to the riderÂ’s weight (SAG) (see par. 5.4 SAG).
The preload spring may be adjusted, depending on the model, through mechanical adjusters or with pressurized air inside the forkÂ’s leg.
On the models provided with mechanical adjustment, each adjuster turn corresponds to a 1mm spring compression.

Enige 66 die ik ken waarbij je de veerweg daadwerkelijk op die manier kunt instellen met luchtdruk, is de '06 66 SL. Verstelling van de veerweg is meestal een kwestie van een andere / spacer onder 'negatief' veer en evt. andere veren. Net zoals je bij de 66 SL het bereikt met een andere instelling van je 'Negative Chamber'.
tja..ik weet het zelf ook niet (vandaar nog geen reactie op cyberhawk). Ik heb in ieder geval de 66 RC die variabele veerweg heeft: 150 en 170....
Nog even verder zoeken dus hoe het moet!

THks alvast mocht iemand nog iets weten.

gr

Cheeta

Bericht door Cheeta » za nov 10, 2007 10:45 pm

Vork uit elkaar halen, ombouwen, vork weer in elkaar zetten...

<66 travel adjustment>

<Federwegsumbau einer 66RC 150mm auf 170mm>
Laatst gewijzigd door Cheeta op zo nov 25, 2007 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » ma nov 12, 2007 5:19 pm

Cheeta schreef:Vork uit elkaar halen, ombouwen, vork weer in elkaar zetten...

<66 travel adjustment>
THKS alvast. Hmm.. wel diverse tools nodig zie ik. Iemand toevallig idee van de benaming van die kit?

thks again

KillerPiet

Bericht door KillerPiet » za nov 24, 2007 9:55 pm

En? ben wel benieuwd?
Pain is weakness leaving the body

Plaats reactie