Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » zo okt 21, 2007 8:42 pm

Irmo schreef:Een banner MET naamsvermelding is uberhaupt niet normaal. Ziet er IMHO ook niet uit...

Vergoeding is zeer zeker niet meer dan normaal....er van uit gaande dat het ook een commercieel bedrijf is?
Dit is de banner geworden, en ik krijg idd een vergoeding :)

Afbeelding

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 21, 2007 8:59 pm

dat heeft niets te maken met je achterste gordijn..........een camera had vroeger alleen een eerste en tweede gordijn, geen achterste en/of voorste. Dit is een functie van de fltiser.
Wat de flitser doet is de flitsduur verkorten. De reden dat je bij standaardflitsen niet verder kan dan bijv. een 1/250 heeft te maken met de flitsduur die bijv. een 1/251 is, iig korter dan de sluitertijd.
Bij High speed flitsen verkort de flitser de flitsduur naar bijv. 1/1000, dit gaat ten kostte van de flitsintensiteit.

Het eerste en tweede gordijn maken alleen het volgende verschil.
1e gordijn: eerst de flits dan de belichtingstijd.
2e gordijn: eerst de belichtingstijd dan de flits.
Flitser heeft bij mijn weten altijd een vaste tijd(pff 1/10000 ofzo). Flitssync is meer de syncronisatie met de volle opening van de sluiter. Op oudere gordijn of lamellen sluiters (mechanische zoals mijn FM2 oid) was het niet mogelijk om op hogere snelheden de sluiter te syncen met de flitser. Dit vanwege de horizontale beweging van het gordijn of de lamellen en het mechanisme. Dit kon echter al wel met centrale sluiters (focal plane shutter) zoals hasselblad. Die konden dus altijd al op alle snelheden syncen. Met de moderne electronisch afgeregelde horizontale lamellen sluiters is het mogelijk om op alle snelheden met een vol open sluiter te syncen. Dit heeft niks te maken met de duur van de flits maar alles met de constructie van de sluiters en de communicatie met de flitser.

1ste gordijn is een trail vooruitlopend op je subject
2de gordijn is een trail achtervolgend op je subject (wel handig om er even bij te vertellen)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma okt 22, 2007 8:09 am

didadunlop schreef:
dat heeft niets te maken met je achterste gordijn..........een camera had vroeger alleen een eerste en tweede gordijn, geen achterste en/of voorste. Dit is een functie van de fltiser.
Wat de flitser doet is de flitsduur verkorten. De reden dat je bij standaardflitsen niet verder kan dan bijv. een 1/250 heeft te maken met de flitsduur die bijv. een 1/251 is, iig korter dan de sluitertijd.
Bij High speed flitsen verkort de flitser de flitsduur naar bijv. 1/1000, dit gaat ten kostte van de flitsintensiteit.

Het eerste en tweede gordijn maken alleen het volgende verschil.
1e gordijn: eerst de flits dan de belichtingstijd.
2e gordijn: eerst de belichtingstijd dan de flits.
Flitser heeft bij mijn weten altijd een vaste tijd(pff 1/10000 ofzo). Flitssync is meer de syncronisatie met de volle opening van de sluiter. Op oudere gordijn of lamellen sluiters (mechanische zoals mijn FM2 oid) was het niet mogelijk om op hogere snelheden de sluiter te syncen met de flitser. Dit vanwege de horizontale beweging van het gordijn of de lamellen en het mechanisme. Dit kon echter al wel met centrale sluiters (focal plane shutter) zoals hasselblad. Die konden dus altijd al op alle snelheden syncen. Met de moderne electronisch afgeregelde horizontale lamellen sluiters is het mogelijk om op alle snelheden met een vol open sluiter te syncen. Dit heeft niks te maken met de duur van de flits maar alles met de constructie van de sluiters en de communicatie met de flitser.

1ste gordijn is een trail vooruitlopend op je subject
2de gordijn is een trail achtervolgend op je subject (wel handig om er even bij te vertellen)
Flitser heeft idd standaard een vaste flitsduur, sommige flitsers kunnen de flitsduur verkorten, een kortere flitsduur dan standaard dus. De flitshoeveelheid neemt dan echter wel af.
Het is ZEKER NIET mogelijk om met moderen camera's op alle tijden te flitsen, sterker nog bij snellere tijden dan de maximum flitssync tijd blokkeren camera's gewoon......
Een elektronenflitser heeft idd een korte flitsduur(ongeveer 1/700s) een studioflitser veel langer, 1/100 oid.

Mijn voorbeeld was om het duidelijk te maken voor de leek..........ik heb gelogen, betrapt...excuus.
Wat er in werkelijkheid gebeurt is lastig uit te leggen met woorden maar komt neer op het volgende:
Bij snellere tijden dan de flitssynchronisatietijd, meestal sneller dan 1/250s wordt de chip niet volledig in 1keer belicht maar in delen.
De sluiter gaat open, maar voordat het eerste gordijn aan het einde van de chip is gaat het 2de gordijn alweer dicht, maw de chip is nooit geheel vrij. Des te sneller de tijd des sneller vertrekt het 2de gordijn.

Een centraalsluiter is ideaal, maar erg prijzig aangezien je in elke lens, naast een diafragma, ook een sluiter moet inbouwen.

@dida, wat jij zegt over 1ste en 2de gordijn is juist net omgekeerd

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma okt 22, 2007 8:56 am

Nah ik zat ook niet helemaal correct. Focal plane is een in de camera zelf sluiter. Centraal sluiter is in de lens. Wel een mooi systeem. Maar je kan idd niet op alle snelheden syncen. Wel op meer dan bij oude mechanische sluiters (alhoewel de 1/250ste op mijn FM2 snel zat is, top van die camera is 1/4000ste).

Tevens heb ik wel gelijk mbt tot 2e gordijn.

Bij het 2de gordijn wordt er geflitst op het moment dat de sluiter bijna dicht is. Je subject is dan dus al verder dan in het begin. Dus als je dan flitst heb je een trail achter de beweging van je subject. (ziet eruit als "snelheid"). Bij je 1ste gordijn heb je het omgekeerde. je flitst eerst en dan komt er nog belichting. Dus het subject zal een trail krijgen naar waar ie naar toe gaat.

Tevens is de flisttijd altijd korter dan de sluitertijd. Anders verlies je namelijk effectief licht. Je kan wel meerdere keren flitsen bij veel systemen. 1 flits is ongeveer rond de 1/1000ste bij mijn weten.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma okt 22, 2007 4:48 pm

sjesus, ik had vanochtend zeker stront in m'n hersens..........
Je hebt idd gelijk mbt de gordijnenkwestie
:arms:

dusssssss©
DE site

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma okt 22, 2007 5:11 pm

zwaar weekend gehad? :lol:

Downhillbillie

Bericht door Downhillbillie » za nov 03, 2007 7:09 pm

Beste Fotopro's

ik weet dat de keuze van een camera altijd een persoonlijke is, en deze sterk afhangt van het gebruik en type onderwerp, maar welke heeft jullie
voorkeur ?

D40 ?
D40x ?
Eos 400 ?
K10 ?

Wij overwegen de aanschaf. tips ? advies mbt LPS of internet ?
welke accessoires zijn een "must " ? is gebruikt een optie ?

Hoop dat jullie ons kunnen helpen / inspireren...

Thanks! :arms:

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » zo nov 04, 2007 6:48 pm

Dan zou ik voor de D40(x) gaan. Prima camera en meer body dan een (te kleine) Canon 400D. Wat niet wil zeggen dat dit een slechte camera is, maar de ergonomie laat te wensen.

Gebruikt is zeker een optie, er zijn genoeg mensen die in een opwelling een camera kopen OF de nieuwste met 2 megapixels meer scoren...de kans om het "verouderde" model goedkoop over te nemen. Wel altijd van te voren proberen natuurlijk en even kijken hoeveel er al mee geklikt is...

Qua accessoires die een must zijn, hamgt uiteraard van je gebruik en budget af. Lenzen zijn echter verreweg het belangrijkst, dus kijk hier goed naar. Afhankelijk van je gebruik kan je dan een selectie maken met welke lensen je wilt hebben.

Oh en mbt aanschaf; Foto Konijnenberg of Kamera Express.

Downhillbillie

Bericht door Downhillbillie » do nov 08, 2007 10:13 am

Thanks !

kun je eenvoudig in het menu opzoeken wat een gebruikte "geklikt"
heeft ? wat is een "normale" hoeveelheid foto's ?

Groeten,

bettes

ixus 860 of een ixus 70 of ixus 960

Bericht door bettes » vr dec 28, 2007 1:31 pm

Heren proskieters,

Wij zijn aan het rondkijken om één van die drie toestellen te kopen, maar de vraag is welk? Ieder hoger model heeft zijn meerprijs, maar welk is zijn geld echt waard.

Het toestel gaat 75% van de tijd gewone huis tuin en vakantiefoto's moeten maken maar af en toe wil ik ook al eens graag een biker op foto zetten (snellere sluitertijd en flits...). Ik hou zelf wel van wat prutsen met instellingen (scherptediepte etc...)

HELP!

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

BOSS
Contacteer:

Re: ixus 860 of een ixus 70 of ixus 960

Bericht door BOSS » vr dec 28, 2007 3:54 pm

bettes schreef:Heren proskieters,

Wij zijn aan het rondkijken om één van die drie toestellen te kopen, maar de vraag is welk? Ieder hoger model heeft zijn meerprijs, maar welk is zijn geld echt waard.

Het toestel gaat 75% van de tijd gewone huis tuin en vakantiefoto's moeten maken maar af en toe wil ik ook al eens graag een biker op foto zetten (snellere sluitertijd en flits...). Ik hou zelf wel van wat prutsen met instellingen (scherptediepte etc...)

HELP!

greetz
bettes
koop een 400D met de standaardlens (kit) 18-55 voor de huis/tuin/keuken foto's en een 28mm F/1.8 (419 euro) of F/2.8 (179 euro) voor de MTB foto's. Zit je helemaal goed.
Het maakt nl. geen ruk uit of je nou een Nikon koopt of een Canon, ze doen hetzelfde. Alleen jijzelf kan het verschil maken. Voordeel van Canon is dat je Plons z'n lenzen kan lenen 8)

dussssss©
DE site

bettes

Bericht door bettes » vr dec 28, 2007 4:13 pm

oei ik zie net dat de keuze er niet bij staan... :s

wij zoeken een compacte digicam. Een ixus 70, 860 of 960.

Mijn fout

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » vr dec 28, 2007 4:42 pm

als je een compact cam zoekt dan zou ik eerder een fuji toestel nemen
veel beter kwestie ruis en beeldkwaliteit dan een canon

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 28, 2007 4:53 pm

Als je een 960 overweegt zou ik nog een stapje verder gaan en voor een Canon G9 gaan, kost wel 70 euro meer maar je krijgt een vele malen betere camera.(kost een euro of 440 met 2 jr garantie in Belgie)
+F2.8 lens
+alle functies van een spiegelreflex & meer
+RAW mogelijkheid
+optisch veel betere lens dan een Ixus
+ 3" scherm ipv 2,5"
+mogelijkheid tot externe flitser.....tbv MTB fotografie
+langere levensduur batterij

-iets groter en zwaarder

Bottomline: als je beurs het toelaat koop dan een G9, minstens zo goed als een 400D met kitlens.

Afbeelding

dusssssssss©
DE site

bettes

Bericht door bettes » vr dec 28, 2007 4:59 pm

We kopen hem om hem altijd mee te nemen en meer foto's te nemen. De G9 is dus eigenlijk daarvoor te groot...

De 960 is enkel een optie als er vele functies de meerprijs waard maken!

Op dit ogenblik staat de 70 licht op kop omdat ik niet superveel verschil zie met de 860 qua specs. Daarom de vraag!

greetz
bettes

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 28, 2007 5:14 pm

860 heeft
-meer optische zoom, 3.8 ipv 3
-IS(imagse stabilazation)
-3" scherm ipv 2,5
-meer MP 8 ipv 7.1

maar heet geen optische zoeker en de 70 wel........70 is een uitloopmodel denk ik.

maar beide geen slechte camera natuurlijk
Aan Bettes de keuze, prijsverschil is nogal fors, 169 om 305......

dussssssss©
DE site

zonoskar

Bericht door zonoskar » vr dec 28, 2007 5:18 pm

Ik heb voor dat soort doeleinden een Panasonic FX-30. Lekker klein, en fantastische beeldstabilisatie. Maakt nog mooie foto's ook.

bettes

Bericht door bettes » vr dec 28, 2007 5:40 pm

BOSS schreef:860 heeft
-3" scherm ipv 2,5
-meer MP 8 ipv 7.1

maar heet geen optische zoeker en de 70 wel........70 is een uitloopmodel denk ik.

maar beide geen slechte camera natuurlijk
Aan Bettes de keuze, prijsverschil is nogal fors, 169 om 305......

dussssssss©
Ja de 70 wordt de 75... exact hetzelfde alleen vervalt de zoeker voor een 3" scherm.

Prijs is inderdaad enorm verschil. Als de 860 geen betere sensor oid heeft die het geheim is van geweldige foto's dan wordt het de 70 aan een mooie uitloopprijs!

greetz
Bettes

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 28, 2007 5:42 pm

Met kerst heb ik de duitse bike gekregen, leuk blad.Maar soms vraag ik mij iets af.........

Wat vinden jullie nou van onderstaande foto's? Hoe zullen ze gemaakt zijn volgens jullie?
Ik heb wel een vaag idee......8) 8) ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dusssssss©
DE site

zonoskar

Bericht door zonoskar » za dec 29, 2007 12:54 am

Hele hoop photoshop geklooi....lijkt me. Op die eerste foto is de achtergrond 'bewogen', behalve de boom en de grond. Toch gek, zou die dan met de fietser meebewegen? Denk het niet.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za dec 29, 2007 9:35 am

Simpel... flits links, flits rechts... klaar.

Of de foto's nou zo mooi zijn, mwa...

Plons

Bericht door Plons » za dec 29, 2007 10:39 am

bettes : ik heb zo een 860 : super content van, ideaal fototoestel voor ons !
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za dec 29, 2007 11:30 am

Steelboy schreef:Simpel... flits links, flits rechts... klaar.

Klaar???
En wat denk je dan van die beweging?

dusssssss©
DE site

willem12

Bericht door willem12 » za dec 29, 2007 5:30 pm

BOSS schreef:
Steelboy schreef:Simpel... flits links, flits rechts... klaar.

Klaar???
En wat denk je dan van die beweging?

dusssssss©
Die beweging is fake imho. Bladeren en takken op de grond zijn wel scherp. En aangezien het niet waarschijnlijk is dat de bergen en bomen zich met grote snelheid van de fotograaf verwijderen onafhankleijk van de grond waar ze op staan....is er dus geen beweging.

En kijk maar eens goed naar de bomen. Wel horizontale strepen, maar gewoon random verdeeld tussen beetje links en beetje rechts. De stam van de bomen blijft kaarsrecht staan. Photoshop, beeld splitsen, achterkant "horizontaal shoppen", laagjes weer op elkaar plakken, klaar is klara. Of onderschat ik het leven van de professionele fotograaf weer eens.:angelnot:

P.s. BOSS: de 12e wil deze keer wel op de foto!!!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

bettes

Bericht door bettes » zo dec 30, 2007 11:24 am

BOSS schreef:860 heeft
-3" scherm ipv 2,5
-meer MP 8 ipv 7.1

dussssssss©
Het is dus een 860 geworden omwille van de meer zoom en de breedhoeklens (28 ipv 35mm). Dat vind ik een grote plus voor de zaken die ik er mee ga doen... Architectuurfototjes en een biker op zijn tijd.

Gisteren gehaald bij fotokonijnenberg in Turnhout.

Hij heeft wel geen manuele instelling van sluitertijd etc... Maar daar neem ik de iets grotere Olympus wel voor mee!

greetz
bettes

Plaats reactie