didadunlop schreef:dat heeft niets te maken met je achterste gordijn..........een camera had vroeger alleen een eerste en tweede gordijn, geen achterste en/of voorste. Dit is een functie van de fltiser.
Wat de flitser doet is de flitsduur verkorten. De reden dat je bij standaardflitsen niet verder kan dan bijv. een 1/250 heeft te maken met de flitsduur die bijv. een 1/251 is, iig korter dan de sluitertijd.
Bij High speed flitsen verkort de flitser de flitsduur naar bijv. 1/1000, dit gaat ten kostte van de flitsintensiteit.
Het eerste en tweede gordijn maken alleen het volgende verschil.
1e gordijn: eerst de flits dan de belichtingstijd.
2e gordijn: eerst de belichtingstijd dan de flits.
Flitser heeft bij mijn weten altijd een vaste tijd(pff 1/10000 ofzo). Flitssync is meer de syncronisatie met de volle opening van de sluiter. Op oudere gordijn of lamellen sluiters (mechanische zoals mijn FM2 oid) was het niet mogelijk om op hogere snelheden de sluiter te syncen met de flitser. Dit vanwege de horizontale beweging van het gordijn of de lamellen en het mechanisme. Dit kon echter al wel met centrale sluiters (focal plane shutter) zoals hasselblad. Die konden dus altijd al op alle snelheden syncen. Met de moderne electronisch afgeregelde horizontale lamellen sluiters is het mogelijk om op alle snelheden met een vol open sluiter te syncen. Dit heeft niks te maken met de duur van de flits maar alles met de constructie van de sluiters en de communicatie met de flitser.
1ste gordijn is een trail vooruitlopend op je subject
2de gordijn is een trail achtervolgend op je subject (wel handig om er even bij te vertellen)
Flitser heeft idd standaard een vaste flitsduur, sommige flitsers kunnen de flitsduur verkorten, een kortere flitsduur dan standaard dus. De flitshoeveelheid neemt dan echter wel af.
Het is ZEKER NIET mogelijk om met moderen camera's op alle tijden te flitsen, sterker nog bij snellere tijden dan de maximum flitssync tijd blokkeren camera's gewoon......
Een elektronenflitser heeft idd een korte flitsduur(ongeveer 1/700s) een studioflitser veel langer, 1/100 oid.
Mijn voorbeeld was om het duidelijk te maken voor de leek..........ik heb gelogen, betrapt...excuus.
Wat er in werkelijkheid gebeurt is lastig uit te leggen met woorden maar komt neer op het volgende:
Bij snellere tijden dan de flitssynchronisatietijd, meestal sneller dan 1/250s wordt de chip niet volledig in 1keer belicht maar in delen.
De sluiter gaat open, maar voordat het eerste gordijn aan het einde van de chip is gaat het 2de gordijn alweer dicht, maw de chip is nooit geheel vrij. Des te sneller de tijd des sneller vertrekt het 2de gordijn.
Een centraalsluiter is ideaal, maar erg prijzig aangezien je in elke lens, naast een diafragma, ook een sluiter moet inbouwen.
@dida, wat jij zegt over 1ste en 2de gordijn is juist net omgekeerd
dussssss©