Vaals 14-07-06; CRASH

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Bittah Pupil
Berichten:278
Lid geworden op:di mei 10, 2005 2:48 pm
Locatie:Echt, Limburg
Vaals 14-07-06; CRASH

Bericht door Bittah Pupil » do okt 04, 2007 11:26 pm

Na lang aandringen van mijn destijdse 'redder' (Lars a.k.a. Hund), plaats ik ruim een jaar later eindelijk een filmpje van mijn crash bij het Drielandenpunt.

Het 1e filmpje laat zien hoe de sprong normaal verloopt.
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=131972

En het 2e filmpje laat duidelijk zien wat er mis kan gaan.
http://www.123video.nl/playvideo.asp?MovieID=131974

Wat daadwerkelijk de oorzaak is geweest is niet duidelijk, maar waarschijnlijk is het een combinatie van rebound en te hoge snelheid geweest ...

Maar ondanks met een ziekenwagen uit het bos te zijn geplukt heb ik toch heel veel geluk gehad. In het ziekenhuis van Aken dachten ze namelijk in eerste instantie aan een schedelbasisfractuur.

Groeten ..

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » do okt 04, 2007 11:38 pm

Zo'n dingen heb ik ook al voorgehad hoor, ook door idd een te snel uitkomen van de vork. Het gebeurt gewoon, en geluk moet je hebben...
Je kan er idd lelijk mee gekwetst zijn.

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » vr okt 05, 2007 1:49 am

hubertje schreef:Zo'n dingen heb ik ook al voorgehad hoor, ook door idd een te snel uitkomen van de vork. Het gebeurt gewoon, en geluk moet je hebben...
Je kan er idd lelijk mee gekwetst zijn.
Dan zal het eerder een te trage rebound van de vork geweest.

Volgens mij is de afzet / houding verkeerd voor zover je dat aan het filmpje kan aflezen.

Inderdaad mazzel gehad want je bent met je hoofd als eerst gelandt volgens mij.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » vr okt 05, 2007 7:58 am

Knap om het filmpje te plaatsen, dat als eerste.
Flinke bail-out maak je, en je mag je gelukkig prijzen dat het geen schedelbasisfractuur is geweest.

Wat heb je eraan over gehouden?

Bittah Pupil
Berichten:278
Lid geworden op:di mei 10, 2005 2:48 pm
Locatie:Echt, Limburg

Bericht door Bittah Pupil » vr okt 05, 2007 8:12 am

Deze sprong heb ik destijds meerdere keren gemaakt, en voordat we terug naar de auto zouden gaan, wilde ik hem nog eens met hogere snelheid rijden. Waarschijnlijk is dit dus ook het probleem geweest, want je komt met redelijke snelheid aanrijden, duikt een flinke greppel in en springt er meteen aan de andere kant weer uit.

Mijn hoofd was inderdaad het eerste lichaamsdeel dat de grond raakte, meteen knock-out uiteraard. Daarna volgens mij 45 min. gelegen voordat reddingsdiensten ons hadden gevonden, toen nog steeds af en toe gewoon flauwvallen en overgeven. In het ziekenhuis waren er enkele heldere momenten, toen reageerde ik gewoon in het Duits tegen de zusters, terwijl ik andere momenten niet wist wat ik zei.

Uiteindelijk bleek het een zware hersenschudding te zijn, dus heel wat weken plat gelegen. Daarna fysiotherapie, maar vooral de nek is nog steeds niet zoals het hoort.

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » vr okt 05, 2007 8:23 am

Hebben ze al deftige scan's genomen van je nek?
Na mijn crash bleek er ook niets gebroken te zijn,
maar na een paar maanden was er nog geen verbetering...
Naar een ander ziekenhuis geweest, scan laten nemen en toen zag men een breuk + verbrijzeling van een wervel.
In eerste instantie had men gewoon Xray's genomen, en vermits de fractuur tussen de schouderbladen lag zag men het niet...

In ieder geval heb je (net als ik) veel geluk gehad,
en wens je een voorspoedig herstel.

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » vr okt 05, 2007 8:31 am

Dan zal het eerder een te trage rebound van de vork geweest.
In mijn geval is dat vrij onmogelijk, ik heb lange tijd met de rebound helemaal open gereden op mn marzo's. Met mn eerste lange veerwegvork gaf het uitkomen van de vork plots een redelijke ruk naar beneden. Het hing natuurlijk ook af van de shape van de bult.
Anyway, met oefenen betert het.

dirtybastard
Berichten:47
Lid geworden op:zo mar 04, 2007 7:45 pm

Bericht door dirtybastard » vr okt 05, 2007 10:33 am

Dat sprongetje heb ik volgens mij ook wel eens gemaakt, vanaf het 3landenpunt is het wel lekker dalen met hier en daar een verrassend bultje, daar ben ik helaas ook al achter gekomen.............maar ik kwam er beter vanaf dan jij! 8)

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » vr okt 05, 2007 11:18 am

dat schedelbasisfractuur daar heb je tog een helm voor of heb ik dat nou verkeerd want ik ben ook een keer met me hoofd eerst op de gornd gekomen en toen was me helm hellemaal gebroken maar er was voor de rest niets aan de hand
mischien heb ik dan geluk gehad :angelnot:

groetjes bas

Bittah Pupil
Berichten:278
Lid geworden op:di mei 10, 2005 2:48 pm
Locatie:Echt, Limburg

Bericht door Bittah Pupil » vr okt 05, 2007 11:57 am

Ik had zeker een helm op, maar dat was een XC helmpie. En doordat ik vooral op mijn wang/kaak en een beetje op de zijkant van mijn helm terecht kwam, bood deze maar beperkt bescherming.

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Z-Blocker » vr okt 05, 2007 12:05 pm

Bittah Pupil schreef:Ik had zeker een helm op, maar dat was een XC helmpie. En doordat ik vooral op mijn wang/kaak en een beetje op de zijkant van mijn helm terecht kwam, bood deze maar beperkt bescherming.
In het voorjaar heb ik ook een crash gehad toen ik met de Jean op de citadel in Namen was gaan rijden. Omdat we geen shuttle hadden hebben we elke keer terug omhoog gefietst. Dus we waren tegen de avond al goed moe. In de laatste run vond ik het toch nog nodig om de dubbel die naast dat step-up ding ligt te proberen springen. Ik kwam iets te kort en mijn voorwiel blijft achter de landing haken. Een harde carsh met het hoofd eerst en het licht ging direct uit voor een half uurtje. Pas in de kliniek kwam ik weer voor 100% bij bewust zijn maar ik had niks ernstig aan mijn hoofd. Ik had een vrij goede helm van 661 (juiste type ben ik vergeten) maar die was helemaal kapot vanbinnen. De Jean heeft er eens goed om gelachen en kwam er met de schrik van af maar ik had ook evengoed mijn nek kunnen breken zo.

Z.

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Re: Vaals 14-07-06; CRASH

Bericht door Wytze » vr okt 05, 2007 1:28 pm

Bittah Pupil schreef: Wat daadwerkelijk de oorzaak is geweest is niet duidelijk, maar waarschijnlijk is het een combinatie van rebound en te hoge snelheid geweest ...

Groeten ..
Met de snelle rebound neem ik aan je achtervering?
Kan het zijn dat je van schrik in mid air je voorrem ook nog inknijpt?
bij het eerste stuk van je vlucht hang je nml wel normaal en vanaf
het hoogste punt begin je ineens voorover te draaien, het ziet er
heel bizar uit.
Beterschap met je nek!

Bittah Pupil
Berichten:278
Lid geworden op:di mei 10, 2005 2:48 pm
Locatie:Echt, Limburg

Bericht door Bittah Pupil » vr okt 05, 2007 2:08 pm

Ik bedoel inderdaad de rebound van de achtervering ..

Ik heb de sprong toen diverse keren gedaan en geen enkel probleem gehad. Ik denk dan ook niet dat ik de voorrem heb ingedrukt, maar de fiets begint wel heel plotseling en snel te draaien ..

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Re: Vaals 14-07-06; CRASH

Bericht door N I E L S » vr okt 05, 2007 2:49 pm

Wytze schreef:
Bittah Pupil schreef:..
Met de snelle rebound neem ik aan je achtervering?
Kan het zijn dat je van schrik in mid air je voorrem ook nog inknijpt?
bij het eerste stuk van je vlucht hang je nml wel normaal en vanaf
het hoogste punt begin je ineens voorover te draaien, het ziet er
heel bizar uit.
Beterschap met je nek!
Hij schrijft niet snelle rebound, maar rebound en hoge snelheid.

Wat betreft die rem, dat dacht ik eerst ook te zien. Je hoort ook een klik als je in de lucht bent.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

thomasmb
Berichten:2007
Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
Locatie:Lichtaart, België
Contacteer:

Bericht door thomasmb » vr okt 05, 2007 3:07 pm

hubertje schreef:
Dan zal het eerder een te trage rebound van de vork geweest.
In mijn geval is dat vrij onmogelijk, ik heb lange tijd met de rebound helemaal open gereden op mn marzo's. Met mn eerste lange veerwegvork gaf het uitkomen van de vork plots een redelijke ruk naar beneden. Het hing natuurlijk ook af van de shape van de bult.
Anyway, met oefenen betert het.
dit probleem had ik vorger ook altijd mer men 66rc uit 2005 wssverkeerde instelling want met de 66rc2x die ik nu heb voel ik geen problemen meer.
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Z-Blocker » vr okt 05, 2007 3:31 pm

De rebound instellen is toch maar aan een knop draaien of begrijp ik iets verkeerd?

Z.

Gebruikersavatar
Mech
Berichten:440
Lid geworden op:vr aug 17, 2001 5:09 pm

Bericht door Mech » zo okt 07, 2007 7:04 pm

Wat gebeurd heeft niks met de rebound demping te maken. In bijna alle van de deze gevallen heeft het te maken met te weinig compressie demping of een te zachte veer. Door de hogere snelheid gaat de vering dieper in de slag bij het oprijden van de schans, als je dit niet weet of verwacht en niet compenseerd met je lichaam gooit de fiets na als je los komt. De rebound verstelling werkt alleen in lowspeed bereik als de vering diep in de slag gaat is high speed rebound demping bereik wat werkt en dat is alleen intern af te stellen.

Crash
Berichten:2134
Lid geworden op:wo aug 13, 2003 11:02 am
Locatie:Drunen

Bericht door Crash » zo okt 07, 2007 9:30 pm

eey

speelt het gewicht van de bike ook niet een beetje mee ?
met een hele lichte bike ben je namelijk ook sneller in onbalans vooral bij hogere snelheid.

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » zo okt 07, 2007 9:44 pm

Auw...
Crash schreef:met een hele lichte bike ben je namelijk ook sneller in onbalans vooral bij hogere snelheid.
Komt dat door de lage massa of door een gebrek aan stijfheid? Hetgeen nog wel geregeld hand in hand wil gaan...

Gebruikersavatar
Mech
Berichten:440
Lid geworden op:vr aug 17, 2001 5:09 pm

Bericht door Mech » ma okt 08, 2007 8:04 am

is stijfheid van het frame, frame is in princiepe ook een grote veer en hoe lichter hoe meer flex. Zodra jou wielen loskomen komt de spanning vrij uit het frame net als bij een veer.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma okt 08, 2007 9:24 am

mech, high/low speed rebound is toch afhankelijk van de snelheid niet van de positie. wanneer je ver inveert wil dit toch niet perse zeggen dat je in de high speed rebound terecht komt.

En wanneer je de low speed rebound meer afknijpt ,dus trager, dan heeft dit toch ook invloed op de high speed rebound? of is dit maar minimaal.

Gebruikersavatar
Mech
Berichten:440
Lid geworden op:vr aug 17, 2001 5:09 pm

Bericht door Mech » ma okt 08, 2007 11:06 am

Hi/Lo bij rebound heeft te maken met positie in de slag en ook snelheid van de spindel. Dieper in de slag op compressie houdt in meer veerkracht wat op rebound gedempt moet worden, eerste moment van lossing met max veerkracht is high speed deel.

kevinv10
Berichten:514
Lid geworden op:di mei 15, 2007 8:00 pm

Bericht door kevinv10 » ma okt 08, 2007 5:41 pm

Jezus wat een zever allemaal over high en low speed compressie, alsof dat zoveel invloed heeft bij zulke lage hoeveelheden travel dat je alleen daardoor gaat vallen. Dan moeten je instellingen en hardheid van de veren er wel zo gigantisch naast zitten dat je nieteens fatsoenlijk kan fietsen.
Ik zie hier gewoon iemand die heel weinig controle heeft over zijn fiets bij een klein sprongetje.
Gewoon meer oefenen...
SlapHappy

Gebruikersavatar
Plip
Berichten:986
Lid geworden op:ma dec 11, 2006 10:35 am
Locatie:Malden

Bericht door Plip » ma okt 08, 2007 8:58 pm

kevinv10 schreef:Jezus wat een zever allemaal over high en low speed compressie, alsof dat zoveel invloed heeft bij zulke lage hoeveelheden travel dat je alleen daardoor gaat vallen. Dan moeten je instellingen en hardheid van de veren er wel zo gigantisch naast zitten dat je nieteens fatsoenlijk kan fietsen.
Ik zie hier gewoon iemand die heel weinig controle heeft over zijn fiets bij een klein sprongetje.
Gewoon meer oefenen...
dude :?

Bittah Pupil
Berichten:278
Lid geworden op:di mei 10, 2005 2:48 pm
Locatie:Echt, Limburg

Bericht door Bittah Pupil » ma okt 08, 2007 9:08 pm

Ik heb de filmpjes geplaatst om te laten zien wat er kan gebeuren en wat er is gebeurt. Uiteraard kunnen mensen hierop reageren en aangeven wat zij denken dat de oorzaak is, maar aan commentaar als 'ik zie hier gewoon iemand die heel weinig controle heeft over zijn fiets bij een klein sprongetje', heb ik vrij weinig.

Zeer, zeer waarschijnlijk heb je (kevinv10) me nog nooit zien fietsen en oordeel je alleen aan de hand van dit ene filmpje. Ik beweer niet dat ik de meest grote en/of gevaarlijke sprongen maak, maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat ik niet gewoon iemand ben die weinig controle over zijn fiets heeft. Ik heb zeker al genoeg vergelijkbare sprongen gemaakt, en de betreffende sprong heb ik vaak genoeg gedaan om te weten dat het zeer waarschijnlijk een te hoge snelheid is geweest

Ik hoop dan ook dat het duidelijk is waarom ik de filmpjes heb geplaatst.

Plaats reactie