Vaals 14-07-06; CRASH
Moderator:Beheerders
-
Na lang aandringen van mijn destijdse 'redder' (Lars a.k.a. Hund), plaats ik ruim een jaar later eindelijk een filmpje van mijn crash bij het Drielandenpunt.
Het 1e filmpje laat zien hoe de sprong normaal verloopt.
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=131972
En het 2e filmpje laat duidelijk zien wat er mis kan gaan.
http://www.123video.nl/playvideo.asp?MovieID=131974
Wat daadwerkelijk de oorzaak is geweest is niet duidelijk, maar waarschijnlijk is het een combinatie van rebound en te hoge snelheid geweest ...
Maar ondanks met een ziekenwagen uit het bos te zijn geplukt heb ik toch heel veel geluk gehad. In het ziekenhuis van Aken dachten ze namelijk in eerste instantie aan een schedelbasisfractuur.
Groeten ..
Het 1e filmpje laat zien hoe de sprong normaal verloopt.
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=131972
En het 2e filmpje laat duidelijk zien wat er mis kan gaan.
http://www.123video.nl/playvideo.asp?MovieID=131974
Wat daadwerkelijk de oorzaak is geweest is niet duidelijk, maar waarschijnlijk is het een combinatie van rebound en te hoge snelheid geweest ...
Maar ondanks met een ziekenwagen uit het bos te zijn geplukt heb ik toch heel veel geluk gehad. In het ziekenhuis van Aken dachten ze namelijk in eerste instantie aan een schedelbasisfractuur.
Groeten ..
Dan zal het eerder een te trage rebound van de vork geweest.hubertje schreef:Zo'n dingen heb ik ook al voorgehad hoor, ook door idd een te snel uitkomen van de vork. Het gebeurt gewoon, en geluk moet je hebben...
Je kan er idd lelijk mee gekwetst zijn.
Volgens mij is de afzet / houding verkeerd voor zover je dat aan het filmpje kan aflezen.
Inderdaad mazzel gehad want je bent met je hoofd als eerst gelandt volgens mij.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
-
Deze sprong heb ik destijds meerdere keren gemaakt, en voordat we terug naar de auto zouden gaan, wilde ik hem nog eens met hogere snelheid rijden. Waarschijnlijk is dit dus ook het probleem geweest, want je komt met redelijke snelheid aanrijden, duikt een flinke greppel in en springt er meteen aan de andere kant weer uit.
Mijn hoofd was inderdaad het eerste lichaamsdeel dat de grond raakte, meteen knock-out uiteraard. Daarna volgens mij 45 min. gelegen voordat reddingsdiensten ons hadden gevonden, toen nog steeds af en toe gewoon flauwvallen en overgeven. In het ziekenhuis waren er enkele heldere momenten, toen reageerde ik gewoon in het Duits tegen de zusters, terwijl ik andere momenten niet wist wat ik zei.
Uiteindelijk bleek het een zware hersenschudding te zijn, dus heel wat weken plat gelegen. Daarna fysiotherapie, maar vooral de nek is nog steeds niet zoals het hoort.
Mijn hoofd was inderdaad het eerste lichaamsdeel dat de grond raakte, meteen knock-out uiteraard. Daarna volgens mij 45 min. gelegen voordat reddingsdiensten ons hadden gevonden, toen nog steeds af en toe gewoon flauwvallen en overgeven. In het ziekenhuis waren er enkele heldere momenten, toen reageerde ik gewoon in het Duits tegen de zusters, terwijl ik andere momenten niet wist wat ik zei.
Uiteindelijk bleek het een zware hersenschudding te zijn, dus heel wat weken plat gelegen. Daarna fysiotherapie, maar vooral de nek is nog steeds niet zoals het hoort.
Hebben ze al deftige scan's genomen van je nek?
Na mijn crash bleek er ook niets gebroken te zijn,
maar na een paar maanden was er nog geen verbetering...
Naar een ander ziekenhuis geweest, scan laten nemen en toen zag men een breuk + verbrijzeling van een wervel.
In eerste instantie had men gewoon Xray's genomen, en vermits de fractuur tussen de schouderbladen lag zag men het niet...
In ieder geval heb je (net als ik) veel geluk gehad,
en wens je een voorspoedig herstel.
Na mijn crash bleek er ook niets gebroken te zijn,
maar na een paar maanden was er nog geen verbetering...
Naar een ander ziekenhuis geweest, scan laten nemen en toen zag men een breuk + verbrijzeling van een wervel.
In eerste instantie had men gewoon Xray's genomen, en vermits de fractuur tussen de schouderbladen lag zag men het niet...
In ieder geval heb je (net als ik) veel geluk gehad,
en wens je een voorspoedig herstel.
In mijn geval is dat vrij onmogelijk, ik heb lange tijd met de rebound helemaal open gereden op mn marzo's. Met mn eerste lange veerwegvork gaf het uitkomen van de vork plots een redelijke ruk naar beneden. Het hing natuurlijk ook af van de shape van de bult.Dan zal het eerder een te trage rebound van de vork geweest.
Anyway, met oefenen betert het.
-
-
In het voorjaar heb ik ook een crash gehad toen ik met de Jean op de citadel in Namen was gaan rijden. Omdat we geen shuttle hadden hebben we elke keer terug omhoog gefietst. Dus we waren tegen de avond al goed moe. In de laatste run vond ik het toch nog nodig om de dubbel die naast dat step-up ding ligt te proberen springen. Ik kwam iets te kort en mijn voorwiel blijft achter de landing haken. Een harde carsh met het hoofd eerst en het licht ging direct uit voor een half uurtje. Pas in de kliniek kwam ik weer voor 100% bij bewust zijn maar ik had niks ernstig aan mijn hoofd. Ik had een vrij goede helm van 661 (juiste type ben ik vergeten) maar die was helemaal kapot vanbinnen. De Jean heeft er eens goed om gelachen en kwam er met de schrik van af maar ik had ook evengoed mijn nek kunnen breken zo.Bittah Pupil schreef:Ik had zeker een helm op, maar dat was een XC helmpie. En doordat ik vooral op mijn wang/kaak en een beetje op de zijkant van mijn helm terecht kwam, bood deze maar beperkt bescherming.
Z.
Re: Vaals 14-07-06; CRASH
Met de snelle rebound neem ik aan je achtervering?Bittah Pupil schreef: Wat daadwerkelijk de oorzaak is geweest is niet duidelijk, maar waarschijnlijk is het een combinatie van rebound en te hoge snelheid geweest ...
Groeten ..
Kan het zijn dat je van schrik in mid air je voorrem ook nog inknijpt?
bij het eerste stuk van je vlucht hang je nml wel normaal en vanaf
het hoogste punt begin je ineens voorover te draaien, het ziet er
heel bizar uit.
Beterschap met je nek!
-
Re: Vaals 14-07-06; CRASH
Hij schrijft niet snelle rebound, maar rebound en hoge snelheid.Wytze schreef:Met de snelle rebound neem ik aan je achtervering?Bittah Pupil schreef:..
Kan het zijn dat je van schrik in mid air je voorrem ook nog inknijpt?
bij het eerste stuk van je vlucht hang je nml wel normaal en vanaf
het hoogste punt begin je ineens voorover te draaien, het ziet er
heel bizar uit.
Beterschap met je nek!
Wat betreft die rem, dat dacht ik eerst ook te zien. Je hoort ook een klik als je in de lucht bent.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
-
- Contacteer:
dit probleem had ik vorger ook altijd mer men 66rc uit 2005 wssverkeerde instelling want met de 66rc2x die ik nu heb voel ik geen problemen meer.hubertje schreef:In mijn geval is dat vrij onmogelijk, ik heb lange tijd met de rebound helemaal open gereden op mn marzo's. Met mn eerste lange veerwegvork gaf het uitkomen van de vork plots een redelijke ruk naar beneden. Het hing natuurlijk ook af van de shape van de bult.Dan zal het eerder een te trage rebound van de vork geweest.
Anyway, met oefenen betert het.
Wat gebeurd heeft niks met de rebound demping te maken. In bijna alle van de deze gevallen heeft het te maken met te weinig compressie demping of een te zachte veer. Door de hogere snelheid gaat de vering dieper in de slag bij het oprijden van de schans, als je dit niet weet of verwacht en niet compenseerd met je lichaam gooit de fiets na als je los komt. De rebound verstelling werkt alleen in lowspeed bereik als de vering diep in de slag gaat is high speed rebound demping bereik wat werkt en dat is alleen intern af te stellen.
mech, high/low speed rebound is toch afhankelijk van de snelheid niet van de positie. wanneer je ver inveert wil dit toch niet perse zeggen dat je in de high speed rebound terecht komt.
En wanneer je de low speed rebound meer afknijpt ,dus trager, dan heeft dit toch ook invloed op de high speed rebound? of is dit maar minimaal.
En wanneer je de low speed rebound meer afknijpt ,dus trager, dan heeft dit toch ook invloed op de high speed rebound? of is dit maar minimaal.
Jezus wat een zever allemaal over high en low speed compressie, alsof dat zoveel invloed heeft bij zulke lage hoeveelheden travel dat je alleen daardoor gaat vallen. Dan moeten je instellingen en hardheid van de veren er wel zo gigantisch naast zitten dat je nieteens fatsoenlijk kan fietsen.
Ik zie hier gewoon iemand die heel weinig controle heeft over zijn fiets bij een klein sprongetje.
Gewoon meer oefenen...
Ik zie hier gewoon iemand die heel weinig controle heeft over zijn fiets bij een klein sprongetje.
Gewoon meer oefenen...
SlapHappy
dudekevinv10 schreef:Jezus wat een zever allemaal over high en low speed compressie, alsof dat zoveel invloed heeft bij zulke lage hoeveelheden travel dat je alleen daardoor gaat vallen. Dan moeten je instellingen en hardheid van de veren er wel zo gigantisch naast zitten dat je nieteens fatsoenlijk kan fietsen.
Gewoon meer oefenen...

-
Ik heb de filmpjes geplaatst om te laten zien wat er kan gebeuren en wat er is gebeurt. Uiteraard kunnen mensen hierop reageren en aangeven wat zij denken dat de oorzaak is, maar aan commentaar als 'ik zie hier gewoon iemand die heel weinig controle heeft over zijn fiets bij een klein sprongetje', heb ik vrij weinig.
Zeer, zeer waarschijnlijk heb je (kevinv10) me nog nooit zien fietsen en oordeel je alleen aan de hand van dit ene filmpje. Ik beweer niet dat ik de meest grote en/of gevaarlijke sprongen maak, maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat ik niet gewoon iemand ben die weinig controle over zijn fiets heeft. Ik heb zeker al genoeg vergelijkbare sprongen gemaakt, en de betreffende sprong heb ik vaak genoeg gedaan om te weten dat het zeer waarschijnlijk een te hoge snelheid is geweest
Ik hoop dan ook dat het duidelijk is waarom ik de filmpjes heb geplaatst.
Zeer, zeer waarschijnlijk heb je (kevinv10) me nog nooit zien fietsen en oordeel je alleen aan de hand van dit ene filmpje. Ik beweer niet dat ik de meest grote en/of gevaarlijke sprongen maak, maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat ik niet gewoon iemand ben die weinig controle over zijn fiets heeft. Ik heb zeker al genoeg vergelijkbare sprongen gemaakt, en de betreffende sprong heb ik vaak genoeg gedaan om te weten dat het zeer waarschijnlijk een te hoge snelheid is geweest
Ik hoop dan ook dat het duidelijk is waarom ik de filmpjes heb geplaatst.