De pre-race intimidatie is begonnen..... 42x14 Exar ? Uit training ?Exar schreef:- heeft iemand nog een 14t kransje met een beetje brede onderkant? Ik ben anders bang dat mijn alu body heel snel naar de tering gaat.
De bikes van het NKSS 2007
Moderators:JJ, Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Haha, nee die 14 is voor klara, Bas heeft net een 13 en een 44 bij me besteld...
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
haha, is dat het enige waar je vragen over hebt??DeKerf's schreef:Damn... wat is de gedachten achter die zadel montage!?
kijk nog maar eens goed dan...
JJ
Hahaha!
Ik heb de zadelhoek iets steiler gemaakt om zodoende het zadel wat verder naar achteren te monteren. Hierdoor krijg ik meer flex uit de zadelpen ......
(En nee, hij gaat niet breken
)
Eén van mijn doelen was om een zo 'zacht' mogelijke fiets te maken. Met o.a. de lange zadelpen heb ik gehoopt dat te bereiken, maar ook de lange liggende achtervork (en mede daardoor de wielbasis) en de maximale banden clearance helpen daarbij.
Ik heb de zadelhoek iets steiler gemaakt om zodoende het zadel wat verder naar achteren te monteren. Hierdoor krijg ik meer flex uit de zadelpen ......
(En nee, hij gaat niet breken

Eén van mijn doelen was om een zo 'zacht' mogelijke fiets te maken. Met o.a. de lange zadelpen heb ik gehoopt dat te bereiken, maar ook de lange liggende achtervork (en mede daardoor de wielbasis) en de maximale banden clearance helpen daarbij.
Goed gezien!Het TUIG schreef:Moet je die vork nog inrijden(lees gruwlijk hard tegen een paal of muur aan) om die extra bocht erin te krijgen die er in hoort?
Gewoonlijk heeft de Willits WOW vork inderdaad een kromming naar achteren. Deze hebben ze echter weg gelaten omdat de vorkbladen anders niet lang genoeg waren. De lange offset in de vork vraagt om langere buizen natuurlijk.
Er was al een extra stukje balhoofdbuis ónder de crown race nodig om lengte te behouden.
In weze moet de extra grote kromming naar voren natuurlijk voor eenzelfde hoeveelheid 'give' zorgen.
-
- didadunlop
Dat is een kettingspanner.
Dat is een SDO oftewel Sliding DropOut. Werkt hetzelfde als een horizontale pad alleen ipv van een as in de horizontale pad heb je je drop out in de horizontale pad. Voordeel is dat er aan de andere kant ook een zit waar je je schijfrem caliper aan vast zet. Die zit dus altijd op dezelfde positie t.o.v. je achteras.
Dat is een SDO oftewel Sliding DropOut. Werkt hetzelfde als een horizontale pad alleen ipv van een as in de horizontale pad heb je je drop out in de horizontale pad. Voordeel is dat er aan de andere kant ook een zit waar je je schijfrem caliper aan vast zet. Die zit dus altijd op dezelfde positie t.o.v. je achteras.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
- Contacteer:
Wordt het niet eens tijd dat iedereen die een custom fiets laat maken (of die een custom fiets maakt) eens een verkorte cursus mechanica gaat doen? In beide gevallen is het buigend moment in de zadelpen even groot en dus de doorbuiging ook. Ongetwijfeld zal je in deze situatie meer "vering" voelen, maar dit zal dan vooral uit de zadelbrug komen, die bovendien veel minder stijf is dan welke zadelpen dan ook.Hubert ! schreef:Hahaha!
(En nee, hij gaat niet breken)
Als we dan toch bezig zijn met onze cursus mechanica, reken dan meteen even uit hoeveel vervorming die langere zadelpen, en die langere liggende achtervork geven. Vergeleken met de "vering" in je banden, zadel en je zitvlees* en bijvoorbeeld een langere wielbasis is dat te verwaarlozen. In de op buiging belaste delen zoals een vork, zadelpen en stuur is er misschien nog een heel klein beetje te halen, maar een frame bestaande uit twee driehoeken is zo ontzettend stijf in verticale richting dat je daar niks van voelt.**Hubert ! schreef:Eén van mijn doelen was om een zo 'zacht' mogelijke fiets te maken. Met o.a. de lange zadelpen heb ik gehoopt dat te bereiken, maar ook de lange liggende achtervork (en mede daardoor de wielbasis) en de maximale banden clearance helpen daarbij.
Niet vervelend bedoeld tegenover Hubert, want volgens mij heeft hij een boel verstand van fietsen, maar er bestaan gewoon te veel fabeltjes over framemateriaal. Neemt niet weg dat het een mooie fiets is hoor.
*sterk persoonsgebonden, maar de gemiddelde nederlander heeft genoeg zitvlees om daar ook vering uit te halen.
**Ik heb het hier niet over torsie in de lengterichting, aangezien dat een heel ander verhaal is.
Die lange achterbrug en comfort. Ik denk dat je zelf ook weleens een cusrsusje fietsgeometrie mag volgen. Zin om het voor Hubert uit te leggen heb ik niet. Rijd in de tussentijd maar eens een rondje voorop een een rondje achterop een tandem, en zeg me waar het comfortabeler is, en waar dat primnair door komt.heppypeppy schreef:Wordt het niet eens tijd dat iedereen die een custom fiets laat maken (of die een custom fiets maakt) eens een verkorte cursus mechanica gaat doen? In beide gevallen is het buigend moment in de zadelpen even groot en dus de doorbuiging ook. Ongetwijfeld zal je in deze situatie meer "vering" voelen, maar dit zal dan vooral uit de zadelbrug komen, die bovendien veel minder stijf is dan welke zadelpen dan ook.Hubert ! schreef:Hahaha!
(En nee, hij gaat niet breken)
Als we dan toch bezig zijn met onze cursus mechanica, reken dan meteen even uit hoeveel vervorming die langere zadelpen, en die langere liggende achtervork geven. Vergeleken met de "vering" in je banden, zadel en je zitvlees* en bijvoorbeeld een langere wielbasis is dat te verwaarlozen. In de op buiging belaste delen zoals een vork, zadelpen en stuur is er misschien nog een heel klein beetje te halen, maar een frame bestaande uit twee driehoeken is zo ontzettend stijf in verticale richting dat je daar niks van voelt.**Hubert ! schreef:Eén van mijn doelen was om een zo 'zacht' mogelijke fiets te maken. Met o.a. de lange zadelpen heb ik gehoopt dat te bereiken, maar ook de lange liggende achtervork (en mede daardoor de wielbasis) en de maximale banden clearance helpen daarbij.
Niet vervelend bedoeld tegenover Hubert, want volgens mij heeft hij een boel verstand van fietsen, maar er bestaan gewoon te veel fabeltjes over framemateriaal. Neemt niet weg dat het een mooie fiets is hoor.
*sterk persoonsgebonden, maar de gemiddelde nederlander heeft genoeg zitvlees om daar ook vering uit te halen.
**Ik heb het hier niet over torsie in de lengterichting, aangezien dat een heel ander verhaal is.
Tuurlijk wilde Hubert die zadelbrug flex, dat viel toch uit zijn woorden te halen?
In deze fiets is meer kennis van fietstechniek gegaan dan hooguit een paar dozijn kaaskoppen aanspraak op kunnen maken.
Ik heb die fiets offroad gereden, en veel beter dan dat WORDT het gewoon niet op 2 wielen.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Cloxxki, relax.
Het is geen aanval, hooguit een visie van iemand die het uit mechanisch oogpunt probeert te bekijken.
We gaan niet mensen uitmaken voor kaaskop hier op deze manier.
Zulke aggresieve reacties zijn nergens voor nodig.
Nu weer lief zijn.
JJ
Het is geen aanval, hooguit een visie van iemand die het uit mechanisch oogpunt probeert te bekijken.
We gaan niet mensen uitmaken voor kaaskop hier op deze manier.
Zulke aggresieve reacties zijn nergens voor nodig.
Nu weer lief zijn.
JJ
- didadunlop
als de bobbel 10 CM hoog is voelt de stoker daar minder van dan de kapitein. Maar dat komt enkel doordat de stoker dichter op het draaipunt zit (de achteras). Ik denk dat die situatie zo overdreven is dat ie niet meer van toepassing is op 1 persoonsfietsen.Rijd in de tussentijd maar eens een rondje voorop een een rondje achterop een tandem, en zeg me waar het comfortabeler is, en waar dat primnair door komt.
Mechanisch heeft Heppypeppy denk ik wel gelijk. driehoek is gewoon zo stijf dat enkel andere constructievorm en ander materiaal kan helpen. Zie ook de constructie van Jeff Jones. Of je moet met hele dunne buisjes gaan werken wat zijdelings weer ongewenst is.
maar moment zadelpen klopt gedeeltelijk. Naast de hoek van de pen is het natuurlijk ook van belang om te kijken hoe de hoek is van de krachten die op de pen worden uitgeoefend.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
- Contacteer:
Het is mooi dat sommige mensen zo emotioneel zijn over fietsen. Alleen een beetje jammer dat dat soms overtrokken reacties veroorzaakt.
Ik denk niet dat dit een oncomfortabele fiets is, sterker nog, ik heb zelfs gezegd dat ik hem mooi vind. Ik heb alleen een beetje problemen met de argumentatie WAAROM hij comfortabel zou zijn. Er wordt geimpliceerd dat de buiging van de zadelpen en de staande achtervork voor het comfort zorgen, terwijl dat zelfs met het "wondermateriaal" titanium nog zo weinig is dat het vergeleken met de banden en het zadel wel heel erg weinig is.
Maar cloxxki laat wel een ander, veel belangrijker, argument zien om zo'n mooie fiets te kopen. Fietsen is emotie en daarom willen we de mooiste fiets hebben en elke keer het gevoel hebben dat hij precies is zoals we hem willen hebben. Dan voelen we ons sneller en doen we waarschijnlijk ook onbewust net iets beter ons best. Dat geeft niks, want zonder emoties is de sport of hobby weinig interessant, maar het heeft niks met mechanica te maken.
Ik denk niet dat dit een oncomfortabele fiets is, sterker nog, ik heb zelfs gezegd dat ik hem mooi vind. Ik heb alleen een beetje problemen met de argumentatie WAAROM hij comfortabel zou zijn. Er wordt geimpliceerd dat de buiging van de zadelpen en de staande achtervork voor het comfort zorgen, terwijl dat zelfs met het "wondermateriaal" titanium nog zo weinig is dat het vergeleken met de banden en het zadel wel heel erg weinig is.
Maar cloxxki laat wel een ander, veel belangrijker, argument zien om zo'n mooie fiets te kopen. Fietsen is emotie en daarom willen we de mooiste fiets hebben en elke keer het gevoel hebben dat hij precies is zoals we hem willen hebben. Dan voelen we ons sneller en doen we waarschijnlijk ook onbewust net iets beter ons best. Dat geeft niks, want zonder emoties is de sport of hobby weinig interessant, maar het heeft niks met mechanica te maken.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Welke 'beide gevallen' bedoel jij hier?heppypeppy schreef:In beide gevallen is het buigend moment in de zadelpen even groot en dus de doorbuiging ook. Ongetwijfeld zal je in deze situatie meer "vering" voelen, maar dit zal dan vooral uit de zadelbrug komen, die bovendien veel minder stijf is dan welke zadelpen dan ook.Hubert ! schreef:Ik heb de zadelhoek iets steiler gemaakt om zodoende het zadel wat verder naar achteren te monteren. Hierdoor krijg ik meer flex uit de zadelpen ......
Door het zadel, en dus de zitpositie, verder naar achter te zetten vergroot je volgens mijn zeer beperkte mechanische kennis wel degelijk het moment op de (kop van de) zadelpen. Je maakt de arm groter, dus het moment. Of zit ik er nu heel erg naast?
JJ
- didadunlop
Uitgangspunt: zadelpen zonder zadel
De zadelpen zal zelf buigen maar het sterkste punt zal zijn de overgang tussen frame en zadelpen. Dat is het draaipunt. Als er dus iemand op die zadelpen zal gaan zitten zal in de overgang een moment ontstaan (en gedeeltelijk in de pen zelf). De hoek van die pen maakt dan minder uit. Of de pen moet van 90 graden rechtop naar 0 graden vlak gaan. Op de paar graden verschil die in "moderne" fietsen zit zal het moment verschil op die overgang minimaal zijn.
Uitgangspunt: Fiets Hubert
het zadel verder naar achteren zetten zal een moment op de kop van de pen maken. Dus twee momenten: Overgang zadel/kop van de pen en overgang pen en frame. (en natuurlijk de buiging van zadelpen en zadelbrug).
Laatste situatie zal meer vering opleveren. Voorals als al die materialen van titanium zijn zal dat best wel merkbaar zijn als je er op gaat zitten. je legt wel meer stress op de overgang zadelpen/zadelbrug.
Maar een goede titanium pen alleen kan dezelfde vering ook wel simuleren denk ik.
Ik vind het wel een mooi fietsje. Hoofdreden van Hubert om dat zadel zo ver naar achteren te zetten is toch het simuleren van de hoeken van een Jones (de ver naar achteren stekende zadelpen)? Dit omdat in "conventioneel" design die hoeken niet makkelijk na te maken zijn?
De zadelpen zal zelf buigen maar het sterkste punt zal zijn de overgang tussen frame en zadelpen. Dat is het draaipunt. Als er dus iemand op die zadelpen zal gaan zitten zal in de overgang een moment ontstaan (en gedeeltelijk in de pen zelf). De hoek van die pen maakt dan minder uit. Of de pen moet van 90 graden rechtop naar 0 graden vlak gaan. Op de paar graden verschil die in "moderne" fietsen zit zal het moment verschil op die overgang minimaal zijn.
Uitgangspunt: Fiets Hubert
het zadel verder naar achteren zetten zal een moment op de kop van de pen maken. Dus twee momenten: Overgang zadel/kop van de pen en overgang pen en frame. (en natuurlijk de buiging van zadelpen en zadelbrug).
Laatste situatie zal meer vering opleveren. Voorals als al die materialen van titanium zijn zal dat best wel merkbaar zijn als je er op gaat zitten. je legt wel meer stress op de overgang zadelpen/zadelbrug.
Maar een goede titanium pen alleen kan dezelfde vering ook wel simuleren denk ik.
Ik vind het wel een mooi fietsje. Hoofdreden van Hubert om dat zadel zo ver naar achteren te zetten is toch het simuleren van de hoeken van een Jones (de ver naar achteren stekende zadelpen)? Dit omdat in "conventioneel" design die hoeken niet makkelijk na te maken zijn?
ja dat klopt, maar niet groter dan wanneer je gewoon een setback zadelpen had gebruikt of een flauwere hoek van de zitbuis. Het enigste onnuttige dat hier gebeurt is zoveel mogelijk belasting geven op de brug van je zadel die eigenlijk totaal niet berekend en bedoeld is om te "veren" op die manier. Een brug hoort ongeveer in het midden ingeklemd te worden, en dat die rails daarbij een klein beetje comfort geeft door het flexen van die rails is meegenomen. Maar een zadel voor of achterop monteren zodat hij wat meer comfort geeft is eigenlijk niet de bedoeling.JJ schreef: Door het zadel, en dus de zitpositie, verder naar achter te zetten vergroot je volgens mijn zeer beperkte mechanische kennis wel degelijk het moment op de (kop van de) zadelpen. Je maakt de arm groter, dus het moment. Of zit ik er nu heel erg naast?
JJ
Weet niet of dit de bedoeling was.
Als het de bedoeling is om zo de zadelpen wat meer te belasten door er als het ware een langere arm (in dit geval het zadel) op te monteren had je net zo goed een setback pen kunnen gebruiken, dan bereik je namelijk exact hetzelfde, met als bijkomend voordeel dat je zadel heel blijft:D
-
- Contacteer:
Ninkoo geeft al antwoord op de vraag van JJ, maar uiteindelijk wordt er toch weer voorbij gegaan aan hetgeen waar het mij juist om ging:
"Vering" uit je zadelpen wordt zwaar overschat. Even een rekenvoorbeeldje met een titanium zadelpen (aangezien die comfortabel zijn):
diameter: 27,2 mm
wanddikte: 1mm (gokje)
Moment of inertia I=7072,8 mm^4
lengte: 300mm (lengte buiten het frame)
E-modulus: 100 GPa
Buigend moment: M=100Nm (100kg 10cm achter de zadelpenklem)
Beetje mechanica: d=(M*L^2)/(2*E*I)=0.0064m dus 6,4mm
Hier is d de verplaatsing onder een hoek van 90 graden op de zadelpen. In verticale richting blijft hier vanwege de hoek van 70 graden van de zadelpen ongeveer 2,2 mm van over.
En dan is dit nog als je met al je 100 kg gewicht op de zadelpen zit. In het echt rust een groot gedeelte van je gewicht op je stuur en pedalen. En dan hebben we het nog over het onderdeel dat de meeste "vering" kan leveren van de hele fiets.
Bij de achtervork bijvoorbeeld heb je nog veel minder "veerweg" aangezien buizen nog veel beter axiale krachten dan buigende momenten kunnen weerstaan. In het gunstigste geval, dunne titanium seatstays die flink schuin staan, kan je er misschien een half millimetertje uit slepen...
Kortom, ik ben niet tegen vernieuwende frame-probeersels, titanium of comfort, maar vind wel dat het een beetje in perspectief moet staan. In een goede fietszeem zit bijna net zo veel "vering" als in een titanium zadelpen.
Groeten, de Kaaskop
"Vering" uit je zadelpen wordt zwaar overschat. Even een rekenvoorbeeldje met een titanium zadelpen (aangezien die comfortabel zijn):
diameter: 27,2 mm
wanddikte: 1mm (gokje)
Moment of inertia I=7072,8 mm^4
lengte: 300mm (lengte buiten het frame)
E-modulus: 100 GPa
Buigend moment: M=100Nm (100kg 10cm achter de zadelpenklem)
Beetje mechanica: d=(M*L^2)/(2*E*I)=0.0064m dus 6,4mm
Hier is d de verplaatsing onder een hoek van 90 graden op de zadelpen. In verticale richting blijft hier vanwege de hoek van 70 graden van de zadelpen ongeveer 2,2 mm van over.
En dan is dit nog als je met al je 100 kg gewicht op de zadelpen zit. In het echt rust een groot gedeelte van je gewicht op je stuur en pedalen. En dan hebben we het nog over het onderdeel dat de meeste "vering" kan leveren van de hele fiets.
Bij de achtervork bijvoorbeeld heb je nog veel minder "veerweg" aangezien buizen nog veel beter axiale krachten dan buigende momenten kunnen weerstaan. In het gunstigste geval, dunne titanium seatstays die flink schuin staan, kan je er misschien een half millimetertje uit slepen...
Kortom, ik ben niet tegen vernieuwende frame-probeersels, titanium of comfort, maar vind wel dat het een beetje in perspectief moet staan. In een goede fietszeem zit bijna net zo veel "vering" als in een titanium zadelpen.
Groeten, de Kaaskop

Buigend moment e.d. is leuk tot op zekere hoogte, maar ooit iemand al nagedacht over (hogere) frequentie trillingen... in discussie's als deze?
Daarbij is het een optelsom; beetje band, beetje zadelpen, beetje zadel wat de combinatie al dan niet 'comfortabel' maakt.
Als ik in mijn hardtail de titanium zadelpen verwissel door een exemplaar in alu merk ik wel degelijk verschil. Waarom? Omdat die alu zadelpen die ik gebruik geheel anders is dan de titanium versie en andersom. Je kán dus niet per definitie zeggen dat het verschil in materiaal alleen te gering is om dit in de praktijk te merken. Er komen factoren als vervaardiging, materiaaldikten en het ontwerp nog bij kijken waarna de constructie zich gedraagd zoals ie zich gedraagd.
Daarbij is het een optelsom; beetje band, beetje zadelpen, beetje zadel wat de combinatie al dan niet 'comfortabel' maakt.
Als ik in mijn hardtail de titanium zadelpen verwissel door een exemplaar in alu merk ik wel degelijk verschil. Waarom? Omdat die alu zadelpen die ik gebruik geheel anders is dan de titanium versie en andersom. Je kán dus niet per definitie zeggen dat het verschil in materiaal alleen te gering is om dit in de praktijk te merken. Er komen factoren als vervaardiging, materiaaldikten en het ontwerp nog bij kijken waarna de constructie zich gedraagd zoals ie zich gedraagd.