Bericht
door de G U R U » vr sep 14, 2007 2:22 pm
zie post dirty harry uit stenen tijdperk: (kon hem niet gelinkt krijgen)
Hoe bouw ik mijn eigen dirtjump
inleiding
Het is moeilijk als je nog maar pas begint met dirtjumpen omdat de meeste reeds bestaande jumps veel te groot voor je zijn. Je kan er snel door ontmoedigt zijn. Soms is er zelfs geen jumpparcours in je buurt en kan je nergens heen om te jumpen. dit zijn enkele reden waarom het handig kan zijn je eigen jump te bouwen. Plus je eigen jump bouwen geeft je veel zelfvoldoening en je kan je jump aanpassen aan je eigen stijl. Sommigen houden van ritmische sprongen, anderen van veel hoogte en show. Hoedanook, wat je ook maar het liefst hebt, je kan het zelf bepalen met je eigen jump.
Nog een opmerking, je eigen jump bouwen is geen makkie. Het neemt veel tijd in beslag en vergt inzet, dus verwacht maar blaren en dergelijke. Maar het is het waard, het loont de moeite achteraf als je klaar bent. Veel plezier dus met het maken van je eigen dirtjump
voorbereiding
Ik zou zeker en vast niet zomaar willekeurig beginnen graven en aanleggen, eerst en vooral heb je een goed plaatsje nodig. Er zijn een aantal redenen die een plaats goed of slecht maken. Hier zijn er enkele:
1) type grond: Zoek goede stevige grond. Geen los zand, maar stevig zand dat goed te vormen is. Dit is een eerste vereiste om een goede jump te bouwen.
2) lokatie: Dit is voor velen een groot probleem. De meeste mensen hebben niet genoeg plaats op hun eigen hof. Dus als het niet bij je thuis kan dan moet het ergens anders. Dit kan voor problemen zorgen. Wees er op voorbereid dat de eigenaar van het stuk grond op elk moment je jump kan vernielen. Zeker wanneer je geen toestemming hebt gevraagd om je jump te mogen aanleggen. Daarom is het goed even toestemming te vragen. Het is niet dat die mensen je het plezier niet gunnen, maar ze zijn bang verantwoordelijk gesteld te worden wanneer je op hun eigendom je arm of been breekt. Probeer dus je jump te bouwen uit het oog van mensen die je jump zouden willen vernielen.
3) plaats: Je hebt een plaats nodig die je ruimte geeft voor een aanloop strook en ruimte om een reeks jumps na elkaar de plaatsen. Je hebt dus een groot stuk vlak nodig.
Ok, nu je een plekje gevonden heb kan je beginnen, maar begin niet met roekeloos te graven en hopen zand te maken. Houd er rekening mee dat je ooit hopelijk beter gaat worden dus je met de tijd grotere jumps zult nodig hebben.
Nu je een plekje hebt en gepland hebt hoe en waar je jump moet komen. Nu moet je zorgen voor het nodige materiaal. Dit heb je nodig:
-schoppen: minstens een gewone schop en een spade.
-een minipletwals
-sterke vrienden
-veel drinken
het eigenlijke werk
stap 1
Tijd voor het harde werk nu. Ik ga 1 dubbel bespreken en niet een gans jumpparcours, aangezien een jumpparcours bestaat uit meerdere dubbelse. Een dubbel bestaat dus uit een jump en een landing. Beiden zijn even belangrijk. Dus om te starten heb je 2 hopen zand nodig. Je moet dus ergens zand vinden. enkele opties:
1) Haal het van ergens anders en breng het met een laadtruck naar je gekozen plaats.
2) Haal het van rondom je jump.
3) Graaf tussen je jump en landing of graaf een stuk uit voor je jump. maak het vlot en lang zodat je werkelijk kunt springen en graaf een stuk uit voor de landing. Als je niet begrijpt wat ik bedoel bekijk dan de tekening rechts of vergeet dit laatste dan en haal gewoon je zand ergens anders vandaan.
Nu je je zand hebt kan je je hopen vormen, om te beginnen moet je er nog niet te veel vorm in steken gewoon droppen waar je je jump en landing wil hebben. Hoever ze uit elkaar moeten liggen is moeilijker te zeggen. Ongeveer de hoogte van je lanceerjump x 2. Precies kan ik het niet zeggen natuurlijk, je moet het een beetje aanvoelen hoever ze uit elkaar moeten liggen. Houdt er rekening mee dat je je zand hoger zult moeten leggen dan de hoogte die je wilt voor je sprong omdat het zand nog samengepakt moet worden. Als je nog maar net begint dan is het best nog niet te groots te willen beginnen (plus je hebt dan minder graafwerk . Nog een tip: als je wat werk wil sparen, dan kan je er eerst voor zorgen dat je voor je zand legt ander grove materialen legt en daarbovenop pas zand. bvb een grote buis of zoiets. Oh ja, zorg voor goed zand voor de landing, zonder steentjes of andere harde dingen, omdat die pijn doen als je er op valt
stap 2
Nu zouden er 2 hopen zand voor je moeten liggen. goed gewerkt al. Nu voor het meer wetenschappelijke gedeelte: Dit is nogal moeilijk om te omschrijven. je wil een lanceerjump dat er uitziet zoals een quarterpipe. het moet dus mooi vlak en vlot zijn en krommend opwaards tot bijna verticaal (zoals een hyperbool, voor de wiskundigen onder jullie).
Het mag dus redelijk stijl zijn hoor. In het begin voelt dit raar aan, maar je zal het later nodig hebben om hoogte te kunnen halen en zo coole stunts te doen. Op een bepaalde manier is het veiliger ook (moeilijk uit te leggen). Je moet dus je hopen zand beginnen uitschrapen. Neem hiervoor je spade en start boven met schrapen en zorg dat je mooi gelijk kan komen met de begane grond. Wanneer je iets verkrijgt dat erop begint te lijken kan je beginnen met aanstampen van je jump. Hiervoor kan die minipletwals handig zijn, of met het voorwiel van je fiets of je voeten, of rol je dikke vriend eroverheen
Nu je lanceerjump klaar is moet je je landing vorm proberen geven. Dit is iets eenvoudiger. Je hebt dezelfde hoogte nodig als je lanceerjump, maar je hoeft niet zo stijl naar beneden te gaan. Maak het wijd genoeg zodat je er niet naast springt. Stamp hem ook goed aan, maar het hoeft niet zo hard te zijn als je lanceerjump.
Nu lijkt het alsof je klaar bent, maar dat is nog niet zo.
Ik weet dat je nu al dolgraag willen beginnen met jumpen, maar wees er maar zeker van dat je jump nog niet hard genoeg is. Als je nu al start met jumpen zal je jump snel uit elkaar vallen hoor. De beste manier om je lanceerjump keihard te krijgen is water. Overgiet je jump met water en laat het opdrogen. Nog niet jumpen als je jump nog nat is, want dan valt hij zeker uit elkaar.