amateur framebouwers
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo Caspar,
Wat zou het gevolg zijn van een 72 graden seattube and 72 graden headtube bij een grote 29er (25.5" bovenbuis en 21" zitbuis) ?
Dit om de fiets niet te lang en lomp te laten worden.
Dus dat de de seattube iets flauwer wordt dan de veelal gebruikelijke 73
en de headtibe een beetje steiler dan de gebuikelijke 71 .
Is het bij zo`n groot lang frame zinnig om 72 /72 te bouwen ?
Alvast bedankt voor je commentaar
BJ
Wat zou het gevolg zijn van een 72 graden seattube and 72 graden headtube bij een grote 29er (25.5" bovenbuis en 21" zitbuis) ?
Dit om de fiets niet te lang en lomp te laten worden.
Dus dat de de seattube iets flauwer wordt dan de veelal gebruikelijke 73
en de headtibe een beetje steiler dan de gebuikelijke 71 .
Is het bij zo`n groot lang frame zinnig om 72 /72 te bouwen ?
Alvast bedankt voor je commentaar
BJ
Het heeft er de schijn van dat de 29r geo's naar een iets vlakkere balhoofdhoek gaan (70 of zelfs 69 graden) en een vork met veel sprong (55 of meer)
Zadelbuishoek heeft niet zoveel impact op de geo. Meestal wordt dit gecorrigeerd met een zadelpen. Op een 29r met een korte achterkant (heilige graal voor sommige) moet je wel een steile hoek gebruiken. Dit om de band vrij te laten lopen. Zelf geef ik de voorkeur aan een wat langere achtervork, lekker stabiel. In de meeste gevallen wordt er een steile zadelbuishoek gebruikt (72) met een zadelpen met veel setback.
Ik heb zelf een 29r met EBB. Ik heb geen ervaring met horizontale padden op een 29r. Ik zou in elk geval wel een spanner (ala MKS) of een stelbout (ala Paul's) gebruiken.
Als je V-brakes met horizontale padden wilt gebruiken moet je rekening houden met flinke vertikale verstelbaarheid van je remmenblokken. Misschien is het zelfs (bijna) onmogelijk in de uiterste standen te rijden. De remnokken moeten dat ook zo gepositioneerd worden dat als je naaf in de gemiddelde stand staat de blokken ook middenin staan.
Een extreen lange bovenbuis in combinatie met een korte stuurpen lijkt mij op een 29r met een langere achtervork een erg fijne fiets voor wat minder technische omlopen. Ik zo zo'n fiets graag hebben. Ik ben dol op technische rondjes, maar die zijn hier vrij zeldzaam.
Cas
Zadelbuishoek heeft niet zoveel impact op de geo. Meestal wordt dit gecorrigeerd met een zadelpen. Op een 29r met een korte achterkant (heilige graal voor sommige) moet je wel een steile hoek gebruiken. Dit om de band vrij te laten lopen. Zelf geef ik de voorkeur aan een wat langere achtervork, lekker stabiel. In de meeste gevallen wordt er een steile zadelbuishoek gebruikt (72) met een zadelpen met veel setback.
Ik heb zelf een 29r met EBB. Ik heb geen ervaring met horizontale padden op een 29r. Ik zou in elk geval wel een spanner (ala MKS) of een stelbout (ala Paul's) gebruiken.
Als je V-brakes met horizontale padden wilt gebruiken moet je rekening houden met flinke vertikale verstelbaarheid van je remmenblokken. Misschien is het zelfs (bijna) onmogelijk in de uiterste standen te rijden. De remnokken moeten dat ook zo gepositioneerd worden dat als je naaf in de gemiddelde stand staat de blokken ook middenin staan.
Een extreen lange bovenbuis in combinatie met een korte stuurpen lijkt mij op een 29r met een langere achtervork een erg fijne fiets voor wat minder technische omlopen. Ik zo zo'n fiets graag hebben. Ik ben dol op technische rondjes, maar die zijn hier vrij zeldzaam.
Cas
Dat hangt af van de vork die je gaat gebruiken (moet minder sprong hebben), maar in zijn algemeenheid lijkt het me niet zo'n ideale 29r geo. Tenzij je veel gaat touren b.v. op de weg, maar daar heb je geen 29r voor nodig.
Je kunt eigenlijk niet zeggen dat een geometrie niet goed is. Het hangt af van wat je wilt doen met die fiets, je lichaamsbouw en je rijstijl.
Zo goed?
Cas
Je kunt eigenlijk niet zeggen dat een geometrie niet goed is. Het hangt af van wat je wilt doen met die fiets, je lichaamsbouw en je rijstijl.
Zo goed?
Cas
Nee !
Hoe zou jij een frame bouwen als ik je zou vragen om een 29er te braden met 25.5" bovenbuis. 21" zitbuis. Gebruik: Raggen in de Nederlandse bossen. Stijl: Goed getrainde 40er met het stuur enige cm`s onder het zadel gewend is te fietsen met een starre voorvork.
P.S ik snap je opmerking wel over dat je niet kan zeggen of een geometrie goed of slecht is maar de suggestie van 72/72 werd mij gedaan door Curtis Inglis van RETROTECH toen ik hem vroeg hoe hij aankijkt tegen een custom frame met 25.5" bovenbuis. Hij gaf direct de suggestie de hoeken zo te maken om " to keep the bike crisp" .
Vandaar...
Hoe zou jij een frame bouwen als ik je zou vragen om een 29er te braden met 25.5" bovenbuis. 21" zitbuis. Gebruik: Raggen in de Nederlandse bossen. Stijl: Goed getrainde 40er met het stuur enige cm`s onder het zadel gewend is te fietsen met een starre voorvork.
P.S ik snap je opmerking wel over dat je niet kan zeggen of een geometrie goed of slecht is maar de suggestie van 72/72 werd mij gedaan door Curtis Inglis van RETROTECH toen ik hem vroeg hoe hij aankijkt tegen een custom frame met 25.5" bovenbuis. Hij gaf direct de suggestie de hoeken zo te maken om " to keep the bike crisp" .
Vandaar...
Antwoord van Steelhead is het enige juiste antwoord. Het is erg lastig aan de hand van de omschrijvingen 'raggen' en 'goed getrainde 40er' te zeggen of een 72/72 fiets iets voor je is.bj schreef:Nee !
Hoe zou jij een frame bouwen als ik je zou vragen om een 29er te braden met 25.5" bovenbuis. 21" zitbuis. Gebruik: Raggen in de Nederlandse bossen. Stijl: Goed getrainde 40er met het stuur enige cm`s onder het zadel gewend is te fietsen met een starre voorvork.
P.S ik snap je opmerking wel over dat je niet kan zeggen of een geometrie goed of slecht is maar de suggestie van 72/72 werd mij gedaan door Curtis Inglis van RETROTECH toen ik hem vroeg hoe hij aankijkt tegen een custom frame met 25.5" bovenbuis. Hij gaf direct de suggestie de hoeken zo te maken om " to keep the bike crisp" .
Vandaar...
Een 72/72 fiets is opzich niets geks en zou het gewoon goed doen, maar door iets meer over jezelf en je fiets-verwachtingen te vertellen kan het misschien beter worden dan 'standaard', iets wat sommigen zoeken in een custom.
Veel hoeken en maten kunnen voor eenzelfde persoon werken en er kan weinig over rijeigenschappen gezegd worden als de vorkkeuze onbekend is. Is deze voor jou al bekend of laat je ook een vork bij je frame maken?
Van welke (29") fiets kom je af en welke maten en hoeken had deze? Beviel hij je of zou je nieuwe fiets bepaalde dingen beter moeten kunnen?
Ik heb redelijk wat 29" fietsen gereden en heb het een half jaar geleden voor het eerst eindelijk aangedurft een deposit naar een custom bouwer te sturen.
Waarom wil jij een custom? Zoek je iets speciaals in een fiets, wil je pimpen, zoek je iets lichters dan standaard of ....... ?
Hallo Hubert.
Ik heb een Retrotech die ik te zwaar vindt en te kort om echt snel mee te zijn. Ik kom van een 26" Specialized M5 (20,5inch) met een reach (puntje zadel tot center stuur van ongeveer 65 cm. (stuurpen 140 mm)
Nu heb ik een reach van 61 en voel dat ik gewoon ruimte tekort kom. (lengte dus) (Heb overigens nu ook 140 cm stuurpen op die Retrotech dus daar kan ik geen winst meer halen. Zadelpositie bij beide fietsen ook gelijk)
Dus langer en lichter wil ik. Met vaste vork die bij de fiets past.
Afstelling top zadel tot midden trapper as (dus niet trapas) is 100 cm.
(binnenbeenlengte 90cm) en ik zit liefst op m`n 29er zo`n 2-3 cm boven het stuur .
Heb je zo een idee wat ik wil ? en kan je me hiermee wellicht helpen ?
Ik heb een Retrotech die ik te zwaar vindt en te kort om echt snel mee te zijn. Ik kom van een 26" Specialized M5 (20,5inch) met een reach (puntje zadel tot center stuur van ongeveer 65 cm. (stuurpen 140 mm)
Nu heb ik een reach van 61 en voel dat ik gewoon ruimte tekort kom. (lengte dus) (Heb overigens nu ook 140 cm stuurpen op die Retrotech dus daar kan ik geen winst meer halen. Zadelpositie bij beide fietsen ook gelijk)
Dus langer en lichter wil ik. Met vaste vork die bij de fiets past.
Afstelling top zadel tot midden trapper as (dus niet trapas) is 100 cm.
(binnenbeenlengte 90cm) en ik zit liefst op m`n 29er zo`n 2-3 cm boven het stuur .
Heb je zo een idee wat ik wil ? en kan je me hiermee wellicht helpen ?
Welke maten en hoeken heeft je Retrotec?
Zitbuis hoek is niet heel spannend, behalve dat hij je effectieve effectieve bovenbuislengte (eff. eff. bovenbuislengte) mede bepaald. Je zet je zadel toch altijd in dezelfde positie tov je BB.
Wat je zelf al aangaf, een 72 graden balhoofdhoek is 1 graad steiler dan de veel gebruikte 71 graden. Hierdoor wordt de fiets, mits er eenzelfde vork gebruikt wordt, nerveuzer, en zal minder stabiel zijn. Iets dat minder prettig is op snelle afdalingen.
Maar waarom moeilijk doen, hier een goede oplossing, bedacht door mensen die doorgeleerd hebben vwb fiets-geo:

64,2cm bovenbuis, 70 graden balhoofdhoek, 72 graden zithoek, 55mm offset. Dit is doorevolueerde 29er geo, deze kant gaan we uit! Stabiel én 'crisp'.
Dit is een complete fiets, wat wellicht jammer voor je is. Je zult zelf een custom vork moeten laten maken met de maten van deze Fox, als je niet wilt veren. De Fox kun je goed los verkopen, de halve wereld wacht er al een jaar of 5 op.
Schijfremmen, ook een probleem voor je?
Framegewicht rond de 1300 gram in jouw maat, dat zal een kleine kilo lichter zijn dan wat een Retrotec zal gaan wegen.
Met de nieuwe oplossing van Trickstuff kun je hem SS maken.
Zitbuis hoek is niet heel spannend, behalve dat hij je effectieve effectieve bovenbuislengte (eff. eff. bovenbuislengte) mede bepaald. Je zet je zadel toch altijd in dezelfde positie tov je BB.
Wat je zelf al aangaf, een 72 graden balhoofdhoek is 1 graad steiler dan de veel gebruikte 71 graden. Hierdoor wordt de fiets, mits er eenzelfde vork gebruikt wordt, nerveuzer, en zal minder stabiel zijn. Iets dat minder prettig is op snelle afdalingen.
Maar waarom moeilijk doen, hier een goede oplossing, bedacht door mensen die doorgeleerd hebben vwb fiets-geo:

64,2cm bovenbuis, 70 graden balhoofdhoek, 72 graden zithoek, 55mm offset. Dit is doorevolueerde 29er geo, deze kant gaan we uit! Stabiel én 'crisp'.
Dit is een complete fiets, wat wellicht jammer voor je is. Je zult zelf een custom vork moeten laten maken met de maten van deze Fox, als je niet wilt veren. De Fox kun je goed los verkopen, de halve wereld wacht er al een jaar of 5 op.
Schijfremmen, ook een probleem voor je?
Framegewicht rond de 1300 gram in jouw maat, dat zal een kleine kilo lichter zijn dan wat een Retrotec zal gaan wegen.
Met de nieuwe oplossing van Trickstuff kun je hem SS maken.
Wie wil op de NFG meeting eerst een praatje en wie wil gelijk de schuur in? Schuur is overigens niet zo groot.
Ik zit te denken aan het volgende schema.
10.30 aanwezig.
10.30-11.00 koffie met bolus
11.00-12.30 in schuur voorbereiden stuurpen (twee personen)
12.30-13.30 brood met soep?
13.30-15.00 Stuurpen afmaken en voorbereiden achtervork Walter
15.00-15.15 Drankje
15.15-16.30 Padden in frame solderen door Walter
Ik denk dat we zo alles in een dag kunnen stoppen en ook af krijgen. Maar dit schema kan zeer flexibel behandeld worden. Deze keer wilde ik geen reader maken, maar diegene die de eerste reader ook willen hebben kunnen deze dan tegen betaling ook krijgen. (even ruim voordien contact opnemen).
Als er mensen zijn die zelf iets willen laten zien zijn ze welkom, mooie fietsen zijn ook welkom, mensen die graag iets specifieks willen horen/zien moeten het even laten weten???
Diegene die een stuurpen willen solderen moeten ook ruim voordien even iets laten weten. Ik moet de onderdelen bestellen. Ik kan een 1 1/8" balhoofd, +/- 5 graden, 31.8 stuurdiameter pen aandienen. In lengtes van zeer kort tot zeer lang (custom!). Deze is gelugd. De lugs zijn in gewoon staal of RVS te krijgen.
Ik zit te denken aan een zondag in Oktober of begin November. Ik ben zelf ook enkele van die zondagen verhinderd (NKSS), maar kan misschien iets verzetten.
Roept u maar.
Ik zit te denken aan het volgende schema.
10.30 aanwezig.
10.30-11.00 koffie met bolus
11.00-12.30 in schuur voorbereiden stuurpen (twee personen)
12.30-13.30 brood met soep?
13.30-15.00 Stuurpen afmaken en voorbereiden achtervork Walter
15.00-15.15 Drankje
15.15-16.30 Padden in frame solderen door Walter
Ik denk dat we zo alles in een dag kunnen stoppen en ook af krijgen. Maar dit schema kan zeer flexibel behandeld worden. Deze keer wilde ik geen reader maken, maar diegene die de eerste reader ook willen hebben kunnen deze dan tegen betaling ook krijgen. (even ruim voordien contact opnemen).
Als er mensen zijn die zelf iets willen laten zien zijn ze welkom, mooie fietsen zijn ook welkom, mensen die graag iets specifieks willen horen/zien moeten het even laten weten???
Diegene die een stuurpen willen solderen moeten ook ruim voordien even iets laten weten. Ik moet de onderdelen bestellen. Ik kan een 1 1/8" balhoofd, +/- 5 graden, 31.8 stuurdiameter pen aandienen. In lengtes van zeer kort tot zeer lang (custom!). Deze is gelugd. De lugs zijn in gewoon staal of RVS te krijgen.
Ik zit te denken aan een zondag in Oktober of begin November. Ik ben zelf ook enkele van die zondagen verhinderd (NKSS), maar kan misschien iets verzetten.
Roept u maar.
Ik ga er vanuit dat je de laatste 7/10de centimeter wel met een iets langere stuunok op kunt lossen (?)bj schreef:ik wil dus canti`s en geen schijfremmen. inderdaad vaste vork en
horizontale achterpadden. Bovenbuis 25.5" is 64,77 cm minimaal wenselijk
Wie of wat ?
Hartelijk dank overigens Hubert . Alle input is zeer welkom en leerzaam bij mij
Want er zijn wel wat standaard frames beschikbaar met een 64cm bovenbuis.
Het beste standaard frame met 64 bovenbuis dat ik geprobeerd heb was de On One Inbred met bijpassende vork. Gewicht frame rond de 2,7kg, maar goede geo, goede stijfheid, lekker compliant. Bovendien V-brake compatible én sliders. Geared en SS mogelijk.
Persoonlijk zou ik niet eerst wat 'standaard' frames proberen alvorens custom te gaan. Het is zonde als je een dure custom hebt en je dan bedenkt dat je toch contenter had geweest met nét iets anders, op welke manier dan ook.
Ik zit te denken aan een zondag in Oktober of begin November. Ik ben zelf ook enkele van die zondagen verhinderd (NKSS), maar kan misschien iets verzetten.
Roept u maar.[/quote]
1e zondag na NKSS dus 11 november?
Dan is er inspiratie om een snel frame te ontwerpen voor al diegene die NIET hebben gewonnen.
Roept u maar.[/quote]
1e zondag na NKSS dus 11 november?
Dan is er inspiratie om een snel frame te ontwerpen voor al diegene die NIET hebben gewonnen.
Ik heb deze hele thread gelezen en ik vind het superfascinerend om te leren hoe een frame gemakt wordt. Om eerlijk te zijn heb ik heel veel zin om er zelf aan te beginnen, maar dat gaat op dit moment niet echt.steelhead schreef:Ik ben bij Dave geweest in Maart. Ik was al enige tijd bezig en koesterde toen nog aspiraties om Pro te worden.
Ik vroeg me gewoon af waarom je het framebouwen niet als 'pro' wil doen... Ik merk aan je posts dat het echt wel een passie is en dat je mensen ook aanraadt om er mee te 'spelen'.
Ik neem aan dat het niet makkelijk is om zoiets op te starten maar ik denk dat als je voor een niche van mooie/speciale fietsen gaat je zeker klanten zult vinden.
Als je gaat kijken naar http://www.jonnycycles.com dan krijg je een mooi voorbeeld van de meerwaarde die een custom builder kan geven... de details maken een fiets zo persoonlijk; gecarvde lugs of bottombracket shells, mooie paintjobs,...
Als grafisch ontwerper denk ik dan ook dat je met zo'n dingen echt wel een meerwaarde kunt creëren...
Anyhow, thanks dat je deze thread heb opgestart; ik vind het echt super interessant om daar vanalles over te lezen (en zo'n frame building course in de UK zie ik helemaal zitten...)
dat antwoord vind je in de laatste alinea hier:
http://www.lecadre-bicycles.com/NL/leca ... ework.html
ben zelf ook het een en ander aan het lezen, en moet zeggen het boeit mij ook! zou het zelf ook graag kunnen, maar voorlopig beperken we ons tot brommers opbouwen.
http://www.lecadre-bicycles.com/NL/leca ... ework.html
ben zelf ook het een en ander aan het lezen, en moet zeggen het boeit mij ook! zou het zelf ook graag kunnen, maar voorlopig beperken we ons tot brommers opbouwen.

dead straight to live wrong
Ik ben het beetje bij beetje serieus aan het aanpakken. Ik heb nu een website die in verloop van tijd met mooie foto's opgesierd moet worden.
Ik wil het zeker wel als Pro gaan doen, maar in NL duurt dat iets langer. Maar de aanhouder wint.
Ik wil graag veel mensen aan het bouwen krijgen. Ik heb er zelf veel plezier mee en gun dat iedereen die het serieus wil proberen. Daarnaast geloof ik ook dat als er meer serieuze bouwers (semi-pro of pro) zijn dat de hele markt voor custom fietsen weer terug van de grond komt. Want laten we eerlijk zijn die is in de jaren 90 een zachte dood gestorven. Reanimeren die boel!!!!
Ik ben er ook van overtuigt dat het niet zo moeilijk (en duur) si als dat men vaak voor doet komen. Ik ga hier tijdens de volgende meeting iets oververtellen. Ik denk dat je voor de prijs van een mooie productie frame of een opstap custom frame zelf al iets leuks kunt bouwen.
Cas
Ik wil het zeker wel als Pro gaan doen, maar in NL duurt dat iets langer. Maar de aanhouder wint.
Ik wil graag veel mensen aan het bouwen krijgen. Ik heb er zelf veel plezier mee en gun dat iedereen die het serieus wil proberen. Daarnaast geloof ik ook dat als er meer serieuze bouwers (semi-pro of pro) zijn dat de hele markt voor custom fietsen weer terug van de grond komt. Want laten we eerlijk zijn die is in de jaren 90 een zachte dood gestorven. Reanimeren die boel!!!!
Ik ben er ook van overtuigt dat het niet zo moeilijk (en duur) si als dat men vaak voor doet komen. Ik ga hier tijdens de volgende meeting iets oververtellen. Ik denk dat je voor de prijs van een mooie productie frame of een opstap custom frame zelf al iets leuks kunt bouwen.
Cas