Nieuw veersysteem, Split pivot.
Moderator:Beheerders
Hoort niet perse bij DH ook voor xc natuurlijk te gebruiken.
http://www.split-pivot.com/index.html
Ben benieuwd hoe goed het gaat werken.
Trek heeft het al op hun fietsen voor 2008 maar net ff iets anders. Vraag me af of ze ruzie gaan krijgen over licenties.
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... b_launch07
Stom dat nog niemand dit eerder bedacht heeft, maarja dat is met alles achteraf.
http://www.split-pivot.com/index.html
Ben benieuwd hoe goed het gaat werken.
Trek heeft het al op hun fietsen voor 2008 maar net ff iets anders. Vraag me af of ze ruzie gaan krijgen over licenties.
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... b_launch07
Stom dat nog niemand dit eerder bedacht heeft, maarja dat is met alles achteraf.
Nee, want bij FSR zit het draaipunt onder/voor de as, hier IS de as het draaipuntSegunda3 schreef:Gewoon een standaard FSR toch ?

http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com
Is gewoon de zoveelste variatie op de single pivot met een linkage naar de demper. Wat flashy marketing blabla erbij en hey presto ... nieuw veersysteem ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
-
- Contacteer:
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
ik snap de reacties niet echt dat het weer een variant op de single pivot is.
het is in mijn ogen toch een compleet ander systeem. en tussen het systeem van trek en die andere zitten ook wel degelijk verschillen.
Trek heeft namelijk ook nog een floating demper, de demper zit aan beide zijden in een pivot.
het is in mijn ogen toch een compleet ander systeem. en tussen het systeem van trek en die andere zitten ook wel degelijk verschillen.
Trek heeft namelijk ook nog een floating demper, de demper zit aan beide zijden in een pivot.
- cHoc
Het is wel zeker een variant op Single Pivot ook al heeft hij 6 pivots.
Omdat er geen lagers ergens in de Chainstay is, maar in dit geval aan de beide uiterste punten, dat maakt het een variant op Single Pivot.
Een Fauxbar is ook een Single Pivot variant, dan met 4 pivots.
Omdat er geen lagers ergens in de Chainstay is, maar in dit geval aan de beide uiterste punten, dat maakt het een variant op Single Pivot.
Een Fauxbar is ook een Single Pivot variant, dan met 4 pivots.
shoot me again, I ain't dead yet
Trek betaald geen licensie aan Weagle - beide concepten zijn principieel hetzelfde, maar in het detail verschillen de draaipunten nogal.
Trek heeft een eigen patent aangemeld op de "active braking pivot".
Beide (Trek & Weagle) hebben dus parallel aan dezelfde oplossing gewerkt.
Mocht er een ruzie over ontstaan zal dat jaaren duren voordat er een uitspraak over komt, wie er het eerst mee was.
Van Treks concept wist ik in ieder geval al meer dan een jaar
Ik snap ook even niet waarom specialized, giant, enzv. hier geld aan zouden moeten verdienen.
Trek heeft een eigen patent aangemeld op de "active braking pivot".
Beide (Trek & Weagle) hebben dus parallel aan dezelfde oplossing gewerkt.
Mocht er een ruzie over ontstaan zal dat jaaren duren voordat er een uitspraak over komt, wie er het eerst mee was.
Van Treks concept wist ik in ieder geval al meer dan een jaar
Ik snap ook even niet waarom specialized, giant, enzv. hier geld aan zouden moeten verdienen.
- cHoc
Ik weet niet waar Specialized zo al patenten allemaal op heeft, maar in elk geval gaan ze hier geen geld van vangen met hun Horstlink patent.Djamgils schreef:wat bedoel je met BWA?
hoezo gaan renault, specialized, giant hier goed geld aan verdienen?
Mocht Specialized er wel een dergelijk patent van hebben, maar dan alleen voor de USA, dan zou je mogelijk nogal een gevecht kunnen verwachten. Op die manier hebben ze Stratos ook kapot geprocedeerd.
Op zich niks, als het maar goed werkt...Djamgils schreef:en wat is er mis met nog een variant op het single pivot systeem.
Dat zou ik ook zeggen als ik Dave was, dat zeggen ontwerpers van hun eigen producten meestal; "ons product is het beste want....."Djamgils schreef:Dave weagle beweert dat het beter kan werken dan FSR.
Een groot verschil met de meeste single pivots is dat de rem floating is gemonteerd.
En de rem is niet floating gemonteerd, alleen de demper. de rem zit rechtstreeks op de achterbrug, maw niet floating.
De vering heeft wel minder last gekregen van de rem omdat hij niet rechtstreeks op de chainstay gemonteerd is zoals normaal bij een Single Pivot of fauxbar.
In hoeverre dat beter werkt dan bij een Speci valt nog te bezien...
Als dat gebeurt, zal het denk ik eerder een kort gevecht worden, Trek kan er ruim veel meer geld in gooien dan Weagle, Weagle zal dan al snel de handdoek in de ring moeten gooien omdat hij geen geld meer heeft, en geen sponcoren voor zijn rechtzaak zal vinden.Sepp schreef:Beide (Trek & Weagle) hebben dus parallel aan dezelfde oplossing gewerkt.
Hetzelfde was bij Specialized en Stratos, Beiden hadden hetzelfde demper patent, met dien verschil dan dat Specialized het patent specifiek op fietsen had, en Stratos voor alle voertuigen op wielen (het aantal wielen maakte niet uit).
Specialized had geld en tijd, Stratos had alleen tijd, het geld was met een paar maand al op. de rechtzaak was tegen die tijd nog niet eens op toeren.
Presto, Stratos failliet, en Specialized heeft "rechtmatig" hun patent verdedigd
shoot me again, I ain't dead yet