Nieuw veersysteem, Split pivot.

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:
Nieuw veersysteem, Split pivot.

Bericht door Djamgils » za jun 09, 2007 5:16 pm

Hoort niet perse bij DH ook voor xc natuurlijk te gebruiken.

http://www.split-pivot.com/index.html

Ben benieuwd hoe goed het gaat werken.

Trek heeft het al op hun fietsen voor 2008 maar net ff iets anders. Vraag me af of ze ruzie gaan krijgen over licenties.

http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... b_launch07

Stom dat nog niemand dit eerder bedacht heeft, maarja dat is met alles achteraf.

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » za jun 09, 2007 11:37 pm

Hmm, sumpin's wrong, ik vind die Treks niet lelijk :?
Bikepark Groningen

Gebruikersavatar
Segunda3
Berichten:227
Lid geworden op:do mar 29, 2007 8:29 pm

Bericht door Segunda3 » zo jun 10, 2007 7:21 am

Hmz, mijn Bullshit-radar slaat behoorlijk uit...
Gewoon een standaard FSR toch ?

larzveenz
Berichten:861
Lid geworden op:zo okt 29, 2006 6:34 pm
Locatie:Beekbergen
Contacteer:

Bericht door larzveenz » zo jun 10, 2007 9:20 am

Segunda3 schreef:Gewoon een standaard FSR toch ?
Nee, want bij FSR zit het draaipunt onder/voor de as, hier IS de as het draaipunt ;).
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » zo jun 10, 2007 10:02 am

Is gewoon de zoveelste variatie op de single pivot met een linkage naar de demper. Wat flashy marketing blabla erbij en hey presto ... nieuw veersysteem ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Ironhorse Erik
Berichten:409
Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
Locatie:Vianen
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » zo jun 10, 2007 10:36 am

ik denk dat renault, specialized, giant en lawlill hier goed geld aan gaan verdienen

verder idd niets bijzonders, variatie op bekend thema

E

Gebruikersavatar
Rinse Appelstroop
Berichten:3558
Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » ma jun 11, 2007 7:45 am

verkeerd gelezen en gekeken...
Whoop Whoop!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jun 11, 2007 7:48 am

ik snap de reacties niet echt dat het weer een variant op de single pivot is.

het is in mijn ogen toch een compleet ander systeem. en tussen het systeem van trek en die andere zitten ook wel degelijk verschillen.

Trek heeft namelijk ook nog een floating demper, de demper zit aan beide zijden in een pivot.

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » ma jun 11, 2007 9:02 am

Het is wel zeker een variant op Single Pivot ook al heeft hij 6 pivots.
Omdat er geen lagers ergens in de Chainstay is, maar in dit geval aan de beide uiterste punten, dat maakt het een variant op Single Pivot.
Een Fauxbar is ook een Single Pivot variant, dan met 4 pivots.
shoot me again, I ain't dead yet

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » ma jun 11, 2007 10:06 am

Afbeelding

bwa, niet slecht gezien.

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » ma jun 11, 2007 10:08 am

Afbeelding

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jun 11, 2007 10:13 am

wat bedoel je met BWA?

hoezo gaan renault, specialized, giant hier goed geld aan verdienen?

en wat is er mis met nog een variant op het single pivot systeem.

Dave weagle beweert dat het beter kan werken dan FSR.
Een groot verschil met de meeste single pivots is dat de rem floating is gemonteerd.

Sepp
Berichten:566
Lid geworden op:di feb 27, 2007 2:11 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door Sepp » ma jun 11, 2007 12:53 pm

Trek betaald geen licensie aan Weagle - beide concepten zijn principieel hetzelfde, maar in het detail verschillen de draaipunten nogal.

Trek heeft een eigen patent aangemeld op de "active braking pivot".

Beide (Trek & Weagle) hebben dus parallel aan dezelfde oplossing gewerkt.
Mocht er een ruzie over ontstaan zal dat jaaren duren voordat er een uitspraak over komt, wie er het eerst mee was.

Van Treks concept wist ik in ieder geval al meer dan een jaar

Ik snap ook even niet waarom specialized, giant, enzv. hier geld aan zouden moeten verdienen.

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » ma jun 11, 2007 1:38 pm

Djamgils schreef:wat bedoel je met BWA?

hoezo gaan renault, specialized, giant hier goed geld aan verdienen?
Ik weet niet waar Specialized zo al patenten allemaal op heeft, maar in elk geval gaan ze hier geen geld van vangen met hun Horstlink patent.
Mocht Specialized er wel een dergelijk patent van hebben, maar dan alleen voor de USA, dan zou je mogelijk nogal een gevecht kunnen verwachten. Op die manier hebben ze Stratos ook kapot geprocedeerd.
Djamgils schreef:en wat is er mis met nog een variant op het single pivot systeem.
Op zich niks, als het maar goed werkt...
Djamgils schreef:Dave weagle beweert dat het beter kan werken dan FSR.
Een groot verschil met de meeste single pivots is dat de rem floating is gemonteerd.
Dat zou ik ook zeggen als ik Dave was, dat zeggen ontwerpers van hun eigen producten meestal; "ons product is het beste want....."
En de rem is niet floating gemonteerd, alleen de demper. de rem zit rechtstreeks op de achterbrug, maw niet floating.
De vering heeft wel minder last gekregen van de rem omdat hij niet rechtstreeks op de chainstay gemonteerd is zoals normaal bij een Single Pivot of fauxbar.
In hoeverre dat beter werkt dan bij een Speci valt nog te bezien...
Sepp schreef:Beide (Trek & Weagle) hebben dus parallel aan dezelfde oplossing gewerkt.
Mocht er een ruzie over ontstaan zal dat jaaren duren voordat er een uitspraak over komt, wie er het eerst mee was.
Als dat gebeurt, zal het denk ik eerder een kort gevecht worden, Trek kan er ruim veel meer geld in gooien dan Weagle, Weagle zal dan al snel de handdoek in de ring moeten gooien omdat hij geen geld meer heeft, en geen sponcoren voor zijn rechtzaak zal vinden.
Hetzelfde was bij Specialized en Stratos, Beiden hadden hetzelfde demper patent, met dien verschil dan dat Specialized het patent specifiek op fietsen had, en Stratos voor alle voertuigen op wielen (het aantal wielen maakte niet uit).
Specialized had geld en tijd, Stratos had alleen tijd, het geld was met een paar maand al op. de rechtzaak was tegen die tijd nog niet eens op toeren.
Presto, Stratos failliet, en Specialized heeft "rechtmatig" hun patent verdedigd
shoot me again, I ain't dead yet

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jun 11, 2007 2:42 pm

Wat is de definietie van een floating rem dan?
De rem zit in principe op een lager punt om de as gemonteerd. Dat het geen mooie parallelogram is doet niet af aan het feit dat de rem floating is of wel?

Bij FSR zit de rem niet op een draaipunt om de as dus dat is zeker weten niet floating.

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » ma jun 11, 2007 9:53 pm

Djamgils schreef:Wat is de definietie van een floating rem dan?
De definitie van een floating rem is dat de rem alleen op de achteras aan de achterbrug gekoppelt is, maar verder volledig los van de achterbrug werkt.
shoot me again, I ain't dead yet

Plaats reactie