goedkope variant op de notubes, voor een paar euro!

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:
goedkope variant op de notubes, voor een paar euro!

Bericht door Djamgils » do mei 31, 2007 9:51 pm

http://www.nsmb.com/gear/tubeless_12_04.php

heb het deze avond geinstalleerd en in eerste instantie lijkt het te werken. morgen nog eens ff kijken.
echt testen gaat zondag in winterberg.

Ik heb wel de vloeistof van stans notubes gebruikt omdat ik daar iets meer vertrouwen in had dan vloeibare latex.

Wat heel belangrijk is is dat je dik genoeg velglint onder de binnenband gebruikt. En voordat je de vloeistof erin doet moet je in staat zijn om de band op 2 bar te zetten zonder dat die meteen leegloopt. Dus hij moet door het dikke velglint zo goed afsluiten dat ie makkelijk een uur op druk blijft.

ben benieuwd of ze morgen nog op druk staan.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za jun 02, 2007 5:06 pm

vind het toch raar dat niemand hierop ook maar een korte reactie heeft maar goed.

ze staan nu nog steeds op druk en er is een duidelijk verschil in rolweerstand merkbaar.

mij heeft het nu 26 euro gekost voor een fles notubes en 2 binnenbanden.

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Z-Blocker » ma jun 04, 2007 3:56 pm

Het is inderdaad een goed systeem. Het velglint was bij mij niet nodig omdat de velgen al tubeless zijn.
Ik vraag me wel af waarom ze in de tutorial 2 nieuwe binenbanden kapotknippen want NoTubes verkoopt ook rubber velglint met presta of schrader ventiel.
Misschien is een standaard binnenband goedkoper?
http://www.notubes.com/tubeless_system.php?cPath=21_59

Z.

Muppet
Berichten:30
Lid geworden op:wo jun 21, 2006 10:35 am
Locatie:Nijmegen

Bericht door Muppet » ma jun 04, 2007 5:03 pm

Het gaat niet om dat velglint. die overhangende flap zorgt er juist voor dat alles dicht zit omdat deze tussen de wang en rand van de velg dichtzit.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jun 04, 2007 5:07 pm

2 rim strips van stans kosten bij elkaar 55 euro. 2 20" binnenbanden ongeveer 6 euro.

heb er afgelopen zondag in winterberg mee gereden. Voorband klapte eraf bij een landing, de sidewall is uitgerekt dus die band kon er ook met binnenband niet meer terug op. Ik vraag me nu af waardoor die sidewall is opgerekt. want de achterband doet het gewoon goed.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » ma jun 04, 2007 5:45 pm

Djamgils schreef: heb er afgelopen zondag in winterberg mee gereden. Voorband klapte eraf bij een landing, de sidewall is uitgerekt dus die band kon er ook met binnenband niet meer terug op. Ik vraag me nu af waardoor die sidewall is opgerekt. want de achterband doet het gewoon goed.

Het klonk als een pracht-oplossing.... ;)

Nee geintje, vertel es, waren het nieuwe of gebruikte banden?
Wel raar, die vloeistof zou toch geen invloed mogen hebben op het binnenste van de band.

Zie je aan de binnenkant van de buitenband toevallig een andere kleur dan een ander gedeelte?
Ik ben wel benieuwd...

Gebruikersavatar
bart-fmx
Berichten:571
Lid geworden op:vr okt 29, 2004 6:07 pm

Bericht door bart-fmx » ma jun 04, 2007 5:54 pm

Ik ben ook wel benieuwd ja met name omdat ik het een dezer dagen erop wou gooien ;) Weet iemand of je ook 20 " latex binnenbanden hebt en of je deze ook kan gebruiken?
nothing beats cubic inches

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jun 04, 2007 6:36 pm

de buitenbanden waren gebruikt en al bijna versleten. daarom had ik die banden genomen om mee te experimenteren.

Volgens mtbr gebeurt dit vaker bij doe het zelf tubeless kits.

Het feit dat de binnenband tussen de velg en de buitenband zit lijkt me niet goed. De buitenband kan daarmee niet goed in de velgwand grippen.

Ik ga het nog een keer proberen met wat nieuwere banden en dan snijd ik de binnenband af aan de binnenkant van de velg.

Wat me wel opviel was dat de sidewalls van de voorband verkleurden in de zon, maar hoeft misschien niks te beteken.

Toen het gebeurde reed ik met 1,7 bar. misschien was dat gewoon net te laag.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » ma jun 04, 2007 7:39 pm

Djamgils schreef:
Wat me wel opviel was dat de sidewalls van de voorband verkleurden in de zon, maar hoeft misschien niks te beteken.
Over het gehele vlak of op bepaalde plekken?
Ik weet namelijk niet wat voor een invloed die vloeistof heeft op (versleten) banden... Stel je vloeistof werkt in op de band-wang, terwijl deze stilstaat, dan kan ik het me wel voorstellen.

Zoals je zegt, een hele hoop variabelen! Blijven proberen, het zal absoluut moeten lukken...

(Btw... Apart he.. eerst totaal geen interesse en dan gaat wat mis en iedereen is er! ;) )

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jun 04, 2007 7:45 pm

ik had juist verwacht dat de achterband problemen zou geven omdat ik bij het afsnijden van de buitenband een hele diepe lange snee in de sidewall had gemaakt.

maar ik zie zeker wel potentie in dit systeem. het rolt merkbaar lichter, meer grip en geen lekke banden meer.

Ik zal het binnenkort wel laten weten hoe het met de andere banden is verlopen.

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » wo jun 06, 2007 9:56 pm

Heel interessant topic dit. Ik maak mij zorgen om de afgesneden binnenband. Die komt dus toch wel een keer klem te zitten tussen velg en buitenband. En dan krijg dus effecten als jij beschrijft.
Wat is je mengverhouding?

Bij mijn zoektocht naar vloeibare latex kwam ik hoe kan het ook anders hier op uit :D http://www.liquidlatex.net/
Overigens $99 voor 3.785 liter

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jun 07, 2007 8:34 am

hmm, als je dan toch je band eraf haalt kun je gelijk kleren maken.

ik heb de stans notubes vloeistof gebruikt.
De binnenband zit zowieso tussen de buitenband en de velg in waardoor de band minder grip heeft op de velg. En dan ook nog een glibberig vloeibaar goedje erbij voor de smering en dan kan heel gemakkelijk je band eraf schieten.

op mtbr zijn ze van mening dat een tubeless systeem met normale banden een slechte keus is, maakt niet uit of je echte rim strips van stans of wat dan ook gebruikt. De bead van een normale band is te slap en gript niet goed genoeg in de velg.

De achterband is nog steeds intakt. mijn wiel alleen niet meer. 1 ritje en een hoop spaken zitten weer los.

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Z-Blocker » do jun 07, 2007 1:47 pm

Djamgils schreef: op mtbr zijn ze van mening dat een tubeless systeem met normale banden een slechte keus is, maakt niet uit of je echte rim strips van stans of wat dan ook gebruikt. De bead van een normale band is te slap en gript niet goed genoeg in de velg.
Veel hangt af van de combinatie denk ik.
Ik heb als combinatie Mavic DeeMax/NoTubes/Maxxis High Roller (de gewone tacky 2.35 double ply) en dat lijkt echt goed te werken. Met tubeless velg is natuurlijk makkelijker.
In jouw geval zou ik eens proberen om de binnenband smaller te snijden zodat de binnenband voorbij de rand komt waar de bead van je band in past.
Zo gaat de band steviger in de velg vast zitten. Als de binnenband genoeg aanspant moet het nog steeds luchtdicht zijn.

Z.

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » za jun 09, 2007 10:39 pm

zo'n 5 tot 10 jaar geleden kwam ik met Stan van Notubes in contact (toen heette de producten nog Stan's)
Hij verkocht tape en 2 Oz latex en 2 ventielen. Ik kreeg dat voor een test.

Dat werkte goed.

Later dacht ik: he dat kan ik ook wel maken:

Dubbelzijdig dikke tape (Blokker 1 euro), 2 ventiel van oude banden (0 euro) Wilson lates, verdund met water: 2 liter voor 13.50 euro!

Het werkte maar na verloop van tijd gaat de tape los. Dat is op te lossen om onder de dikkedubbelzijdige tape een beter tape te gebruiken (Stan's misschien)

Maar de mensen blijven elke keer het wiel weer uitvinden. En ja elke keer komt er weer iets nieuws en ook goed bij!

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » zo jun 10, 2007 9:19 pm

Mmm wat ik nu begrepen heb van een kennis is dat de huistuinenkeukenlatex minder goed werkt dan stan's of een ander merk. Het hard bijvoorbeeld net iets te snel uit in de band en het is reteduur.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo jun 10, 2007 10:18 pm

heb gisteravond een andere voorband erop gelegd. Die staat nog steeds op druk, nog niet echt mee gereden. De achterband blijft ook mooi op druk staan.

De gebruikte voorband is een bontrager big earl 2.5. is geen nieuwe band dus ben benieuwd hoe het gaat.

Daarom gebruik ik geen latex maar stans.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jun 26, 2007 8:43 am

Heb nu weer een paar keer gefietst. De voor en achterband blijven het goed doen. Geen drukverlies geen ontploffende banden meer.

Duidelijke vooruitgang in prestaties.

Over 2 weken naar bad wildbad, eens kijken hoe het daar houdt. Lijkt me wel een geschikt parcourtje om het te testen.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » di jun 26, 2007 8:45 am

Goed om te horen!
Laat het weten als je terug bent van BwB, je bent me aan het overtuigen om het ook eens te gaan proberen... ;)

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Z-Blocker » di jun 26, 2007 10:20 am

Djamgils schreef:Over 2 weken naar bad wildbad, eens kijken hoe het daar houdt. Lijkt me wel een geschikt parcourtje om het te testen.
Bij mij was het resultaat beter na dat ik daar had gereden.
Ik denk dat de substantie overal goed ingedrongen is geweest met daar naar beneden te rijden.

Z.

Plaats reactie