advies mobiele telefonie 2

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

De Jean
Contacteer:
advies mobiele telefonie 2

Bericht door De Jean » do apr 19, 2007 7:03 am

op zoek naar een betaalbare business phone:
moet syncen met outlook, vooral met de Kalender ervan.

heeft iemand ervaring met HTC/Qtec?
-batterij?
-voldoende memory voor een paar honderd nummers?
-gebruiksinterface?
-een verkoper vertelde me dat de processor essentieel is. De meeste Qtec draaien 200Mhz. Is dat in de praktijk genoeg?
-kijk ik best naar eentje dat Wifi en of Wlan doet of volstaat GPRS?

Op dit moment heb ik een blackberry, maar die is groot en traag in bediening. Mn nieuwe werkgever heeft/wil geen Blackberry server
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do apr 19, 2007 8:05 am

Geen ervaring met HTC/Qtec, wat ik wel weet is dat WiFi/Wlan alleen nuttig zijn op hotspots. In Nederland bijvoorbeeld zijn alle grotere treinstations voorzien van een dergelijk draadloos netwerk. WiFi werkt ook als je in bereik bent van je eigen (of andermans onbeschermde) draadloze thuisnetwerk. GPRS zal je veel vaker gebruiken en heeft in Nederland een vrijwel volledig landelijke dekking, zal in België niet heel anders zijn. Nog liever gebruik je een UMTS netwerk, maar ik weet niet hoe de dekking daarvan is in België. In NL zijn alle dichtbevolkte gebieden (...) voorzien van redelijke UMTS dekking.

Ben zelf op zoek naar iets vergelijkbaars (afgezien van Sync met outlook) ik zit te twijfelen tussen:
SPV M700
Nokia N73
Sony Ericsson M600i
Bikepark Groningen

Rubenio

Bericht door Rubenio » do apr 19, 2007 8:21 am

hey,

Ik zou die nokia n73 maar uit t lijstje halen, een kennis van mij heeft er 1 en hij heeft er wel wat probleempjes mee.

Grtz.
Rubenio

Sven

Bericht door Sven » do apr 19, 2007 8:38 am

Goed, nummero 2... ;)

Je geeft aan dat je een HTC of Qtec wilt. Qtec gaat langzaam aan de markt verlaten, en HTC en E-ten worden de nieuwe leaders op het gebied van business-phones.

Wat Legion al aangeeft mbt. dekking tot wifi/wlan, het is leuk maar het is nog niet volledig uitgerold. UMTS /HSDPA wordt de toekomst met betrekking tot de high-speed communicatie. HSDPA houdt in dat je tegen 1.1mb kan communiceren met je server die je wil bezoeken (!).

Qua processor.. Tja, 200Mhz is eigelijk al een beetje voorbij geweest. We krijgen nu de toestellen binnen die ong. 400mhz draaien.

Qua eisen die je stelt is de HTC p3600 een goede optie.

Waarom?
-batterij?
250u standby, 5u spreektijd.
-voldoende memory voor een paar honderd nummers?
Via shared memory, dus een geheugenkaartje erbij en ongeveer 2000 namen, minimaal.
-gebruiksinterface?
Windows Mobile 5, enorm makkelijk in gebruik. In combinatie met het touchscreen werkt dat het beste, ook met gebruik (sms/ e-mail).
-een verkoper vertelde me dat de processor essentieel is. De meeste Qtec draaien 200Mhz. Is dat in de praktijk genoeg?
Wat ik al zei: 400mhz samsung proccessor, in combinatie met voldoende werkgeheugen. TomTom zal absoluut lekker lopen.
-kijk ik best naar eentje dat Wifi en of Wlan doet of volstaat GPRS?
Deze heeft sowieso QuadBand (wereldbereik, handig met je reizen die je maakt) HSDPA (High speed i-net) en GPRS. Best of all worlds, lijkt mij.

@ Legion:
SPV M700
Is dat niet de gebranded versie (Orange) van een Qtec? Maybe is bovenstaand ook een optie voor je..
Nokia N73
Leuk toestel, werkt top... Wat ook mooi is, is de E65 of de N95.
Sony Ericsson M600i
Zou ik niet doen, op dit moment. Heel even afwachten, er zit een m610i in de pijplijn, eentje met camera en geavanceerde functies.

@ De Jean, other questions? ;-)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do apr 19, 2007 2:35 pm

Sven,

SPV is inderdaad van Orange om het maar ff krom te verwoorden. De E65 vinnik lelijk en de N95 wil ik héél graag maar daar moet ik te veel geld voor bijleggen. De M610 kende ik niet, thx voor de tip.
Bikepark Groningen

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » do apr 19, 2007 4:48 pm

voor gps wil ik in geen geval betalen. Ik vrees ook dat de voorgestelde modelletjes aan de dure kant zijn. De baas betaalt het abo maar niet het toestel.
Ik was naar de instappers MTeor en S310 aan t kijken. Maar ik zal die site eens uitvlooien.
thanks!
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Sven

Bericht door Sven » do apr 19, 2007 9:21 pm

@ De Jean:
Als de prijs van de p3600 te duur is, kun je maybe voor de "oude" m600 gaan van Sony-Ericsson. Die is niet te duur en die heeft ook heel veel opties, en het voordeel van een toetsenbord.

@ Legion:
E65 lelijk? Ik heb em hier thuis liggen man, hij is super prachtig, in het bruin-zilver... Echt te gek. Smaak he.. De rode online is wel dan weer spuuglelijk, en de n95 is al een half jaar te laat. En te duur :|

Als er nou nog meer mobi-asks zijn, stel ze maar, heb er wel lol aan ;)

Luc

Bericht door Luc » do apr 19, 2007 10:05 pm

Zelf heb ik nu al een tijdje een SE P910i tot volle tevredenheid.Ben nu al een tijdje de kat uit de boom aan het kijken voor de opvolger, de P990i. Check specs op de site.

Betaalbaar? 't Is maar wat je betaalbaar noemt. In het Sony ServiceCenter in Antwerpen staat de P990i aan 400,00€, bij The Phonehouse aan 560,00€.

Via de verzekering die bij de P910 genomen had, maak ik momenteel waarschijnlijk kans om die P990 mits opleg van 10,00€ te kunnen verkrijgen, very tempting indeed ...

Klein mogelijk nadeel is het vinden van de juiste navigatiesoftware voor het OS. Voorlopig enkel Navicore gevonden, maar het lijkt me wel een goed en volledig pakket te zijn. Tot nu toe het goedkoopst gevonden bij een Britse i-netshop voor +/- 210,00€ voor de Europa versie.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Sven

Bericht door Sven » do apr 19, 2007 10:53 pm

Tjah.

De p990i. Moeilijke keuze Luc, we hebben er eentje verkocht en ik heb hem in de handen gehad, maar wát een kleine toetsen, ongelofelijk. Voor mijn redelijk kleine handen was dit al niet te doen.

Qua software met betrekking tot navigatie zul je je inderdaad moeten wenden tot een ander pakket, TomTom wil hier niet aan meewerken helaas, anders was het denk ik wel een interessant toestel..

Wat je wel kan gebruiken (Java-software) is http://www.mgmaps.com/

Hier kun je met de p990i de oude "stable version" 1.28 mee gebruiken, heb ik gehoord.

Al met al twijfel ik over de p990i.
Is de m610i, die eerder is genoemd, niks voor je?
Deze zal wel navigatie ondersteunen...

Luc

Bericht door Luc » do apr 19, 2007 11:31 pm

Heb ik ook bekeken Sven en het leek me dat de nadruk bij de M610 toch net wat meer op het entertainment zat en bij de P990 meer echt een businesstoestel is. Dat spreekt me daarin wel aan. En de keuze in navigatiesoft is misschien beperkt, maar dat Navicore Personal 2007 pakket gaf me de indruk van heel goed te zijn.
Op de 910 gebruik ik nu Route66, zeer tevreden van.

De kleine toetsen heb je ook op de flip van de 910 en ik heb er niet echt last van. Het enige spijtige is dat ze niet verlicht zijn. Dat is dan weer verholpen bij de 990 dacht ik.
Het is me wel niet helemaal duidelijk of de WLAN functie gebruikt kan worden onafhankelijk van je GSM abonnement.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » vr apr 20, 2007 7:03 am

volgende vraag
waar is een goeie en vooral goedkope bron om zulke toestelletjes te scoren? welke site? of is mediamart niet te kloppen? Fnac is geen optie....

Sven

Bericht door Sven » vr apr 20, 2007 9:17 am

Luc schreef: De kleine toetsen heb je ook op de flip van de 910 en ik heb er niet echt last van. Het enige spijtige is dat ze niet verlicht zijn. Dat is dan weer verholpen bij de 990 dacht ik.
Het is me wel niet helemaal duidelijk of de WLAN functie gebruikt kan worden onafhankelijk van je GSM abonnement.
How true, toetsenbordverlichting is hierbij ingebouwd inderdaad. Op zich is het ook een pure businessphone, en zal absoluut goed werken. By the way, als je navigatie nu werkt, heb je een zeer grote kans dat deze ook op de 990i zal werken.

WLAN is te gebruiken in 2 gevallen:
1. Op het moment dat je in de buurt van een draadloos router/modem bent. (Je pakt gewoon het signaal op van het wirelesssysteem). Geen problemo's met je abonnement.
2. Op het moment dat je in de buurt van een Hot-Spot bent. Deze hotspots zijn draadloze internet-verbindingen die je via je provider kan bereiken. Deze worden via je telefoonabonnement afgerekend, inderdaad.

Gebruik je de WLAN nu vaak?

De Jean schreef:volgende vraag
waar is een goeie en vooral goedkope bron om zulke toestelletjes te scoren? welke site? of is mediamart niet te kloppen? Fnac is geen optie....
Tja, De Jean. Je kan zelf het zoekwerk doen, of een apart zoeksysteempje laten draaien... ;)
tweakers.net is een grote site voor wat betreft IT-nieuws.
Zij hebben ook een pricewatch gebouwd, en daarin kun je alle prijzen van een product met de bijbehorende (goedkope) webshops bekijken. Voordeel is, dat je ook nog gelijk de kwaliteit van de webshop ziet.

De link: http://tweakers.net/pricewatch/cat/620
Zag bv. net een p990i voor 409 euro..
Een Tytan voor 595 euro...
Een m600i voor 309 (!) euro...

Luc

Bericht door Luc » vr apr 20, 2007 9:34 am

Sven, voor zover ik weet heeft de 910 geen WLAN functie. Internet moet via GPRS of WAP. Dat laatste is niet inbegrepen in mijn GSM abo van het werk, dus het moet via GPRS en dat is natuurlijk niet erg snel als je breedband gewoon bent.

Sven

Bericht door Sven » vr apr 20, 2007 9:38 am

Helemaal gelijk Luc, als je daar op moet wachten. Maar GPRS is al een sterk verouderde techniek, die meer en meer wordt vervangen door UMTS of zelfs HSDPA (adsl snelheid).

http://www.gsmarena.com/compare.php3?id ... hone1=1318

De vergelijking tussenbeide... ;)
Als je nou geen wireless in de omgeving hebt, heb je altijd minimaal UMTS-snelheid. Ik zit zo de specificaties door te lezen en das niet mis...

Plip

Bericht door Plip » vr apr 20, 2007 10:36 pm

Beste Sven,
Je kunt me vast iets verder helpen,,
Wat is nou een leuk toestel, die gewoon veel techniek bevat die volgend jaar ook nog ''hip'' is,
en een goede agenda is ook belangrijk

'Internet' hoeft niet zegmaar
Gewoon een leuk toestel,
Prijs?, maakt niet uit :arms:

Sven

Bericht door Sven » vr apr 20, 2007 11:14 pm

In combinatie met abonnement of prepaid?
De situatie in België is op dit moment anders dan in Nederland, daar moet je je toestel kopen.

Eerste ingeving wat ik nu 1,2,3 binnenschiet is de nokia 6300, dat is eenvoudig doch stijlvol, technisch en hip!

Wat geavanceerder én hipper is de Nokia E65, deze is nog stijlvoller, kun je je absoluut mee laten zien en heeft meer technieken aan boord (W-lan).

Plip

Bericht door Plip » vr apr 20, 2007 11:18 pm

Oja, vergeten
Ik heb momenteel een los abbo.
Dus ben in principe opzoek naar simlockvrij toestelletje

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » di apr 24, 2007 11:03 am

nog een vraagje aan de mobile guru:

welke transportmechanismen heb je eigenlijk nodig om je outlook te synchroniseren? Ik weet dat t lukt met gprs, maar gsm zelf, kan die dat? bestaan er uberhaupt nog abonementen (in belgie dan) die enkel gsm aanbieden en geen gprs umts en dergelijke? thing is dat ik niet weet of mn abo t hele smartgebeuren ondersteunt

Sven

Bericht door Sven » di apr 24, 2007 11:24 am

DeJean,

Ieder abonnement ondersteunt iedere vorm van transportwijze, het is alleen de vraag óf het in je bundel zit die je aanschaft van je provider.

Ik heb bijvoorbeeld Hi van KPN. Hiermee kan ik een aantal minuten bellen en Smsen voor een afgesproken bedrag per maand. Wil ik nu UMTS'en / GPRS'en, dan betaal ik dat bovenop mijn bundelbedrag.

Zover ik weet heeft iedere provider beschikking om gsm, gprs én umts aan te bieden aan klanten.

Welk abo heb je?

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » vr apr 27, 2007 7:27 am

t zal waarschijnlijk de S310 worden of de 4350. Maar ik vrees een beetje dat zo'n 4350 al snel in barrels gaat liggen. Heb mn blackberry ook na 8 maanden gemold. Op zich is de Mteor beste gebouwd, maar ik hoef geen umts. Dat duurt nog een paar jaar voor dat iets wordt in Belgie, en tegen dan ziet de mobiele wereld er weer helemaal anders uit.

Sven

Bericht door Sven » vr apr 27, 2007 8:41 am

DeJean, beide toptoestellen, dat absoluut. Qua mening over het UMTS in belgie heb je helemaal gelijk.

Voor wat betreft de barrels, vraag eens bij aanschaf na of er iets dergelijks bestaat zoals een zekerheidspakket voor beschadigingen, elektronische/mechanische schade?

Luc

Bericht door Luc » vr apr 27, 2007 7:34 pm

The Phonehouse heeft een interessante verzekering voor de meer high-end toestellen. Call me for details of check the site ...

Luc

Bericht door Luc » za apr 28, 2007 10:12 am

Heeft er al iemand ervaring met Navicore Personal 2007?

menace

Bericht door menace » vr mei 04, 2007 7:52 pm

Welke telefoons hebben tegenwoordig navigatie van heel europa er op zitten

Sven

Bericht door Sven » vr mei 04, 2007 10:34 pm

menace schreef:Welke telefoons hebben tegenwoordig navigatie van heel europa er op zitten
Af fabriek?

Geen enkele.
De Mitac Mio a701 heeft wel de gps-antenne ingebouwd, maar werkt in combinatie met een route-66 pakket, die eventueel ook met europa-kaarten kan worden geladen. Let dan wel op je SD-kaartje, 2gb moet eventueel net lukken...

Ook iedere symbian-phone (Nokia N-series/E-series) en windows Mobile-phones (eerder genoemde HTC/Qtec) kunnen volledig europa-mappen herbergen, maar deze werken dan respectievelijk met TomTom Navigator software, en afhankelijk van het toestel heb je dan navigator 5 of 6.

Ook hier heb je wederom een SD-kaartje nodig, maar ook een GPS-antenne, die rond de 60~70 euro kosten.

Als laatste optie heb je nog de Nokia N95, het topmodel op dit moment, die ook de GPS-antenne heeft ingebouwd, maar daar moet je dus aparte software voor kopen. Nadeel is alleen dat TomTom hier niet op werkt, omdat Nokia nu eigen navigatiesoftware ontwikkelt, en de N95 hiervoor heeft voorbereid... Balen dus!

Plaats reactie