Welke momentsleutel aanschaffen?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Fry
Welke momentsleutel aanschaffen?

Bericht door Fry » za apr 07, 2007 11:38 am

Ik ga een momentsleutel aanschaffen om van die slapeloze nachten af te raken. Ik weet alleen niet dewelke. Die van BBB lijkt wel leuk want die komt meteen in een kit met de nodige inbus sleutels en een t25 voor schijfbouten. Ik heb ook gezien dat syntace er eentje in zijn gamma heeft.

Zijn er momentsleutels die jullie af- of aanraden? Ikzelf heb geen flauw idee.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » za apr 07, 2007 4:31 pm

Hoezo slapeloze nachten?
Ik heb syntace hoger zitten kwa kwaliteit dan bbb maar ik moet toegeven dat ik met beide sleutels geen ervaring heb. Dat hoeft ook niet, want iedereen die een beetje nadenkt wat ie doet heeft geen momentsleutel nodig.
Bikepark Groningen

BLRacing

Bericht door BLRacing » za apr 07, 2007 7:14 pm

Dat dacht je. Iedereen die nog nooit een momentsleutel heeft aangeraakt, zal verbaasd zijn hoeveel kracht je nog op een sleutel moet zetten voordat je de juiste waarde hebt... Ik heb er zelf ook een, een syntace, en het werkt subliem. Ik zou je afraden een bbb te kopen. Dat merk heb ik al niet zo hoog zitten met de ervaringen die ik heb gehad met hun spullen. Een syntace is zekerheid. Je krijgt er ook een ijkraport bij als het goed is. Is wel wat duur naar mijn smaak.

Kijk eens op onderstaande motor site.
Deze doen het goed op het FIETS forum.
Zoek op momentsleutel.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za apr 07, 2007 8:05 pm

Ik heb er 1 gekocht bij de plaatselijke machinehandel. Met ijkrapport en al. Ik had eerst een goedkope van 40 euro, maar na 2 kapotte vorken door die sleutel toch maar voor een echte gegaan, tot nog toe vork niet weer kapot gegaan.

Verder is het wel prettig om zeker te weten dat iets vast genoeg zit zonder dat je bang hoeft te zijn om schroefdraad te strippen. Koop wel ook proffesionele imbus setje want anders help je daarmee alsnog de bouten naar de kl*te.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 07, 2007 11:55 pm

ik heb die BBB en die werkt perfect voor die paar keer dat ik hem echt nodig heb.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Fry

Bericht door Fry » do apr 12, 2007 8:37 pm

Dit moest eigenlijk in "Sleutelen" gepost worden. Het zou handig zijn mocht een mod dit hele topic even naar daar verplaatsen.

Sven

Bericht door Sven » do apr 12, 2007 9:25 pm

Fry schreef:Dit moest eigenlijk in "Sleutelen" gepost worden. Het zou handig zijn mocht een mod dit hele topic even naar daar verplaatsen.
Eeensch.

Is verplaatst!

Fry

Bericht door Fry » vr apr 13, 2007 7:56 am

Sven schreef:
Fry schreef:Dit moest eigenlijk in "Sleutelen" gepost worden. Het zou handig zijn mocht een mod dit hele topic even naar daar verplaatsen.
Eeensch.

Is verplaatst!
dank je wel

Sven

Bericht door Sven » vr apr 13, 2007 8:22 am

Ik neem btw aan dat die momentsleutel die BLRacing aangeeft, van elsware, die momentsleutel is van 4-24Nm?

Ik zit er ook over te denken, maar vind ze aan een kant ook erg prijzig.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr apr 13, 2007 6:11 pm

Ik heb die van Elsware gehad. viel al vrij snel uit elkaar en had veel problemen met te hard of te zacht aandraaien van bouten.

Ik zou meteen voor een kwaliteitsproduct gaan, bespaart je een hoop gezeik.

4-24Nm heb je niet genoeg aan. Momentsleutel die ik heb van hazet gaat van 2,5-25Nm daarmee kun je ook een hoop kleinere bouten aandraaien.

Ik had met die van elsware 2 keer mijn steekas bevestiging kapot gekregen. Nu met die van Hazet nog steeds niet.

Fry

Bericht door Fry » vr apr 13, 2007 10:50 pm

kheb nu die van bahco besteld van 2-20 Nm
3% nauwkeurigheid. Kost iets van een 150 euro dus kwaliteit zal wel heel goed zijn voor mijn gebruik.

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo apr 15, 2007 8:52 am

Ik heb ook een tijdje gezocht voor zo'n ding. Voor een beetje kwaliteit zit je zo boven de 150.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo apr 15, 2007 12:08 pm

Vraag mij serieus af wat er mis zou zijn met de BBB van € 50,-???

BBB heeft ook geen zin in claims van gesneuvelde carbon accesoires doordat die sleutel niet goed zou werken, lijkt mij.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

heppypeppy
Contacteer:

Nut momentsleutel

Bericht door heppypeppy » zo apr 15, 2007 1:36 pm

Je moet wel bedenken dat je onder huis, tuin en keukenomstandigheden met een momentsleutel nog steeds weinig controle hebt over de kracht waarmee je boutjes iets vastklemmen. Het moment is dan misschien wel precies goed, maar de axiale kracht die de bout geeft is sterk afhankelijk van de wrijving die je bout heeft met de schroefdraad en datgene dat achter zijn kop is vastgezet.
Een nauwkeurigheid van 3% heeft dus alleen (echt) nut als je ook je oppervlakteruwheid, hoeveelheid smering, materiaaleigenschappen etc. binnen de 3% variatie kan houden.

Fry

Re: Nut momentsleutel

Bericht door Fry » zo apr 15, 2007 4:57 pm

heppypeppy schreef:Je moet wel bedenken dat je onder huis, tuin en keukenomstandigheden met een momentsleutel nog steeds weinig controle hebt over de kracht waarmee je boutjes iets vastklemmen. Het moment is dan misschien wel precies goed, maar de axiale kracht die de bout geeft is sterk afhankelijk van de wrijving die je bout heeft met de schroefdraad en datgene dat achter zijn kop is vastgezet.
Een nauwkeurigheid van 3% heeft dus alleen (echt) nut als je ook je oppervlakteruwheid, hoeveelheid smering, materiaaleigenschappen etc. binnen de 3% variatie kan houden.
De aandraaimomenten worden bij de meeste componenten vermeld, andere voorzorgsmaatregelen worden niet verreist. Hieruit concludeer ik dat de fietsindustrie zelf nagegaan is welk moment verreist is aan de hand van de door hen vastgelegde of vastgestelde eigenschappen van hun product (wrijving en wat er achter de kop zit zoals jij zegt). Het is goed mogelijk dat deze waarden een variatie groter dan 3% hebben. Met een BBB momentsleutel heb je heel waarschijnlijk ruim voldoende precisie om de meest lichtgewichte alu of carbon onderdelen vast te schroeven. Maar ik wou ook een duurder exemplaar om een meer degelijk exemplaar te hebben (duurzaamheid van het staal in de kop en dergelijke).

Urnyke
Contacteer:

Een momentsleutel voor een onkundige is onzin!

Bericht door Urnyke » zo mei 06, 2007 12:04 pm

Geen onzin een momentsleutel maar wel als er geen condities bij staan van boutmateriaal en voorbehandeling etc.

Sopra aluminium heeft een wrijvingsfactor van 0.05, RVS (vanwege grootte taaiheid) 0.4!

Dit kan in een bout bij hetzelfde aanhaalmoment een trekkracht opleveren ie 3x!!! zo groot is! Zie ook mijn website voor mee info!

http://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo

Bij het aandraaien van bouten (beter gezegd schroeven, bout met inbus is een schroef maar dat terzijde) wordt een aanhaalmoment gebruikt zodat 90% van de rekgrens wordt bereikt: dit tegen vermoeiing!

Het scheelt zelfs op wat voor manier en met wat voor gereedschap de schroef (of moer) wordt aangedraaid.

Dus wat heeft de gemiddelde onkundige aan een momentsleutel???

Fry

Bericht door Fry » ma mei 07, 2007 10:33 am

ik ben ook overgeschakeld op montage pasta van tackx ipv het kogellagervet van kroon dat vroeger gebruikte voor zowel schroeven als niet-schroeven. De montage pasta voelt minder vettig aan en zal dus de wrijving op de schroefdraad verhogen zodat ik minder kans heb om de bout te hard aan te draaien.

ik zou ook gewoon alle schroeven en bouten opt gevoel kunne aandraaien, ik ben nog nooit een schroef kwijtgeraakt en heb nog nooit een schroef te hard aangedraaid. But where's the fun in that?
Laatst gewijzigd door Fry op ma dec 08, 2008 1:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.

michel2

Bericht door michel2 » do mei 10, 2007 9:37 am

ik heb een tengtool sleutel gekocht bij een motorwinkel die veel op marktplaats adverteerd,met ijk rapoort,prima sleutel voor ik geloof 6 tientjes.weet iemand de reden waarom de bbb sleutel op dit moment niet direct leverbaar is?wel hij voldoet niet helemaal.maar zoals eerder al vermeld gezond verstand is veel belangrijker,ik moest last een carbon pro nok op 6 newton vst zetten met een moment sleutel van 20 cm lang ( flinke slag dus !) als ik dat met een gewonne imbus had gedaan had ik um mischien op 3 of 4 newton al vast staan !
tot zover

didadunlop

Bericht door didadunlop » do mei 10, 2007 11:58 am

ik heb een tengtool sleutel gekocht bij een motorwinkel die veel op marktplaats adverteerd,met ijk rapoort,prima sleutel voor ik geloof 6 tientjes.weet iemand de reden waarom de bbb sleutel op dit moment niet direct leverbaar is?wel hij voldoet niet helemaal.maar zoals eerder al vermeld gezond verstand is veel belangrijker,ik moest last een carbon pro nok op 6 newton vst zetten met een moment sleutel van 20 cm lang ( flinke slag dus !) als ik dat met een gewonne imbus had gedaan had ik um mischien op 3 of 4 newton al vast staan !
tot zover

6 newton staat gelijk aan 6 newton op 1 meter. Als je inbusje dus 10 cm is moet je daar 60newton op uitoefen. Dat staat gelijk aan 6 kilo. til maar eens iets op van 6 kilo dan kan je oefenen..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie