probleem hayes hfx 9

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
lokke
Berichten:102
Lid geworden op:wo jun 21, 2006 6:40 pm
Locatie:leuven,
probleem hayes hfx 9

Bericht door lokke » di feb 13, 2007 10:29 pm

Wou daarnet mn schijven van mn velgjes halen, maar kwam tot de conclusie dat deze er helemaal niet zo eenvoudig vanaf komen!
de vijzen hebben zo weinig hoeken dan mijn sleutels er helemaal geen grip op hebben. normaal gezien zouden deze toch los moeten komen met imbussleutels,
maar hier dus niet ik kan met niets macht genoeg zetten om ze eruit te draaien.
iemand nog typs heb al vrij veel geprobeert maar kom er niet uit!
mvg, lokke

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » di feb 13, 2007 10:51 pm

Torx misschien?

Gebruikersavatar
Fullthrottle @ Team Solid
Berichten:224
Lid geworden op:vr mei 19, 2006 8:38 am
Locatie:Gangelt
Contacteer:

Bericht door Fullthrottle @ Team Solid » di feb 13, 2007 11:10 pm

De nieuwere Hayes zitten niet met imbus vast maar met torx dit is een ster en lijkt een beetje op een imbus voor een leek

dus let op ! voorzichtig tewerk gaan ;)

lokke
Berichten:102
Lid geworden op:wo jun 21, 2006 6:40 pm
Locatie:leuven,

Bericht door lokke » wo feb 14, 2007 8:44 am

neen jammer torx had ik ook al geprobeert
maar ben zo goed als zeker dat het imbussleuteltjes zijn,
is dit mischien mogelijk dat hayes een sst gebruikt?
hiermee bedoel ik dus een aparte maat van imbussen
want heb geen idee wat voor speciaal gereedschap je hier nog
voor zou nodig hebben.

ik zat vannacht te denken om ze eventueel rustig met een schroevendraaier los te tikken, :angelnot: of is dit echt af te raden?

mvg, lokke

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » wo feb 14, 2007 9:57 am

Dat is af te raden, niet gaan kloten met gereedschap dat niet past dan draai je de boel alleen maar naar de t*****. Heb je een foto van de boutjes? Mijn Hayes heeft inderdaad torx, ik dacht t25.
Als je ze zelf niet kan loskrijgen kan je nog altijd, voorzien van schaamrood op uwer aangezicht, naar de lokale fietsenboer lopen...
Bikepark Groningen

lokke
Berichten:102
Lid geworden op:wo jun 21, 2006 6:40 pm
Locatie:leuven,

Bericht door lokke » wo feb 14, 2007 10:05 am

zal proberen een fototje te maken, maar ik heb geprobeert met
torxen, ik ben begonnen met een die erin paste maar deze draaide door was net niet groot genoeg en maatje groter ging er niet in
zelfde probleem bij imbussen altijd als ik ietswat kracht zet schiet hij door!
kan idd ook nog altijd :oops: nr de lbs lopen, in de hoop dat zij
ze er wel afkrijgen!
ieg bedankt :arms:

lokke

Gebruikersavatar
Fullthrottle @ Team Solid
Berichten:224
Lid geworden op:vr mei 19, 2006 8:38 am
Locatie:Gangelt
Contacteer:

Bericht door Fullthrottle @ Team Solid » wo feb 14, 2007 10:39 pm

Ik moet zeggen het zijn ook niet de beste boutjes maar dat komt omdat ze een lage kop moeten hebben voor de vork clearence

Heb ik ook al eens gehad maar dan met andere boutjes. niet die van hayes
Maar mij is het toen gelukt door het wiel op de grond te leggen met iets er onder natuurlijk ;)

en dan een ratel te nemen waar mee je een groter moment kan uit oefenen en dan met je gehele gewicht er ophangen en voor zichtig proberen te draaien. omdat de imbus/torx wat je ook hebt altijd naar buiten wilt bewegen zul je ontiegeclijk veel kracht moeten zetten om hem niet te laten door draaien

mocht dat niet werken neem een passende patte kop. die echt goed past !
deze ook in de ratel zetten!


als laaste redmiddel wordt het de kop afboren maar dat wil ik je niet aan doen ;)

succes het moet werken!

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » wo feb 14, 2007 10:46 pm

lokke schreef:zal proberen een fototje te maken, maar ik heb geprobeert met
torxen, ik ben begonnen met een die erin paste maar deze draaide door was net niet groot genoeg en maatje groter ging er niet in
zelfde probleem bij imbussen altijd als ik ietswat kracht zet schiet hij door!
kan idd ook nog altijd :oops: nr de lbs lopen, in de hoop dat zij
ze er wel afkrijgen!
ieg bedankt :arms:

lokke
Kan ook (deels) komen door de kwaliteit van je gereedschap. Als je bovendien al hebt lopen prusten met de verkeerde soort of maat sleutels wordt de kop er ook niet beter op. Vandaar mijn advies eerder.
Bikepark Groningen

Gebruikersavatar
koekie
Berichten:961
Lid geworden op:wo jul 21, 2004 9:03 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door koekie » do feb 15, 2007 12:22 am

daarom, altijd invetten bij montage ;)
En als je ze niet loskrijgt, genoeg kruipolie erop, en laten 'schrikken' met wat hamer tikken helpt ook wel eens (je torx of inbus erop zetten en dan met je hamer erop tikken, niet te hard natuurlijk)

Santa Cruz
Berichten:3498
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm

Bericht door Santa Cruz » di feb 20, 2007 1:27 pm

Die imbusboutjes van Hayes zijn compleet ruk! Ik heb op al mijn bikes normale 8.8 of 12.9 imbusbouten met cilinderkop gebruikt. Werkt prima en bij geen enkele van mijn vorken heb ik problemen (Boxxer, 36, Minute en supernova) met de clearance.

Zijn die boutjes vierkant? Anders zou je het eens met 'n kleine dop of steeksleutel kunnen proberen.

Gast

Bericht door Gast » di feb 20, 2007 3:22 pm

Wat belangrijk is met sleutelen:
1 gebruik goed gereedschap, hier gaat het nl meestal fout.
2 vet alles wat je monteerd goed in, of gebruik locktite, beiden voorkomen roest.

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » di feb 27, 2007 12:16 pm

Waarom neem je geen contact op met Hayes zelf? Hebben ze niet gewoon een afwijkende (Engelse) maat gebruikt. Komt ook wel eens voor en daar past "ons" gereedschap niet op.

Maar goed, niets kapot draaien. Pak gewoon je spul en ga even naar de fietsenmaker.

Woody Nick
Berichten:101
Lid geworden op:do apr 13, 2006 8:56 pm
Locatie:Almere

Bericht door Woody Nick » di feb 27, 2007 7:33 pm

doe niet moeilijk! boor de boutjes uit. Dus alleen het kopje eraf boren! Kun je je schijf eraf halen en dan de restanten van het boutje eruit draaien met een tang! LBS is voor bandenplak gerelateerde werkzaamheden! 9 van de 10 mensen hebben niet meer dan een profile in de buurt! de enige schijfremmen die zij hebben gezien zitten op standaard afgemonteerde fietsen!
Intense 951

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » di feb 27, 2007 8:10 pm

k Heb anders al vier specialisten in mijn omgeving zitten...en dan woon ik echt niet in een groot dorp...Maar goed, uitboren lijkt me wel erg ruig

Gebruikersavatar
Grobbebol
Berichten:528
Lid geworden op:ma mar 24, 2003 12:53 am

Bericht door Grobbebol » di feb 27, 2007 8:18 pm

Inderdaad gewoon de kop eraf boren. Een boortje nemen die iets groter is dan het gat waar de imbussleutel normaal ingaat en boren tot de kop eraf schiet. Vervolgens met een combinatietang de overgebleven tap eruit draaien. Hoe denk je dat de LBS het zou doen en wat hij voor 5 minuten gaat rekenen?

Is echt geen moeilijk klusje hoor :)

Plaats reactie