S-Works Steel frame (gaatje)

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Gène
S-Works Steel frame (gaatje)

Bericht door Gène » do feb 15, 2007 9:37 pm

Vandaag kwam een grote bruine doos binnen. Erg boeiend zo'n bruine doos, nou nee. Maar wel de inhoud!!

Er zat een S-works Steel frame in. Naast de 27 jarige Gazelle van m'n moeder is dit toch het oudste fiets onderdeel wat er hier in huize Gène rond zwerft.

http://www.pinkbike.com/photo/1193904/
http://www.pinkbike.com/photo/1193906/

Alleen is er een nadeeltje, het frame is gebruikt en heeft de nodige beschadigingen. Op zich niet zo'n probleem, lak is makkelijk over te spuiten. Alleen kwam ik tot een nare ontdekking. Het frame is door geroest. Er zit een gaatje in de linker liggende achtervork. Dus voordat er een nieuwe laklaag overheen kan, zal dit gerepareerd moeten worden.

http://www.pinkbike.com/photo/1193910/
http://www.pinkbike.com/photo/1193912/
http://www.pinkbike.com/photo/1193913/

De vraag is kan dat?? Het is helemaal niet zo'n groot gaatje, zal zo'n halve cm bij 2 mm zijn.

http://www.pinkbike.com/photo/1193915/
http://www.pinkbike.com/photo/1193914/

Dus heren experts, amateur frame bouwers, buig uw hoofden en geef me aub goed nieuws of de naam van een goede oude barrels fixer :D.

Uiteindelijk wil ik de fiets gaan gebruiken voor kleine ritjes in de buurt, maar ik wil er wel mee kunnen mountainbiken. Geen wedstrijden, geen lange tochten, daarvoor is het frame ook te klein, maar kleine (warme zomer avond) ritjes.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

bettes

Bericht door bettes » vr feb 16, 2007 7:24 am

Hey, cool. Dat is een exframe van mij! Die slagerspraktijken heb ik trouwens niet aangericht, maar de eigenaar voor mij. Ik heb het van hem overgenomen voor een prikje!

Ik heb er toen een tijdje SS mee gereden. Liep wel lekker maar het frame is absoluut onsuspensioncorrected, het stuurde als een stoomboot met een 60mm judy FSX erin.

Stalen frames kunnen normaal wel wat hebben van reparaties dus ik neem aan dat het zeker kan gefixed worden!

Veel succes ermee en ik hoop dat het een beauty wordt! Ze verdient het, dat waren nog eens s-works frames!

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Gène

Bericht door Gène » vr feb 16, 2007 9:16 am

Het idee is dan ook om er een soort van kanaalvelo van te maken. Dus een 1" vaste (liefst a-head) stalen vork erin plaatsen. Mooie oudere XT(R) componenten, nieuwe Thomson spulletjes (setback) en degelijke wielset.

Maar niemand heeft dus een goed adresje, waar ik dit kan laten reparen? Daarnaast zou een detail foto van de orginele decals (die kleintjes, die er u niet meer opzitten) ook erg welkom zijn, in princiepe wil ik het frame dan ook in ere herstellen of zo ver mogelijk.

mzzl
Gène

bettes

Bericht door bettes » vr feb 16, 2007 10:02 am

Zo was hij ook opgebouwd... Met de originele s-works vork erin en volledig xtr 950. voor de rest een hoopje syncros erbij. Was zeer knap van uitzicht en strakheid!

Foto's heb ik spijtig genoeg er niet van... De decals waren toen al zo slecht spijtig genoeg (anders hing hij nu bij mij aan de muur! of nog beter was het mijn kanaalvlo ;) )
Ik zal eens kijken tussen mijn hoop magazines en folders of ik de originele foto's kan opsnorren... Maar ik beloof niets! Deze bike is nooit echt een publieksbeest geweest! Ik weet wel dat er in de buurt van leuven hier nog eentje rondrijdt in topconditie, die kom ik nog wel eens tegen op toertochten.

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr feb 16, 2007 11:53 am

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr feb 16, 2007 12:26 pm

Ik heb de originele vork nog wel voor je. Wel draad en er lopen roestadertjes onder lak, maar jij gaat toch spuiten.

Thomson is goed spul, maar natuurlijk niet period correct. Wordt dat toch het streven, dan is er nog de gerustelende gedachte dat er ook vroeger deugdelijk spul gemaakt werd.

Probeer m-engineering eens voor het repareren. Wellicht willen zij er aan. Blijft natuurlijk altijd de vraag hoeveer roest er nog zit. Met inzet aan middelen en energie in 't achterhoofd zou ikzelf al langzaam eens gaan kijken naar een verser exemplaar, maar restaureren is natuurlijk wel een sympathiek streven.

Ikzelf denk wel dat ik de Steel S-works de mooiste Specialized 'ever' vind. Superbruikbaar voor mijn rijden ook. Jammer van die roest. Het had ook zo verschrikkelijk makkelijk voorkomen kunnen worden.

Succes met de resto ...en als je de vork wilt hebben moet je maar ff mailen.

Gène

Bericht door Gène » vr feb 16, 2007 8:15 pm

:lol: Ik krijg overal aanbiedingen van mensen die een 1" vork aan me willen slijten. Bedankt mannen!!

Ik moet eerst even de carnavals dagen "gezond" door komen en dan gooi ik wel wat lijnen uit. Daarnaast moet mij budget worden aangevuld, niet dat het frame een dure aankoop was, maar wel winterkleding van het o zo mooie S merk ;)

Ik denk dat ik geluk heb met de plek. het bevind zich niet direct in de buurt van een las. Die lassen zien er trouwens nog verrassend goed uit, ook de pads.

@ Bettes: als je nog fotomateriaal kan vinden, zou dat erg top zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!

mzzl
Gène

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr feb 16, 2007 8:28 pm

Ik wil er helemaal niks voor hebben ...en het is niet 'een 1" vork', het is het origineel.

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » vr feb 16, 2007 11:02 pm

Je kunt voor de reparatie ook "steelhead" eens vragen. Last niet, maar maakt wel mooie frames :bandana:
Ijzeren paarden eten geen haver....

Gène

Bericht door Gène » di feb 20, 2007 8:42 pm

Zo, na drie dagen (za t/m ma) carnaval en flink wat biertjes ben ik vandaag maar eens de garage ingetrokken. Daar heb ik het frame is een goed bekeken. Er moet flink wat werk gebeuren.

Ik heb een uurtje geschuurd en schoongemaakt. Zo heb ik de trapas draad schoongemaakt, de zadelpenklem en heb ik wat aangekoekte modder uit het frame geklopt. Er rammelt wel nog wel wat spul (lees oude roestige modder drap) in het frame, maar dat zal er ook snel uitgehaald worden.

Ik heb de roest blaasjes weg geschuurt en de scheur heb ik ook schoon gescheurt. Deze week ga ik eens naar een lbs die z'n frames zelf bouwt of dat toch in het verleden gedaan heeft. Misschien dat hij me kan helpen.

Ik denk dat het frame toch wel te redden is. Buiten de lak, die gewoon verschikkelijk slecht is, is het frame eigenlijk nog wel in goede conditie. Zeker nadat die al een paar keer van baas is verandert.

Afgelopen weekend heb ik ook nog een e-mailtje gestuurd naar Specialized. Nou denk ik niet dat zij me verder kunnen helpen, maar het is te proberen. Ik hoop gewoon wat meer informatie te krijgen m.b.t. de decals. Die wil ik gewoon proberen te behouden en in ere te herstellen. Zeker die kleine zoals: handmade in Japan, world champion, en het het S logo met de Cromo Prestige lettertjes eronder. Vooral de eerste twee zijn, vind ik, erg kenmerkend.

Nog wat beeld materiaal over de verrichte werkzaamheden:
http://www.pinkbike.com/photo/1200234/
http://www.pinkbike.com/photo/1200233/
http://www.pinkbike.com/photo/1200236/
http://www.pinkbike.com/photo/1200235/

Toen ik de roest blaasjes weghaalde, dus in principe de lak, bleven er zwarte plekken over in het materiaal. Kan me iemand vertellen wat dit is? Is het gewoon een aantasting van het metaal door de roest, of wil het zeggen dat er iets anders aan de hand is? Vervolgens: wat betekend dit, zijn er erge gevolgen?

De laatste vraag: wat kan ik doen aan het inwendige verhaal. Door de jaren heen is er gewoon erg veel troep in gaan zitten. Kan ik dit verwijderen of gewoon laten zitten? Hoe kan ik het dan vervolgens beschermen zodat het niet verder gaat of in de toekomst niet meer terug komt?

Ik hou jullie op de hoogte

mzzl
Gène

Sjef

Bericht door Sjef » wo feb 21, 2007 9:52 am

Als ik het zo bekijk met mijn semi-leken oog dan denk ik toch ook aan roest van binnenuit. De vraag is dan wat de staat van de rest van de buis is aan de binnenkant.

Die zwarte puntjes is vrijwel zeker putcorrosie. Dus daar moet iets van antie roest spul overheen om het te stoppen.

Er is wel ergens een topic van iemand die zijn frame helemaal met tectyl oid behandeld heeft om het te beschermen tegen roest. (Zoek eens op roest-duivel oid)

Gène

Bericht door Gène » do feb 22, 2007 12:39 pm

Hij is dood...... :cry:

Ik heb even navraag gedaan aan een frame bouwer in de buurt. Ik geloof dat tie dood is.

mzzl
Gène

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 22, 2007 12:58 pm

Gène schreef:Hij is dood...... :cry:

Ik heb even navraag gedaan aan een frame bouwer in de buurt. Ik geloof dat tie dood is.

mzzl
Gène

De framebouwer of t frame? :angelnot:

Maar uh... wie is die framebouwer, als ik zo vrij mag zijn...?
---www.cjmedia.nl---

Gène

Bericht door Gène » do feb 22, 2007 2:57 pm

DeKerf's schreef:
Gène schreef:Hij is dood...... :cry:

mzzl
Gène

De framebouwer of t frame? :angelnot:

Maar uh... wie is die framebouwer, als ik zo vrij mag zijn...?
:lol:

Na dat slecht nieuws gaat het ook niet meer zo goed met die frame bouwer ;)

Zoals ik al zei, het is er eentje uit de buurt. Een oud mannetje die een winkel heeft in Houthem, het Belgisch Rijwielhuis. Hij maakt en repareert stalen frames. Tenminste, dat deed tie vroeger, of hij nog steeds erg actief weet ik eerlijk gezegd niet. De winkel is niet meer zo heel bloeiende. Het is al een oudere man (60+).

Ik heb hem verteld hoe de situatie is en van daaruit heeft tie z'n conclusie getrokken. Nu ben ik best een hoopvol mens, maar ik zie het zelf ook vrij somber in. Ik ben van plan om nog op wat andere plekken navraag te doen, hopen, dromen en vragen mag altijd, maar er is zo weinig in de buurt (Zuid Limburg he).

Weet jij niets meer DeKerfs? Overigens ben ik nie van plan om helemaal naar Toscane te rijden voor een frame ;)

mzzl
Gène

Merlin Boy

Bericht door Merlin Boy » do feb 22, 2007 9:34 pm

Ik denk niet dat het verstandig geweest is om het frame te schuren.
Laten stralen zou beter geweest zijn.

Maar, ik geef je een 2e kans:

Probeer het eens bij Van Tuyl in Bruchem (vlak bij Zaltbommel).
Daar werkt iemand, ik geloof dat hij Arie heet, die heel goed stalen frame's kan lassen en spuiten.

http://www.vantuyl.nl/

Succes ermee,

Merlin Boy

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » do feb 22, 2007 10:39 pm

hardsolderen met messing
zou best goed kunnen gaan de komende 10jr

maar een knappere zoeken loont meer moeite / is veiliger

E

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di feb 27, 2007 10:29 am

Ergens op het web gespot:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muppet

Bericht door Muppet » di feb 27, 2007 1:06 pm

Er is van dat spul dat ze gebruiken op autobody's dat roest omzet in een vast materiaal dat je gewoon kunt schuren etc. Dat zou je eens moeten gaan navragen bij een autozaak, want dat is het misschien slim om je frame daarmee te coaten van binnen.

En als het staal is is het wel dicht te lassen, zoniet met messing, maar een beejte co2 lasser moet dat ook wel kunnen. Maar eerst moet die roest weg anders hecht de las ook niet perfect lijkt me.

Gène

Bericht door Gène » di feb 27, 2007 1:25 pm

Thnx voor de info,

Ik ga binnenkort maar eens een gangetje maken naar m'n oude werkplek: een automaterialen zaak. Er bestaat idd wel een spulletje om roest te verwijderen, alleen weet ik niet of dat de lading dekt.

Maar goed, ik denk dat ik het frame gewoon laat lassen en dan eerst eens opbouw en een een klein (verhard) tochtje maak voordat ik er een nieuwe laklaag op laat spuiten.

Het is dan wel al zeker dat er geen orginele spullen op komt te zitten. Ik heb ook eerlijk gezegd niet het geduld om te zoeken. Ik zal een mengeling van oud en nieuw proberen te vinden, ik probeer wel me een beetje te houden aan goede degelijke componenten, Thomson (zadelpen, stuurpen), XTR (952 serie dus ook met v-brakes), Chris King (balhoofd), Easton (stuur), wielset even lenen van mijn andere S-Works.

Ik hou jullie op de hoogte,

mzzl
Gène

Muppet

Bericht door Muppet » di feb 27, 2007 1:40 pm

Roestomzetter hebben ze wel bij Heutz bij Kaldeborn meen ik. Bij de karwei hebben ze het ook, (gevonden via google) http://www.karwei.nl/index.jsp?page=klu ... nderhouden

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di feb 27, 2007 2:00 pm

Een omvormer als Fertan is aardig voor stabiele basis voorafgaand aan lakken. Eerst schuren ...en de allerlaatste roestpartikeltjes te lijf gaan met omvromer. Vanbinnen zou ik een frame gewoon volstorten met een Fluid Film AS-R of Mike Sander of een combinatie van beide (eerst FF, dan MS) Omvormer niet nodig, is ook geen wondermiddel.

Ergens op dit forum bevindt zich een topic door MarinTi over zijn Ritchey die bij M-gineering gerepareerd is nav chain suck schade.

Big T

Bericht door Big T » di feb 27, 2007 3:09 pm

Die oplossingen die nu genoemd worden komen op mij over als oplossingen die alleen de oppervlaktekwaliteit verbeteren. Met die roestbehandel middeltjes voeg je niets toe aan de sterkte. Tijdens mijn tijd op de testafdeling bij gazelle heb ik veel frames zien breken op juist die plaats tijdens vermoeingstesten. Dan was er op die plaats altijd wel een ondermannetje in de achtervork gelast.

Als werktuibouwkundige met ervaring als lasser, lijkt mij de enige oplossing om de gehele liggende achtervorkbuis aan de rechterkant te verwijderen. Dan netjes de pat schoon slijpen en bij een goede framebouwer een nieuwe liggende achtervorkbuis er in laten lassen. Dat lijkt me op zich niet het moeilijkste om te doen, voor een framebouwer met ervaring.
De vraag is alleen wat die extra warmtebehandeling (want dat is het lassen natuurlijk ook) met de sterkte van je frame doet.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di feb 27, 2007 4:28 pm

Mijn oplossing focussed puur op preventie nw en zoveel mogelijk stopzetten aanwezig roestproces. Wat er reeds zit blijft gewoon zitten ...tenzij je natuurlijk de buis gaat vervangen. Of dat loont is niet aan mij. Het is geen 'ham en er zijn er ook niet slechts 10 of 100 van, dus er ligt veel open.

Gène

Bericht door Gène » di feb 27, 2007 6:46 pm

Ik had zelf ook al gedacht aan het vernieuwen van de onderbuis. Punt is alleen is het rendabel? Krijg je er een 100 % gezond frame voor terug?

Wie kan zoiets? M-gineering?

mzzl
Gène

MarinTi

Bericht door MarinTi » di feb 27, 2007 7:54 pm

Gène schreef:Ik had zelf ook al gedacht aan het vernieuwen van de onderbuis. Punt is alleen is het rendabel? Krijg je er een 100 % gezond frame voor terug?

Wie kan zoiets? M-gineering?

mzzl
Gène
Niet doen. Gewoon proberen met relatief weinig middelen het frame weer op te lappen of aan de muur hangen en een ander zoeken. Maar das mijn mening!

Plaats reactie