specialized rockhopper comp ???
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo allemaal en de beste wensen voor 2007 !!
Ik ben nieuw hier en ook een nieuwe biker.
Opzoek naar een nieuwe fiets heb ik heel veel bikes bekeken en vergeleken. Steeds weer kwam ik gevoelsmatig uit op de Spesialized comp disc. Dit is ook mede door de goed onderbouwde argumenten van drie verschillende fms. Maar zij proberen natuurlijk een bike te verkopen.
Jullie als het goed is niet dus daarom vraag ik jullie wat je mening is??
Hier zijn de specs van deze bike van 1100 euro.
- FRAME New for 07 M4 manipulated alloy frame, butted ORE DT, disc only, forged dropouts w/ replaceable 98954020 derailleur hanger
- REAR SHOCK N/A
- FORK RockShox Recon 335 SL, 100mm, 32mm alloy stanchions, alloy steerer, disc only, Turn Key damper, lockout w/ rebound adjust, coil spring
- HEADSET 1 1/8" threadless
- STEM Specialized 3D forged alloy, four bolt, 31.8mm, 7 degree rise
- HANDLEBARS Specialized Butted 31.8mm XC Rise, 640mm wide, 8 degree back/6deg upsweep
- GRIPS Specialized Enduro, dual density, Kraton
- FRONT BRAKE Avid Juicy 3, hydraulic disc, 6" G2 Clean Sweep rotor
- REAR BRAKE Avid Juicy 3, hydraulic disc, 6" G2 Clean Sweep rotor
- BRAKE LEVERS Avid Juicy 3 hydraulic
- FRONT DERAILLEUR Shimano Deore M-530
- REAR DERAILLEUR Shimano XT
- SHIFT LEVERS Shimano Deore SL M511
- CASSETTE Shimano HG-50, 9-speed, 11-34t
- CHAIN Shimano HG-73, 1/2" x 3/32" w/ missing link
- CRANKSET Shimano FCM-540, Cobra Shape Hollowtech, Octalink spline, replacable rings with alloy outer
- CHAINRINGS 44A/32S/22S
- BOTTOM BRACKET Shimano ES-25, Octalink Spline, cartridge bearing, 68 x 118mm for 50mm chainline
- PEDALS Shimano 505 SPD, reflectors and cleats
- RIMS Mavic XM 117, disc
- FRONT HUB Specialized Hi Lo disc, 32h, CNC flange and disc mount, QR
- REAR HUB Shimano FH-M475L, cassette, disc, 32h, QR
- SPOKES 1.8mm (15g) stainless, black
- FRONT TYRE Specialized Fast Trak, 26x2.0", DC, 60TPI, aramid bead
- REAR TYRE Specialized Fast Trak, 26x2.0", DC, 60TPI, aramid bead
- TUBES Specialized schraeder valve
- SADDLE Specialized Body Geometry, MTB
- SEAT POST Specialized alloy micro adjust, 30.9mm
- SEAT BINDER Specialized forged alloy w/ QR
- NOTES Chain stay protector, reflectors, clear coat, owners manual
Ik ben nieuw hier en ook een nieuwe biker.
Opzoek naar een nieuwe fiets heb ik heel veel bikes bekeken en vergeleken. Steeds weer kwam ik gevoelsmatig uit op de Spesialized comp disc. Dit is ook mede door de goed onderbouwde argumenten van drie verschillende fms. Maar zij proberen natuurlijk een bike te verkopen.
Jullie als het goed is niet dus daarom vraag ik jullie wat je mening is??
Hier zijn de specs van deze bike van 1100 euro.
- FRAME New for 07 M4 manipulated alloy frame, butted ORE DT, disc only, forged dropouts w/ replaceable 98954020 derailleur hanger
- REAR SHOCK N/A
- FORK RockShox Recon 335 SL, 100mm, 32mm alloy stanchions, alloy steerer, disc only, Turn Key damper, lockout w/ rebound adjust, coil spring
- HEADSET 1 1/8" threadless
- STEM Specialized 3D forged alloy, four bolt, 31.8mm, 7 degree rise
- HANDLEBARS Specialized Butted 31.8mm XC Rise, 640mm wide, 8 degree back/6deg upsweep
- GRIPS Specialized Enduro, dual density, Kraton
- FRONT BRAKE Avid Juicy 3, hydraulic disc, 6" G2 Clean Sweep rotor
- REAR BRAKE Avid Juicy 3, hydraulic disc, 6" G2 Clean Sweep rotor
- BRAKE LEVERS Avid Juicy 3 hydraulic
- FRONT DERAILLEUR Shimano Deore M-530
- REAR DERAILLEUR Shimano XT
- SHIFT LEVERS Shimano Deore SL M511
- CASSETTE Shimano HG-50, 9-speed, 11-34t
- CHAIN Shimano HG-73, 1/2" x 3/32" w/ missing link
- CRANKSET Shimano FCM-540, Cobra Shape Hollowtech, Octalink spline, replacable rings with alloy outer
- CHAINRINGS 44A/32S/22S
- BOTTOM BRACKET Shimano ES-25, Octalink Spline, cartridge bearing, 68 x 118mm for 50mm chainline
- PEDALS Shimano 505 SPD, reflectors and cleats
- RIMS Mavic XM 117, disc
- FRONT HUB Specialized Hi Lo disc, 32h, CNC flange and disc mount, QR
- REAR HUB Shimano FH-M475L, cassette, disc, 32h, QR
- SPOKES 1.8mm (15g) stainless, black
- FRONT TYRE Specialized Fast Trak, 26x2.0", DC, 60TPI, aramid bead
- REAR TYRE Specialized Fast Trak, 26x2.0", DC, 60TPI, aramid bead
- TUBES Specialized schraeder valve
- SADDLE Specialized Body Geometry, MTB
- SEAT POST Specialized alloy micro adjust, 30.9mm
- SEAT BINDER Specialized forged alloy w/ QR
- NOTES Chain stay protector, reflectors, clear coat, owners manual
Laatst gewijzigd door basterd op wo jan 03, 2007 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ziet er een goed fietsje uit. Met deze specialized krijg je waar voor je geld.
Ik zou persoonlijk ook eens kijken naar de goedkopere Duitsers, zoals Cube, Stevens, e.a. Door grootschaligheid krijg je bij deze merken voor net ietsje meer voor je geld. Maar, laat het duidelijk zijn, de speci is sowieso goed!
succes met de beslissing
Ik zou persoonlijk ook eens kijken naar de goedkopere Duitsers, zoals Cube, Stevens, e.a. Door grootschaligheid krijg je bij deze merken voor net ietsje meer voor je geld. Maar, laat het duidelijk zijn, de speci is sowieso goed!
succes met de beslissing
I used to be a senior member here!
Is het niet zo dat bij die merken er wat minder doorontwikkeling in het frame zit en dat er daardoor wat beter afgemonteerd kan worden.
Bij speci iets minder afgemonterd maar een goed doorontwikkeld frame.
Als dat zo is kies ik voor de speci omdat de basis dan toch iets beter is en onderdelen zijn op den duur makkelijk te vervangen.
Bij speci iets minder afgemonterd maar een goed doorontwikkeld frame.
Als dat zo is kies ik voor de speci omdat de basis dan toch iets beter is en onderdelen zijn op den duur makkelijk te vervangen.
Hmm volgens mij is dit nog altijd hetzelfde frame als voorgaande jaren. Enig verschil is het materiaal gebruik.
Het A1 aluminium is vervangen door M4 aluminium. En dat type alu werd 7 jaar geleden nog gebruikt voor hun S-works (!). Dus het komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Door de jaren heen zijn er wel flink wat veranderingen aangebracht. Zo is de ORE, verbinding bij het balhoofd (de lichte knik op het einde) en de brede onderkant bij het bracket, ook afkomstig van een S-works ontwikkeling. Dus Specialized ontwikkeld zelf aan haar frame's. Dat is het grote pluspunt aan zo'n merk. Nadelig is dat de afmontage "minder" is op bepaalde punten. Door gebruik van goedkope materialen in onderdelen op bepaalde plekken is dit sneller aan vervanging toe.
Fietsmerken zoals Cube, Canyon, Stevens kopen vaak concepten in van algemene (vaak taiwannese) frame ontwikkkellaars. Zij kopen dan groot in en monteren die fietsen dan beter af. Als je binnen het prijsniveau kijkt vind je LX terug op de tegen op de Cube, Canyon, Stevens. Het frame is wel goed en hier en daar zullen verschillen zijn, maar het frame bestaat al vaak enkele jaren.
Daarnaast is het ook een imago verhaal. Wil je op een Specialized fietsen of op een Cube. Ik zou het wel weten, maar ik ben bevoorrecht.
mzzl
Gène
Het A1 aluminium is vervangen door M4 aluminium. En dat type alu werd 7 jaar geleden nog gebruikt voor hun S-works (!). Dus het komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Door de jaren heen zijn er wel flink wat veranderingen aangebracht. Zo is de ORE, verbinding bij het balhoofd (de lichte knik op het einde) en de brede onderkant bij het bracket, ook afkomstig van een S-works ontwikkeling. Dus Specialized ontwikkeld zelf aan haar frame's. Dat is het grote pluspunt aan zo'n merk. Nadelig is dat de afmontage "minder" is op bepaalde punten. Door gebruik van goedkope materialen in onderdelen op bepaalde plekken is dit sneller aan vervanging toe.
Fietsmerken zoals Cube, Canyon, Stevens kopen vaak concepten in van algemene (vaak taiwannese) frame ontwikkkellaars. Zij kopen dan groot in en monteren die fietsen dan beter af. Als je binnen het prijsniveau kijkt vind je LX terug op de tegen op de Cube, Canyon, Stevens. Het frame is wel goed en hier en daar zullen verschillen zijn, maar het frame bestaat al vaak enkele jaren.
Daarnaast is het ook een imago verhaal. Wil je op een Specialized fietsen of op een Cube. Ik zou het wel weten, maar ik ben bevoorrecht.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
Ik denk dat het inderdaad vaak een imagoverhaal is. Bij Specialized betaal je gewoon meer voor de naam. De fietsen worden ook wel doorontwikkeld maar dat zie je niet meer in dit model maar in de hogere modellen (m5, carbon). Dit frame was ooit het topframe van Specialized, er zijn hier ooit wereldbekers mee gewonnen maar veel is er sindsdien niet meer aan veranderd buiten de dingen die Gène net vertelde.
De goedkopere Duitsers bieden ook wel kwalitatieve frames hoor, kijk maar naar Canyon die de frames ontworpen heeft waarmee de Fumic brothers in wereldbekers zullen rijden. Bij Canyon zit je dan wel weer met het ding dat het enkel verkrijgbaar is via internet en dat je hiermee mss niet bij je plaatselijke bikeshop kunt langsgaan, maar dat moet jij afwegen.
cheers
De goedkopere Duitsers bieden ook wel kwalitatieve frames hoor, kijk maar naar Canyon die de frames ontworpen heeft waarmee de Fumic brothers in wereldbekers zullen rijden. Bij Canyon zit je dan wel weer met het ding dat het enkel verkrijgbaar is via internet en dat je hiermee mss niet bij je plaatselijke bikeshop kunt langsgaan, maar dat moet jij afwegen.
cheers
I used to be a senior member here!
Ik weet niet of je al besloten hebt, maar ik kan je vertellen dat ik heel tevreden ben over de fiets. Ik heb de fiets nu een dikke drie maanden en ga er ieder weekend flink tekeer.
Voor de aanschaf ik getwijfelt tussen een Cube of een Specialized. Vaak hoor je dat de prijs/kwaliteitsverhouding van Cube het beste is. Mijn argumenten om toch voor de Rockhopper Comp te kiezen zaten hem toch ook in de afmontage waarbij de vork een belangrijke rol speelde.
Zelf ben ik behoorlijk lang (1.93m en mijn benen zijn in verhouding lang), en de grotere frames van Cube vind ik eerlijk gezegd ook niet zo mooi.
Het enige wat me aan de fiets stoort zijn de de crappy pedalen maar dezee wil ik binnenkort door Time pedalen vervangen.
Trouwens mijn eerste post, meestal lees ik alleen maar mee omdat ik over het algemeen geen mening heb eigenlijk
Erg leuk forum!
Groet,
Pieter
Voor de aanschaf ik getwijfelt tussen een Cube of een Specialized. Vaak hoor je dat de prijs/kwaliteitsverhouding van Cube het beste is. Mijn argumenten om toch voor de Rockhopper Comp te kiezen zaten hem toch ook in de afmontage waarbij de vork een belangrijke rol speelde.
Zelf ben ik behoorlijk lang (1.93m en mijn benen zijn in verhouding lang), en de grotere frames van Cube vind ik eerlijk gezegd ook niet zo mooi.
Het enige wat me aan de fiets stoort zijn de de crappy pedalen maar dezee wil ik binnenkort door Time pedalen vervangen.
Trouwens mijn eerste post, meestal lees ik alleen maar mee omdat ik over het algemeen geen mening heb eigenlijk

Groet,
Pieter