Giant MPH3 remschrijf loopt vast

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
isaac
Giant MPH3 remschrijf loopt vast

Bericht door isaac » ma jan 08, 2007 8:18 pm

Hoi

Ik heb net mijn fiets een giant xtc4 van nederland naar zweden getransporteerd. In Nederland werkte alles nog prima. in Zweden aangekomen blijkt nu dat de voor zegmaar stroef loopt, Als ik de rem indruk komt die niet helemaal terug en blijft er dus opstaan om hem eraf te krijgen moet je de remhendel op het stuur terug duwen.... Ik heb voor het transport mijn voorwiel eraf moeten halen en heb toen per ongeluk de rem ingedrukt, dus zonder schijf ertussen ik weet niet of dit het veroorzaakt kan hebben... Daarna heeft hij natuurlijk een hoop km achterop een auto gehangen dus de fiets is wat vies geworden...

heeft iemand een idee waar het aankan liggen en wat ik eraan kan doen?

alvast bedankt!

groeten Isaac

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » ma jan 08, 2007 8:24 pm

wiel eruit halen, met een grote schroevendraai de zuigers terug duwen (zover mogelijk), wiel er weer in doen en dan keertje remmen.

Dan zouden ze weer vrij moeten draaien.

Doordat jij remde zonder je wiel erin zijn de zuigers verder naar buiten gekomen en dus niet ver genoeg terug gegaan. Daardoor loopt je schijf aan.

Have fun in Zweden!

Waar zit je ergens?

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma jan 08, 2007 9:18 pm

Faxmulder, in eerste instantie zou ik dat ook zeggen. Maar dan begrijp ik niet wat isaac bedoeld met
om hem eraf te krijgen moet je de remhendel op het stuur terug duwen....
Volgens mij zijn de MPH remmen van Giant een closed systeem. Het kan best wel eens zijn dat het temperatuurverschil (ik gok dat het in Zweden iets kouder is dan hier) de olie wat dikker geworden en gekrompen is waardoor er onderdruk in het systeem heerst.

Zitten er van die stelwieltjes op de remmen om de blokken dichter/verder tegen de schijf te draaien? Draai daar eens aan als ze erop zitten.

mr.Monster

Bericht door mr.Monster » ma jan 08, 2007 9:26 pm

dat kan idd wel met de temperatuur te maken hebben..
in de zomer worden ze vaak zo heet dat het systeem ook vastzit,dan moet er soms zelfs wat olie uit..

heb al vaak klanten aan de lijn gehad die geen idee hadden waarom hun fiets niet meer voor of achteruit wilde nadat deze een tijdje in de zon had gestaan.

succes
groet,
jorg

Big T

Bericht door Big T » di jan 09, 2007 10:21 am

Idem hier nadat we de(zelfde) fiets van mijn vriendin met dezelfde schijfremmen naar noorwegen hebben verhuisd. Die staat nu een tijdje stil en een schijfrem zit helemaal vast. Vorig jaar gebeurde hetzelfde met de andere schijfrem, daarbij heb ik een beetje olie uit het systeem gehaald, die doet het nu dus weer prima.

Als eerste zou ik het stelwieltje helemaal op de uit-situatie draaien, dus zo dat de blokjes zo ver mogelijk bij de schijf vandaan staan! Ook zou ik proberen de blokje met een grote schroevendraaire terug te drukken. Als dat niet voldoende is, is mijn tip: doekje om je olieresevoir knopen, bovenste inbusboutje op het resevoir een klein beetje losdraaien, hendel een klein beetje inknijpen totdat er wat olie uit komt, dan het boutje vastdraaien met nog steeds ingeknepen hendel!! Eventueel de procedure een keer herhalen als hij nog steeds te strak staat.

Succes, bij jullie trouwens al sneeuw in Zweden, hier valt het tegen :(

isaac

Bericht door isaac » di jan 09, 2007 10:53 pm

Hoi bedankt voor jullie reacties ik ga het gelijk even proberen!

wat ik bedoelde met de hendel van het stuur afduwen is dat die voelt alsof die stroef loopt en omdat ie niet zelf van de remschijf afgaat moet je hem helpen door de remhendel weg te duwen en dan doet ie het weer.

groeten Isaac

isaac

Bericht door isaac » wo jan 10, 2007 7:41 pm

Hoi!

Ik heb gister opeens een helder moment gehad! Na jullie tips ben ik eens goed naar de fiets gaan kijken en de dingen geprobeerd die jullie hadden voorgestelt, opeens viel het me op hoe ´wit´de fiets was, dat bleek pekel te zijn van de reis hier naar toe! Ik snel de fiets flink afgespoeld om het zout weg te krijgen en daarmee wat het probleem dus ook gelijk opgelost de rem was gewoon vast komen te zitten door het zout wat erin zat!

In ieder geval bedankt voor jullie tips misschien komen ze later alsnog van pas! ik heb in ieder geval weer wat geleerd.

Oja nog even de vraag of er sneeuw ligt? helaas ligt er nog niks maar het is inmiddels wel onder het vriespunt en waarschijnlijk gaat het tegen het weekende sneeuwen. dan ook hopelijk spike banden op mijn fiets en dan lekker fietsen!

groeten Isaac

Big T

Bericht door Big T » wo jan 10, 2007 8:44 pm

Hehe. lykke til, det snør her desverre heller ikke, men på grunn av is har jeg allerede kjørt en del på piggdekk! :D

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do jan 11, 2007 10:51 am

ohw lekker knackebrod :D

Tak

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do jan 11, 2007 4:20 pm

Denk eraan dat MPH een gesloten systeem is, en dus gevoelig is voor temperatuurswisselingen en luchtdruk.
Hierdoor kunnen de remblokken tegen de schijf aangedrukt worden zodat je ze zelf handmatig een beetje terug zal moeten stellen met de draaiknop aan je reservoir.
En ter voorkoming van pekelproblemen kun je evt. wat kopervet gebruiken tussen de achterkant van de remblokken en de zuigers.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

walter

Bericht door walter » zo jan 21, 2007 12:34 pm

Gevoelig voor luchtdruk ?
Het is een gesloten systeem.
Dat remt 100m onder water nog net zo goed als in 't luchtledige.
Of net zo slecht, want ik ben geen MPH liefhebber.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma jan 22, 2007 9:19 pm

Ja gevoelig voor luchtdruk, want het is inderdaad een gesloten systeem.
Met andere woorden als de buitendruk afneemt (b.v. als je hoog de bergen in gaat) zullen de remblokken naar buiten geduwd worden.
Dit is dit geval eenvoudig op te lossen door de remblokken met de draaiknop aan het reservoir terug te stellen.
Denk er wel aan (zeker bij lange afdalingen) om ze ook weer terug te stellen. Anders kon je wel eens zonder remvermogen zitten als je het nodig hebt.
Dit gebeuren ontstaat omdat het systeeem gesloten is/ niet zelf stellend en er lucht in het reservoir zit.
Deze lucht zal expanderen als de buitendruk minder wordt en dus zal door dit drukverschil een beetje remvloeistof richting caliper gaan.
Hetzelfde geldt als de caliper warm wordt door heftig/ lang remmen, hierdoor zal de remvloeistof uitzetten waardoor ook de remblokken tegen de schijf gedrukt kunnen worden.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.

walter

Bericht door walter » di jan 23, 2007 12:46 am

Dan zit er flink wat lucht in je systeem.
Volgens mij moet al die lucht er uit, anders temt 't nooit fijn.
Olie kan je (nagenoeg) niet samendrukken.
Olie kan dus ook niet minder worden samengedrukt door de lagere luchtdruk op grote hoogte.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr jan 26, 2007 11:11 am

walter schreef: Olie kan dus ook niet minder worden samengedrukt door de lagere luchtdruk op grote hoogte.
Klopt sterker nog deze zal in theorie bij een dalende luchtdruk iets expanderen. (nauwlijks meetbaar)

Even goed lezen, het gaat niet om de olie, maar om de lucht in het expansievat. (Dus het complete MPH remsysteem)
En deze kan dus ervoor zorgen dat door wisselende luchtdruk de remblokken wat naar buiten of binnen gaan.
Want als het vat luchtdicht is en de buitendruk daalt ontstaat er in het vat "overdruk" wat er voor zorgt dat de remblokken wat naar buiten komen.
En uiteraard omgekeerd evenredig als de (buiten)luchtdruk stijgt.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.

walter

Bericht door walter » za jan 27, 2007 12:35 am

Die lucht hoort er gewoon niet in te zitten. alleen olie.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma jan 29, 2007 9:51 am

Helaas is dat nu eenmaal onderdeel van dit remsysteem.
Let wel ben zelf ook niet dol op het MPH syteem en remvermogen, maar het is niet anders.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.

walter

Bericht door walter » do feb 01, 2007 1:42 am

Ik ben ook helemaal niet dol op MPH.

Plaats reactie