Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.
Moderator:Beheerders
-
b-dirt
mag ik dit bizar noemen
Bericht
door b-dirt » vr jan 05, 2007 7:11 pm
ik weet niet hoe het komt maar ik heb een SLAG in mij DOUBLE TRACK gereden ik ben 61kg en doe een betje street op dit moment het is dan wel geen grote slag maar tog
vin ik het wel vaag zo'n velg en dat met 61kg

-
Sneeck - Berichten:899
Bericht
door Sneeck » vr jan 05, 2007 10:45 pm
Spaken die nagespannen moeten worden?
-
b-dirt
Bericht
door b-dirt » za jan 06, 2007 12:05 pm
denk het niet zijn door een bmxer aan gespanen en die spannen ze wel goed aan hoor lekker strak dus het lijkt me niet dat het daar door komt

-
Luc
Bericht
door Luc » za jan 06, 2007 12:17 pm
En bmx-ers zijn automatisch goede wielenbouwers waarom ???
En ja, zelfs in een Double Track kan je dus een slag krijgen, zeker als je er street mee rijdt, ze zijn heel sterk, maar niet onverwoestbaar. Je moet er rekening mee houden dat je bij street in de regel met veel meer druk rijdt dan bij gewoon mtb en de klappen komen dus veel harder aan.
-
Crash - Berichten:2134
Bericht
door Crash » za jan 06, 2007 12:18 pm
kan gebeuren
als ie niet al te groot is kun je dat er wel uit trekken door de spaaken te spannen.
-
mici - Berichten:24
Bericht
door mici » za jan 06, 2007 1:20 pm
spannen jullie zelf je spaken?
-
Luc
Bericht
door Luc » za jan 06, 2007 1:42 pm
Yep, en ik maak ook volledig nieuwe wielen.
-
crazyfuck - Berichten:634
Bericht
door crazyfuck » za jan 06, 2007 1:44 pm
In elk wiel is een slag te krijgen, hoe duur of hoe sterk het ook is. Spaken komen los als je veel rijd en als je ze niet op tijd aanspant is de kans op slagen int het wiel enorm groot...
Een goede rijstijl en clean landen helpt ook!! En clean rijden bij street bestaat bijna niet je moet alles bijna to flat landen.
-
mici - Berichten:24
Bericht
door mici » za jan 06, 2007 6:37 pm
is het moeilijk om je spaken aan te spannen.
-
Loeky
Bericht
door Loeky » za jan 06, 2007 7:11 pm
nee, gewoon de spaaknippel de goede kant op draaien

-
Jeff - Berichten:214
Bericht
door Jeff » za jan 06, 2007 8:20 pm
Ik vind SUN velgen eigenlijk superslecht! Een weekend in Bad Wilbad leverde al twee kromme sun singletracks op.
En een maand geleden maakt ik een simpel sprongetje met mijn Cube Flying Circus.
Bij de landing vouwde mijn hele wiel dubbel. Het was gewoon echt een taco. Na drie onvrijwillige salto's gemaakt te hebben deed ik mijn ogen weer open en keek ik recht het extrusieprofiel van de velg in. En tot mijn grote verbazing zag ik dat de singletracks gepind waren ipv gelast?!
Dus ik sfeer bij mavics.
-
Luc
Bericht
door Luc » za jan 06, 2007 9:11 pm
BWB is gewoon slecht voor je wielen, dat heeft niks met Sun Ringlé te maken.
En als je wiel dubbel vouwt bij een simpel sprongetje, zal de landing waarschijnlijk toch niet al te katholiek geweest zijn. Of je had er al te lang mee gereden zonder ze te (laten) nakijken en stond dat wiel al een tijdje op begeven. In beide gevallen ligt het aan jezelf en niet aan het materiaal. Nog een mogelijkheid is dat het wiel al van bij het begin slecht gemaakt was, dan kan je de verantwoordelijkheid naar de wielenbouwer schuiven.
De meeste velgen van Sun Ringlé zijn er in 2 versies: een gepinde en een gelaste, waarbij de laatste beter/sterker maar dus ook nogal wat duurder zijn. Die keuze hangt dus van jouw (of je budget) af.
-
Drooze @ DirtE19
-
Contacteer:
Bericht
door Drooze @ DirtE19 » za jan 06, 2007 11:40 pm
voorts zijn single tracks ook niet de allerstevigste wielen. als je dan met een hardtail in BWB gaat raggen, kan dat wel misgaan ja...
ik rij mavic D521 achter, EX721 voor op m'n toy, en dat al 2 jaar probleemloos. zelf gespaakt

-
Luc
Bericht
door Luc » zo jan 07, 2007 1:00 am
Single Tracks, zijn zeker wél stevige en sterke velgen, alleen geen extreme FR/DH velgen. Je moet ze gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn. 't Is wat gemakkelijk om materiaal af te breken op basis van oneigenlijk gebruik.
-
Jeff - Berichten:214
Bericht
door Jeff » zo jan 07, 2007 5:23 pm
De landing bij de sprong was echter wel zeer katholiek te noemen, op een zeer schuine landing. Niks bijzonders al ontelbaar aantal keer gesprongen. Ik landde waarwchijnlijk precies op het punt waar de velg gepind is, en dit was teveel van het goede.
Wielen waren enkele keren daarvoor nog geheel nagetrokken, spakenspanning prima in orde.
En over BWB. Dit was met een giant dh team. Zat veerweg dus, en mijn rijstijl is redelijk smooth. Als dan beide SUN velgen niet meer recht zijn en ik daarna BWB vele malen rij met mavic 321 discs zonder slagen dan concludeer ik toch dat net aan het materiaal ligt en niet aan mijzelf.
Overigens denk ik dat de singletrack best een goede dh/fr velg kan zijn hoor, mits gelast.
-
b-dirt
Bericht
door b-dirt » zo jan 07, 2007 9:02 pm
ik heb me spaken na getrokken zit nog een mini slag ik dus rijden kan wel licht miss ook wel aan mijn rij style doe een betje stair gaps enzo dus zeer smooth is het zeker niet

ey die sun single track zijn zeker sterk alleen ze moeten regelmating gespannen worde heb een vriend en die rijd ook single tracks nou achter zit een hele wokel in en die rijd nou ook niet egt ruig

maar ik rijd er lekker mee die wielen zijn aan de zwaaren kant maar ja dat heb ik wel nodig denk ik
greetzz bas
-
simon-ffc
Bericht
door simon-ffc » zo jan 07, 2007 9:26 pm
ik weet niks over wielen bouwen en dergelijke. maar ik heb vanvoor een mavic deemax steken en vanachter een wat ouder model van mavicvelg(kan niet op komen welke juist)maar supersterk.Maar ik kan mij niet meer herinneren dat deze kaarsrecht waren, ze hebben beide een zeer kleine slag(zeer klein,maar net zichtbaar)ondertusse hebbe ze al heel wat afgezien en het word niet erger, en dit geld ook voor men xc velgen, een velg kan volgens mij nooit 100% kaarsrecht blijven
-
Aad - Berichten:14
Bericht
door Aad » ma jan 08, 2007 7:20 pm
Ik ben ook zeer tevreden over mijn Mavic velg, gebruik hem voor trial, dus krijgt ook flink wat te voorduren!
Groet, Aad
-
Loeky
Bericht
door Loeky » ma jan 08, 2007 7:51 pm
fijn dat jullie allemaal zo blij zijn met mavic... maar ik geloof toch echt dat t hier ging om een double track

-
Bericht
door crazyfuck » ma jan 08, 2007 8:41 pm
Ik rij met single tracks en ik vind het zeer goede velgen... Tot nu toe houden ze alles uit. Ze zitten wel onder mijn DH met 7.5 inch suspensie. grtz
-
thomasmb - Berichten:2007
-
Contacteer:
Bericht
door thomasmb » di jan 09, 2007 11:01 am
Jeff schreef:De landing bij de sprong was echter wel zeer katholiek te noemen, op een zeer schuine landing. Niks bijzonders al ontelbaar aantal keer gesprongen. Ik landde waarwchijnlijk precies op het punt waar de velg gepind is, en dit was teveel van het goede.
Wielen waren enkele keren daarvoor nog geheel nagetrokken, spakenspanning prima in orde.
En over BWB. Dit was met een giant dh team. Zat veerweg dus, en mijn rijstijl is redelijk smooth. Als dan beide SUN velgen niet meer recht zijn en ik daarna BWB vele malen rij met mavic 321 discs zonder slagen dan concludeer ik toch dat net aan het materiaal ligt en niet aan mijzelf.
Overigens denk ik dat de singletrack best een goede dh/fr velg kan zijn hoor, mits gelast.
Eb die mavics ook en kvin ze niet "wauw" ze zitten in men demo en er zijn wel sterkere freeride velge ...
Khad op men toy 2xsingletracks ,1.5 jaar probleemloos met gerede , na een tijdje een deuk in de achtervelg gekomen en heb ze moeten laten vervangen , tis een doubletrack geworde , supr velgje

-
me - Berichten:554
Bericht
door me » di jan 09, 2007 7:49 pm
Singletracks zijn gewoon goed voor freeride + lichte Dh en wat dirt enzo. En voor echt DH gebruik zijn de double tracks btr.
(mijn mening)
-
Bericht
door crazyfuck » di jan 09, 2007 7:50 pm
double track weegt veel te veel!!!
-
Jurriaan
Bericht
door Jurriaan » di jan 09, 2007 8:02 pm
Zoals Luc al schreef, ligt he tniet aan de wielbouwer?
Ik denk in veel gevallen van wel.
Een wiel recht maken is niet de moeilijkheid, ik spreke uit ervaring.
Maar een recht wiel krijg je ook met 16 spaken op spanning en 16 spaken die voor spek en bonen in het wiel zitten....
Aan de topic starter, zoek een nieuwe wielbouwer.
vb:
www.bikeboosting.nl
-
Tommmmmss
-
Contacteer:
Bericht
door Tommmmmss » wo jan 10, 2007 4:48 pm
Je bandenspanning kan ook wel wat voorkomen kwa slagen enzo,
te harde bande is niet comfortabel te zachte bande is te slecht voor je velg,
Gewoon der tussen in mikke
mvg tom