Pijn in de onderrug...wat nu...

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
jandirk
Pijn in de onderrug...wat nu...

Bericht door jandirk » za dec 23, 2006 10:03 pm

Hallo

Ik heb een klein probleempje...Net een mooie nieuwe bike gekocht (Cube LTD PRO 2007) en nu al erge pijn in mijn onderrug. Erg jammer want na jaren racefietsen vind ik het mountainbiken eigenlijk veel moier en ik kan er geen genoeg van krijgen.....

Op advies van de fysio een tijdje rust genomen omdat ik mijn rug overbelast zou hebben...:( Daarna weer begonnen , maar mijn onderrug voelde ik meeteen weer..

Mijn framemaat is 20 inch, mijn zadelhoogte is de enige instelbare maat. (ik kan ook ringen onder mijn stuur weghalen, maar die laat ik nog maar even zitten). De zadelhoogte heb ik berekend door mijzelf te meten (kruishoogte, armlenngte etc.) en deze gegevens vervolgens in te voeren op een programmaatje ergens op internet. Deze link ben ik even kwijt. Ook heb ik de maat 1,08 x kruishoogte geprobeert en heb ik iets hoger en iets lager geprobeert. Niets helpt.

Mijn buikspieren train ik regelmatig, en zijn ook vrij sterk (fitness).

Mijn vraag aan jullie:

- Weten jullie nog oplossingen?
- Weten jullie ie,mand in de regio Amsterdam-Alkmaar die eens professioneel naar mijn fietsaftelling en houding kan kijken? En wat gaat dit ongeveer kosten?
- Zou een fully voor mij een optie zijn?

Ik hoop dat jullie me wat tips willlen geven.....Alvast bedankt

Kwil weer biken............

Ciao

JanDirk

Erikje

Re: Pijn in de onderrug...wat nu...

Bericht door Erikje » za dec 23, 2006 10:26 pm

jandirk schreef: - Weten jullie ie,mand in de regio Amsterdam-Alkmaar die eens professioneel naar mijn fietsaftelling en houding kan kijken? En wat gaat dit ongeveer kosten?
Ik zou even teruggaan naar de LBS waar je 'm gekocht hebt en die jou deze maat hebben geadviseerd.... ( :roll: ik denk dat ik jouw reactie nu al weet...).

Je zou kunnen proberen rechterop te zitten, of misschien juist lager voorin (ja, kan ook helpen..) oftewel, spelen met de zadelpen (setback of geen setback) en de lengte van je stuurpen en hoogte en breedte van je stuur.
Een fully kan misschien helpen, maar niet als de geometrie beroert voor jou is.

Is e.e.a. niet opgevallen tijdens de proefrit (zal dezelfde reactie worden schat ik in...)

Erikje

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 24, 2006 9:36 am

Meestal wordt dit veroorzaakt doordat je TE gestrekt zit of doordat je TE zwaar trapt, maw te zware versnelling waardoor je de onderrug te veel gebruikt bij het kracht zetten.
Ook kan het zijn dat je TE lang in het zadel blijft zitten waardoor je rug alle impacts opvangt, als je uit het zadel gaat worden deze opgevangen door je benen.
Bandenspannig ook niet te hoog?(je bent tenslotte een ex-racefietser), 2.0 bar is meer dan zat. Dit zal je probleem niet verhelpen, maar alle kleine beetjes helpen

In de omgeving Alkmaar-Amsterdam zit volgens mij niemand die echt goed naar je houding op de fiets kan kijken, de meeste LBSen komen niet verder dan de framegrootte bepalen.......

Ik heb echter wat artikelen over houding en pijntjes op de fiets en ook over de juiste afstelling, als je wilt kan ik ze scannen.(wordt wel in het nieuwe jaar, want ik vertrek zo naar Zuid Limburg)
De meeste zijn wel in het Duits.

Maar dan nog, je kan het in de theorie afstellen zoals het zou moeten maar dat wil niet zeggen dat dit voor jou de juiste, pijnvrije houding is. Dit is een basis van waaruit je kan gaan personaliseren en het kan een tijdje duren voordat je de perfecte set up te pakken heb.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

TF

Bericht door TF » vr dec 29, 2006 5:29 pm

Auw rugpijn... Heb ik ook last van maar niet als ik aan het fietsen ben. Erg vervelend!

Aangezien Erikje & BOSS vrij volledig zijn in hun antwoord, schoot me alleen de afstelling van pedalen en de plaatsing van de bijbehorende plaatjes tebinnen. Bij mij was dit niet de oplossing. Af en toe rij ik gewoon met platform pedalen XC en dat is ook erg fijn voor me rug want dan kan je wat extra varieren in zitposities

Wat ik ook erg handig vind / vond zijn de Ergon handvatten waardoor je redelijk stabiel blijft zitten en niet kan doorhangen met je polsen waardoor je rug ook rechter blijft.

Stuurpennetje veranderen doet wonderen denk ik!

Sterkte! (en rustig biken is ook biken)
If you're a gangster... what are you doing in show business?

wictor

Bericht door wictor » za dec 30, 2006 9:50 am

Als toevoeging aan was BOSS al zei: het kan ook dat je te rechtop zit. Ik heb hier twee jaar lang met m'n wedstrijdfietsjes mee zitten kl*****n: steeds als 't een zware inspanning was waar ik zwaar trapte (lees: Ardense modderhellingen) kreeg ik flink last van m'n lage rug. Door dieper te gaan zitten ontlast je die spiergroep ietsje, wat bij mij ook de oplossing bleek.

Belangrijk puntje is wat voor pijn je hebt. Bij mij was het duidelijk vermoeidheid van de spieren - na anderhalf uur trad dit pas op, en 't was een constant aanwezige, maar zeker niet 'scherpe' pijn.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za dec 30, 2006 2:01 pm

Zorg ervoor dat je onderrug goed bekleed is. Hoe warmer je de spieren daar houdt, hoe soepeler ze zullen werken en hoe minder pijn je zal hebben. Een niergordel of een koersbroek met hoge achterkant helpt vaak een heleboel. Voor de rest misschien een verende zadelpen, lagere bandenspanning,eventueel een fully... alles wat de achterkant zachter maakt. Je hebt, zoals je al aangeeft, veel op een racer gezeten, dus de gestrekte houding zal jouw probleem niet zijn. Zoek het dus meer in het verschil tussen wegracen en offroad-mtb.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

jandirk

Bericht door jandirk » za dec 30, 2006 6:27 pm

Mensen allereerst bedankt. Voor alle tips.

Ik loop nu bij een sportfysio en die heeft mijn hele rug eens goed bekeken. Het bleek dat de spier die van onder van je bekken tot in je nek loopt erg overbelast was..Hij heeft ook mijn wervels bekeken en constateerde dat mijn wervels allemaal perfect in orde waren....
Gewlukkig...dat was voor mij al een hele opluchting moet ik zeggen...

Waarschijnlijk toch de rugspier toch teveel belast en te weinig rust gegeven. Wat hier veel en weinig in is verschilt natuurlijk per persoon.
Eigenlijk ben ik vanaf toen ik mijn fiets 2/3 maanden geleden gekocht had meteen 1 a 2 keer als een gek gaan rijden in Schoorl...rustig aan doen lukte niet echt en dat in combinatie met al die hobbel;s en plaskuilen was misschien iets teveekl van het goede...

Het advies is om eerst weer rustig met fitness aan de gang te gaan en vervolgens weer rustig te gaan mountainbiken...Gelukkig maar..ik kan niet wachten.

Voor de mensen die last van de rugSPIER hebben (dus niet de wervels):
mijn fysio vertelde duuidelijk dat het goed is om juist af en toe oefeningen te doen waarbij de spier lekker opgerekt en ingetrokken wordt, dit zorgt juist voor goede doorbloeding en daarmee wordt de spnning in de spier minder...Rust is dus niet alles...

Tnx.. en t beste voro 2007

JD

Plaats reactie